• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
اخبار امروز : 2
0
3

ویژگی‌های شخصیت وابسته و روش درمان آن

  • کد خبر : 22238
  • 21 تیر 1399 - 18:52
ویژگی‌های شخصیت وابسته و روش درمان آن

یک روانشناس بالینی گفت: وابستگی وقتی اتفاق می‌افتد که ما به فرد دیگری اجازه می‌دهیم که روی رفتار و احساسات ما تاثیر بگذارد. مونا قاضیان، روانشناس بالینی درباره افراد دارای شخصیت وابسته اظهار کرد: وابستگی وقتی اتفاق می افتد که ما به فرد دیگری اجازه می دهیم که روی رفتار و احساسات ما تاثیر بگذارد […]

یک روانشناس بالینی گفت: وابستگی وقتی اتفاق می‌افتد که ما به فرد دیگری اجازه می‌دهیم که روی رفتار و احساسات ما تاثیر بگذارد.

مونا قاضیان، روانشناس بالینی درباره افراد دارای شخصیت وابسته اظهار کرد: وابستگی وقتی اتفاق می افتد که ما به فرد دیگری اجازه می دهیم که روی رفتار و احساسات ما تاثیر بگذارد و ما را کنترل کند. به طور معمول افراد وابسته به دیگران، ترس از جدایی دارند و بدون توصیه دیگران، نمی‌توانند تصمیم‌گیری کنند. همچنین اعتماد به نفس کافی نداشته و انتقادپذیر هم نیستند.

او افزود: این افراد بدرفتاری‌ دیگران را نسبت به خودشان تحمل می‌کنند و نیاز، احساسات و افکار دیگران را در اولویت قرار می‌دهند. به جای اینکه به ابراز نیاز‌ها و خواسته‌های طبیعی خود بپردازند و آن‌ها را برآورده کنند، ترجیح می‌دهند تسلیم دیگران شوند و خواسته‌های آن‌ها را اجابت کنند.

این روانشناس بالینی ادامه داد: در نهایت سرکوب این احساسات در فرد وابسته موجب غم، اضطراب و کلافگی می‌شود که برای بهبودی هر چه سریع‌تر این نشانه‌ها باید به روانشناس مراجعه کرد.

او تصریح کرد: وابسته‌ها عزت نفس تخریب شده‌ای دارند. آن‌ها حرمتی برای خود، نیازها، خواسته‌ها، احساسات و شرایط خود قائل نیستند، زیرا از درون خود را لایق توجه و ارزشمندی نمی‌دانند.

قاضیان تصریح کرد: باید مشخص شود که افراد در چه حوزه‌هایی به دیگران بیشتر متکی هستند مانند خرید خانه، رانندگی، انجام کار‌های اداری، ارتباطات اجتماعی با دیگران، بیان نیاز‌ها و خواسته‌های خود، مدیریت امور خانه و تربیت فرزندان.

او گفت: پس از روشن شدن حوزه وابستگی، لازم است فرد تکالیفی را برای خود همراه با درمانگر مشخص کند. این تکالیف نباید آنقدر سنگین باشند که از عهده فرد بر نیاید.

مطالب خواندنی:  ۷ راز که با آن خواب خوب را تجربه خواهید کرد

درمان اختلال شخصیت وابسته
قاضیان بیان کرد: این افراد معمولا با حالت اضطراب و افسردگی به مراکز مشاوره‌ای مراجعه می‌کنند، براین اساس روان درمانی بیماران وابسته بخصوص با استفاده از درمان‌های بینش‌گرا موثر است. در کنار درمان بینش‌گرا استفاده از رفتار درمانی ، آموزش قاطعیت و اظهار وجود ، خانواده درمانی می‌تواند به موفقیت بیشتر درمان منجر شود.

منبع:سلامت نیوز

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=22238

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.