• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 0
0
3

مقایسه پردازنده های اینتل و ای ام دی

  • کد خبر : 29602
  • 15 مرداد 1400 - 17:56
مقایسه پردازنده های اینتل و ای ام دی
رقابت شرکت اینتل در مقابل ای ام دی یکی از بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فناوری است.

رقابت شرکت اینتل در مقابل ای ام دی یکی از بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فناوری است. اگر در چند سال گذشته به انجام بازی‌های رایانه‌ای یا ایجاد محتوا مشغول بوده‌اید، می‌دانید که این دو شرکت برای مدت‌ها است که سعی کرده‌اند در حوزه طراحی و تولید تراشه از یکدیگر پیشی بگیرند. نبرد این دو شرکت با قدرت بیشتری ادامه خواهد یافت، زیرا رقابت این دو شرکت از همیشه نزدیک‌تر شده است.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از تکفارس،انتخاب بهترین پردازنده یا کارت گرافیک با توجه به مبارزه بین اینتل و ای ام دی برای تسلط بازار بسیار سخت‌تر از گذشته شده است. هنگامی که یکی از این دو شرکت اندکی از رسیدن به ساخت بهترین تراشه باز می‌ماند، شرکت دیگر موفق به رسیدن به برتری در این رقابت تنگاتنگ می‌شود. علاوه بر این، قطعات داخلی رایانه‌های امروزی با سرعت بسیار زیادی در حال تحول و پیشرفت هستند که حتی افراد آشنا به مسائل مربوط به کامپیوتر نمی‌توانند به راحتی تشخیص دهند که بهترین قطعه کامپیوتری چیست.

شرایط زمانی پیچیده‌تر می‌شود که کاربر عادی متوجه می‌شود که مادربردهای تراشه‌های ساخت این دو شرکت از نظر فنی با هم سازگار نیستند. هنگام خرید، باید یکی از تراشه‌های ساخت این دو شرکت را انتخاب کنید.

این موضوع ممکن است اولین و مهم‌ترین تصمیم هنگام خرید لوازم مورد نیاز برای اسمبل کردن یک رایانه شخصی جدید باشد. خوشبختانه، هر برند دارای لیست معایب و مزایای خاص خود از نظر قیمت، توانایی اورکلاک، گرافیک و تنوع اجزا است. صرف نظر از اینکه چه چیزی را انتخاب می‌کنید، یک قطعه در دنیای قطعات کامپیوتری وجود دارد که با نیازهای شما مطابقت دارد.

اجازه دهید به شما کمک کنیم تا همه‌چیز را در مورد تراشه‌های ساخت دو شرکت اینتل و ای ام دی درک کنید. ما می‌توانیم به شما در مورد تفاوت‌های پردازنده‌های نسل سوم رایزن ای ام دی و تراشه‌های جدید سری ۵۰۰۰ رایزن با جدیدترین تراشه‌های تایگر لیک و راکت لیک اینتل (و همتایان نسل دهم آن‌ها) کمک کنیم. ما همچنین اجزای موجود هر برند را تجزیه و تحلیل کرده و هزینه‌ها، عملکرد کلی و نقشه و برنامه هر برند در سال‌های آینده را بررسی می‌کنیم.

قیمت

در گذشته، اگر شما به دنبال یک پردازنده مناسب با قیمت مقرون به صرفه بودید، انتخاب شما ای ام دی بود. با این حال، شرکت ای ام دی با معرفی جدیدترین نسل پردازنده‌های رایزن خود، از نظر قیمت نسبت به قطعات ساخت اینتل به طور قابل توجهی پیشی گرفته است. به عنوان مثال، ای ام دی رایزن ۹ ۳۹۵۰ ایکس، در حال حاضر گران‌ترین پردازنده این برند است و با قیمت حدود ۷۵۰ دلار (۵۸۰ پوند یا ۱۱۳۰ دلار استرالیا) به فروش می‌رسد. البته باید گفت که این پردازنده گران‌قیمت از فناوری‌های چشمگیری پشتیبانی می‌کند.

رایزن ۹ ۳۹۵۰ ایکس دارای ۱۶ هسته و ۳۲ رشته است که از پرچم‌دار قبلی این شرکت یعنی رایزن ۹ ۳۹۰۰ ایکس بیشتر است. البته تنها برتری این پردازنده نسبت به پردازنده نسل قبل فقط به تعداد هسته‌ها و نخ‌های بیشتر محدود نمی‌شود چراکه رایزن ۹ ۳۹۵۰ ایکس دارای حافظه پنهان (کش) بیشتر و سرعت پردازش زیادتری است.

این پردازنده همچنین دارای قابلیت ذخیره حداکثر چهار پروفایل مختلف برای عملکردهای مختلف سیستم و همچنین تنظیمات اورکلاک است، بنابراین مهم نیست که شما یک گیمر معمولی یا حرفه‌ای یا حتی یک هنرمند (به عنوان مثال، یک انیماتور) باشید. پردازنده رایزن ۹ ۳۹۵۰ ایکس همیشه بهترین عملکرد را خواهد داشت.

در محدوده قیمتی بسیار ارزان‌تر، ای ام دی به تازگی ای ام دی رایزن ۳ ۳۳۰۰ ایکس و ای ام دی رایزن ۳ ۳۱۰۰ را عرضه کرده است. این دو پردازنده بهترین پردازنده‌های ارزان‌قیمت موجود در بازار هستند. این پردازنده‌ها به ترتیب با قیمت‌های ۱۲۰ دلار (حدود ۱۰۰ پوند یا ۱۹۰ دلار استرالیا) و ۹۹ دلار (حدود ۷۹ پوند یا ۱۵۰ دلار استرالیا) به فروش می‌رسند و به طور قابل توجهی ارزان هستند و بار دیگر ثابت می‌کنند که ای ام دی در مورد مقرون به صرفه بودن و عملکردهای چند نخ‌ای بهترین است.

در مورد اینتل، پردازنده‌های کافی لیک رفرش احتمالاً چیزی است که اکثر مردم با آن آشنا هستند. آخرین نسل پردازنده‌های کافی لیک رفرش اینتل شامل پردازنده مدل کور آی ۹ ۹۹۰۰ کی است که با قیمت حدود ۵۵۰ دلار (۴۲۰ پوند یا ۸۳۰ دلار استرالیا) به فروش می‌رسد و ۸ هسته را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و همچنین دارای گرافیک یکپارچه نسبتاً قدرتمند است.

مطالب خواندنی:  ژاپنی‌ها قدرتمندترین ابررایانه دنیا را ساختند

با این حال، پردازنده‌های جدید کامت لیک اس که به تازگی رونمایی شده‌اند و آینده به بازار عرضه خواهند شد، از قدرت بیشتری برخوردار خواهند بود. تراشه پرقدرت کور آی ۹ ۱۰۹۰۰ کی با قیمت ۴۸۸ دلار (حدود ۳۹۵ پوند یا ۷۶۵ دلار استرالیا) به فروش می‌رسد و دارای ۱۰ هسته، ۲۰ رشته و کلاک بوست ۵٫۳ گیگاهرتز است. یکی دیگر از تراشه‌های قابل توجه در این سری جدید تراشه کور آی ۷ ۱۰۷۰۰ کی است که دارای ۸ هسته و ۱۶ رشته با کلاک توربو بوست ۵٫۱ گیگاهرتز است.

قیمت این تراشه تنها با ۳۷۴ دلار (حدود ۳۰۰ پوند یا ۵۷۱ دلار استرالیا) است.

از طرف دیگر، پردازنده‌های مخصوص لپ تاپ کامت لیک ماه‌هاست که عرضه شده‌اند و کور آی ۷ ۱۰۷۱۰ یو پردازنده پیشرو در میان این سری است. این سری تراشه‌ها دارای محدوده قیمتی ۲۸۱ دلار (حدود ۲۱۵ پوند یا ۴۰۵ دلار استرالیا) تا ۴۴۳ دلار (حدود ۳۴۰ پوند تا ۶۳۵ دلار استرالیا) هستند که نیاز هر کاربری را پوشش می‌دهند.

پردازنده‌های گیمینگ این سری یعنی پردازنده‌های کامت لیک اچ نیز در حال عرضه به بازار هستند و کور آی ۹ ۱۰۹۸۰ اچ کی با قیمت ۵۸۳ دلار (حدود ۴۷۰ پوند یا ۹۱۰ دلار استرالیا) تراشه پرچم‌دار این سری است.

اگر شما قصد دارید تا یک پردازنده واقعاً گران‌قیمت را خریداری کنید و نیاز به پردازنده فوق‌العاده قوی دارید، نسل سوم پردازنده‌های ای ام دی ترد ریپر بهترین انتخاب برای شما هستند. این پردازنده‌ها مناسب هنرمندان حرفه‌ای مدل‌سازی، انیماتورها، فیلم‌سازان و دانشمندان است. ترد ریپر ۳۹۹۰ ایکس با قیمت فوق‌العاده ۳۹۰۰ دلار (۳۰۳۰ پوند یا ۵۸۹۰ دلار استرالیا) به فروش می‌رسد و این امر به خوبی نشان می‌دهد که تهیه این پردازنده از توان خرید کاربران عادی رایانه شخصی و گیمرهای رایانه شخصی خارج است.

این پردازنده با ۶۴ هسته و ۱۲۸ رشته ساخته شده است تا به شما قدرت کافی برای طراحی مدل‌های سه‌بعدی و مدل‌های پیچیده ریاضی را بدهد تا بیشترین بهره را از پردازنده خود خود ببرید.

قدرت پردازشی

https://dl.greenbeautymag.com/2021/08/02-2.jpg

به طور کلی، پردازنده‌های ای ام دی و اینتل از نظر عملکرد کلی در سطح نسبتاً نزدیکی قرار دارند. بین این دو شرکت، همه چیز به این موضوع بستگی دارد که آیا شما نیاز به عملکرد چندوظیفگی خوب دارید یا می‌خواهید بازی‌های رایانه‌ای را با بالاترین تنظیمات خود انجام دهید.

اگر به دنبال خرید پردازنده ای ام دی هستید، باید توجه داشته باشید که تعداد کمی از پردازنده‌های موجود دارای پردازنده گرافیکی یکپارچه هستند. قیمت بسیار پایین پردازنده ای ام دی اتلون ۲۴۰ جی ای با قیمت حدود ۸۰ دلار (۶۲ پوند یا ۱۲۰ دلار استرالیا) به فروش می‌رسد و دارای گرافیک یکپارچه رادئون وگا ۳ است. این موضوع باعث می‌شود این تراشه برای انجام بازی‌های درجه‌یک با تنظیمات متوسط ​​و همچنین پخش ویدیوهای سنگین مناسب باشد. ارائه قدرت گرافیکی بالا و قیمت پایین از ویژگی‌های این تراشه است.

ای ام دی به تازگی تراشه‌های مخصوص بازی مقرون به صرفه خود را معرفی کرده است. ای ام دی رایزن ۳ ۳۳۰۰ ایکس و ای ام دی رایزن ۳ ۳۱۰۰ از گزینه‌های بسیار مناسب برای خرید هستند. این دو تراشه ممکن است کمی نسبت به مدل‌های گران‌قیمت‌تر دارای عملکرد پردازشی پایین‌تری باشند، اما قیمت آن‌ها به طور قابل توجهی ارزان‌تر است.

به عنوان مثال، رایزن ۳ ۳۳۰۰ ایکس عملکرد پردازشی بسیار خوبی را ارائه می‌دهد که تا پیش از این فقط در سخت‌افزارهای میان‌رده یا رده‌بالا در دسترس بود. در همین حال، رایزن ۳ ۳۱۰۰ به طور قطع برای انجام بازی‌های رایانه‌ای با رزولوشن ۱۰۸۰ پی عالی است.

اما اگر به انجام بازی‌های رایانه‌ای با سطح گرافیکی بالا علاقه دارید، باید یک پردازنده رایزن ۷ یا ۹ را با یک کارت گرافیک اختصاصی جفت کنید تا بازی شما به طور روان اجرا شوند.

برای انجام کارهای روزانه و در صورتی که به عملکرد چندوظیفگی حرفه‌ای نیاز ندارید، سری پردازنده‌های ارزان‌قیمت رایزن ای ام دی نیز گزینه‌های مطمئنی هستند، زیرا بیشترین خطوط پی سی آی ای را ارائه می‌دهند. بنابراین، می‌توانید از درایوهای حالت جامد بیشتری برای راه‌اندازی سریع کامپیوتر و خواندن فایل‌های مختلف استفاده کنید.

مطالب خواندنی:  اینتل عرضه پردازنده های آلدر لیک P خود را آغاز کرد

فقط به خاطر داشته باشید که پردازنده‌های ای ام دی گرمای بیشتری نسبت به همتایان اینتل خود دارند، بنابراین باید یک فن اضافی یا یک سیستم خنک‌کننده مایع را برای پردازنده جدید خود در نظر بگیرید.

از طرف دیگر، هر تراشه ساخت شرکت اینتل دارای گرافیک یکپارچه اینتل اچ دی یا آیریس است، بنابراین صرف نظر از پردازنده ای که انتخاب می‌کنید، می‌توانید اکثر بازی‌های رایانه‌ای را با کیفیت مناسب اجرا کنید یا ویدیوهای با کیفیت بالا را مستقیماً به وسیله این تراشه‌ها پخش کنید. با این حال، مانند تراشه‌های ای ام دی، اگر می‌خواهید بازی‌های سنگین را با کیفیت بالا انجام دهید، باید یک کارت گرافیک جداگانه را انتخاب و خریداری کنید.

با معرفی جدیدترین پردازنده‌های کافی لیک و آیس لیک، پردازنده‌های میان‌رده اینتل توانستند پردازنده‌های ای ام دی رایزن و ترد ریپر را در پردازش تک‌هسته‌ای شکست دهند، هرچند این پیروزی با فاصله بسیار کمی به دست آمده است. معرفی پردازنده‌های جدید تایگر لیک در اواخر سال ۲۰۲۰ می‌تواند اینتل را به ای ام دی نزدیک‌تر کند، چراکه این پردازنده‌ها از قابلیت گرافیکی یکپارچه‌تری برای تجربه بهتر انجام بازی یا پخش ویدیو برخوردار خواهند بود.

اینتل همچنین به شدت به برنامه‌های خود برای عرضه کارت گرافیک اختصاصی اینتل ایکس ای در سال ۲۰۲۰ پایبند بوده است.

مشخصات فنی

هر دو پردازنده‌های اینتل و ای ام دی قدرت زیادی را به شما ارائه می‌دهند، اما هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، رایزن ۹ ۳۹۵۰ ایکس دارای ۱۶ هسته و ۳۲ رشته است. این میزان هسته و رشته برای انجام پردازش‌های چندوظیفگی روزانه و انجام کارهای مختلف در محیط اداری بسیار مناسب است. همچنین، این پردازنده دارای قدرت پردازشی کافی است تا نرخ فریم فوق‌العاده‌ای را در هر دو حالت بازی فول اچ دی و ۴ کی به شما ارائه دهد تا دیگر نگران مشاهده تأخیرهای وحشتناک حین انجام بازی‌های رایانه‌ای نباشید.

کل سری رایزن ۳۰۰۰ از نظر نرخ فریم و قابلیت‌های چندوظیفگی کاملاً قدرتمند هستند، بنابراین همه چیز به تعداد هسته و رشته مورد نیاز شما بستگی دارد.

رایزن ۹ ۳۹۵۰ ایکس دارای پشتیبانی از حافظه دو کانالی و ۶۴ مگابایت حافظه پنهان است. این امر باعث می‌شود تا فایل‌ها و برنامه‌های مورد استفاده شما سریع‌تر اجرا شوند. به لطف سرعت کلاک پایه ۳٫۵ گیگاهرتز و کلاک حداکثر ۴٫۷ گیگاهرتز، می‌توانید تقریباً به انجام هر بازی یا وظیفه کاری با سرعت چشمگیر بپردازید.

اینتل کور آی ۹ ۹۹۰۰ کی دارای نصف تعداد هسته‌ها و نخ‌ها در برابر رایزن ۹ ۳۹۵۰ ایکس است، اما دارای عملکرد تک‌هسته‌ای کمی قوی‌تر است. سرعت پایه کور آی ۹ ۹۹۰۰ کی ۳٫۶ گیگاهرتز و کلاک توربو آن رقم فوق‌العاده ۵ گیگاهرتز است. همچنین در مقایسه با پردازنده ای ام دی که دارای توان مصرفی ۱۰۵ وات است، رایزن ۹ فقط ۹۵ وات از توان پاور را استفاده می‌کند، اگرچه عملکرد کلی آن نیز نسبتاً کم است.

به لطف گرافیک یکپارچه اینتل، شما می‌توانید ویدیوی فول اچ دی و ۴ کی را مستقیماً و بدون نیاز به یک کارت گرافیک پخش کنید. شما نه تنها برای پخش ویدیو و انجام جدیدترین بازی‌ها یک تراشه عالی در اختیار خواهید داشت، بلکه نرخ فریم فوق‌العاده‌ای نیز در اختیار خواهید داشت.

پشتیبانی فنی

ای ام دی یک صفحه وب کامل را در اختیار خریداران قرار داده است و این وب‌سایت به رسیدگی به امور مشتریان و پشتیبانی فنی پردازنده‌های این شرکت اختصاص داده شده است. در این صفحه، می‌توانید جدیدترین درایورهای پردازنده‌های گرافیکی رادئون یا پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه را بارگیری کنید. همچنین می‌توانید ضمانت محصول خود را بررسی کرده، فایل‌های مربوط به مشخصات فنی کامل را بارگیری کرده و از سایر کاربرانی که پردازنده‌های ای ام دی را خریداری کرده‌اند، سؤالات خود را در یک انجمن اختصاصی بپرسید.

اگر با مدل خاصی مشکل دارید، می‌توانید از منوی کشویی برای انتخاب پردازنده خود استفاده کنید تا برای عیب‌یابی عمیق‌تر به صفحه پیوندهای بارگیری درایور و صفحه پشتیبانی مشتری هدایت شود.

سایت رسمی اینتل همچنین دارای صفحه‌ای اختصاصی برای پشتیبانی فنی در صورت بروز مشکل در پردازنده‌های کاربران است. اگر بخش سؤالات متداول جوابگوی مشکل شما نبود، می‌توانید انواع پست‌های وبلاگی را که به سؤالات متداول پاسخ می‌دهند، مشاهده کنید، فایل‌های مربوط به مشخصات فنی را مشاهده کنید، درایورها را بارگیری کنید و به انجمن‌های پشتیبانی دسترسی پیدا کنید. اینتل همچنین در صورت نیاز به راهنمایی برای مشکلات خاص، پشتیبانی به وسیله تلفن یا چت را ارائه می‌دهد.

مطالب خواندنی:  ناسا راز اسپاگتی پیدا شده در مریخ را فاش کرد | این شیء مرموز چیست؟

البته مشخص است که به دلیل تحریم‌های آمریکا، استفاده کاربران ایرانی از پشتیبانی رسمی اینتل و ای ام دی ممکن نیست. اما همچنان می‌توانید به انجمن‌های این دو شرکت دسترسی پیدا کنید.

برنامه‌های آینده

ای ام دی طی چند سال گذشته با عرضه سری پردازنده‌های رایزن و ترد ریپر خود بسیار موفق بوده است. این شرکت با عرضه پردازنده‌هایی با دو برابر تعداد هسته‌ها و رشته‌ها نسبت به همتایان خود، باعث نگرانی اینتل شده است و ارزش خود را به عنوان یک انتخاب مطمئن برای قطعات رایانه ثابت کرده است.

از سوی دیگر، اینتل با تجربه برخی از شکست‌های شرم‌آور مانند انتشار کانن لیک مواجه شده است. با این حال، به نظر می‌رسد که این شرکت از شکست‌های خود و تأخیر در استفاده از فناوری‌های جدید درس گرفته است و نسخه‌های بعدی تراشه‌های ساخت اینتل از عملکرد پردازشی بالاتری برخوردار خواهند بود.

اینتل برنامه‌های خود را برای معرفی و عرضه نسخه‌های بعدی پردازنده‌های تایگر لیک و کامت لیک اس به ترتیب برای لپ تاپ و رایانه رومیزی اعلام کرده است. سری پردازنده‌های جدید این شرکت به احتمال زیاد سعی می‌کنند در کنار محصولات ای ام دی رایزن و ترد ریپر به رقابت بپردازند.

با این حال، بعید است که اینتل بتواند به زودی ای ام دی را به طور قطع شکست دهد، زیرا حتی مدیر مالی اینتل یعنی جورج دیویس اعتراف کرده است که فناوری این شرکت تا سال ۲۰۲۱ با فرایند تولید ۷ نانومتری ای ام دی برابری نخواهد کرد.

نسل‌های آینده پردازنده‌های رایزن ای ام دی به احتمال زیاد به شما هسته‌ها و رشته‌های بیشتری را برای انجام امور چندوظیفگی سریع‌تر و کارآمدتر ارائه می‌دهند. هر زمان که پردازنده‌های ای ام دی رایزن ۴۰۰۰ برای دسکتاپ راهی بازار شوند – که شاید امسال عرضه شوند- تغییر به یک فرآیند تولید کارآمدتر بهتر از معماری ۷ نانومتر باید باعث افزایش بیشتر آی پی ی (دستورالعمل در ساعت) همراه با بهره‌وری بهتر پردازنده شود.

به نظر می‌رسد در آینده ترد ریپر همچنان به مسیر خود ادامه دهد تا گزینه‌های پردازنده قدرتمندی را برای مدل‌سازی سه‌بعدی و کار انیمیشن یا علم داده به متخصصان صنعت ارائه دهد.


سؤالات رایج:

رشته چیست؟

  • رشته کوچترین توالی از دستورالعمل‌های برنامه‌ریزی شده‌است که توسط یک زمان‌بند می‌تواند مستقلاً مدیریت گردد، این زمان‌بند معمولاً جزئی از سیستم‌عامل است. پیاده‌سازی رشته‌ها و فرایندها از یک سیستم‌عامل به سیستم‌عامل دیگر متفاوت است، اما در اکثر موارد، رشته یک مولفه از فرایند است. چندین رشته می‌توانند در داخل یک فرایند یکسان قرار داشته باشند، که به صورت هم‌روند اجرا می‌شوند و منابعی (مثل حافظه) را در میان خود به اشتراک می‌گذارند، اما فرایندهای متفاوت، این منابع را به اشتراک نمی‌گذارند.

حافظه پنهان چیست؟

  • حافظه پنهان که با نام‌های حافظه نهان، میانگیر یا کش نیز شناخته می‌شود، بخشی از حافظه سریع که چند دستور بعدی را که باید توسط پردازنده پردازش شوند را به صورت موقت درخود جای می‌دهد تا رایانه بتواند به سرعت به آنها دسترسی داشته باشد. حافظه پنهان حافظه‌ای سریع درون پردازنده مرکزی است که جهت صرفه جویی در زمان مراجعه به حافظه اصلی به‌کار می‌رود.
  • زمانی که پردازنده مرکزی به مکانی در حافظه اصلی نیاز داشته باشد احتمالاً در آینده نزدیک مجدداً به آن محل دسترسی خواهد داشت که به این اصل همجواری زمانی می‌گویند. همچنین اگر پردازنده مرکزی به مکانی در حافظه اصلی نیاز داشته باشد احتمالاً در آینده نزدیک به مکان‌های مجاور آن نیز نیاز خواهد داشت که به این اصل همجواری مکانی می‌گویند.

منبع: Tech Radar

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=29602

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.