• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
1

طرز تهیه اکبر جوجه در منزل با روشی متفاوت و آسان

  • کد خبر : 38567
  • 05 مرداد 1401 - 19:21
طرز تهیه اکبر جوجه در منزل با روشی متفاوت و آسان
اکبر جوجه یکی از غذاهای خوشمزه و مشهور ایرانی است که اصالت آن به شمال کشور باز می‌گردد. هنگام تهیه اکبر جوجه از روش خاصی برای مزه‌دار کردن و پخت مرغ استفاده می‌شود که طعم آن را بسیار متفاوت می‌کند.

طرز تهیه اکبر جوجه در منزل با روشی متفاوت و آسان

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از فرارو،مرغ در سفره ما و همچنین در برنامه غذایی خانواده ایرانی یکی از پروتئین‌های بسیار پر مصرف است که معمولا بیشتر از گوشت قرمز از آن استفاده می‌شود. مرغ در انواع خورش‌ها، پلوها، سالادها، فست فود‌ها و خوراک‌ها استفاده می‌شود؛ ولی استفاده از آن برای غذای اصلی رواج بیشتری دارد. اکبر جوجه نام یک رستوران مشهور زنجیره‌ای در ایران است که برای اولین بار آن را شخصی به نام علی اکبر کلبادی نژاد در سال ۱۳۳۲ و در استان مازندران تاسیس کرد و بعد‌ها فرزند ارشد ایشان توانست در سال ۱۳۷۱ برند اکبر جوجه را در بخش اختراعات ثبت کند.

اکبر جوجه در ابتدا یک قهوه خانه بین راهی بود. معروف‌ترین غذایی که در این قهوه خانه از طرف حاج اکبر و همسرش به مسافران عرضه می‌شد، چلو جوجه مخصوص بود که طرفداران زیادی داشت. این جوجه مخصوص به سبک خاصی پخته می‌شد و همراه با رب انار و برنج زعفرانی در اختیار مشتریان قرار می‌گرفت. امروز هم اکبر جوجه به روش‌های متفاوتی تهیه می‌شود. در ادامه این مطلب طرز تهیه یک اکبر جوجه خوشمزه در منزل همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه آن تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه اکبر جوجه

ران کامل مرغ: ۲ عدد
زعفران دم کرده: نصف فنجان
آبلیمو: ۲ قاشق غذاخوری
سیر: ۲ حبه
آب پیاز: ۳ قاشق غذاخوری
کره: ۲۵ گرم
نمک و فلفل: به میزان لازم
آب جوش: نصف لیوان
آب سرد: ۲ لیوان
روغن برای سرخ کردن: به میزان لازم
رب انار: به میزان لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

نکات مربوط به مرغ

یکی از نکات بسیار مهم در تهیه انواع غذا‌ها انتخاب مواد اولیه سالم و تازه است. وقتی می‌خواهید مرغ را انتخاب کنید، حتماً جا‌هایی مانند ران و بال را که اتصال دارند، چک کنید؛ زیرا ماندگی و ناسالم بودن مرغ در این قسمت‌ها زود‌تر مشخص می‌شود. اگر این قسمت‌ها بوی نامطبوعی بدهد؛ یعنی مرغ تازه نیست. حواستان باشد مرغ‌هایی را که خیلی خیس هستند، انتخاب نکنید. رطوبت زیاد مرغ نشان دهنده این است که قبلاً فریز شده است. اگر از مرغ‌های بسته‌بندی استفاده می‌کنید، حتما تاریخ آن را چک کنید و حواستان باشد که خون‌آبه نداشته باشد. برای تهیه اکبر جوجه بهتر است از جوجه تازه و کوچک استفاده کنید.

نکات مربوط به زعفران

طرز تهیه اکبر جوجه در منزل با روشی متفاوت و آسان

همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید؛ چون هرقدر زعفران را با آب بیش‌تری دم کنید، کم‌رنگ‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه‌تان از زعفران بیشتری استفاده کنید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای ۱ قاشق چای‌خوری زعفران ۲ قاشق سوپ‌خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیش‌تری پس بدهد.
زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه بدهید در دمای محیط یخ زدایی شود. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می‌کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران‌های تقلبی معمولاً براق هستند.

نکات مربوط به پیاز

اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح دهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را به صورت خام خورد و یا در سالاد‌ها از آن استفاده کرد.
پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند.

مطالب خواندنی:  طرز تهیه لازانیا مدیترانه ای

طرز تهیه اکبر جوجه

طرز تهیه اکبر جوجه در منزل با روشی متفاوت و آسان

۱ ـ برای شروع کار ابتدا دو لیوان آب سرد را داخل یک کاسه بزرگ بریزید و حدودا دو قاشق غذاخوری نمک و آبلیمو را به آب اضافه کنید و هم بزنید، نمک باید به اندازه‌ای باشد که آب و نمک بیش از حد شور نشود. بعد از اینکه ران‌های مرغ را خوب شستید، آن‌ها را داخل کاسه آب و نمک بگذارید و یک ساعت و نیم صبر کنید تا مرغ استراحت کند.
۲ ـ ران‌های مرغ را از آب خارج کنید و داخل یک ظرف دیگر بگذارید. زعفران، سیر رنده شده، فلفل و آب پیاز را روی مرغ بریزید و با دست مرغ را ماساژ بدهید. نیم ساعت زمان بدهید تا مرغ طعم بگیرد.
۳ ـ یک ماهی تابه گود را روی اجاق گاز بگذارید و کمی روغن داخل آن بریزید تا داغ شود. مرغ‌های مزه‌دار شده را داخل روغن داغ بگذارید و صبر کنید تا یک طرف آن سرخ شود؛ سپس مرغ را برگردانید تا سمت دیگرش هم سرخ شود.
۴ ـ نیمی از کره را که به دمای محیط رسیده و نرم شده است، روی قسمت سرخ شده مرغ بمالید و بقیه کره را داخل روغن بیاندازید. وقتی سمت دیگر مرغ هم خوب سرخ شد، نصف لیوان آب جوش به ماهی تابه اضافه کنید و درب ماهی تابه را ببندید. حرارت اجاق گاز را کم کنید و حدود یک ساعت زمان بدهید تا مرغ کاملا بپزد.
۵ ـ وقتی اکبر جوجه شما آماده شد، آن را داخل ظرف سرو بکشید و همراه با رب انار و برنج زعفرانی میل کنید، نوش جان.
لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=38567

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.