• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
3

دویدن در فضای باز یا دویدن بر روی دستگاه تردمیل; کدام بهتر است؟

  • کد خبر : 31040
  • 19 آبان 1400 - 16:52
دویدن در فضای باز یا دویدن بر روی دستگاه تردمیل; کدام بهتر است؟
دویدن یکی از ورزش های ایده آل در خصوص کاهش چربی بدن، بهبود عملکرد مغز و ارتقای سیستم ایمنی به شمار می رود. در واقع ورزش بی خطر دویدن مزیت های متعددی را برای جسم و روح انسان بدون محدودیت سنی به ارمغان می آورد.

دویدن در فضای باز یا دویدن بر روی دستگاه تردمیل; کدام بهتر است؟

تفاوت دویدن روی تردمیل و دویدن در فضای باز 

دویدن در فضای باز یا دویدن بر روی دستگاه تردمیل; کدام بهتر است؟

دویدن به دو صورت در فضای باز و بر روی دستگاه تردمیل در منزل امکان پذیر است

تردمیل وسیله ای برای دویدن در خانه

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،تردمیل،وسیله ای برای راحتی  و آسودگی برای کسانی که به هر دلیلی نمیتوانند در فضای باز و محیط خارج از خانه ورزش کنند ساخته شده است. این وسیله باعث شده حتی افراد زیادی که شرایط ورزش در محیط بیرونی را دارند آن را کنار گذاشته  و به این وسیله روی بیاورند. این دستگاه،به گونه ای طراحی شده که از لحاظ مکانیسم با دویدن طبیعی مشابهت زیادی دارد.

تفاوت دویدن در فضای باز و دویدن بر روی تردمیل 

شاید شما فکر کنید که دویدن بر روی این دستگاه ( تردمیل )با دویدن در فضای باز هیچ تفاوتی ندارد ، اما تحقیقات خلاف نظر شما را نشان میدهد.

طبق گفته ی طب فیزیک دانشکده ی پزشکی هاروارد،بین ورزشکارانی که با دستگاه تردمیل کار میکنند و کسانی که تمرینات خود را در فضای باز انجام میدهند، مطالعاتی صورت گرفته است.

در این مطالعات بسیاری از ورزشکارانی که بر روی تردمیل تمرین کرده اند ، به دلیل فشار ناشی از تمرینات طاقت فرسا باعث آسیب دیدگی در ناحیه ی عضلات شده و همچنین  استخوان و غضروف را درگیر کرده و در این ناحیه نیز آسیب دیدگی  رخ داده است.

همچنین افرادی که بر روی تردمیل تمرین میکنند به دلیل نبود تهویه مناسب و همچنین به دلیل گرما و رطوبت ایجاد شده، ممکن است افراد بعد از تعریق بدن،دچار افت فشار خون و یا گرمازدگی شوند.

در اثر ایجاد گرمازدگی، فرد دچار ضعف ، سرگیجه،خستگی،نبض ضعیف و سریع،حالت تهوع و سردرد میشود.همچنین از معدود دلایل گرمازدگی،گرفتگی عضلات میباشد.

مقاومت هوا،از عمده ترین تفاوت بین تردمیل و فضای باز است. به همین دلیل محققان مطالعات خود را در این زمینه ادامه داده اند و بر این باور رسیده اند که افرادی که بر روی تردمیل تمرین میکنند به نسبت کسانی که در محیط خارج از منزل تمرین میکنند،تاثیر فشار هوا را بر روی خود احساس میکنند.

عوارض استفاده ی زیاد از دستگاه تردمیل

بیشتر افرادی که فقط از تردمیل استفاده میکنند،به دلیل اینکه بدون داشتن آمادگی فیزیکی و جسمانی و با شدت زیاد و مدت کم از این دستگاه استفاده میکنند،بیشتر از کسانی که به طور روال روزانه اقدام به انجام تمرینات میکنند،دچار آسیب دیدگی میشوند. در تمرینات دو به دلیل اینکه زانو بیشترین درگیری را در انجام فعالیت دارد و همچنین بیشتر فشار وزن بدن بر روی زانو میباشد، زود تر دچار آسیب دیدگی میشود.

مطالب خواندنی:  ۱۰ دقیقه طناب زدن برابر ۴۵ دقیقه دویدن است

اگر این گونه تمرینات ادامه پیدا کند،سیستم اسکلتی منجر به تغییراتی میشود این تغییرات، آرتروز نام دارد. در اثر ایجاد آرتروز،غضروف ساییده میشود و باعث بروز درد در ناحیه ی مفصلی میشود. از دیگر مشکلات مربوط به استفاده از تردمیل،میتوان به آسیب هایی که در قسمت اندام تحتانی وارد میشود اشاره کرد.

عضلات تحتانی به ویژه ، قسمت پشت ران و ساق پا که در هنگام دویدن بیشتر فعالیت میکند، باعث کشیدگی شده و ممکن است در عضلات آن ناحیه گرفتگی رخ دهد.

از دیگر آسیب های استفاده از تردمیل،شیب دار کردن آن میباشد.

تردمیل این امکان را برای ورزشکاران فراهم کرده که بتوانند آن را با فضای باز شبیه سازی کنند.این شبیه سازی،باعث بروز مشکلاتی شده است.چرا که ممکن است برخی افراد به طور نا مناسب از این قسمت شیب دار استفاده کنند و آسیب های مفصلی،مانند مفصل لگن،مفصل مچ پا و همچنین مفصل زانو رخ دهد.اگر میزان شدت شیب این دستگاه را به طور مناسب تنظیم نکنید، ممکن است به قسمت قلب شما آسیب وارد شود و باعث اختلال در خون رسانی و همچنین دچار سکته قلبی شوید.

فعالیت در تردمیل یا فضای باز

هنگام فعالیت شما به ویژه در هنگام دویدن،نیرویی محرک از سمت بدنتان به زمین وارد میشود. در هنگام نیرو به دو قسمت تقسیم میشود.قسمتی از آن توسط زمین جذب شده و قسمت دیگر آن به بدن بازمیگردد.با این کار نیروی شما در جهت انجام فعالیت بیشتر میشود.

این نیروی محرک  در تردمیل رخ نمیدهد چرا که هنگام فعالیت شما بر روی تردمیل،تمام نیرویی که وارد میکنید، تمام نیرو به صورت ارتعاشی آن را  بازمیگرداند.علت این کار به دلیل وجود تسمه ای است که در تردمیل قرار دارد.

 به همین دلیل هنگامی که شما در حال انجام فعالیت بر روی تردمیل باشید،فشار زیادی بر اندام شما وارد میشود و چه بسا این فعالیت که درباره ی مسافت پیموده ی شما اطلاعات نمیدهد (در برخی از موارد بر روی تردمیل به صورت دیجیتالی نشان داده میشود) منجر به این میشود که شما میزان شدت ورزشی و یا نیروی از دست داده را متوجه نشوید و این موضوع  باعث شده که شما بیشتر از حد میزان فعالیت کنید که این کار موجب میشود فشار وارد شده به بدن بیشتر شود.

مطالب خواندنی:  جدول/یک ساعت از ورزشهای مختلف چقدر کالری مصرف می‌کند؟

همچنین بسیاری از افراد در استفاده از تردمیل به هنگام دویدن دستگیره های آن را میگیرند که این کار اشتباه باعث شده تا سیستم طبیعی بدن به هم بخورد و بدن تعادل خود را از دست دهد و چون در این روش دست، هیچ کمکی به بدن برای پیش بردن نیرو نمیکند ،منجر به هدر دادن چند برابر انرژی میشود که در آخر سیستم بدن دچار خستگی شده و از ادامه  دادن فعالیت امتناع میکند.

هنگام دویدن شما در فضای باز،سطح زمین در شرایط متفاوت ممکن است خیس یا خشک و یا آسفالت و یا خاکی باشد. این سطوح مختلف باعث شده تا سیستم عضلانی تقویت و همچنین باعث بهبود عملکرد شما در زمینه ی تعادل شود.

تمامی این مزایای دویدن در فضای باز بر روی تردمیل رخ نمیدهد.یکی از علت های ارجحیت داشتن دویدن در  فضای باز  به نسبت منزل این است که  شما در فضای آزاد همراه با انجام دادن فعالیت بدنی،از شنیدن صدای پرندگان لذت میبرید و این موضوع باعث شده تا شوق و ذوق شما در انجام فعالیت بیشتر شود و باعث ایجاد انگیزه در ادامه دادن فعالیت شود.

محققان بر این باورند که دویدن به طور طبیعی در فضای باز تا حد زیادی به کاهش آسیب دیدگی در فرد کمک میکند. استفاده از زمین برای این فعالیت ورزشی ، آسیب دیدگی تاندون ها و عضلات به نسبت استفاده از فعالیت ورزشی از طریق تردمیل کم میکند.

همچنین به نظر می رسد آسیب تاندون ها و عضلات در دویدن بر روی تردمیل بیشتر است.علت این تفاوت بین این دو این است که در فضای باز ورزشکار،تغییر جهت داده و از انجام فعالیت یکنواخت پرهیز میکند اما در استفاده از تردمیل، به دلیل ثابت بودن و یکنواخت بودن آن باعث خستگی در ناحیه ی تاندون شده و فرد احساس درد میکند.

مطالب خواندنی:  استقلال و پرسپولیس در یک روز بازی می‌کنند

البته علاوه اینکه دویدن در فضای باز و طبیعت باعث سلامت بیشتر جسم میشود و از آسیب های احتمالی میکاهد،باعث بهبود سلامت روح نیز میشود.دانشمندان معتقدند که افرادی که در خارج از منزل به ویژه در پارک ها یا فضاهای سبز و جنگل ها اقدام به فعالیت میکنند، موجب انرژی و نشاط بیشتر در آنان شده و حتی کسانی که دچار بیماری های جسمی بودن نیز با انجام فعالیت، به ویژه دویدن در این محیط به کاهش بیماری خود کمک کرده اند.حتی محققان به این نتیجه رسیده اند که این فعالیت ها در اماکن باز منجر به کاهش بیماری افسردگی و خشم و اضطراب میشوند.

درست است که فعالیت های بدنی منجر به سلامت روح و جسم میشود ،اما عملکرد چنین فعالیتی در منزل محقق نمیشود.

با توجه به اینکه گفتیم دویدن در فضای باز اهمیت بسزایی دارد و انجام این نوع از فعالیت بهتر از منزل است اما؛باید توجه داشته باشیم در برخی از مواقع استفاده از تردمیل بر فضای باز ارجحیت دارد،چرا که باید توجه داشت،برخی شهر ها در معرض آلودگی هوا قرار دارند و به دلیل حفظ سلامت، تمرینات باید در منزل انجام شود.

جمع بندی 

با توجه به مواردی که در ارتباط با دویدن در فضای باز و در منزل با استفاده  از تردمیل گفته شد،نتیجه میگیریم که تا حد امکان برای انجام فعالیت ورزشی به ویژه دویدن از فضای بیرونی و آزاد استفاده کنیم چرا که انجام این کار نه تنها بر سلامت جسم اثر گذاشته،بلکه باعث بهبود عملکرد مغز و همچنین سبب نشاط روح و روان نیز میگردد.

توجه داشته باشید که اگر برای انجام این فعالیت ها امکان بیرون رفتن را ندارید و یا به دلیل آلودگی محیطی که در برخی نقاط وجود دارد،فعالیت شما در فضای باز منجر به صدمه دیدن سیستم بدنی شما میشود،بهتر از در خانه فعالیت کنید و اگر برایتان مقدود شد، در زمان مناسب برای دویدن در فضای باز به مکانی بروید که از نظر آب و هوایی سالم باشد و برای شما مشکلی ایجاد نکند.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=31040

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.