• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
اخبار امروز : 2
0
3

خواص و فواید چای لیندن / سم زدا و کاهنده فشار خون و …

  • کد خبر : 40105
  • 20 آذر 1401 - 19:43
خواص و فواید چای لیندن / سم زدا و کاهنده فشار خون و ...
چای لیندن یک چای گیاهی است که از برگ‌ها، گل‌ها و پوست درختانی با گونه‌های Tilia به دست می‌آید و از آن به صورت یک داروی گیاهی برای کاهش التهاب و تورم و همچنین نوشیدنی آرمش‌بخش استفاده می‌شود.

خواص و فواید چای لیندن / سم زدا و کاهنده فشار خون و …

تا اوایل قرون وسطی مردم از قسمت‌های مختلف درخت لیندن (که به آن گل lime نیز گفته می‌شود) مانند چای لیندن برای توانایی طبیعی این گیاه در ایجاد تعریق و سم زدایی، کاهش درد و اضطراب استفاده می‌کردند.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از فرارو، از لیندن به صورت داروی گیاهی و به شکل چای، عصاره یا محلول موضعی استفاده می‌شود. لیندن دارای بسیاری از آنتی اکسیدان‌ها، روغن‌های فرار و سایر ترکیبات درمانی است. ازجمله این موارد می‌توان به فلاونوئید‌ها، تیلیروزید، کوئرستین و کامفرول اشاره کرد که با مزایایی مانند کاهش التهاب و تورم همراه است.

چای لیندن چیست؟

چای لیندن یک چای گیاهی است که از برگ‌ها، گل‌ها و پوست گونه‌های درختان Tilia (درختان لیندن نیز نامیده می‌شوند) به دست می‌آید. خانواده درخت‌های لیندن که شامل گونه‌های Tilia cordata، Tilia vulgaris، Tilia platyphyllos و Tilia tomentosa است، گیاه بومی اروپاست و در مناطقی مانند بلغارستان، رومانی، یوگسلاوی سابق و ترکیه می‌روید. این گیاه امروز در مناطقی مانند فرانسه و انگلیس نیز رشد می‌کند.

درختان Linden دارای پوست خاکستری تیره، برگ‌های سبز شبیه قلب و گل‌هایی به رنگ سبز و زرد هستند. قسمت‌های مختلف درختان که برای تهیه چای، تنتور و سایر مواد مقوی غنی خشک می‌شوند، با مواد شیمیایی مفید نگهداری می‌شوند. گونه‌های درختی که در بالا ذکر شد، امروز به طور گسترده‌تری رشد می‌کنند؛ زیرا قسمت‌هایی از آن‌ها حاوی بالاترین سطح تانن و ترکیبات موسیلاست که قوی‌ترین عصاره‌ها را ایجاد می‌کنند.

لیندن برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

لیندن که گاه گل لیم نیز نامیده می‌شود، بیشتر به دلیل اثرات طبیعی آرام‌بخش و ضد اضطراب مصرف می‌شود؛ اما برای سلامت قلب، هضم، سیستم تنفسی و سیستم ایمنی بدن و… نیز مفید است. مصرف لیندن به عنوان چای ضد التهاب متداول‌ترین روش استفاده از این داروی گیاهی است؛ اما به صورت عصاره و تنتور نیز موجود است.

فواید چای لیندن

ازجمله خواص چای گل لیندن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. حاوی آنتی اکسیدان‌ها و سایر ترکیبات مفید 
مطالعات مجموعه‌ای از مواد شیمیایی تقویت کننده سلامت بدن را در درختان لیندن نشان می‌دهند، از جمله:

• فلاونوئید‌ها مانند کامپفرول، کورستین، میریسیتین و گلیکوزیدها.

مطالب خواندنی:  محبوب ترین فست فود دنیا چه بلایی سرتان می آورد

• روغن‌های فرار ازجمله آلکان‌ها، الکل‌های فنلی و استر‌ها و ترپن‌ها از جمله سیترال، سیترونلال، سیترونلول، اوژنول، لیمونن، نرول و پینن.

• مواد تشکیل دهنده دیگر مانند ساپونین، تانن و توکوفرول.

• اسید‌های آمینه ازجمله آلانین، سیستئین، سیستین، ایزولوسین، لوسین، فنیل آلانین و سرین.

• کربوهیدرات‌ها به صورت پلی ساکارید‌های موسیلاژ ازجمله آرابینوز، گالاکتوز، رامنوز و… .

درحالی‌که چای لیندن منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌هاست، تحقیقات نشان می‌دهد که دارای فلاونوئید‌ها، تیلیروسید، کوئرستین و کامفرول است. در بسیاری از مطالعات این ترکیبات برای محافظت در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو که می‌تواند به سلول‌ها آسیب برساند، نشان داده شده‌اند. مصرف بیش‌تر این مواد شیمیایی همچنین می‌تواند به حمایت از سلامت چشم، قلب و پوست کمک کند و به طور کلی خطر برخی بیماری‌های مزمن را کاهش بدهد.

۲. کاهش اضطراب
یکی از کاربرد‌های سنتی گل لیندن “تسکین سرگیجه” و کاهش علائم مربوط به اضطراب مانند سوء هاضمه، تپش قلب و استفراغ است.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که عصاره لیندن ممکن است اثرات آرام‌بخشی داشته باشد؛ زیرا از اثرات انتقال دهنده عصبی GABA تقلید می‌کند که تحریک‌پذیری سیستم عصبی را مهار می‌کند.

تصور بر این است که وجود آنتی اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئید‌ها به تنظیم فعالیت سیستم عصبی نیز کمک می‌کند. برخی از افراد گزارش می‌کنند که هنگام استفاده از لیندن کاهش فشار خون و درد مربوط به تنش مانند سردرد‌های تنشی را تجربه کرده‌اند. همچنین ممکن است با تقویت آرامش و کاهش اضطراب به بهبود کیفیت خواب نیز کمک کند.

آیا چای لیندن کافئین دارد؟

خیر چای لیندن به طور طبیعی فاقد کافئین است و یک چای گیاهی محسوب می‌شود. اگر به اثرات کافئین حساس باشید و به عصبانیت یا عصبی شدن تمایل دارید، چای لیندن گزینه خوبی برای شماست.
۳. پشتیبانی از سم زدایی و سلامت گوارش
شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد چای لیندن می‌تواند مانند برخی دیگر از چای‌های گیاهی ازجمله چای dandelion مانند یک ادرار آور طبیعی عمل کند. چای لیندن در حالیکه از عملکرد کلی دستگاه گوارش پشتیبانی می‌کند، به کاهش احتباس مایعات و تورم کمک می‌کند.این ماده همچنین برای تقویت تعریق به منظور تقویت سم‌زدایی بدن مفید است و همچنین به عنوان یک موسیلاژ در آزاد کردن بلغم موثر است. این ویژگی به عنوان خواص تخریب و ضد اسپاسم توصیف می‌شود که می‌تواند برای کاهش سرفه، علائم آنفولانزا و برونشیت و سایر مشکلات تنفسی مفید باشد.

مطالب خواندنی:  درمان ریزش مو با چند روش خانگی

۴- کمک به کاهش درد و التهاب
مطالعات خاص حاکی از آن است که آنتی اکسیدان‌های موجود در لیندن ازجمله تیلیروزید و کوئرستین قادر به کاهش التهاب، تورم و درد هستند. این خاصیت به طور بالقوه می‌تواند برای مبتلایان به بیماری‌هایی مانند آرتروز یا فیبرومیالژیا مفید باشد.

۵- کمک به کاهش فشار خون
تصور می‌شود که لیندن یک گشاد کننده طبیعی عروق است، به این معنا که به اتساع رگ‌های خونی کمک می‌کند و می‌تواند فشار خون را کاهش بدهد و به دنبال آن می‌تواند در کاهش علائم اضطراب، سردرد و … مفید باشد.

خطرات و عوارض جانبی

آیا چای لیندن بی خطر است؟
مطالعات نشان می‌دهد که مصرف این چای در مقادیر متوسط برای بیش‌تر بزرگ‌سالان به طور معمول قابل تحمل و بی‌خطر است. مصرف متوسط بین دو تا چهار گرم؛ یعنی حدود سه تا چهار لیوان مخلوط چای در روز ضرری ندارد. نوشیدن بیش از این مقدار ممکن است به طور بالقوه عوارض جانبی مانند تغییر فشار خون و هضم درغذا ایجاد کند؛ بنابراین بهتر است بیش از این میزان در روز مصرف نکنید.
اگر باردار هستید، نباید چای لیندن بنوشید (اطلاعات کافی در مورد ایمنی آن در دسترس نیست) و در صورتی که بیماری قلبی دارید یا به مواد غذایی خاصی حساسیت نشان می‌دهید، باید از مصرف آن پرهیز کنید. افرادی که از دارو‌های ادرار آور یا دارو‌های حاوی لیتیوم استفاده می‌کنند، نباید چای لیندن بنوشند؛ زیرا می‌تواند با این دارو‌ها تداخل داشته باشد. کسانی که سابقه بیماری قلبی دارند، باید هنگام شروع استفاده از چای لیندن احتیاط کنند، به‌خصوص اگر این چای را به مدت طولانی می‌نوشند.

نحوه تهیه چای لیندن

برای تهیه چای لیندن برگ‌ها، گل‌ها و پوست آن را خشک می‌کنند؛ سپس می‌جوشانند و در آب غوطه‌ور می‌کنند و در نهایت عصاره آن را می‌نوشند. هنگام تهیه چای درخت لیندن از یک فروشگاه چای یا به صورت آنلاین دنبال گونه‌ای به نام Tilleul باشید.

با قرار دادن قسمت‌های خشک شده (گل‌ها، برگ‌ها، پوست) در آب داغ حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه می‌توانید چای لیندن خود را تهیه کنید. برای هر وعده ۸ اونسی که درست می‌کنید، حدود ۱.۵ گرم چای لیندن استفاده کنید.

مطالب خواندنی:  خواص چای بابونه

از چای‌های کیسه‌ای پیش ساخته حاوی برگ‌ها، گل‌ها و پوست این گیاه استفاده کنید. در صورت خرید برگ یا گل‌های لیندن که به تازگی خشک شده‌اند، به جای استفاده از چای‌های کیسه‌ای از پیش ساخته، احتمالاً چای غلیظ و موثرتری تهیه خواهید کرد.

عطر لیندن چیست؟

این ماده شبیه به چای بابونه و دارای بوی معطر، رایحه و طعمی ملایم، شیرین و تلخ توصیف شده است. برخی همچنین عطر این چای را چیزی مشابه عطر “چوب و جنگل” می‌دانند. چای‌هایی با سطح تانن بالاتر و محتوای مخاطی کم در مجموع معطر و طعم‌دارتر هستند. همچنین می‌توانید با افزودن گیاهان و ادویه‌های دیگر مانند زنجبیل، زردچوبه و … مزایای سلامتی و طعم آن را بهتر کنید.

سایر موارد مصرف

گذشته از مزایا و کاربرد‌هایی که در بالا توضیح داده شد، روش‌های دیگری که در آن قسمت‌های مختلف درخت لیندن استفاده می‌شود، عبارت‌اند از:

• تهیه قطره سرفه
• تولید شیره شیرین یا روغن‌های طعم‌دار
• کمک به درمان صرع

نتیجه گیری

چای لیندن از گونه‌ درختان Tilia است که قرن‌هاست در اروپا برای درمان بیماری‌هایی مانند اضطراب، درد، سرفه و فشار خون بالا استفاده می‌شود.
از قسمت‌های مختلف این درختان از جمله گل‌ها، پوست و برگ‌ها برای تهیه چای، دم کرده و عصاره‌ای مقوی استفاده می‌شود که می‌تواند به مقابله با التهاب، تورم و احتباس مایعات کمک کند.ترکیبات مفیدی که در لیندن یافت می‌شود، شامل آنتی اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئید‌ها، کوئرستین، تیلیروسید و کامفرول است.

چای لیندن حاوی روغن‌های فرار و اسید‌های آمینه است.

از مزایای چای Linden می‌توان به داشتن یک اثر آرام‌بخش، تسکین دهنده دستگاه گوارش و یک ادرار آور طبیعی یاد کرد.

منبع: draxe

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=40105

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.