• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
اخبار امروز : 0
0
3

ثروت و شادی از دید روانشناسی چگونه تعریف می شود؟

  • کد خبر : 23247
  • 02 مرداد 1399 - 17:46
ثروت و شادی از دید روانشناسی چگونه تعریف می شود؟

ثروت و شادی دو فاکتوری هستند که افراد برای یک زندگی خوب لازم می‌دانند. آیا ثروت به معنی مال و اموال زیاد داشتن است؟ ارتباط بین ثروت و شادی چیست؟ به چه کسی انسان شاد می‌گویند؟ سبک زندگی انسان وابسته به نوع ترشحات غدد مختلف از مغز انسان است. ترشحاتی که غدد انسان دارد باعث […]

ثروت و شادی دو فاکتوری هستند که افراد برای یک زندگی خوب لازم می‌دانند. آیا ثروت به معنی مال و اموال زیاد داشتن است؟ ارتباط بین ثروت و شادی چیست؟ به چه کسی انسان شاد می‌گویند؟

سبک زندگی انسان وابسته به نوع ترشحات غدد مختلف از مغز انسان است. ترشحاتی که غدد انسان دارد باعث احساس شادی، اولین انتقال دهنده عصبی که از غده هیپوتالاموس مغز انسان ترشح شده و باعث سرخوشی و احساس خوب در وجود شما می‌شود، دوپامین (Dopamine) است. تحریک غده هیپوتالاموس برای ترشح این هورمون، برنامه ریزی برای اهداف کوتاه مدت و کوچک کردن هدف‌ها و جایزه دادن به خود انسان برای انجام کارهای کوچک است.

دومین هورمون ضد افسردگی و ایجاد نشاط در بدن انسان سروتونین (Serotonin) است که با ورزش کردن و حرکات موزون این هورمون در بدن انسان ترشح می‌شود و میزان انرژی انسان را بالا می‌برد.

سومین هورمون تحریک کننده بدن که معروف به هورمون عشق است، اکسی‌توسین (Oxytocin) نام دارد که هنگامی که انسانی از ابعاد مختلف زندگی خودش رضایت دارد، این هورمون ترشح می‌شود و باعث مقاومت کالبدهای جسمی، ذهنی و عاطفی می‌شود. استرس و نگرانی دشمن سرسخت اکسی‌توسین است.

چهارمین هورمون شادی بخش در بدن انسان، استروژن (Estrogen) نام دارد. ترشح این هورمون به استحکام خلق و خوی مثبت در بدن شما کمک می‌کند. مصرف دخانیات و ورزش نکردن باعث عدم ترشح این هورمون در بدن انسان می‌شود. افراد خوش اخلاق که در اطرافتان مشاهده می‌کنید، میزان استروژن بالایی دارند.

پنجمین هورمون که به خواب و استراحت شما کمک زیادی می‌کند، پروژسترون (Progesterone) است. ترشح این هورمون باعث انعطاف خلق و خوی شما شده و از عصبانیت و پرخاشگری جلوگیری می‌کند.

مطالب خواندنی:  فواید مثبت اندیشی چیست؟

ترشح منظم و درست این پنج هورمون در بدن انسان، باعث ارسال پالس‌هایی با طول موج بالا می‌شود که طبق قانون پایستگی انرژی، این پالس‌ها نه تنها از بین نمی‌روند؛ بلکه تبدیل به شرایط و اتفاقات عالی در زندگی انسان می‌شوند.

ارتباط بین لیاقت و ثروت

لیاقت عاملی بیرونی نیست و به وسیله هیچکس به فرد اعطا نمی‌شود. تا وقتی فرد خود را لایق نداند که می‌تواند انسان ثروتمندی باشد، هیچگاه ثروتمند نخواهد شد. برای رسیدن به هر هدفی شخص اول باید خود را لایق رسیدن به آن هدف بداند تا بتواند به آن دست پیدا کند.

به گفته سید محمد عرشیانفر یکی از روانشناسان برجسته کشور: «در علم موفقیت پارامتری وجود دارد به نام لیاقت. در این بحث اثبات می‌شود که تا شخصی در درون مغز خود احساس لیاقت نداشته باشد، یا به عبارتی به گونه‌ای حافظه سلولی سلول‌های مغز خود را برنامه ریزی نکرده باشد که به اهداف و آرزوهای خود دست پیدا کند؛ ارتعاشات قدرتمندی از مغز این شخص صادر نشده و در نتیجه این شخص به اهداف و آرزوهای خود دست پیدا نمی‌کند. برای تقویت این حس و ارسال فرکانس‌های امواج مغزی، شخص باید تمرین‌های مخصوصی انجام دهد تا این احساس یا همان امواج الکترومغناطیسی در مغز این شخص ساخته شود.»

دیدگاه اسلام و قرآن در مورد ثروت

در فرهنگ عامه مردم، ثروت را فقط مختصر به داشتن میزان پول زیاد می‌دانند؛ در حالی که در قرآن کریم ثروت به دو دسته تقسیم شده است:

  1. ثروت دنیوی
  2. ثروت اٌخروی

قرآن برخی دارایی‌های مادی را عامل تقرب آن شخص به خداوند نمی‌داند:

مطالب خواندنی:  آیا درمان با آنتی‌بیوتیک افسردگی ایجاد می‌کند؟

«وَمَا أَمْوَالُکُمْ وَلَا أَوْلَادُکُمْ بِالََّتِی تُقَرَِّبُکُمْ عِنْدَنَا زُلْفَى ٰ إِلََّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُولَئِکَ لَهُمْ جَزَاءُ الضَِّعْفِ بِمَا عَمِلُوا وَهُمْ فِی الْغُرُفَاتِ آمِنُونَ» آیه ۳۷ صبا

در برخی دیگر از آیات نیز به کسانی که فکر می‌کنند جمع آوری پول باعث جاودانه شدنشان می‌شود تذکر می‌دهد که این کار (جمع آوری پول و مال)، نه تنها باعث جاودانگی شما نمی‌شود؛ بلکه باعث گرفتاری‌های عدیده‌ای در این عالم و عوالم بعد نیز می‌شود:

«کَلََّا ٰ لَیُنْبَذَنََّ فِی الْحُطَمَهِ» آیه ۴ همزه

عرشیانفر در این رابطه می‌افزاید: «خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند: اگر مال و دارایی کسی از راه صحیح و مشروع به دست آمده باشد و قسمتی از آن صرف کمک به نیازمندان و درماندگان شود؛ این ثروت و دارایی نه تنها مذموم نیست، بلکه پسندیده و مورد قبول خداوند است.

«الََّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللََّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَهً عِنْدَ اللََّهِ ٰوَ أُولَئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ»  آیه ۲۰ توبه»

انسان شاد کیست؟

تعریف روانشناسی از انسان شاد، انسانی است که جوابی مناسب برای این سه سوال اساسی پیدا کرده و مسیر زندگی خود را بر مبنای پاسخ این سه سوال پیش می‌برد:

  1. از کجا آمده‌ایم؟
  2. کجا هستیم؟
  3. به کجا می‌رویم؟

عرشیانفر اضافه می‌کند: «اگر کسی پاسخ صحیح و درستی برای این سه سوال پیدا کند و اصول زندگی خود را بر مبنای پاسخ این سه سوال قرار دهد؛ این انسان، انسان شادی خواهد بود.»

ثروت و شادی در درون شخص است. شخص باید اول این دو فاکتور را در درون خود پیدا کند تا بتواند احساس شادی و ثروتمندی کند. نمی‌توان در دنیای بیرون به دنبال شادی و ثروت گشت. همه چیز از درون آغاز شده و به بیرون سرایت می‌کند.

مطالب خواندنی:  دروغ گفتن و حقایق بسیار جالب آن

منبع:عصرایران

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=23247

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.