• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
اخبار امروز : 0
0
2

ژئوسایت دره تندیس‌های قشم

  • کد خبر : 31162
  • 25 آبان 1400 - 16:40
ژئوسایت دره تندیس‌های قشم
ژئوسایت دره تندیس‌های قشم از پدیده‌های زمین‌شناختی است که تندیس‌های ‌طبیعی آن بر اثر فرسایش فیزیکی شکل گرفته و مناظر شگفت انگیزی را رقم زده است.

ژئوسایت دره تندیس‌های قشم

در فاصله ۸۰ کیلومتری از غرب شهر قشم و در جنوب جنگل‌های حرا، جنوب غربی روستای طبل و در جوار روستای مَلِکی دره‌هایی وجود دارد که هر انسان زیبابین را به خود جذب می‌کند.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از ایرنا،ژئوسایت دره تندیس‌ها در غرب جزیره قشم و در شمال تاقدیس سلخ از چندین دره باریک و طولانی به موازات هم تشکیل شده که هر کدام جاذبه‌های خاص خود را دارد.

یک گردشگر می‌توان یک روز تمام (و حتی بیشتر از آن) را در این دره‌ها جذب طبقات مارن، سنگ آهک و ماسه‌سنگ‌هایی شود که به صورت منظم لایه و با ضخامت‌های کم تا توده ای در برابرش تجلی می‌کنند.

اقسام مختلفی از اشکال فرسایشی در ژئوسایت دره تندیس‌ها وجود دارد که به دلیل وجود همین اشکال و احجام طبیعی پرشمار، این نام را به خود گرفته و بازمانده یک زمین بلند به شدت فرسایش یافته است.

گردشگران همچنین می‌توانند از پدیده‌ های رسوبی جالب، مانند ترک‌های گلی که مناظر زیبایی در پیش زمینه چشم‌اندازهای دره پدید می‌آورند، دیدن کنند.

ابر و باد و باران و فشارهای وزنی طبقاتت رویین به عنوان عوامل ناهمگن فرسایشی، دست به دست هم داده‌اند تا این احجام زیبا را خلق کنند. فرسایش طبیعی باعث ایجاد پیکره‌های بسیار بزرگی شده است که به انسان، حیوانات و پرندگان شباهت دارد.

در بخش هایی از زمین که جنس مقاوم‌تر و سخت فرسا داشته‌اند، عوامل فرسایش کمتر تاثیر گذاشته و در نتیجه این بخش ها برجای مانده‌اند.

مقاومت‌های نابرابر لایه‌های مختلف باعث شکل گیری تندیس‌هاست که همه حاصل همین پدیده‌های رسوبی است.

مطالب خواندنی:  کویر کاراکال؛کویری زیبا با امکانات تفریحی و رفاهی

دیواره‌های شگفت‌انگیز و جذاب این ژئوسایت از ارزش‌های زیبایی‌شناختی بالایی برخوردار است که منظره‌هایی منحصر به فرد و رویایی برای بازدید کنندگان و گردشگران محسوب می‌شود.

ژئوپارک جهانی قشم به مساحت ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع شامل جزیره‌های قشم و هنگام و ۵۰۰ متر مرز حاشیه دریایی این جزایر و خلیج دیرستان است.

این ژئوپارک تنوع عظیمی از چشم اندازهای زمین شناسی در کنار تنوع سایت‌های مختلف را ارائه می‌کند و علاوه بر این، تنوع اکولوژیکی، باستان شناسی و فرهنگی خاصی دارد.

ژئوپارک قشم دارای ۲۸ سایت متنوع و اصلی همچون تنگه چاهکوه، دره ستاره ها و دره تندیس‌هاست و مجاورت آن با جنگل‌های حَرّا واقع در شمال جزیره قشم که دارای پنج عنوان تالاب بین‌المللی، ذخیرگاه زیست کُره، منطقه حفاظت شده، منطقه ویژه دریایی و منطقه ویژه پرندگان است، به ارزش‌ها و جذابیت‌های طبیعی ژئوپارک قشم افزوده است.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=31162

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.