• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
4

شلی و افتادگی پوست پس از کاهش وزن: نحوه پیشگیری و درمان آن

  • کد خبر : 37706
  • 10 تیر 1401 - 19:09
شلی و افتادگی پوست پس از کاهش وزن: نحوه پیشگیری و درمان آن
کاهش وزن اگر با رژیم غذای سخت ، بدون ورزش مقاومتی ، سریع و در مقدار زیاد باشد منجر به شلی و افتادگی شکم و پوست سایر قسمت های بدن خواهد شد.

شلی و افتادگی پوست پس از کاهش وزن: نحوه پیشگیری و درمان آن

جلوگیری از شلی و افتادگی شکم بعد از کاهش وزن

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،کاهش وزن بعد از چاقی زیاد گرچه از نظر سلامت بسیار مفید است ولی متاسفانه باعوارضی از جمله شلی و افتادگی پوست به خصوص افتادگی پوست شکم بعد از لاغری همراه است. برای جلوگیری از شلی و افتادگی شکم بعد از لاغری باید کاهش وزن اصولی با رژیم غذایی مناسب ، نوشیدن آب کافی و ورزش داشته باشید.

شل شدن پوست شکم بعد از لاغری سریع یا جراحی لاغری بسیار رایج است به خصوص اگر شکمتان قبلا خیلی بزرگ بوده است.

در نواحی از بدن که با تجمع چربی همراه است ، پوست کشیده می شود ، زمانی که شروع به کاهش وزن سریع می کنید و چربی جمع شده را به سرعت می سوزانید ، پوست فرصت کافی برای جمع شدن پیدا نمی کند به همین دلیل حالتی شل و افتاده به خودش می گیرد.

از آنجا که تجمع چربی در شکم اغلب افراد بیشتر از سایر قسمتهای بدن است بنابراین احتمال شل شدن و افتادگی شکم بعد از لاغری بیشتر است.

کاهش وزن شدید میتواند باعث افتادگی و شل شدن پوست غبغب ، چانه ، شکم ، بازو ، سینه ها ، ران و باسن شود.

شل شدن پوست بدن معمولا به دلیل لاغری سریع یا داشتن رژیم غذایی اشتباه یا جراحی لاغری وجود می آید.

برای سفت شدن و خلاص شدن از شلی و افتادگی پوست هنگام کاهش وزن روش های وجود دارد

علت شل شدن پوست شکم بعد از لاغری

تحمل افزایش سایز و افزایش وزن برای مدت طولانی باعث می شود که الیاف کلاژن و الاستین پوست آسیب ببیند به همین دلیل با کاهش وزن ، جمع شدن پوست سخت تر می شود. به همین دلیل است که کاهش وزن بیشتر از ۴۵ کیلو با شلی یا افتادگی پوست به طور قابل توجهی همراه است.

سن فرد ارتباط مستقیم با افتادگی پوست بعد از کاهش وزن دارد و پوستتهای جوانتر ، سریعتر میتوانند به حالت قبلی خودشان برگردند.

در کاهش وزن سریع و ناگهانی حتی در سنین کم ، معمولا پوست نمیتواند جمع شود.

افتادگی پوست در اثر رژیم لاغری

اگر وعده های غذایی را حذف کنید یا مقدار کربوهیدرات ، پروتئین و چربی را به شدت محدود کنید ، به دلیل سرعت کاهش وزن ، لایه چربی زیر پوستی از بین می رود و پوست فرصت کافی برای حفظ خاصیت کشسانی خودش ندارد بنابران دچار شلی و افتادگی می شود .

افتادگی پوست به دلیل جراحی لاغری 

با افزایش وزن ، پوست روی توده های چرب جدید گسترش پیدا میکند و با کاهش وزن معمولا قابلیت ارتجاعی کافی برای جمع شدن و برگشت به حالت اولیه را ندارد.

کاهش وزن بعد از جراحی لاغری معمولا بسیار سریع است و اغلب بیش از ۵۰ کیلوگرم دچار کاهش وزن می شوند که میتواندد باعث ایجاد شل شدن و افتادگی پوست شود. در این حالت معمولا بیماران از آویزان شدن پوستشان گله دارند.

مطالب خواندنی:  5 روش کاهش وزن با کمک لیمو ترش و زنجبیل

البته شدت افتادگی پوست بعد از جراحی لاغری در هر فرد متفاوت است به نوع جراحی ، وزن اولیه ، سن ، ژنتیک و سابقه سیگاری بودن بستگی دارد.

مثلا در جراحی اسلیو معده که کاهش وزن نسبت به بای پس معده ، سرعت کمتری دارد ، افتادگی پوست کمتر است.

جلوگیری از شلی و افتادگی شکم بعد از لاغری

افتادگی شکم بعد از لاغری را میتوان با استتفاده از روش های مختلف درمان کرد.

البته از آنجا که ویژگی های سنی، جسمی، وزنی و میزان کشش پوست هر فردی مختص به خودش است بنابراین ممکن است یک راهکار برای همه جواب ندهد و شما با توجه به شرایط بدنی باید روشمناسب با خودتان را پیدا کنید.

برای پیشگیری از افتادگی پوست در اثر کاهش وزن باید نکات زیر را رعایت کنید:

۱ – قبل از میان سالی وزن کم کنید تا پوست قابلیت ارتجاعی بیشتری داشته باشد و سریعتر بتواند خودش را با شرایط جدید وفق دهد و جمع شود.

۲ – در ماه حداقل ۴ کیلو و حداکثر ۶ کیلو کاهش وزن داشته باشید تا پوست بتواند خودش را با کاهش وزن منطبق کندو آویزان نشود.

۳ – مراقب باشید که وزنتان دائما در حال کم و زیاد شدن نباشد ، کاهش وزن را تا رسیدن به نتیجه ادامه دهید ، رها کردن رژیم غذایی در نیمه راه و افزایش وزن و کاهش وزن های متعدد پشت سر هم باعث شلی بیش از حد دپوست خواهد شد.

۴ – رژیم اصولی بگیرید تا بدنتان از نظر ویتامین ها و مواد معدنی دچار کمبودد نشود. سعی کنید تحت نظر مشور تغذیه رژیم بگیرید تا ریز مغذیهای مورد نیاز بدنتان را دریافت کنید. رژیم های غذایی سخت با این که زود نتیجه می دهند ولی آسیب زیادی به بافت پوست می زنند و باعث تحلیل رفتن عضلات و ریزش مو و ایجاد چین و چروک پوستی به خصوص درصورت می شوند و باعث می شوند پوست خاصیت ارتجاعی خودش را از دست بدهد.

۵ – مهم ترین ریز مغذی های ضروری برای تولید کلاژن در بدن ، ویتامین ث ، روی و سلنیوم هستند که با مصرف به اندازه مرکبات ، فلفل دلمه رنگی و انواع کلم و میوه ها و سبزیجات تازه می توانید این مواد مغذی را به بدنتان برسانید.

۶ – مصرف پروتئین کافی در رژیم غذایی به پوست و عضلات کمک میکند بهتر بازسازی شوند و خاصیت ارتجاعی پوست حفظ شود.

۷ – رطوبت پوست را از درون و بیرون حفظ کنید. حتما روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید و روزی دو بار پوستتان را با لوسیون لیفتینگ و آبرسان ، مرطوب کنید.

شلی و افتادگی پوست پس از کاهش وزن: نحوه پیشگیری و درمان آن

درمان افتادگی شکم بعد از لاغری

از بین بردن افتادگی شکم با ورزش

ورزش بدنسازی و فیتنس میتواند به کاهش شلی پوست کمک کند به خصوص اگر این شلی به خاطر کاهش وزن باشد . چربی هایی که از بین رفته اند با عضله جایگزین می شوند و پوست شما را نگه میدارند. بهترین تمریناتی که برای از بین بردن افتادگی شکم استفاده می شوند عبارتند از:

مطالب خواندنی:  کاهش وزن بدون نیاز به باشگاه با پیاده روی در منزل

۱ – حرکت کرانچ ، پاها صاف بالا : این حرکت برای سفت کردن بالای شکم بسیار مناسب است. این تمرین اگر با استفاده از دمبل انجام شود بهتر است. صاف روی پشت دراز بکشید و پاها را در زاویه ۹۰ درجه بالا بگیرید . بازوها را صاف به بالا بگیرید و با استفاده از عضلات شکم ، شانه ها و بالا تنه را از زمین جدا کرده و کمی بالا بیایید. ۱ ثانیه مکث کنید و به حالت اول برگردید.

۲ – بالا بردن پاها در حالت دراز کش : از این حرکت برای سفت شدن پوست اطراف شکم و نزدیک به مفصل لگن استفاده می شود.  به پشت دراز بکشید و پاها را با زاویه ۹۰ درجه بالا بگیرید.  بدون این که زانوها خم شود پاها را به آرامی تا نزدیک زمین پایین بیاورید و دوباره به حالت ۹۰ درجه برگردید.

۳ – بالا آوردن لگن : این حرکت قسمت پایین شکم را سفت می کند. به پشت دراز بکشید و پاها را ۹۰  درچه از زمین بالا ببرید و سپس لگن را با انقباض عضلات پایین شکم از زمین بلند کنید ، ۱ ثانیه مکث کرده به حالت اول بازگردید.

پیشگیری از شلی و افتادگی شکم با عضله سازی

کاهش وزن معمولا با ورزش های هوازی انجام می شود ولی این ورزش ها با این که به سرعت شما را به جواب می رسانند ولی همزمان با چربی سوزی باعث عضله سوزی هم می شوند بنابراین شما با پوستی شل و وارفته بعد از کاهش وزن روبرو خواهید شد.

ولی بدنسازی و سایر ورزش هایی که به عضله سازی کمک میکنند شاید در ابتدا کاهش وزن کندی را تجربه کنید ولی با کاهش اسیز بسیار خوبی روبرو خواهید شد که نشان دهنده سوزاندن چربی و جایگزین شدن عضله است.

کاهش وزن همزمان با ورزشهای عضله ساز مانع از بروز شلی و افتادگی پوست خواهد شد.

جلوگیری از شلی و افتادگی شکم با کرم های لیفتینگ

تاثیر کرم های لیفتینگ معمولا برای پوستی که شل و آویزان شده زیاد نیست ولی اگر همزمان با کاهش وزن یا همزمان با شروع بارداری استفاده شوند به آبرسانی بهتر پوست کمک کرده و به تقویت کلاژن سازی پوست کمک میکنند و باعث می شوند پوست بهتر بتواند خاصیت کشسانی خود را حفظ کرده و جمع شود. برای این منظور از کرم هایی استفاده کنید که حاوی مواد تحریک کننده کلاژن سازی در پوست باشند.

مصرف مکمل برای جلوگیری از شلی و افتادگی پوست شکم بعد از لاغری

مصرف مکمل های ویتامینه و مکمل کلاژن همزمان با کاهش وزن به تقویت پوست و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست کمک میکند. استفاده از مکمل های زیر همراهبا کاهش وزن به خصوص اگر قصد کاهش وزن زیادی دارید توصیه می شود:

کلاژن هیدرولیز شده : کلاژن اصلی ترین پروتئین سازنده پوست است که از اثرات پیری مثل شل شدن و چروک شدن پوست جلوگیری میکند.

اسید آمینه لیزین و پرولین : این اسید آمینه ها پایه های اصلی ساخت کلاژن در بدن هستند.

ژلاتین : ژلاتینی که برای ساخت دسر ، ژله و پاستیل استفاده می شود منبع عالی گلیسین است که پایه ساختاری برای تولید کلاژن در بدن محسوب می شود.

مطالب خواندنی:  ۷ نشانه که شما پوست مختلط دارید + چگونگی مراقبت از آن

شربت مولتی ویتامین : شربت مولتی ویتامین همراه با مواد معدنی اصلی میتواند  کمبودهای تغذیه ای رژیم گرفتن را جبران کند و مانع از شلی  افتادگی پوست شود. داشتن رژیم غذایی بیشتر از ۳ ماه احتمال کمبود ریزمغذی ها در بدن را افزایش میدهد.

تغذیه سالم برای جلوگیری از شلی و افتادگی شکم بعد از لاغری

اگر بدنتان را هیدراته نگه دارید و مواد مغذی برای تولید کلاژن و سلامت پوست مصرف کنید احتمال این که پوستتان بتواند خاصیت ارتجاعی خود را حفظ کند و همزمان با کاهش وزن خودش را جمع کند بیشتر است.

مصرف کافی پروتئین ، ویتامین ث ، اسیدهای چرب امگا ۳ و نوشیدن آب کافی حداقل ۸ لیون در روز به شما کمک میکند تا پوستتان را تقویت کنید.

برای بدست آوردن مواد معدنی و آنتی اکسیدان های ضروری برای پوست مصرف میوه ها و سبزیجات تازه را افزایش دهید.

شلی و افتادگی پوست پس از کاهش وزن: نحوه پیشگیری و درمان آن

جلوگیری از افتادگی شکم بعد از لاغری با ماساژ پوست 

ماساژ پوست برای جلوگیری از افتادگی شکم بعد از لاغری

با ماساژ پوست ، جریان خون در پوست افزایش پیدا کرده و پوست بهتر تغذیه شده و تولید کلاژن و الاستین در پوست تحریک میشود.

ماساژ منظم پوست میتواند اثر لوسیون ها و کرم های لیفتینگ را چند برابر کند.

برای ماساژ پوست میتوانید از لوسیون بدن ، اسکراب نمک یا شکر ، کیسه کشیدن و غیره استفاده کنید.

فقط مراقب باشید که هنگام ماساژ ، نباید پوست کشیده شود وگرنه احتمال ترک خوردن پوست افزایش پیدا می کند.

درمان افتادگی و شکلی شکم بعد از لاغری با جراحی زیبایی

اگر هنگام کاهش وزن مراقبت های لازم را انجام ندادید و حالا با پوستی شل و آویزان در ناحیه شکم روبرو هستید که هیچ جره جمع نمی شود تنها راه باقی مانده برای شما برداشتن پوست اضافه با جراحی زیبایی شکم است.

جراحی های بعد از لاغری به منظور برداشتن پوست اضافه به نام جراحی کانتورینگ بدن شناخته می شود که برای هر قسمت که مورد نیاز باشد انجام می شود ، دوره ریکاوری بسته به نوع جراحی بین ۲ هفته تا ۱ ماه است و در برخی موارد جای اسکار بسیار ناچیزی روی پوست باقی می گذارد که خیلی بهتر از ظاهر نازیبایی پوست آویزان است.

انواع جراحی کانتورینگ بدن عبارتند از :

جراحی لیفت شکم یا ابدومینوپلاستی

جراحی لیفت بازو یا براکیوپلاستی

جراحی لیفت صورت

جراحی لیفت گردن

جراحی لیفت پایین تنه

جراحی لیفت بالا تنه

جراحی لیفت داخل ران

البته توصیه می شود قبل از اقدام به جراحی روش های دیگر مانند ، مزوتراپی ، آر اف یا لیفت با دستگاه امواج رادیویی را امتحان کنید و در صورتی که جواب نگرفتید به سراغ روش های جراحی و تهاجمی بروید.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=37706

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.