• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
3

اولین بارش شهابی سال در شرف وقوع

  • کد خبر : 28335
  • 01 اردیبهشت 1400 - 13:12
اولین بارش شهابی سال در شرف وقوع

اولین بارش شهاب سنگ سال در صبح روز پنجشنبه(۲ اردیبهشت) به اوج خود می‌رسد. به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته، ‌ بارش شهابی شلیاقی(Lyrids) که هر سال در اواخر ماه آوریل (اوایل ماه اردیبهشت) اتفاق می‌افتد، هنگامی رخ می‌دهد که زمین از میان دنباله‌ی یک ستاره‌ی دنباله‌دار عبور می‌کند. با ورود بقایای […]

اولین بارش شهاب سنگ سال در صبح روز پنجشنبه(۲ اردیبهشت) به اوج خود می‌رسد.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته، ‌ بارش شهابی شلیاقی(Lyrids) که هر سال در اواخر ماه آوریل (اوایل ماه اردیبهشت) اتفاق می‌افتد، هنگامی رخ می‌دهد که زمین از میان دنباله‌ی یک ستاره‌ی دنباله‌دار عبور می‌کند. با ورود بقایای این ستاره به جو زمین و سوختن آن‌ها، رگه‌هایی از نور برای مدت چندثانیه با چشم غیر مسلح قابل مشادهده است.

به گفته‌ی ناسا:هنگام اوج این بارش شهاب‌سنگی می‌توان در هر ساعت ده تا بیست شهاب‌سنگ مشاهده کرد. این شهاب‌سنگ‌ها معمولا در هنگام متلاشی شدن “دنباله‌ی درخشانی” از خود به جای می‌گذارند.

این هفته بیش از نیمی از ماه کامل است بنابراین دیدن این اجرام سخت می‌شود. برای دیدن آن‌ها پیش از طلوع خورشید به آسمان نگاه کنید بهترین زمان برای دیدن این شهاب سنگ‌ها صبح روز ۲۲ آوریل ( ۲ اردیبهشت) پیش از طلوع آفتاب است.

این ستاره‌ها می‌توانند در هر نقطه‌ای از آسمان ظاهر شوند اما اگر به دنبال نقطه‌ای مرجع برای تماشا کردن هستید می‌توانید به صورفلکی شلیاقی نگاه کنید از این نقطه معمولا شهاب سنگ‌ها ایجاد می‌شوند.

اگر موفق به تماشای آن‌ها در روز پنجشنبه نشدید می‌توانید در روز جمعه آن‌ها را تماشا کنید در حقیقت بارش شهاب‌سنگ امسال تا روز ۳۰ آوریل ادامه خواهد داشت در حالی که معمولا تا ۲۵ آوریل ادامه پیدا می‌کند.

یکی از قدیمی‌ترین‌ها

انسان‌ها بارش شهاب‌سنگی شلیاقی را سه هزار سال است که می‌شناسند به گفته‌ی ناسا نخستین  بار، این بارش، ۶۸۷ سال پیش از میلاد مسیح در چین مشاهده شد.

مطالب خواندنی:  مشتریان امسال ۱٫۷ تریلیون دلار را در محصولات فناوری‌ خرج خواهند نمود

این شهاب سنگ‌ها از ستاره‌ی دنباله‌داری به نام تاچر( Thatcher) می‌آیند. تاچر نام اولین ستاره‌شناسی است که در سال ۱۸۶۱ این جرم آسمانی را کشف کرد.

۴۱۵ سال طول می‌کشد تا تاچر یک دور به دور خورشید بچرخد و ما آن را تا سال ۲۲۷۶ نخواهیم دید. این ستاره‌ی دنباله‌دار با گردش به دور خورشید دنباله‌ای از بقایا و ذرات به جا می‌گذارد.

هر سال در ماه آوریل، زمین از میان دنباله‌ی آن رد می‌شود و به مدت دو هفته توسط بقایای به جا مانده از تاچر بمباران می‌شود که نتیجه‌ی آن به وجود آمدن بارش شهاب‌سنگی خیره کننده است.

پس از این بارش، ۱۱ بارش دیگر نیز در انتظار زمین هستند که یکی از معروف‌ترین آن‌ها بارش شهابی برساوشی است که در ۱۱ اوت (۱۹ مهر) به اوج خود می‌رسد.

منبع: ایسنا، آلرت

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=28335

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.