• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
اخبار امروز : 4
0
6

کویر کاراکال؛کویری زیبا با امکانات تفریحی و رفاهی

  • کد خبر : 32845
  • 30 دی 1400 - 16:24
کویر کاراکال؛کویری زیبا با امکانات تفریحی و رفاهی
کویر یکی از مقاصد محبوب برای گردشگرانی است که در فصل پاییز قصد تفریح و تجربه دارند برای همین در فصل پاییز تورهای گردشگری زیادی در این حوزه فعالیت می کند و البته استقبال بسیار زیادی نیز از این نوع تورها می شود. خوشبختانه ایران جزو کشورهایی است که کویرهای زیبا؛ متنوع و بسیاری دارد برای همین شما می توانید کویر مورد نظر خود را انتخاب کنید و با تور مخصوص آن به آن جا بروید و از رمل های شنی؛ دریاچه های نمک؛ آسمان پر ستاره؛ آفرود سواری و دیگر جاذبه های کویر استفاده کنید.

کویر کاراکال؛کویری زیبا با امکانات تفریحی و رفاهی

کویر کاراکال در یزد، زیستگاه گربه سیاه گوش

دلیل نام گذاری کویر کاراکال

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،کویر کاراکال که با نام کویر صادق آباد هم شناخته می‌شود واقع در یزد و در مرکز ایران می باشد. این کویر از دیرباز تا کنون زیستگاه نوعی گربه سان به نام کاراکال بوده و به همین دلیل است که این کویر را با نام کاراکال می‌شناسند.

همچنین کویر کاراکال درگز به دلیل نزدیک بودن به روستای صادق آباد در همین استان به کویر صادق آباد نیز مشهور است.

کویر کاراکال؛کویری زیبا با امکانات تفریحی و رفاهی

گربه کارال ، گربه ای که در کویر زندگی می کند

گربه کاراکال چیست؟

کاراکال نوعی اسم فارسی باستانی است که برای گربه ای که در این کویر زندگی می کند در نظر گرفته شده است. همانطور که گفته شد دلیل اصلی نام گذاری این کویر وجود این گربه در آن است. در سرتاسر ایران فقط هشت نوع گونه گربه سان وجود دارد که یکی از آنها که گربه کاراکال است در کویر کاراکال زندگی می کند البته امروزه نام گربه کاراکال به سیاه گوش یا منگوله گوش تغییر پیدا کرده است.

علاوه بر ایران گربه های کاراکال در آفریقا نیز زندگی می کنند و دارای زیستگاهی در آن جا هستند. از خصوصیات بارز این گربه سان می توان به سریع بودن و سنگین بودن آن اشاره کرد که جزو سنگین ترین و سریع ترین گربه سانان کوچک قرار دارد. با اشاره بر مطالعاتی که بر روی ژنتیک این گربه سان انجام شده است گفته می شود نزدیک ترین خویشاوندان او گربه طلایی آفریقایی و یوزگربه هستند.

حتی با وجود این که این گربه سان از گذشته های دور در ایران حضور داشته است و حتی برای یاد بودش کویری به همین نام؛ نام گذاری شده است اما عده زیادی گربه کاراکال را با گونه ای دیگر از گربه سانان که با نام لینکس شناخته می شوند اشتباه می گیرند. از دلایل اینکه گربه کاراکال را با گربه سان لینکس اشتباه می گیرند وجود شباهت ظاهری میان این دو جانور است اما از لحاظ اخلاقی و ژنتیکی به هیچ وجه یکسان نیستند و این گفته را می‌توان با دلایل زیادی اثبات کرد.

مطالب خواندنی:  برج گنبد قابوس، بلندترین برج آجری ایران (+عکس)

از دلایل آن می‌توانیم به تک زی بودن کاراکال اشاره کنیم. همانطور که گفته شد کاراکال حیوان تکسی و به شدت قلمرو طلب است و همچنین بیشتر مواقع و شب گردی می کند کاراکال در مناطق خشک و بیابانی قلمرو وسیعی را از آن خود می‌کند مثلاً یک گربه سان کاراکال حدود ۲۷۰ تا ۱۱۰۰ کیلومتر مربع را تعداد قلمرو خود در می آورد و از ورود دیگر گربه سانان جلوگیری می کند حتی اگر این گربه سان کاراکال باشد.

گربه کاراکال دارای هوش بسیار بالایی است و به همین دلیل در گذشته ها آن ها را اهلی می کردند و با یاد دادن تکنیک ها و فن ها به عنوان حیوان شکارچی از آن‌ها استفاده می کردند. اهلی کردن این گربه ها به دلیل هوش بالایی که دارند آسان تر است. امروزه گربه کاراکال بسیار به وفور یافت می شود و باید مراقب بود تا نسلشان منقرض نشود

محل قرارگیری کویر کاراکال

کویر کاراکال در مرکز ایران واقع در استان یزد و در نزدیکی شهرستان بافق قرار دارد این کویر نزدیکی زیادی با روستای صادق آباد دارد به همین دلیل است که برخی آن را با نام کویر صادق آباد می‌شناسند. از لحاظ مسافتی شهرستان بافق با یزد ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد و فاصله بافق تا روستای صادق آباد نیز ۱۵ کیلومتر است حال شما می توانید با طی کردن مسافت دو کیلومتری از روستای صادق آباد به کویر کاراکال برسید.

راه های دسترسی به کویر کاراکال متنوع است و شما می توانید از خودروی شخصی استفاده کنید و یا حتی با هواپیما تا فرودگاه شهر یزد بروید و یا با اتوبوس تا پایانه بافق و با قطار تا خود شهرستان بافق سفر کنید. و یا حتی شما می توانید با ثبت نام در تورهای گردشگری از شهر خود تا کویر کاراکال را همراه با دوستان خود طی کنید و از کمپ کردن در دل بیابان لذت ببرید. این کویر که جزو کویر های استثنایی ایران است تجربه‌ ای متفاوت برای شما به ارمغان می آورد برای همین گردشگران زیادی سالانه به آن سفر می کنند و از طبیعت زیبا و وحشی آن استفاده می کنند.

مطالب خواندنی:  کلیسای جامع زاگرب از شاهکارهای معماری سبک نئوگوتیک در کرواسی

جاذبه های توریستی کویر کاراکال

علاوه بر خود کویر که تفریحاتی مثل شتر سواری؛ آفرود سواری و رصد آسمان و ستاره ها در شب را دارا است و همچنین می توانید در اقامتگاه های سنتی و کلاسیک آن تجربه متفاوتی کسب کنید دارای جاذبه های دیدنی دیگری نیز است. لازم به ذکر است که اگر شما فرد خوش شانسی باشید می توانید گربه کاراکال را که در این منطقه زندگی می‌کند مشاهده کنید.

تپه های شن

درست مانند هر کویر دیگر این کویر نیز تپه های شن روان متعددی دارد که بزرگترین آن‌ ها ارتفاع شان به ۵۰ متر نیز می رسد که در بالای این تپه ها شما با منظره شگفت انگیزی روبه رو خواهید شد و برای عکاسی از آن می توانید استفاده کنید. حتی برخی از گردشگران با قصد شن درمانی به این کویر و یا کویر های دیگر سفر می کنند. آفرود سواری روی این تپه ها هیجان بسیاری برای تجربه کنندگان به ارمغان می آورد.

قلعه باقر آباد

درست قبل از رسیدن به این کویر بعد از بافق و در مسیری آسفالت شده که به سوی روستای صادق آباد حرکت می کند درست قبل از ۹ کیلومتر تا کویر کاراکال قلعه های به نام باقرآباد وجود دارد. این قلعه مربوط به زمان قاجار می شود و به دستور عبدالرحیم خان فرزند محمد تقی خان بافقی ساخته شده است و جزو یکی از دژهای تاریخی و به جا مانده محسوب می شود.

سلسله قاجار با ساخت این قلعه از مردم در برابر خطرات محافظت می کرده و همچنین از آن برای ذخیره غلات استفاده می کرده به همین منظور این قلعه دارای ۴۵ اتاق؛ ۱۰ جایگاه تیراندازی و ۳ جایگاه سنگ اندازی و همچنین دو برج نگهبانی است تا بتوان از قلعه به خوبی محافظت شود.

مطالب خواندنی:  تونک تپه کجاست؟

باغ های پسته و انار نخلستان‌های خرما

از زیباترین مکان ها برای عکاسی در این کویر می توان به نخلستان های آن اشاره کرد. وجود این نخلستان ها و باغ ها در کنار کویر کاراکال به شما این اجازه را می دهد تا در آن پیاده روی کنید و از میان درختان انار و پسته عبور کنید و تجربه ای دیگر کسب کنید.

به طور کلی کویر گردی تجربه های بسیار متفاوت نسبت به دیگر طبیعت گردی ها و گردشگری ها است.

در کویر گردی می توانید از سافاری و شتر سواری؛ تماشای آسمان پر ستاره؛ پیاده روی و غلت خوردن روی شن؛ موتور سواری و آفرود سواری لذت ببرید. همچنین بسیاری از تور های گردشگری که مقصد آنها کویر است دارای موسیقی و اجرای زنده در شب هستند که شما بعد از کمپ کردن در کویر و لذت بردن از آفتاب در روز؛ در شب نیز می توانید با حضور در این محیط شاد دو برابر لذت ببرید همچنین امروزه به دلیل استقبال زیاد؛ کویر ها دارای امکانات رفاهی زیادی شده اند و اقامت را برای کویر نوردان راحت تر کرده اند.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=32845

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.