• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
6

بررسی تخصصی Inspiron Chromebook 14 شرکت Dell

  • کد خبر : 5570
  • 19 بهمن 1397 - 0:20
بررسی تخصصی Inspiron Chromebook 14 شرکت Dell

مدل Inspiron Chromebook 14 شرکت Dell دستگاه ۲در۱ بسیار جذابی است که هم از سیستم عامل اندروید پشتیبانی می‌کند و هم از یک قلم بهره می‌برد….

d8a8d8b1d8b1d8b3db8c d8aad8aed8b5d8b5db8c inspiron chromebook 14 d8b4d8b1daa9d8aa dell 5c5c94488af0f

مدل Inspiron Chromebook 14 شرکت Dell دستگاه ۲در۱ بسیار جذابی است که هم از سیستم عامل اندروید پشتیبانی می‌کند و هم از یک قلم بهره می‌برد. به علاوه، مشخصات فنی آن نیز کاملاً مناسب یک کروم‌کست است به طوری که در این دستگاه نمایشگر ۱۴ اینچی ۱۰۸۰p، پردازنده Core i3، رم ۴ گیگی و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی پیدا می‌شود.

در واقع این لپ‌تاپ تقریباً همان چیزی است که طرفداران سیستم عامل Chrome OS منتظرش بودند زیرا ویندوز ۱۰ در حالت تبلت اصلاً کارایی زیادی ندارد ولی به خاطر این که Inspiron Chromebook 14 از اندروید نیز پشتیبانی می‌کند، مشخصات فنی قدرتمندی دارد، از صفحه نمایش بزرگی بهره می‌برد و کیبورد آن را هم می‌توانیم جدا کنیم، بسیاری از افراد به خرید و استفاده از آن رغبت پیدا کرده‌اند.

چنین دستگاه‌هایی که میان لپ‌تاپ و کروم‌بوک هستند در بازار کمیابند. البته گوگل پیش از این تصمیم گرفته بود تا با عرضه پیکسل بوک ۱۲٫۳ اینچی نبض این بازار را در اختیار بگیرد ولی موفق نشده بود.

مشخصات فنی Inspiron Chromebook 14

CPU پردازنده Core i3-8130U شرکت اینتل با ۴ مگابایت حافظه پنهان و ۳٫۴۰ گیگاهرتز سرعت
کارت گرافیک UHD Graphics 620 شرکت اینتل
صفحه نمایش ۱۴ اینچی فول اچ‌دی با رزولوشن ۱۰۸۰*۱۹۲۰ پیکسل از نوع TrueLife LED Backlight Touch IPS Display و پشتیبانی از قلم
رم ۴ گیگ به صورت Onboard

DDR4

با سرعت ۲۴۰۰ مگاهرتز

حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت از نوع eMMC
درگاه‌ها ۲ عدد USB 3.1 نسل ۱ از نوع Type-C

۱ عدد USB 3.1 نسل ۱ Type-A

محل قرار دادن کارت میکرو SD

جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری

رنگ خاکستری
سیستم عامل Chrome OS
قیمت ۶۰۰ دلار

طراحی

لپ‌تاپ ۲در۱ شرکت Dell دارای شاسی آلومینیومی است که به راحتی می‌توانیم آن را از قسمت پایینی دستگاه جدا کرده و با باز کردن ۱۰ پیچ درآوریم. نکته چندان خاصی در مورد ظاهر Inspiron Chromebook 14 وجود ندارد ولی بد نیست اشاره کنیم که رنگ آن خاکستری بوده و لوگو Chrome در گوشه بالا سمت چپ درب آن مشاهده می‌شود. به علاوه، علامت تک رنگ Dell نیز دقیقاً در وسط به چشم خواهد خورد.

d8a8d8b1d8b1d8b3db8c d8aad8aed8b5d8b5db8c inspiron chromebook 14 d8b4d8b1daa9d8aa dell 5c5c94493051c

نمی‌توانیم محصول مورد بحث را چندان سبک یا سنگین بدانیم زیرا وزن آن نهایتاً به ۱۸۰۰ گرم می‌رسد بنابراین اگر آن را در کیف همراه خود بگذارید، متوجه جرم آن خواهید شد ولی سنگینی آن اذیتتان نخواهد کرد. لازم به ذکر است که وقتی از لپ‌تاپ ۱۴ اینچی به عنوان تبلت استفاده می‌کنید، این موضوع را بهتر متوجه خواهید شد. شاید سنگینی این دستگاه وقتی سعی در نگه داشتن آن با یک دست و طراحی با قلم دارید، بیشتر حس شود.

d8a8d8b1d8b1d8b3db8c d8aad8aed8b5d8b5db8c inspiron chromebook 14 d8b4d8b1daa9d8aa dell 5c5c944a90978

حال که صحبت از قلم شد، باید بگوییم که این قطعه دقیقاً زیر قاب پایینی سمت راست جای‌گیری کرده است. چنین رویه‌ای ترجیح بسیاری از خریداران لپ‌تاپ است زیرا روش نگه داشتن قلم با استفاده از نیروی مغناطیسی که اکثر شرکت‌ها از آن بهره می‌برند قدرت زیادی ندارد. تنها نقطه ضعف، مربوط به اندازه قلم می‌باشد که البته ممکن است کسی با این اتفاق مشکلی نداشته باشد. اگر شما هنگام استفاده از این قلم احساس راحتی ندارید، همیشه می‌توانید نمونه دیگری خریداری نمایید.

d8a8d8b1d8b1d8b3db8c d8aad8aed8b5d8b5db8c inspiron chromebook 14 d8b4d8b1daa9d8aa dell 5c5c944bd94d1

در سمت چپ، یک پورت USB 3.1 نسل ۱ از نوع Type-C و یک درگاه USB 3.1 نسل ۱ از نوع Type-A خواهید یافت که در کنار جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری جای گرفته‌اند. در سمت راست، یک پورت USB 3.1 نسل ۱ از نوع Type-C، محل قرار دادن مموری کارت میکرو SD، دکمه پاور و غلطک کاهش یا افزایش صدا به چشم می‌خورد. لازم به ذکر است که از همه USBهای Type-C برای شارژ این لپ‌تاپ می‌توان استفاده کرد.

d8a8d8b1d8b1d8b3db8c d8aad8aed8b5d8b5db8c inspiron chromebook 14 d8b4d8b1daa9d8aa dell 5c5c944d3e071

احتمالاً متوجه شده‌اید که در Inspiron Chromebook 14 هیچ پورت تاندربولت ۳ وجود ندارد که البته با توجه به قیمت نه چندان زیاد محصول شرکت Dell، چنین چیزی هم قابل‌پیش‌بینی بود. خبر خوب اینکه همه پورت‌ها USB 3.1 از نسل ۱ هستند که می‌توانند داده‌ها را با سرعت ۵ گیگابایت بر ثانیه انتقال دهند. نکته قابل ستایش دیگر، غلطک کاهش یا افزایش صدا در سمت راست است که وجود آن در یک دستگاه ۲در۱ بسیار ضروری می‌باشد.

صفحه نمایش

همان‌طور که اشاره کردیم، نمایشگر Inspiron Chromebook 14 دارای ۱۴ اینچ سایز و رزولوشن ۱۰۸۰p است که سبب می‌شود تصاویر با کیفیت بالایی پخش شوند. مطمئناً کیفیت ۱۴۴۰p هم کفایت می‌کرد ولی با این عدد دقت تصاویر بیشتر خواهد شد. البته صفحه نمایش Inspiron Chromebook 14 شاید کمی درخشان باشد که در زیر نور خورشید آزار دهنده است بنابراین در چنین مواقعی باید نور نمایشگر را کاهش دهید.

d8a8d8b1d8b1d8b3db8c d8aad8aed8b5d8b5db8c inspiron chromebook 14 d8b4d8b1daa9d8aa dell 5c5c944e4cada

حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش بیشتر از آن چیزی است که انتظار می‌رفت هرچند آن‌قدر بزرگ نیستند. شاید هم وجود این مقدار حاشیه مشکی رنگ ضروری باشد زیرا حین نگه داشتن دستگاه به عنوان تبلت باید انگشت خود را در جایی قرار دهیم. از فواید حاشیه‌ها باید بگوییم که از خش‌های احتمالی جلوگیری می‌کنند در حالی که ترند امروز دنیای تکنولوژی حذف این خطوط سیاه رنگ است.

درست همانگونه که از یک لپ‌تاپ ۲در۱ انتظار داشتیم، صفحه نمایش این دستگاه دارای قابلیت لمس همزمان است. چنین ویژگی در حالت تبلت کارایی زیادی دارد. به طور کلی، ویندوز ۱۰ برای بهره بردن از قلم گزینه بهتری است ولی وقتی صحبت از پشتیبانی از نمایشگر لمسی برای اپلیکیشن‌های مختلف می‌شود، نرم‌افزارهای اندرویدی کارایی بیشتری خواهند داشت.

صفحه کلید و ترک‌پد

کیبورد Inspiron Chromebook 14 از استاندارد خوبی برخوردار است که با نورپردازی از پشت، کار کردن با آن حس فوق‌العاده‌ای به کاربر می‌دهد. دقت چنین صفحه کلیدی در یک دستگاه که تقریباً ۶۰۰ دلار قیمت دارد، بسیار بالا بوده و بیش از حد حساس نمی‌باشد.

d8a8d8b1d8b1d8b3db8c d8aad8aed8b5d8b5db8c inspiron chromebook 14 d8b4d8b1daa9d8aa dell 5c5c944f7dab1

یک نکته مثبت دیگر در مورد کیبورد Inspiron Chromebook 14 این است که این بخش به خوبی در لپ‌تاپ ۲در۱ جای گرفته است. فایده چنین اقدامی از سوی شرکت Dell وقتی مشخص می‌شود که شما می‌خواهید محصولش را به یک سطح تکیه دهید یا از آن به عنوان تبلت استفاده کنید. با این نوع طراحی، دکمه‌ها با دیگر بخش‌های بدنه کیبورد ارتباط خوبی برقرار می‌کنند بنابراین مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت.

شما هنگام استفاده از این دستگاه باید به چند نکته عادت کنید؛ اول اینکه لپ‌تاپ ۱۴ اینچی مورد نظر دارای سیستم عامل ویندوز ۱۰ نیست که دکمه ویندوز را روی کیبورد آن پیدا نمایید ولی در زیر دکمه Caps Lock دکمه سرچ مشاهده خواهد شد. لازم به ذکر است که برای خاموش کردن Caps Lock، باید از ترکیب دکمه‌های Alt و جستجو استفاده کنید.

به علاوه، دکمه‌های کاربردی که با حرف F انگلیسی شروع می‌شوند هم در Inspiron Chromebook 14 به چشم نخواهند خورد بلکه در کنار Esc، دکمه‌های جلو، بازسازی، افزایش یا کاهش صدا، روشنایی صفحه نمایش و . . . مشاهده می‌گردند. این ترکیب نشان‌دهنده یک رایانه کاملاً مدرن با یک سیستم عامل امروزی است. حتی اپل هم در جدیدترین لپ‌تاپ‌های مک‌بوک‌های خود دکمه‌های ترکیبی با F را کنار گذاشته و تاچ باری را به جای آنها قرار داده که در صورت نیاز می‌توانید آن بخش را لمس کرده و آنها را ببینید.

یک نکته دیگر، دکمه‌های کیبورد Inspiron Chromebook 14 از حالت عادی کمی پایین‌تر هستند. شاید فکر کنید این مسئله زیاد مهم نیست ولی باید بگوییم برای سیستم عامل Chrome OS چنین روشی یک استاندارد به حساب می‌آید.

d8a8d8b1d8b1d8b3db8c d8aad8aed8b5d8b5db8c inspiron chromebook 14 d8b4d8b1daa9d8aa dell 5c5c9450aa2d8

ترک‌پد موجود در محصول ۱۴ اینچی کمپانی Dell بسیار دوست‌داشتنی است زیرا کارایی آن بسیار روان بوده و کاربر هنگام استفاده از آن احساس راحتی خواهد کرد. اندازه این قسمت چندان بزرگ نیست و آن دستوراتی که ویندوز پیروی می‌کند را دنبال نخواهد کرد ولی به هر حال دقت بالایی دارد.

پشتیبانی از قلم

Inspiron Chromebook 14 دارای قلم با برند Wacom است که درون لپ‌تاپ جای‌گیری کرده بنابراین دیگر نیازی به استفاده از باتری در این قلم نمی باشد. انتخاب چنین قلمی از سوی Dell برای یک لپ‌تاپ ۱۴ اینچی مورد استقبال همه افراد قرار نگرفته زیرا برخی‌ها معتقدند که یک قلم دارای اتصال بلوتوثی می‌توانست فناوری بهتری باشد.

سیستم عامل Chrome OS از ویژگی‌هایی بهره می‌برد که مختص قلم هستند به همین دلیل در گوشه پایین سمت راست نمایشگر یک آیکون قلم به چشم می‌خورد؛ یعنی دقیقاً جایی که آیکون Windows Ink در ویندوز مشاهده می‌شود. کلیک روی این تصویر کوچک، سبب باز شدن منویی خواهد شد تا از میان سه آپشن انتخاب قسمتی از صفحه نمایش، انتخاب کل صفحه نمایش، استفاده از قلم به عنوان اشاره کننده لیزری و یادداشت برداری در Google Keep یکی را برگزینید.

d8a8d8b1d8b1d8b3db8c d8aad8aed8b5d8b5db8c inspiron chromebook 14 d8b4d8b1daa9d8aa dell 5c5c9451b3b50

متأسفانه علی رغم فراهم بودن گزینه‌های دیگر برای انتخاب به عنوان نرم‌افزار پیش‌فرض یادداشت برداری، برگزیدن اپلیکیشن دیگر فرآیند پیچیده‌ای دارد.

اگرچه بسیاری از اپلیکیشن‌های اندرویدی و اینترنتی گزینه‌ای تحت عنوان پشتیبانی از قلم را دارند ولی نباید زیاد به این قابلیت دل‌خوش کرد چرا که در واقعیت چنین امکانی فراهم نیست زیرا اکثر گوشی‌های اندرویدی از قلم استفاده نمی‌کنند.

سیستم عامل Chrome OS، اپلیکیشن‌های اندرویدی و عملکرد Inspiron Chromebook 14

محصول ۲در۱ شرکت Dell یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های تبدیل شونده در بازار است زیرا برای کسانی که می‌خواهند دستگاه خود را به تبلت تغییر شکل دهند و یادداشت برداری نمایند و یا بازی کنند، کارایی زیادی خواهد داشت.

یکی از مشکلات ویندوز ۱۰ این است که در حالت تبلت اصلاً سیستم عامل قابل‌اتکایی نیست. در واقع پلتفرم تولید شده توسط مایکروسافت برای استفاده از لپ‌تاپ عالی و بدون اشکال است ولی در حالت تبلت نمی‌تواند آپشن مناسبی باشد.

d8a8d8b1d8b1d8b3db8c d8aad8aed8b5d8b5db8c inspiron chromebook 14 d8b4d8b1daa9d8aa dell 5c5c9452d64ea

به خاطر توانایی اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی، سیستم عامل Chrome OS یک پلتفرم فوق‌العاده جهت استفاده از آن در تبلت می‌باشد. هرچند چنین رویه‌ای کمی زمان‌بر است زیرا بسیاری از نرم‌افزارها فعلاً فقط برای گوشی طراحی شده‌اند و مدتی طول خواهد کشید که تعداد اپلیکیشن‌هایی که هم برای گوشی هستند و هم برای لپ‌تاپ، افزایش پیدا کنند.

به هر حال، برتری Chrome OS نسبت به ویندوز ۱۰ این است که نرم‌افزارهای مخصوص این سیستم عامل کارایی زیادی در آن دارند. در مورد اپلیکیشن‌های اینترنتی نیز همین قضیه صدق می‌کند یعنی امکان استفاده از Chrome OS جهت بهره‌گیری از این نرم‌افزارها وجود دارد. تنها مشکل سیستم عامل مذکور، نبود نرم‌افزارهای سنگینی مانند Adobe Creative Cloud به صورت اختصاصی برای آن است.

به نظر ما، یکی از نقاط ضعف Inspiron Chromebook 14  این است که حافظه داخلی آن بیش از حد به گوگل درایو وابسته است؛ بر خلاف ویندوز ۱۰ یا سیستم عامل مک که شما می‌توانید جای دیگری را به عنوان فضای ذخیره‌ساز برگزینید. همچنین، شما توانایی این کار را دارید تا افزونه‌های گوگل کروم یا اپلیکیشن‌های اندروید را دانلود کرده و به وان‌درایو، دراپ‌باکس یا هر فضای ذخیره‌ساز دیگری اضافه کنید ولی متأسفانه امکان همگام‌سازی برنامه‌ها با حافظه داخلی خودِ سیستم عامل وجود ندارد.

بهتر است عملکرد این لپ‌تاپ را در یک کلمه خلاصه کنیم: فوق‌العاده. خاموش و روشن شدنInspiron Chromebook 14  بسیار سریع انجام می‌شود یعنی فقط کافی است لپ‌تاپ را باز نمایید و بلافاصله از آن استفاده کنید. مواردی که گفتیم، در لپ‌تاپ‌های دارای سیستم عامل ویندوز با پردازنده شرکت اینتل بعید است رخ دهد.

تراشه Core i3-8130U شرکت اینتل یک پردازنده ۱۵ واتی با دو هسته و چهار رشته می‌باشد که روی سازه Kaby Lake ساخته شده است. این قطعه، مبتدی‌ترین تراشه سری Core به حساب می‌آید که به سیستم عامل Chrome OS حدود ۴ گیگ رم اعطا می‌کند. توانایی این تراشه بیشتر در حافظه داخلی و اندازه اجرای گوگل کروم و اپلیکیشن‌های اندرویدی است که نیازمند مشخصات فنی ضعیف‌تری هستند.

خلاصه

به نظر می‌رسد بتوانیم به محصول شرکت Dell امتیاز خوبی بدهیم زیرا هم سیستم عامل Chrome OS خوب کار می‌کند و هم اپلیکیشن‌های اندرویدی کارایی زیادی دارند. ترکیب جذاب مشخصات فنی نسبتاً قوی برایInspiron Chromebook 14  و سرعت بالای خاموش و روشن کردن دستگاه، شاید فاکتورهایی شوند که افراد زیادی سراغ این محصول بروند.

d8a8d8b1d8b1d8b3db8c d8aad8aed8b5d8b5db8c inspiron chromebook 14 d8b4d8b1daa9d8aa dell 5c5c945595aef

طراحی تبدیل شونده و پشتیبانی از قلم، دو نقطه قوت این دستگاه به شمار می‌روند که اگرچه برخی ممکن است بگویند همیشه به قلم موجود درInspiron Chromebook 14  نیازی ندارند ولی در مواقع ضروری استفاده از آن به راحتی میسر است. کیبورد فوق‌العاده روان و ترک‌پد مناسب به همراه صفحه نمایش ۱۰۸۰p، سبب شده‌اند تا محصول کمپانی Dell را یک دستگاه ماجراجو در بازار پر رقابت لپ‌تاپ‌ها بدانیم.

البته اگر بین لپ‌تاپ ویندوزی و Chrome OS می‌خواهید یکی را انتخاب کنید، بد نیست این نکته را یادآور شویم در صورتی که به اپلیکیشن‌های متعددی نیاز دارید، بهتر است سراغ سیستم عامل شرکت مایکروسافت بروید ولی واقعیت آن است که به خاطر ضعف ویندوز ۱۰ در حالت تبلت، پلتفرم گوگل هم نیازهای شما را برطرف می‌کند.

بنابراین اگر روزی تصمیم به خرید یک کروم‌بوک تبدیل شونده گرفتید، بد نیستInspiron Chromebook 14  شرکت Dell را یکی از گزینه‌های خود قرار دهید.

شما سیستم عامل Chrome OS را چگونه می‌بینید؟ آیا محصول شرکت Dell را به یک رایانه دارای سیستم عامل ویندوز ترجیح می‌دهید؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

منبع:tech.gamefa.com

مطالب خواندنی:  Counter-Strike: Global Offensive رکورد تعداد بازی‌باز هم‌زمان در استیم را شکست
لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=5570

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.