• امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
اخبار امروز : 0
0
5

انواع ترشحات واژن نشانه چیست؟

  • کد خبر : 42390
  • 12 مهر 1402 - 17:49
انواع ترشحات واژن نشانه چیست؟
ترشحات واژن طبیعی و برای سلامت دستگاه تناسلی شما ضروری است. با این حال، مواقعی وجود دارد که تغییرات در ترشحات شما می تواند نشانه مشکل باشد. اگر ترشحات واژن غلیظ، توده ای یا رنگ غیر معمول دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

انواع ترشحات واژن نشانه چیست؟

ترشحات واژن طبیعی و برای سلامت دستگاه تناسلی شما ضروری است. با این حال، مواقعی وجود دارد که تغییرات در ترشحات شما می تواند نشانه مشکل باشد. اگر ترشحات واژن غلیظ، توده ای یا رنگ غیر معمول دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. این می تواند نشانه یک عفونت، مانند یک بیماری مقاربتی، یا مشکل دیگری برای سلامتی شما باشد.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از سلامت نیوز ، ترشحات سفید رنگ واژن معمولا طبیعی است و نشانه سلامت دستگاه تناسلی است. اکثر خانوم ها مقداری ترشح دارند.

ترشحات سفید شیری سفید رنگ واژن معمولا نشانه چرخه قاعدگی طبیعی است. ترشحات شما می تواند به شما سرنخی در مورد مرحله ای از چرخه شما بدهد و ترشحات سفید شیری نیز می تواند نشانه اولیه بارداری باشد.

با این حال، مواقعی وجود دارد که ترشحات سفید رنگ واژن نشانه مشکلی مانند عفونت قارچی یا واژینوز باکتریایی است. عفونت‌های واژن معمولاً باعث ترشحات سفید «شبیه پنیر» و همچنین علائم دیگری مانند خارش، سوزش و بوی بد می‌شوند.

ترشحات سفید و شیری رنگ واژن

ترشحات سفید شیری می تواند نشانه ای از آماده شدن بدن شما برای تخمک گذاری باشد. همچنین می تواند نشانه اولیه بارداری باشد.

بدن شما هنگامی که برای آزاد کردن تخمک از تخمدان (مرحله تخمک گذاری) آماده می شود، ترشحات آبکی ایجاد می کند. ترشحات از نظر قوام رقیق تر خواهد بود و ممکن است شبیه سفیده تخم مرغ باشد. همچنین بدون بو می باشد و هیچ ناراحتی ایجاد نمی کند.

اگر باردار شوید، ممکن است ترشحات شفاف یا شیری رنگ داشته باشید که بی بو و ملایم است. به این نوع ترشحات سفید واژن لکوره گفته می شود و یک بخش طبیعی از بارداری است.

ترشحات سفید غلیظ

در طول چرخه قاعدگی فرد، ترشحات واژن می تواند قوام و رنگ متفاوتی داشته باشد؛ هنگامی که ترشحات سفید غلیظ باشد، می تواند نشانه ای از تخمک گذاری باشد.

مطالب خواندنی:  11 دلیل قاعدگی زودتر از موعد

ترشحات طبیعی شما ممکن است از شیری تا سفید متغیر باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.

ردیابی چرخه قاعدگی و توجه به نحوه ظاهر ترشحات در نقاط مختلف می تواند به شما کمک کند بفهمید چه زمانی طبیعی است و چه زمانی ممکن است نباشد.

ترشحات سفید توده ای

اگر ترشحات سفید توده ای می بینید، می تواند نشانه عفونت قارچی باشد. ترشحات واژن ناشی از عفونت مخمری معمولاً قوام غلیظ تر و توده ای شکل دارند (مانند پنیر دلمه) و همراه با علائمی مانند سوزش و خارش هستند.

عفونت های مخمری واژن چقدر شایع است؟

عفونت های قارچی واژن شایع هستند. در بیشتر موارد، آنها بسیار قابل درمان هستند. در واقع، ۷۵ درصد از خانوم ها، احتمالا حداقل یک بار عفونت قارچی را در طول زندگی خود تجربه می کنند.

علل عفونت قارچی واژن متفاوت است. به عنوان مثال، پوشیدن لباس حمام خیس برای مدت طولانی، دوش گرفتن یا استفاده از آنتی بیوتیک می تواند باعث عفونت قارچی شود.

عفونت های قارچی واژن معمولا با داروهای بدون نسخه (OTC) قابل درمان هستند. با این حال، اگر اغلب آنها را دریافت می‌کنید یا مدام عود می‌کنند، باید برای درمان به پزشک خود مراجعه کنید و دریابید که آیا وضعیتی مانند دیابت دارید که می‌تواند احتمال بروز آنها را افزایش دهد یا خیر.

پزشک شما ممکن است داروهای ضد قارچی مانند فلوکونازول خوراکی را تجویز کند. Vivjoa برای عفونت مزمن قارچی در زنان غیر باروری استفاده می شود. در حالی که واژن به خودی خود تمیز می شود و سطح مشخصی از مخمر طبیعی است، مصرف بیش از حد مخمر می تواند pH واژن را تغییر داده و باعث عفونت شود.

مطالب خواندنی:  علت ترشحات قهوه ای رنگ واژن در زنان

در اینجا چند نکته برای پیشگیری از عفونت قارچی واژن آورده شده است:

همیشه لباس های خیس یا مایو را در اسرع وقت عوض کنید: مخمر در محیط‌های مرطوب و گرم بهترین رشد را دارد و لباس‌های حمام و لباس‌های مرطوب را به بهترین محل برای عفونت قارچی تبدیل می‌کند.
از دوش واژینال خودداری کنید:دوش کردن می تواند باکتری هایی را که رشد بیش از حد مخمر در واژن را کنترل می کنند از بین ببرد.
استفاده از تامپون یا پدهای معطر را کنار بگذارید: عطر می تواند برای بافت های واژن که بسیار حساس هستند تحریک کننده باشد.
در صورت ابتلا به دیابت، سطح قند خون خود را تا حد امکان طبیعی نگه دارید: دیابت می تواند احتمال ابتلا به عفونت های قارچی را افزایش دهد و مدیریت شرایط می تواند به پیشگیری از آنها کمک کند.

ترشحات چسبنده سفید و ضخیم

ترشحات غلیظ و چسبناک سفید نشانه سلامت واژن و چرخه قاعدگی است. این ترشحات به عنوان یک مانع برای محافظت از دهانه رحم در برابر عفونت عمل می کند.

با نزدیک‌تر شدن به تخمک‌گذاری، ترشحات واژن رقیق می‌شوند و به ترشحات شفاف یا شیری تبدیل می‌شوند. این نشانه باروری است زیرا عبور اسپرم از این ترشحات شیری رنگ راحت تر از ترشحات غلیظ تر است.

سایر رنگ ها

ترشحات واژن که به رنگ قهوه ای مایل به قرمز، سبز، زرد یا خاکستری است می تواند نشانه ای از یک مشکل سلامتی باشد.

در اینجا لیستی از آنچه که رنگ ترشحات واژن شما می تواند نشانه آن باشد آورده شده است:

  • زرد: عفونت، STI
  • سبز : واژینوز باکتریایی، STIs
  • خاکستری: واژینوز باکتریایی
  • قرمز مایل به قهوه ای: پایان دوره، عفونت
  • صورتی: خونریزی لانه گزینی، بارداری، شروع پریود، آسیب واژن
  • قرمز: لکه بینی، پریود، عفونت، سقط جنین، سرطان
مطالب خواندنی:  ترکیبات غذایی برای پیشگیری از سرطان پروستات

به خاطر داشته باشید که رنگ ترشحات واژن به خودی خود همیشه راه مطمئنی برای دانستن علت آن نیست. میزان ترشح، بوی آن و قوام آن نیز مهم است. اگر ترشحات واژن دارید که برای شما غیرعادی است، به پزشک خود اطلاع دهید.

جلوگیری از ترشحات واژن

ترشحات واژن اغلب کاملا طبیعی و برای سلامت بدن شما ضروری است. با این حال، اگر ترشح بیش از حد دارید، می توانید با پزشک خود در مورد راه های مدیریت آن صحبت کنید. اگر علت پزشکی برای ترشح وجود داشته باشد، پزشک شما می تواند بهترین درمان را برای بیماری زمینه ای توصیه کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر ترشحات واژن می‌تواند ناشی از عفونت باشد، مانند ترشحات غلیظ، سفید، یا هر ترشحی که برای شما غیرطبیعی است، به پزشک خود مراجعه کنید.

پزشک از شما در مورد بو، قوام و رنگ ترشحات و همچنین داشتن علائمی مانند خارش یا سوزش سوال خواهد کرد. پزشک شما همچنین می خواهد بداند که ترشحات فقط در مراحل خاصی از چرخه قاعدگی شما یا در حین یا بعد از رابطه جنسی رخ می دهد.

بر اساس علت، ارائه دهنده بهترین راه برای درمان ترشحات واژن شما را به شما می گوید. اگر عفونتی دارید که پس از دور اول درمان برطرف نشد، ممکن است پزشک نیاز به انجام آزمایشات بیشتری داشته باشد تا بفهمد علت آن چیست.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=42390

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.