• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 2
0
6

مسجد سید اصفهان؛ مسجد بزرگ و تاریخی اصفهان

  • کد خبر : 39782
  • 20 آبان 1401 - 19:04
مسجد سید اصفهان؛ مسجد بزرگ و تاریخی اصفهان
مسجد سید اصفهان یکی از مساجد تاریخی با تزئینات سنتی مثال زدنی است که در دوران صفویه ساخته شده است.

مسجد سید اصفهان؛ مسجد بزرگ و تاریخی اصفهان

مسجد سید اصفهان؛ شاهکار معماری قرن سیزدهم هجری 

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،مسجد سید اصفهان ( به انگلیسی : Seyed Mosque ) یکی از مساجد بزرگ و تاریخی اصفهان است که از نظر زیبایی هنری و معماری مثال زدنی است. تفاوت این مسجد با دیگر مساجد اصفهان این است که برخلاف دیگر بناها که در دوران صفوی ساخته شده اند این مسجد متعلق به دوران قاجار و حکومت محمد شاه  است.

مسجد سید یکی از مساجد وقفی شهر اصفهان محسوب میشود که وقف نامه آن در اداره اوقاف اصفهان نگهداری می شود.

بر اساس وقف نامه ها ، روند وقف مسجد در ۱۱ سال و در ۴ مرحله از سال ۱۲۶۲ قمری تا ۱۲۷۱ قمری بوده است.

مسجد سید اصفهان؛ مسجد بزرگ و تاریخی اصفهان

تاریخچه مسجد سید اصفهان

تاریخچه مسجد سید اصفهان

این مسجد بزرگ و زیبا متعلق به قرن سیزدهم هجری و دوران قاجار است که به دستون حاج سید باقر شفتی یکی از علمای بزرگ امامیه در زمان حکومت محمد شاه قاجار ساخته شده  است. داستانی برای منبع تامین مالی این بنا در کتب تاریخی روایت شده است به این شکل که در دوران قطحی بزرگ حاج سید باقر شفتی به یک سگ و توله هایش مرحمت نشان داده و در نتیجه مورد رحمت خدا قرار میگیرد و ایشان با تاجری آشنا می شود که از هندوستان پارچه وارد میکرده، تاجر نذر میکند.

اگر کشتی باری اش به سلامت به ایران برسد، پولی را به سید باقر ببخشد و او را در معامله پارچه های خود شریک کند و به این ترتیب پول هنگفتی در هر بار تجارت پارچه به ایشان می رسید و با همین بودجه توانست مسجدی بزرگ و زیبا در اصفهان بنا کند.

مطالب خواندنی:  آشنایی با مسجد جن، مسجدی که جنیان در آن به اسلام ایمان آوردند!

مسجد سید اصفهان؛ مسجد بزرگ و تاریخی اصفهان

معماری مسجد سید اصفهان

سبک معماری مسجد سید اصفهان

بخش های مختلف مسجد سید با زیبایی و ظرافت خاصی تزئین شده که چشم را خیره می کند. این مسجد ۴ در اصلی ، ۲ شبستان بزرگ ، ۲ گنبد کوچک و بزرگ ، ۴ چهل ستونی ، ۳ ایوان و ۱ گلدسته بزرگ دارد. در این مسجد بیش از ۴۵ حجره و دهلیز ساخته شده که ترکیبی زیبا به مسجد داده است. این بنای تایخی در ضلع جنوبی خیابان سید اصفهان قرار گرفته است.

مسجد سید اصفهان؛ مسجد بزرگ و تاریخی اصفهان

هنر کاشیکاری مسجد سید اصفهان

هنر کاشیکاری به همراه گره کشی ، خط بنایی و کاشی ۷ رنگ استفاده شده در آن ، این بنا را تبدیل به یکی از شاهکارهای هنری قرن سیزدهم هجری کرده است.

سر در شمالی که ورودی اصلی مسجد است ، دری بزرگ و بلند دارد که دو طرف آن سکوهایی با سنگ پارسی ساخته شده اند که با تزئینات و کاشیکاری ۷ رنگ ، گل و بته و کتبه هایی با خط ثلث از آیات قرآن  تزئین شده است.

مسجد سید اصفهان؛ مسجد بزرگ و تاریخی اصفهان

کاشیکاری مسجد سید اصفهان

سر در جنوبی مسجد هم با کاشی های ۷ رنگ ، کتیبه ها و اسپرهای مکتوب یا خط محمد باقر شیرازی ، خوشنویس بزرگ عصر قاجار تزئین شده است.

سر در جنوب شرقی ، زیبایی منحصر به فردی دارد که مانند نگینی از بیرون می درخشد .

به طور کلی تزئینات زیبای سردر های مسجد سید بی مثال و خیره کننده اند که در کمتر جایی میتوانید نمونه های مشابه آن را مشاهده نمایید.

ایوان جنوبی مسجد که جلوی شبستان و زیر گنبد قرار دارد. ایوان های شرقی و غربی آن در جلوی شبستان زمستانی ساخته شده اند. ایان های مسجد سید با هنرهای خاص استادکاران دوران قاجار با ظرافتی مثال زدنی تزئین شده است. در ایوان های مسجد،حجره هایی برای طلاب علوم دینی ساخته شده که جلوه زیبایی به ایوان های مسجد بخشیده است.

مطالب خواندنی:  مسجد خیف از تاریخی ترین مساجد در منا

مسجد سید اصفهان؛ مسجد بزرگ و تاریخی اصفهان

تصاویر مسجد سید اصفهان

مقبره حاج سید باقر شفتی در شمال شرق مسجد قرارگرفته است ، رواق مقابل مقبره تزئیناتی چشم نواز دارد و با کاشیکاری و گچبری تزئین شده است. در قیمت بالای ورودی بقعه تاریخ درگذشت حاج باقر با خط ثلث نوشته شده است.

کاشی کاری ها و گچ بری های ظریف مسجد ، تزئینات گل و بوته اسلیمی ، خطوط  ثلث و بنایی ، کاشی های هفت رنگ تزئیناتی هستند که جلوه خاص و زیبایی به فضای مسجد می دهند و این مسجد را تبدیل به یکی از شاهکارهای معماری عصر قاجار کرده است.

مسجد سید اصفهان؛ مسجد بزرگ و تاریخی اصفهان

کتیبه های مسجد سید اصفهان

کتیبه های مسجد سید اصفهان

کتیبه های مسجد سید یکی از زیباترین هنرهای تزئینی مسجد است که علاوه بر زیبایی به عنوان اسناد تاریخی درباره ساخت زمان بنا و دوره های تاریخی جایگاه ویژه ای بین تاریخ نویسان دارد.

کتیبه های تاریخی این مسجد یکی از ویژگیهای برجسته معماری تاریخی آن محسوب می شوند که بر بالای سردرهای  مسجد دیده می شوند.

مسجد سید اصفهان؛ مسجد بزرگ و تاریخی اصفهان

کاشیکاری های مسجد سید اصفهان

در بالای سردر شمالی مسجد کتیبه ای با خط ثلث است که آیاتی از قرآن در آن به چشم می خورد. در بالای سردرد جنوب غربی کتیبه های با خط استاد محمد باقر شیرازی نصب شده است که یکی از خوشنویسان معروف دوران قاجار بوده است.

در قسمت شمال شرقی مسجد و بالای ورودی بقیه بانی مسجد تاریخ فوت مرحوم با خط ثلث نوشته شده است.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=39782

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.