• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
2

چرا چشم پزشکان با لنزهای رنگی مخالفند؟

  • کد خبر : 3847
  • 01 آذر 1397 - 8:14
چرا چشم پزشکان با لنزهای رنگی مخالفند؟

لنزها وسایل طبی‌ای هستند که با انگیزه‌های گوناگون جایگزین عینک‌های طبی یا سایر روش‌های اصلاح بینایی (لیزر، پی‌آر‌کی و…) می‌شوند. استفاده از لنز فقط برای اصلاح عیوب انکساری چشمی ‌نیست و مصرف دیگری هم دارد و آن تغییر رنگ، زیبایی و درخشش چشم‌هاست. ایام جشن و مهمانی‌ها و میل به تغییر و زیباتر شدن، جوانان […]

366406 835

لنزها وسایل طبی‌ای هستند که با انگیزه‌های گوناگون جایگزین عینک‌های طبی یا سایر روش‌های اصلاح بینایی (لیزر، پی‌آر‌کی و…) می‌شوند. استفاده از لنز فقط برای اصلاح عیوب انکساری چشمی ‌نیست و مصرف دیگری هم دارد و آن تغییر رنگ، زیبایی و درخشش چشم‌هاست. ایام جشن و مهمانی‌ها و میل به تغییر و زیباتر شدن، جوانان را به فکر خرید لنزهای رنگارنگ می‌اندازد، اما قبل از تهیه لنز بهتر است اطلاعاتی درباره خوبی‌ها و بدی‌های آن داشته باشید.

دکتر محمدرضا فرتوک‌زاده، فوق‌تخصص قرنیه و عضو هیات علمی ‌دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این باره برای ما توضیح داده‌اند.

لنزهای چشمی ‌رنگی مورد توجه بسیاری از جوانان و به‌خصوص خانم‌هاست.توصیه شما به علاقه‌مندان لنز چیست؟

ما چشم‌پزشکان با استفاده از لنز، حتی اگر طبی باشد، مخالفیم بنابراین هیچ نکته مثبتی درباره لنز‌های رنگی وجود ندارد. چشم یکی از حساس‌ترین اعضای بدن است و هرگونه آسیب به آن می‌تواند کارایی دیگر اعضای بدن را دچار اختلال کند. بنابراین سلامت چشم‌ها بسیار مهم است. لنز یک جسم خارجی است که باید مدت‌ها روی قرنیه بماند. قرنیه عضو حساسی است و عروق ندارد بنابراین از هوا اکسیژن می‌گیرد و هرگونه خراش یا صدمه به آن ممکن است جبران‌ناپذیر باشد بنابراین سعی می‌کنیم بیماران را با راه‌های دیگری برای اصلاح عیوب انکساری یا زیبایی آشنا کنیم.

مثلا چه راه‌هایی؟

امروزه عینک‌های زیبا با مارک‌های خوبی در بازار وجود دارد و می‌توان از عینک با شیشه‌های معمولی برای تغییر تیپ و زیبایی استفاده کرد.

اگر باز هم کسی اصرار داشت لنز استفاده کند، نوع کم‌خطرتر آن در بازار وجود دارد؟

همه لنز‌ها حاوی مایع ژلاتینی سفتی هستند که به شکل عدسی درآمده است. لنز‌ها را می‌توان به صورت ماهانه، هفتگی و روزانه تعبیه کرد اما بهترین روش آن است که لنز هر روز جای‌گذاری و شب خارج شود.

مطالب خواندنی:  ویژگی های یک تغذیه سالم برای مبتلایان به نقرس

چرا لنز باید هر روز گذاشته شود؟

هوای اطراف ما پر از ریزگردها و آلودگی‌های مختلف است. این مواد وارد چشم می‌شوند و روی لنز می‌نشینند و ماندن لنز آلوده در چشم به مدت طولانی ممکن است باعث عفونت قرنیه شود.

لنز‌های رنگی چطور باعث عفونت قرنیه می‌شوند؟

لنز‌های طبی منافذی دارند که قرنیه می‌تواند از طریق آنها تنفس کند. وقتی لنز به صورت رنگی ساخته می‌شود، برای یکپارچه شدن رنگ و زیبایی لنز، منافذ آن مسدود می‌شود و دیگر اکسیژن و هوا از آن عبور نمی‌کند و این خطری است که قرنیه را تهدید می‌کند.

نحوه نگهداری درست لنز چگونه است؟

نگهداری صحیح تا حدی عوارض را کمتر می‌کند. لنز هر روز باید با سرم فیزیولوژی شسته و گردوغبار آن پاک شود. لنز‌ها ظرفی دارند که حاوی این ماده است. در ظرف نیز همیشه باید بسته باشد تا آلودگی وارد آن نشود. قبل از جایگذاری لنز باید دست‌ها با آب و صابون شسته شوند. لنز روی نوک انگشت سبابه قرار می‌گیرد و آرام ‌روی قرنیه گذاشته می‌شود. انحنای قرنیه طوری است که به محض تماس لنز با آن، لنز گیر می‌کند و می‌ایستد. گذاشتن لنز کار دشواری نیست ولی در نحوه نگهداری و استریل ماندن آن باید دقت کافی داشت. بیرون آوردن آن هم با دو انگشت سبابه و شست انجام می‌شود.

علائم هشداری یا نکته‌ای هست که بخواهید به مصرف‌کنندگان بگویید؟

بله، آسیب به قرنیه خطرناک است و به سرعت پیشرفت می‌کند چون قرنیه بدون رگ است و ترمیم آن راحت انجام نمی‌شود. لنز‌ها یکی از عواملی هستند که موجب پیوند قرنیه می‌شوند. بیمارانی که به لنز حساسیت می‌دهند، معمولا با درد چشم، خارش، تاری و قرمزی به ما مراجعه می‌کنند معمولا با خارج کردن لنز، علائم فروکش می‌کنند. توصیه می‌کنم راه‌های دیگری را برای زیباتر شدن انتخاب کنید. لنز‌ها، به‌خصوص لنز‌های رنگی، خطرناک هستند. در صورت استفاده نیز به محض دیدن کوچک‌ترین نشانه‌ای از حساسیت، درد، قرمزی و… به پزشک مراجعه کنید. عفونت قرنیه، خیلی زود باعث از بین رفتن آن و کوری می‌شود.

مطالب خواندنی:  مضرات تند غذا خوردن بر بدن

منبع : سلامت ایران و عصر ایران

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=3847

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.