• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
اخبار امروز : 0
0
3

آبشارهای لرستان، جاذبه‌هایی به خنکای بهار

  • کد خبر : 31184
  • 26 آبان 1400 - 15:58
آبشارهای لرستان، جاذبه‌هایی به خنکای بهار
لرستان به دلیل قرار گرفتن در مناطق کوهستانی و همچنین برخوردار بودن از منابع آب بسیار و چشمه‌های فراوان شرایط مطلوبی برای به وجود آمدن آبشارهای طبیعی داشته به گونه‌ای که هم اکنون بیش از ۵۰ آبشار در این استان وجود دارد.

آبشارهای لرستان، جاذبه‌هایی به خنکای بهار

لرستان چهار فصل جلوه‌ای بسیار متنوع از خلق زیبایی‌های خداوند است که تاحدودی از نظر گردشگران و طبیعت گردان دورمانده است.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از ایرنا،این استان به واقع بهشتی برای دوستداران طبیعت و علاقه مندان به تنوع در جاذبه‌های طبیعی است.
تنوع نعمت‌های خدادادی استان لرستان بسیار فراتر از مواردی است که به طور معمول بیان می‌شود و بدون شک این زیبایی‌ها در فصل بهار برای دوستداران طبیعت صد چندان است.
در این میان آبشارهای لرستان با زمزمه آب در دل سنگ بسیار دیدنی و شنیدنی بوده و گوش طبیعت استان را پر کرده است.

آبشارهای آب سفید، چکان، برنجه، تیندر، لوچ، خورشید، دورک، وارگ، چونگ شنه، تاف، دره ماهی، مبارک آباد، افرینه، آبتاف پلدختر، دره گرگ، بیشه، تله زنگ، نوژیان، سرکانه، وارک، مخمل کوه، غسلگه، سویله و دره اسپر تنها بخشی از چندین آبشار دیدنی لرستان هستند که با دورنمایی از زیبایی خاص خود و هوایی به خنکای نسیم گردشگران را به سوی خود فرا می‌خوانند.

در این میان، برخی آبشارهای لرستان به نام شوی، نوژیان، آب سفید، افرینه، چکان، وارک، سرکانه و بیشه از شهرت بیشتری برخوردار هستند.

***شوی، آبشاری در آغوش درختان بلوط و بادام
آبشار شوی یا «تله زنگ» در جنوب شهرستان دورود و در بین کوه‌های سر تنگ شوی در حوالی روستای شوی و در ۱۰ کیلومتری ایستگاه راه آهن واقع شده است.
این آبشار که به قولی زیباترین آبشار ایران محسوب می‌شود، آبشاری زیبا ودلنشین است که از غاری بیرون می‌آید و از گردنه‌ای بلند به پایین سرازیر می‌شود.
ارتفاع آبشار ۱۰۰متر و عرض آن ۴۰ متر است که زیبایی وچشم اندازی کم نظیر را به طبیعت اطراف خود بخشیده و از سوی دیگر اطراف این آبشار زیبا مملو از درختان بلوط، بادام و پوشش گیاهی بسیار مناسب و دیدنی است.
در فصل بهار از سراسر کشور مردم علاقمند برای تفریح به این آبشار منحصر به فرد لرستان روی می‌آورند و بخشی از اوقات خود را پیرامون زیبای آن سپری می‌کنند.
این آبشار در گویش محلی به «طاف شوی» معروف است و راه دسترسی به آن از طریق ایستگاه راه آهن تله زنگ می‌باشد.

مطالب خواندنی:  روستای شیرینجه در کجا قرار دارد و جاذبه های دیدنی آن چیست؟

*** آبشار بیشه، تلفیقی از زیبایی آب و سختی سنگ و آهن
این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای کشور است در ایستگاه راه آهن بیشه در شهرستان دورود واقع شده است آب و هوای مناسب وسرسبزی اطراف آبشار وچشم‌انداز کوههای اطراف سالیانه پذیرای مهمانان ومسافران زیادی از مناطق مختلف کشور شده واین منطقه دیدنی را به عنوان یکی از مناطق توریستی وگردشگری استان تبدیل نموده است.
فاصله این آبشار تا شهرستان دورود که یکی از مسیرهای ارتباطی آن است ۳۵ کیلومتر می‌باشد.
ارتفاع آبشار ۴۸ متر تا نقطه برخورد با زمین و ۱۰متر نیز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار بوده، از شهرستان دورود به طرف آبشار مناطق دیدنی در کنار رودخانه سزار وجود دارد که می‌توان به آبشارهای فصلی و دائمی، آبشارهای یخی در زمستان و در ختان متنوع نام برد.
فاصله آن تا خرم آباد از طریق جاده ۶۴ کیلومتر بوده و ۱۷ پلاژ، هفت چادر، بازار چه محلی، تلفن، آب، برق، خانه بهداشت وپاسگاه انتظامی در کنار آبشار دایر است.

*** آب سفید، آبشاری نشات گرفته از سفید برف و زلالی چشمه‌های خروشان
این آبشار زیبا و دیدنی در منطقه ذلقی الیگودرز وبه فاصله حدود ۵۰ کیلومتری واقع شده که ارتفاع آن حدود ۶۵ متر و عرض تاج آبشار آن در فصل پر آبی حدود هشت متر می‌باشد.
آبشار از دل کوه صخره‌ای به بیرون سرازیر شده و سپس در مسافت کوتاهی به یک حوضچه تبدیل می‌شود.
آبشار آب سفید در فصل بهار پذیرای گردشگران زیادی است وپوشش جنگلی وگیاهی در اطراف آبشار زیبایی وطراوت خاصی به این منطقه توریستی داده است.
جاده دسترسی، از الیگودرز تا آبشار آسفالته می‌باشد.

مطالب خواندنی:  کباب بختیاری؛ غذای گردشگری

*** آبشار نوژیان، نقاشی طبیعت در دامان خرم آباد
آبشار نوژیان در ۳۸ کیلو متری جنوب شرقی خرم آباد (بخش پاپی) به ارتفاع ۹۵ متر وعرض تاج پنج متر واقع شده است.

این آبشار یکی از زیبایی‌های طبیعت لرستان است که هرساله، بسیاری از مردم را به سوی خود جلب می‌کند، گردشگاه جنگلی نوژیان بالای کوه تاف قرار دارد.
در کوه (تاف) انواع گیاهان دارویی می‌رویند و طبیعت و آبشار زیبای آن شگفت انگیز و دیدنی بوده و همواره بسیاری از مردم برای تماشای این آبشار زیبا و هم چنین برای جمع آوری گیاهان دارویی به این ناحیه می‌آیند و اوقات فراغت خود را در آنجا می‌گذرانند.
راه ارتباطی آن از طریق خرم آباد به گردنه نوژیان جاده آسفالته ویا از راه آهن به ایستگاه کشور و از آنطرف هم حدود دو ساعت پیاده روی به سمت آبشار است.

***آبشار چکان، محلی برای گردشگری زیارتی در جوار امامزاده ابوعلی
آبشار چکان در جنوب غربی الیگودرز در دامنه ارتفاعات مشرف بر دره چکان در فاصله ۱۴۱ کیلومتری شهرستان خرم آباد به ارتفاع ۳۰۳۰ متر وعرض تاج ۴چهار متر قراردارد.
این آبشار از درون غاری مشرف بر زمین‌های زراعی چکان بیرون می‌جهد و طول فوران آن به ده‌ها متر می‌رسد.

اطراف آبشار منطقه‌ای وسیع با فضایی مطلوب و دل انگیز است که در دو الی سه کیلو متری آن امام زاده‌ای به نام ابو علی واقع شده و محل مناسبی برای زیارت و سیاحت است.
آب این آبشار که یکی از عجایب و زیبایی‌های طبیعت استان لرستان محسوب در اواخر پاییز به مرور خشک می‌شود، در روزهای اولیه شروع فصل بهار دوباره با همان فوران به بیرون می‌جهد.
در کنار آبشار پوشش گیاهی و درختانی همانند گردو، زالزالک، گلابی، چنار، کیکم، بید و بلوط وجود دارد.

*** وارک، آبشاری دو طبقه متولد صخره‌ای بزرگ
این آبشار درغرب گردنه نوژیان، بخش پاپی در جنوب شرقی خرم آباد قرار دارد ویکی از زیباترین آبشارهای کشور و فاصله آن تا شهر خرم آباد حدود ۵۰ کیلومتر است.
سرچشمه آبشار یک صخره سنگی است و پس از طی حدود ۱۵ متر از صخره دوم فرو ریخته و آبشار دوم را به وجود می‌آورد.

مطالب خواندنی:  چه چیزی دره موزل آلمان را بسیار خاص می کند؟

آبشار وارک در نزدیکی آبشار نوژیان قرار دارد و در فصل کم آبی ارتفاع قسمت اول هفت متر با عرض حدود ۱۲ متر و قسمت دوم ۱۵ متر با عرض پنج متر یکی از زیباترین منظره‌ها را در این منطقه می‌توان دید.

حداکثر ارتفاع آن به ۵۷متر می‌رسد و عرضی معادل ۵۰ متر را در بر می‌گیرد، همچنین اطراف این آبشار پوشیده از درختان بلوط، گلابی و زالزالک است.

سرکانه، آبشار هفت چشمه
این آبشار درروستای گریت بخش پاپی در فاصله ۵۰ کیلومتری شهرستان خرم آباد به ارتفاع ۱۵ متر وعرض تاج ۱۷ متر قرار دارد واز جمله جاذبه‌های طبیعی وگردشگری دیدنی استان محسوب می‌شود.

فاصله این آبشار تا بخش پاپی حدود یک ساعت پیاده روی می‌باشد.

این آبشار در گویش محلی به تاف هفت چشمه معروف است و پوشش جنگلی اطراف آبشار را درختان بلوط و زالزالک تشکیل داده است.

***افرینه، آبشاری خنک در دیار گرمسیر پلدختر
آبشار افرینه در کنار روستایی به همین نام در مسیر جاده بین المللی خرم آباد به اندیمشک قرار دارد.

این آبشار زیبا در فصل بهار وتابستان علاقه مندان وگردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند و می‌توان آن را در مسیر جاده پلدختر به خوزستان مشاهده کرد.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=31184

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.