• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
اخبار امروز : 3
0
4

آیا عصبانیت باعث چاقی می شود ؟

  • کد خبر : 23859
  • 11 مرداد 1399 - 18:12
آیا عصبانیت باعث چاقی می شود ؟

طبیعی است که گاهی اوقات عصبی شویم ولی دائم عصبی بودن برای بدن زیان آور است یکی از این زیان ها چاق شدن است که در این مطلب به آن پرداخته ایم. عصبانیت علاوه بر اثرات مخرب بر روان انسان میتواند تناسب اندام شخص را هم به خطر بیندازد و سبب چاقی مفرط و پرخوری […]

طبیعی است که گاهی اوقات عصبی شویم ولی دائم عصبی بودن برای بدن زیان آور است یکی از این زیان ها چاق شدن است که در این مطلب به آن پرداخته ایم.

عصبانیت علاوه بر اثرات مخرب بر روان انسان میتواند تناسب اندام شخص را هم به خطر بیندازد و سبب چاقی مفرط و پرخوری شود استرس هم همین گونه است.

افزایش وزن به علت خشم

آیا تابحال به تغییرات کوچکی که در اثر عصبانیت در بدنتان رخ می دهد فکر نموده اید؟ مثل قرمز شدن صورت، لرزش بدن، قرمز شدن چشم و … تمام این تغییرات به علت تغییرات شیمیایی و هورمونی مثل آدرنالین، کورتیزول و CHR است. مغز شما این هورمون ها را تولید نموده و بدن هم به دلیل افزایش گردش خون، انرژی ازاد می کند.

بعضی از اشخاص در موقع عصبانیت اشتهای خود را از دست میدهند و تا چند روز در همین وضعیت باقی می مانند.

در مقابل بعضی دیگر هنگامی که عصبانی میشوند به پرخوری عصبی دچار میشوند و زیاد غذا می خورند. همچنین تمایل این اشخاص به استفاده از غذا های چرب و شیرین در حالیکه تحت فشار عصبی قرار دارند، بیشتر می شود و همین نکته به تجمع چربی در بدن می انجامد.

از سوی دیگر استرس، خیلی از انسانها را دچار بیخوابی می کند. گفتنی است که بیخوابی و کم خوابی هم یکی از عوامل تاثیر گذار بر چاق شدن اشخاص است.

anger cause obesity 2

چاقی حاصل از عصبانیت

پرخوری عصبی چیست؟

هر اتفاقی، از استرس کار گرفته تا نگرانی های مالی، مشکلات سلامتی و حتی درگیری در رابطه امکان دارد باعث پرخوری عصبی باشد. این مشکلی است که هم مردان و هم زنان با آن درگیر هستند ولی بر اساس تحقیقات مختلف، غذا خوردن احساسی در زنان قدری بیش از مردان است.

مطالب خواندنی:  چاقی فوری صورت

اشخاص چاق هنگامی که ارامش خویش را از دست داده و عصبانی می شوند، هرچند گرسنه نباشند، ولی شروع به خوردن مواد خوراکی اشتهای می کنند، چراکه با خوردن است که بهنوعی ارامش کاذب دست مییابند ولی اشخاص لاغر زمانیکه عصبانی هستند، اشتهای معمول خویش را از دست داده و چنانچه گرسنه هم باشند، چیزی نمیخورند.

درواقع، هورمونهای آدرنالین، کورتیزول و… که تحت تأثیر عوامل متعددی ازجمله استرس و عصبانیت ترشح میشود، در اشخاص چاق اشتها را افزایش و در اشخاص لاغر اشتها را کاهش میدهد.

چطور از چاقی حاصل از عصبانیت جلوگیری کنیم؟

اشخاص سبک زندگی شان را کم کم تغییر دهند. همان طور که هیچ عادتی یک شبه ایجاد نمی شود، هیچ عادتی هم یک شبه از بین نخواهد رفت. با این حساب، چنین افرادی باید مدیریت کنترل خشم داشته باشند و در شرایطی که عصبانی هستند یا استرس دارند به طرف غذاهای چرب، شیرین، پرکالری و وعده های حجیم غذایی نروند.

بهتر است این اشخاص اگر هم می خواهند غذایی بخورند، ابتدا برای مدتی از محیطی که سبب ایجاد هیجان و عصبانیتشان شده، دور شوند، قدری در فضای ازاد قدم بزنند، نفس عمیق بکشند و پس از آرام گرفتن نسبی، چنانچه دوست داشتند و گرسنه بودند، حجم مشخصی از غذا را جلوی خودشان بگذارند و تنها همان اندازه را با ارامش بخورند.

بهتر است افرادی که به علت استرس و عصبانیت، عادت به تند غذاخوردن نموده اند ، در هر وعده غذایی یک دقیقه زمان صرف غذایشان را افزایش دهند تا بتوانند مدت زمان خوردن یک وعده غذایی را به حدود ۱۵ دقیقه برسانند. این مسئله میتواند برای رسیدن پیغام سیری به مغز در موقع مناسب، بسیار مؤثر باشد.

مطالب خواندنی:  این میوه ها به شدت چاق کننده هستند!

چنانچه شخصی اخلاق خود را می شناسد و می داند که در وضعیت دشوار و بحرانی، دچار استرس و هیجان می شود و باید دائم چیزی بخورد، باید قدری سیاست به خرج دهد و همیشه خوراکی هایی سفت و جویدنی مثل هویج یا خیار همراه داشته باشد.

استفاده ازاین خوراکی های جویدنی علاوه بر این که خواص فراوانی برای بدن دارد، میتواند احساس نیاز به خوردن چنین افرادی را هم ارضا کند و کالری زیادی هم به بدنشان نرساند. گوجه، کاهو، اقسام میوه و صیفی های مملو از ویتامین، فیبر و املاح هم میتوانند جایگزین آدامس، بیسکویت و کیک برای این اشخاص باشند.

پس از این که عصبانیت شما فروکش کرد، بلافاصله یک لیوان آب خنک بنوشید. پس از فروکش کردن عصبانیت، نفسی عمیق کشیده و چشم ها را دو دقیقه ببندید، دراز بکشید و در جای خویش نشسته و بایستید. این کار سبب کنترل فشار خون شما شده و شرایط شما را پایدار نگه می دارد.

منبع:بیتوته

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=23859

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.