• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
اخبار امروز : 4
0
2

رشته ورزشی بولس

  • کد خبر : 23940
  • 11 مرداد 1399 - 22:13
رشته ورزشی بولس

ریشه بازی بولس به اروپا باز می گردد، در قرن نوزدهم این بازی به اسم بولز( بولینگ روی چمن) تبدیل می شود، ولی در فرانسه هنوز به اسم بولس شناخته می شود. تاریخچه بولس ریشه بازی بولس به اروپا باز می گردد، در واقع بولس از بازی های سنتی و بسیار محبوب اروپایی شمرده می […]

ریشه بازی بولس به اروپا باز می گردد، در قرن نوزدهم این بازی به اسم بولز( بولینگ روی چمن) تبدیل می شود، ولی در فرانسه هنوز به اسم بولس شناخته می شود.

تاریخچه بولس

ریشه بازی بولس به اروپا باز می گردد، در واقع بولس از بازی های سنتی و بسیار محبوب اروپایی شمرده می شود. البته از آنجا که این بازی ریشه های فرانسوی دارد در بسیاری از مستعمره های این کشور در آسیا و آفریقا هم محبوب شده است.

در قرن ششم پیش از میلاد در یونان باستان این بازی را به گونه بیخ دیواری بازی می کردند. به طوریکه سکه و یا یک سنگ مسطح( که بعد ها تبدیل به توپ گردید) را به طرف دیوار پرتاب می کردند، ولی در مرحله بعدی بروز شده آن، هدفی را در فاصله دور قرار می دادند و تلاش می کردند توپ را در حالتی نزدیکتر به هدف پرتاپ کنند. البته سال های بعد و بعد از امپراطوری روم، توپ های سنگی جای خود را به توپ های چوبی داد.

رشته ورزشی بولس دارای فدراسیون جهانی که محل آن در شهر مارسی کشور فرانسه است، میباشد و محل تشکیلات رسمی کنفدراسیون ورزش های بولس و پتانک آسیا یا APSBCدر شهر بانکوک کشور تایلند قرار دارد و هرسال مسابقه های آن بطور رسمی انجام می شود.

بازی پتانک که از رشته های زیر مجموعه ورزش بولس میباشد ، در یک محوطه شروع دایره ای شکل انجام می شود و محوطه کلی زمین بازی در حدود ۵×۱۴ متر است. وسیله این ورزش یک توپ یا گوی فلزی تو خالی که وزن آن در مسابقه ها به رده سنی بازیکن های آن بستگی دارد و همینطور یک توپ چوبی کوچک که جک نام دارد می باشند. این بازی روی خاک سخت یا شن نرم یا حتی روی چمن هم بازی می شود.

مطالب خواندنی:  بعد از ورزش چه چیزهایی بخوریم؟

bulls sports 2

تاریخچه بولس

قانون های تعداد نفرات و گوی های بولس:

این بازی به سه شکل قانونی از نظر تعداد نفرات و توپ ها انجام می شود

– بازی یک به یک تعداد گوی برای هر نفر سه عدد

– بازی دو به دو( یعنی هر تیم با دو بازی کن) هر نفر سه گوی

– بازی سه به سه( یعنی هر تیم سه بازی کن) هر نفر دو گوی

آغاز بازی بولس

بازیکنان باید شیر یا خط بیندازند تا تصمیم بگیرند کدام تیم زمین را انتخاب کند و برای پرتاب جک اول باشد.

جکها از چوب یا ماده های ترکیبی ساخته شده اند که حامل مارک کارخانه سازنده اند و مجوز( مصوبه) FIPJP را هم ردیف با ویژگیهای دقیق، به دست آورده اند.

درصورتی که زمین به وسیله سازماندهندگان معین شده باشد، جک باید در آن زمین پرتاب شود. تیمهای مربوطه نباید بی اجازه داور به زمین متفاوتی بروند.

هر عضوی از تیم که انتخاب نقطه آغاز پرتاب را می برد و پرتاب می کند یا دایره ای را روی زمین قرار می دهد، طوریکه پای هر بازیکنی بتواند کاملاً داخل آن تنظیم شود.

به هر حال، یک دایره کشیده شده ممکن نیست قطرش کمتر از ۳۵ سانتی متر یا بیشتر از۵۰ سانتی متر باشد. جائیکه یک دایره پیش سازی شده، استفاده شده است، باید سفت و محکم باشد و قطر داخلی برابر با۵۰ سانتی متر باشد( با تفاوت+ یا – ۲ میلی متر).

استفاده از دایره های پیش ساخته شده به وسیله تصمیم سازماندهنده ای است که باید آن ها را تهیه کند.

مطالب خواندنی:  ورزش های هوازی برای مغز مفید است

این دایره که برای ۳ پرتاب پی درپی مجاز برای یک تیم، معتبر است، باید بیش از ۱ متر از هر مانع و برای مسابقه های روی زمین باز دست کم ۲ متر از دایره مورد استفاده برای پرتاب دیگر، پرتاب شود( یا قرار گیرد)

تیمی که تصمیم دارد جک را پرتاب کند، باید تمامی دایره های کشیده شده نزدیک آنرا که می خواهد استفاده کند را پاک کند.

داخل دایره میتواند از شن یا سنگ ریزه و غیره در جریان آخر بازی بطور کامل پاک شود. ولی باید به نحو خوبی به موقع اجرای بازی بازگشت داده شود.

به نظر نمی رسد که دایره در یک ناحیه بیرون از محدوده باشد.

پای بازیکن ها باید کاملاً در داخل دایره باشد، نه اینکه اجبار داخل فضای احاطه کننده اش شود و آن ها نباید آنرا ترک کنند یا کاملاً از زمین بالا رود تا بولس پرتاب شده زمین اطراف دایره را لمس کند.

به عنوان یک استثناء، آنهایی که در اعضای( اندامهای) پایین تر معلول و ضعیف هستند، تنها یک پا را داخل دایره قرار می دهند.

برای بازیکنانی که از روی ویلچر پرتاب می کنند، لااقل یک چرخ( آن سمتی که دست پرتاب می کند) باید داخل زمین استراحت کند.

پرتاب جک به وسیله یکی از اعضای تیم دلالت می کندکه او را متعهد کند که برای بازی نخست باشند.

شیوه بازی بولس

در این بازی توپ را به دو صورت پرتاب می کنند. در شیوه نخست توپ را مانند بولینگ بر روی زمین قل میدهند ، ولی در شیوه دوم توپ را پرتاب می کنند. به عنوان نمونه در بازی پتانک توپ را پرتاب می کنند، ولی در باچی توپ را قل می دهند.

مطالب خواندنی:  ۶ کاری که هنگام ورزش نباید انجام دهیم

روش پرتاب هم به دو دسته تقسیم می شود. در دسته نخست به صورت ایستا توپ را پرتاب می کنند، ولی دسته دیگری هم وجود دارد که با چند گام رو به جلو توپ را پرتاب می کنند. یا در موردی دیگر با وسیله ای به توپ ضربه می زنند.

منبع: بیتوته 

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=23940

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.