• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 2
0
4

واکسن هایی که پیش از بارداری نیاز دارید

  • کد خبر : 33564
  • 26 بهمن 1400 - 16:44
واکسن هایی که پیش از بارداری نیاز دارید
سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری ضعیف تر می شود بنابراین احتمال ابتلا به برخی از بیماری ها افزایش پیدا کرده و خطر بیشتری برای سلامت مادر و جنین ایجاد می کند، بنابراین توصیه می شود واکسیناسیون پیش از بارداری را قبل از اقدام برای حاملگی انجام دهید.

واکسن هایی که پیش از بارداری نیاز دارید

اهمیت واکسیناسیون پیش از بارداری

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،واکسیناسیون پیش از بارداری کمک میکند که بدن شما و نوزادتان در برابر بیماری های خطرناک ایمن شود. زمانی که پیش از بارداری واکسن می زنید ، نه تنها بدن خود بلکه بدن جنینتان را نیز ایمن میکنید.

از آنجا که ایمنی بدن برای بارداری و سلامت جنین اهمیت بسیار بالایی دارد ، تا یک ماه بعد از واکسیناسیون نباید اقدام به بارداری نمایید.

اغلب واکسن ها ویروس ضعیف شده هستند و بنابراین تزریق آنها در دوران بارداری ایمن نیست بنابراین بهترین زمان برای دریافت این واکسن ها قبل از بارداری می باشد.

در صورتی که در حال حاضر در دوران بارداری هستید باید به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان واکسن های دارای ویروس زنده را هر چند که ضعیف شده باشند ، نباید دریافت کنید.

واکسن هایی مثل سرخچه و آبله مرغان در دوران بارداری می تواند باعث سقط جنین و ناهنجاری های جسمی در جنین شود.

بهتر است قبل از اقدام به بارداری با پزشکتان مشورت کنید تا واکسن های مورد نیاز برای تزریق تان را تجویز کند. در صورتی که اطلاع دقیقی از زمان واکسیناسیون قبلیتان نداشته باشید پزشک میتواند آزمایشی برای سنجش میزان پادتن ها در برابر بیماری هایتان انجام دهد و سپس واکسن های مورد نیاز را برایتان تجویز نماید.

https://dl.greenbeautymag.com/2022/02/vaccines-before-pregnancy-02.webp

زریق واکسن کرونا پیش از بارداری

واکسن کرونا پیش از بارداری

بارداری باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود بنابراین احتمال این که مادران باردار در اثر ابتلا به کرونا نیاز به بستری داشته باشند بیشتر است ، ضمن این که ابتلا به کرونا می تواند احتمال زایمان زودرس را افزایش دهید.

مطالب خواندنی:  سندروم آشیانه خالی چیست ؟علائم و راه درمان آن

به همین دلیل توصیه می شود زنان تا زمانی که دوز دوم واکسن کرونا را دریافت نکرده اند باردار نشوند. دو هفته بعد از دریافت دوز دوم واکسن کرونا میتوانید اقدام به بارداری کنید.

زنان باردار در صورتی که هنوز واکسن دریافت نکرده باشند بعد از هفته ۱۲ می توانند واکسن آنفولانزا که حاوی ویروس فعال نباشد را دریافت کنند.

در صورتی که قبل از بارداری دوز اول واکسن را زده اید باید برای دریافت دوز دوم حتما تا هفته ۱۲ بارداری صبر نمایید.

واکسن آنفولانزا پیش از بارداری

براساس توصیه انجمن زنان و مامایی بهتر است تمام زنان باردار یا زنانی که تصمیم به بارداری گرفته اند، واکسن آنفولانزا را دریافت کنند.

ویروس آنفلوآنزا باعث مرگ افراد زیادی می شود. این بیماری با تب ، سوزش گلو ، درد عضلانی و سردردشروع می شود که علایم ۲ – ۳ روز ادامه خواهند داشت.

از آنجا که زنان باردار جزو گروه پر خطر محسوب می شوند توصیه می شود که اگر پیش از بارداری واکسن آنفولانزا را دریافت نکرده اید در طول فصل آنفولانزا صرفا از فرم غیر فعال واکسن استفاده کنید.

https://dl.greenbeautymag.com/2022/02/vaccines-before-pregnancy-03.webp

واکسیناسیون پیش از بارداری برای مادران شاغل

واکسن پیش از بارداری برای مادران شاغل

به توصیه پزشکان ، مادرانی که در اماکن عمومی یا مراکز بهداشتی شاغلند بهتر است واکسنهای هپاتیت ب ، هاری و  مننژیت را قبل از اقدام به بارداری دریافت کنند.

واکسن سه گانه پیش از بارداری 

در دوران بارداری رفت و آمد شما به مطب پزشک و بیمارستان زیاد است . این محیط ها معمولا به عنوان محیطهایی با آلودگی بالا شناخته می شوند. از آنجا که دوز یادآور واکسن های سه گانه ( دیفتیری ، کزاز و سیاه سرفه ) باید هر ۱۰ سال یکبار تکرار شود ، نیاز به تزریق این واکسن قبل از بارداری خواهید داشت.

مطالب خواندنی:  دلایل قهر شوهر و راهکارهای برخورد با آن

با وجودی که کزاز و دیفتیری در بسیاری از کشورهای پیشرفته به ندرت دیده می شود ولی هنوز هم گزارشات ابتلا به این بیماری ها وجود دارد.

بیماری کزاز به علت آلودگی زخم عمیق یا بریدگی جزئی پوست و تماس با باکتری کلستریدیوم تتانی ایجاد می شود که نتیجه آن سفت شدن غیر قابل کنترل عضلات در فکر و گردن و قفل شدن دندان ها است که با گذشت زمان این سفتی به تمام عضلات بدن سرایت کرده و منجر به فلج عضلات تنفسی و مرگ می شود. احتمال مرگ در در اثر کزاز در افرادی که واکسینه نشده اند حدود ۲۵ درصد است.

دیفتیری عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است و به طور معمول لوزه ها و حلق را دچار عفونت میکند و ممکن است حنجره و لایه مخاطی بینی را هم عفونی کند و منجر به التهاب رشته های عصلی و التهاب عضلات قلب می شود. احتمال مرگ در افراد واکسینه نشده بر اثر دیفتیری ۵ – ۱۰ درصد است.

زنانی که قبل از بارداری دوز یادآور واکسن را دریافت نکرده ایند در هفته ۲۸ می توانند واکسن دوگانه کزاز و دیفتیری را دریافت کنند.

https://dl.greenbeautymag.com/2022/02/vaccines-before-pregnancy-04.webp

واکسن هپاتیت ب برای پیش از بارداری

واکسن هپاتیت ب پیش از بارداری

واکسن هپاتیت ب معمولا به همراه واکسن کزاز و دیفتیری به عنوان واکسن سه گانه قبل از بارداری تزریق می شود. واکسن هپاتیت ب شامل اجزای غیر بیماری زا روی سطح آنتی ژن ویروس هپاتیت ب است بنابراین اگر زنی خطر در معرض قرار گرفتن این ویروس را داشته باشد با توصیه پزشک میتوانید در دوران بارداری این واکسن را استفاده کنید.

مطالب خواندنی:  بارداری پراسترس مانع رشد کودک نوپا می شود

واکسن آبله مرغان پیش از بارداری

حدود ۱۰ – ۲۰ درصد زنان باردار در صورتی که مبتلا به آبله مرغان شوند ، دچار ذات الریه خواهند شد که ۴۰ درصد از این موارد جانشان را از دست می دهند.

در صورتی که قبلا به آبله مرغان مبتلا نشده اید بهتر است قبل از بارداری واکسن آبله مرغان بزنید.

واکسن سرخچه پیش از بارداری

تمام زنانی که تصمیم به بارداری دارند باید درباره ایمنی به سرخچه مورد بررسی قرار بگیرند و در صورت نیاز واکسن سرخچه بزنند.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=33564

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.