• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
اخبار امروز : 0
0
1

شمخال؛ دره‌ای باشکوه در همسایگی ترکمنستان

  • کد خبر : 25310
  • 02 شهریور 1399 - 18:43
شمخال؛ دره‌ای باشکوه در همسایگی ترکمنستان

مجله زیبایی سبز:در خط مرزی، نزدیک‌تر از هر دره دیگری به کشور ترکمنستان، شمخال قرار دارد. دره ای سرسبز و پر آب با صخره‌هایی عجیب و با شکوه که از هر دو سو آن را احاطه کرده اند. به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از ایرنا،دره شمخال در استان خراسان رضوی در نزدیکی روستایی […]

مجله زیبایی سبز:در خط مرزی، نزدیک‌تر از هر دره دیگری به کشور ترکمنستان، شمخال قرار دارد. دره ای سرسبز و پر آب با صخره‌هایی عجیب و با شکوه که از هر دو سو آن را احاطه کرده اند.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از ایرنا،دره شمخال در استان خراسان رضوی در نزدیکی روستایی با همین نام واقع شده است. دره‌ای عظیم و شگفت‌انگیز که طول آن به حدود ۱۸ کیلومتر می‌رسد و قصه خود را از روستای شمخال آغاز می‌کند و در اراضی درونگر در شهرستان قوچان به درگز به پایان می‌رساند. این دره سرسبز، اقلیمی مساعد دارد. خاک آن مرغوب و چشمه‌ها و رودهای آن پرآب است و این اوضاع مطلوب باعث شده روستایی در نزدیکی آن پدید آید. دره شمخال از نظر ارتفاع، بزرگی و ظاهر به دره شیرز شهرستان کوهدشت استان لرستان شباهت دارد. ارتفاع دیواره دره درست مانند شیرز، در بخش‌هایی تا ۲۰۰متر برآورد شده است. شمخال در فاصله ۲۵ کیلومتری مرز ترکمنستان قرار دارد و با شهر باجگیران از توابع قوچان که از جمله شهرهای روی خط صفر مرکزی است، حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارد. این دره پوشیده از درختان گروی جنگلی، از شمال شرقی به کوه آسلمه و از جنوب شرقی به رودخانه دائمی کال شمخال محدود است.

157320508

حمام آب در دل شمخال

دره شمخال با صخره‌های عجیب و مرموز، در دل خود رودی پر آب جای داده است. این رود خروشان از پیوستن رودخانه‌های شارک قرچقه، دربادام و شمخال پدید آمده است. در میانه راه نیز، چشمه‌های بسیاری از گوشه و کنار دره، به رود اصلی افزوده می‌شوند و در نهایت رودخانه‌ای را شکل می‌دهد که در پایان مسیر دره، جایی که زمین‌های کشاورزی روستای درونگر آغاز می‌شود، زمین‌ها و شالیزارهای منطقه را سیراب می‌کند. این رودخانه‌ها و چشمه‌سارهای کوچک و بزرگ، آب و هوای منطقه را بسیار مطبوع کرده است. در فاصله ۱۰ کیلومتری از ابتدای دره، شکلی در بستر دره ایجاد شده که آب در آن جمع می شود و حوضی پدید می‌آید که اهالی آن را «حمام آب» نامیده‌اند. هر ساله گردشگران بسیاری در جریان دیدار از دره شمخال، در حوالی این حوضچه طبیعی اتراق می‌کنند.

مطالب خواندنی:  تونک تپه کجاست؟

دره‌ای پوشیده از درختان گردو

دره شمخال را صخره‌های تند و تیز، زمخت و عجیب که حاصل فرسایش سنگ و کوه هستند، شکل داده‌اند. مسیر دره را چشمه‌سارهای متعد کوچک و بزرگ پرآب کرده‌اند. از این رو، از پوشش گیاهی و جنگلی بکر و طبیعت بسیار زیبا و دل‌انگیز برخوردار است. درختان گردو، انجیر، زردآلو، چنار، بید و سپیدار بخش عظیمی از پوشش دره را شکل داده‌اند. در مسیر شمخال همچنین گیاهانی چون تمشک، موسیر، کاکوتی، چریش، هفشان، گون، ریخوک، زرشک، زالزالک و صدها گیاه دارویی دیگر رشد کرده است. درختان گردوی جنگلی دره که قدمت آنها به بیش از ۲۰۰ سال پیش باز می‌گردد، جلوه‌ای خاص به دره بخشیده است و شهرتی بیشتر از دیگر پوشش گیاهی شمخال دارد.

سفر به دره شمخال

گردشگرانی که قصد سفر به دره شمخال را دارند، باید از شهر قوچان راهی شوند. از شهر قوچان به سمت روستای شمخال حرکت می‌کنند که کل تا روستا مسیر آسفالت شده است. پس از آن، پیاده‌روی در دره آغاز می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=25310

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.