• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
1

نقد و بررسی اولیه نوکیا ۹ pureview | دوربینی خاص برای عاشقان عکاسی

  • کد خبر : 7652
  • 11 اسفند 1397 - 18:56
نقد و بررسی اولیه نوکیا ۹ pureview | دوربینی خاص برای عاشقان عکاسی

این روزها برای خیلی از کاربران ممکن است رونمایی از تکنولوژی جدید ۵G یا طراحی کشویی گوشی‌های هوشمند، موضوع جدیدی نباشد اما مطمئنا دوربین پنج‌گانه نوکیا یکی از جالب‌ترین موضوعاتی است که در مراسم MWC 2019 مشاهده کرده‌ایم. ..

d986d982d8af d988 d8a8d8b1d8b1d8b3db8c d8a7d988d984db8cd987 d986d988daa9db8cd8a7 dbb9 pureview d8afd988d8b1d8a8db8cd986db8c d8aed8a7d8b5 5c7995b258c97

این روزها برای خیلی از کاربران ممکن است رونمایی از تکنولوژی جدید ۵G یا طراحی کشویی گوشی‌های هوشمند، موضوع جدیدی نباشد اما مطمئنا دوربین پنج‌گانه نوکیا یکی از جالب‌ترین موضوعاتی است که در مراسم MWC 2019 مشاهده کرده‌ایم. دوربین‌هایی که با تقلید از چشم عنکبوت در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و با عملکرد خاص خود، تحولی بزرگ را در عکاسی با گوشی‌های هوشمند شامل می‌شوند. 

نقاط قوت

  • وجود ابزارهای گسترده برای ویرایش تصاویر خام
  • طراحی زیبا در کنار کیفیت بالای ساخت
  • ابزار تنظیم عمق تصاویر
  • رابط کاربری منظم اندروید و بروزرسانی‌های سریع
  • عملکرد مناسب در حالت مونوکروم دوربین

نقاط ضعف

  • صرف زمان زیاد برای پردازش تصاویر ضبط شده
  • حالت Bottom-firing در بلندگوها
  • عدم وجود لرزش‌گیر و تار شدن تصاویر در حین حرکت

HMD Global شرکتی است که گوشی‌های هوشمند خود را بر پایه برند نوکیا تولید می‌کند، و حالا محصول جدید این شرکت با عنوان Nokia 9 PureView به بازار معرفی شده است. این گوشی هوشمند نه تنها از طراحی زیبایی برخوردار است، بلکه نسبت به رقیبان خود، دارای ظاهری کاملا متفاوت است. سیستم دوربین‌های نوکی۹، برخلاف دیگر گوشی‌های هوشمند هم‌رده، دارای پیوستگی است تا اطلاعات را از هر پنج دوربین دریافت کرده و به صورت یک عکس پردازش کند. این روش قابلیت‌های خوبی را در خود به همراه دارد، به عنوان مثال عکس خام را نیز در کنار فرمت JPEG ذخیره خواهد کرد تا کاربران کنترل بیش‌تری برای ویرایش تصاویر داشته باشند. البته، دیگر رقیب‌های این گوشی نیز عکس‌های خام را ذخیره می‌کنند اما جزییات موجود در تصاویر دریافتی دوربین پنج‌گانه نوکیا ۹ پیور ویو بسیار لذت‌بخش‌تر از سایر رقبا است و همین موضوع ویرایش تصاویر را چند برابر جذاب‌تر می‌کند.

قبل از اینکه به جزییات این گوشی هوشمند بپردازیم، به این نکته توجه داشته باشید که گوشی هوشمند نوکیا ۹ پیور ویو (یا به طور خلاصه نوکیا ۹) به عنوان نسخه محدود عرضه خواهد شد. این بدین معناست که در صورت اتمام موجودی انبار در شرکت HMD، دیگر امکان خرید این محصول وجود ندارد.

ظاهری براق، صفحه‌نمایشی زیبا

در قسمت جلوی گوشی هوشمند نوکیا ۹ پیور ویو طراحی خاصی به چشم نمی‌خورد. صفحه‌نمایش از ظاهر معمول ۲۰۱۹ برخوردار است و تکنولوژی ناچ یا دوربینی در درون این قسمت به کار نرفته است. این موضوع ممکن است برای تعدادی از کاربران که تحت تأثیر این تکنولوژی جدید قرار گرفته‌اند، ناراحت‌کننده باشد.

از سوی دیگر، صفحه‌نمایش بزرگ‌تری را در بالا و پایین این گوشی هوشمند شاهد هستیم. نکته دیگری که در نگاه اول جلب توجه می‌کند، کیفیت ساخت و بدنه نوکیا ۹ پیور ویو است؛ بدنه‌ای از جنس آلمینیوم سری ۶۰۰۰ که با محافظ گوریلاگلس ۵ ترکیب شده است و حس محکمی به نوکیا ۹ انتقال می‌دهد. لبه‌های این گوشی هوشمند با کمی انحنا به داخل کشیده شده‌اند، اما باعث نشده تا این دستگاه خوش‌دستی خود را از بدهد. دکمه خاموش/روشن و تنظیم صدا در سمت راست بدنه، در دسترس هستند و البته، مانند دیگر گوشی‌های جدید بازار، جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا نیز در نوکیا ۹ پیور ویو وجود ندارد.

d986d982d8af d988 d8a8d8b1d8b1d8b3db8c d8a7d988d984db8cd987 d986d988daa9db8cd8a7 dbb9 pureview d8afd988d8b1d8a8db8cd986db8c d8aed8a7d8b5 5c7995b36764b

نوکیا ۹ به صفحه‌نمایش ۵٫۹۹ اینچی POLED و وضوح ۲K مجهز شده است، اگرچه این صفحه‌نمایش ممکن است از شفافیت خیره‌کننده و پویای AMOLED گلکسی S10 برخوردار نباشد اما هیچ کمبودی در آن احساس نمی‌شود.

در عقب نوکیا ۹ پیور ویو بخش‌های جدیدی مشاهده می‌شود. دوربین پنج‌گانه با آرایشی مانند چشم‌های عنکبوت در کنار هم چیده شده‌اند، که ممکن است هر کاربری را در نگاه اول مجذوب خود سازد، به طوری که نمی‌توان زیبایی آن را انکار کرد. بخش فلاش دوربین نیز در همین قسمت جای‌گذاری شده است و همین مسئله جذابیت بخش پشتی نوکیا ۹ را افزایش داده است. همچنین در این قسمت، تمام پنج دوربین بدون برآمدگی و حاشیه ساخته شده‌اند تا بدنه گوشی هرچه بیش‌تر صاف و بدون دست‌انداز ساخته شود.

در نگاه اول ممکن است متوجه عدم وجود حسگر اثرانگشت در قسمت عقب این گوشی هوشمند شوید. نوکیا ۹ پیور ویو در کنار گلکسی S10 و هوآوی میت ۲۰ پرو از جمله محصولاتی است که توانسته است با روشی یکسان اما تکنولوژی متفاوت، حسگر اثرانگشت خود را به درون صفحه‌نمایش منتقل سازد. البته هنوز نمی‌توان از عملکرد و قابلیت‌های این حسگر اطمینان حاصل کرد و باید تا زمان عرضه این گوشی هوشمند منتظر ماند. با هر حال، به نظر می‌رسد که در میان تمامی گوشی‌های هوشمندی که از تکنولوژی اثرانگشت درون صفحه برخوردار هستند، گلکسی S10 بهترین و سریع‌ترین عملکرد را به خود اختصاص داده است. خوشبختانه برای بازگشایی قفل نوکیا ۹ می‌توانید از دوربین جلوی ۲۰ مگاپیکسلی نیز استفاده کنید، البته تو جه داشته باشید که این روش از امنیت کافی برخوردار نیست پس برای دسترسی به برنامه‌های حساس و یا تأییر حساب بانکی نمی‌تواند گزینه خوبی باشد.

مطالب خواندنی:  اولین عکس ۳۲۰۰ مگاپیکسلی جهان ثبت شد

بدنه نوکیا ۹ پیور ویو از درجه مقاومت IP67 در برابر آب برخوردار است. این معیار توسط بیش‌تر پرچم‌داران صنعت گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد و بدین معناست که نوکیا ۹ می‌تواند به مدت ۳۰ دقیقه تا عمق ۱ متری آب دوام آورد.

عملکرد

نوکیا ۹ به تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام مجهز شده است. این پردازنده قدرتمند تقریبا در تمام گوشی‌های پرچم‌دار سال ۲۰۱۸ مورد استفاده قرار گرفته بود و حالا نیز استفاده آن در نوکیا ۹ با وجود معرفی اسنپدراگون ۸۵۵ ممکن است کمی غیرعادی جلوه کند.

در این مورد جای نگرانی نیست، زیرا اسنپدراگون ۸۴۵ تا به امروز هیچ مشکلی را در عملکرد و سرعت پردازش نداشته است، به علاوه اینکه رم ۶ گیگابایتی نوکیا ۹ نیز سرعت پردازش را بیش‌از پیش افزایش خواهد داد. اما با این حال، استفاده از تراشه قدیمی در یک پرچم‌دار جدید نوکیا ممکن است برای بعضی از کاربران آزاردهنده باشد. خوشبختانه، نوکیا ۹ پیور ویو از ۱۲۸ گیگ حافظه داخلی برخوردار است که نیاز شما به هرگونه حافظه خارجی را برطرف خواهد کرد.

d986d982d8af d988 d8a8d8b1d8b1d8b3db8c d8a7d988d984db8cd987 d986d988daa9db8cd8a7 dbb9 pureview d8afd988d8b1d8a8db8cd986db8c d8aed8a7d8b5 5c7995b435011

مدت زیادی است که این گوشی هوشمند در دست توسعه و طراحی قرار داشت، و در این مدت شرکت HMD همکاری‌های زیادی را با کوالکام به انجام رسانده بود تا مطئن شود که تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ به خوبی از دوربین پنج‌گانه این دستگاه پشتیبانی می‌کند. از طرف دیگر، اسنپدراگون ۸۵۵، تراشه‌ای جدید بود که به بازار عرضه شد و استفاده آن در گوشی نوکیا ۹ ممکن بود عرضه این دستگاه را به تأخیر بیاندازد.

دوربینی مخصوص عاشقان عکاسی

همانطور که گفته شد، تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ در گوشی هوشمند نوکیا پیور ویو عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان می‌دهد. در این تراشه نوع ویژه‌ای از خازن حساس به نور وجود دارد که به دستگاه کمک می‌کند تا از تمام قدرت تراشه در عکس‌برداری استفاده کند. وجود پنج دوربین بدین معناست که اطلاعات زیادی ضبط خواهند شد، از این رو طبیعتا پردازنده سیگنال تصویر (ISP) برای محاسبه این میزان داده، نیاز به کمک دارد. اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر صحبت کنیم، تقریبا در هر عکس، ۲۴۰ مگاپیکسل داده توسط پردازنده تصویر دریافت می‌شود. بعد از ورود این حجم از داده، سه مرحله کاهش نویز اعمال خواهد شد. در این فاصله پردازنده گرافیک (GPU) نیز ۱۲۰۰ لایه ضبط شده را مدیریت خواهد کرد.

d986d982d8af d988 d8a8d8b1d8b1d8b3db8c d8a7d988d984db8cd987 d986d988daa9db8cd8a7 dbb9 pureview d8afd988d8b1d8a8db8cd986db8c d8aed8a7d8b5 5c7995b4c1286

اما کوالکام تنها شریکی نیست که باعث بوجود آمدن چنین پیشرفتی در دوربین نوکیا ۹ شده است. در این پروژه، شرکت HMD همکاری نزدیکی با Zeiss داشته است تا از تنظیم دقیق دوربین‌ها اطمینان حاصل کند. همچنین این شرکت به منظور هماهنگی میان دوربین‌های پنج‌گانه نوکیا ۹، از شرکت light (سازنده خازن حساس به نور) کمک گرفته است. شرکت light سازنده دستگاه L16 است؛ دستگاه کوچک و قابل حملی که ۱۶ دوربین را در خود جای داده است و کیفیتی برابر با دوربین‌های DSLR را به کاربران ارائه می‌دهد. طبق گفته سخنگوی HMD و Light، انتقال چنین تکنولوژی به داخل یک گوشی هوشمند باعث ورود به نسل جدید عکاسی خواهد شد.

این درحالی است که گوشی‌های هم‌رده نوکیا ۹ که از دوربین چندگانه برخوردار هستند، امکان استفاده هم‌ زمان از تمام دوربین‌ها را ندارند. این گوشی‌های هوشمند معمولا لنزهایی را به کاربران ارائه می‌دهند که در کنار دوربین تله‌فوتو قابلیت بزرگنمایی دو برابر، زاویه گسترده و یا پارانوما را داشته باشند. اما نوکیا ۹ پیور ویو دارای پنج دوربین، هرکدام با کیفیت ۱۲ مگاپیکسل و اندازه دیافراگم F/1.8 است. با هر بار لمس دکمه شاتر، تمام پنج دوربین تصویری را ضبط خواهد کرد که با ترکیب همه آن‌ها، جزییات بیش‌تری از عکس نمایان خواهد شد.

مطالب خواندنی:  مدل نوکیا ۲V Tella در گیک‌بنچ رویت شد

از میان دوربین‌های پنج‌گانه، ۳ دوربین دارای حسگر تک‌رنگ هستند و ۲ دوربین دیگر رنگ‌بندی RGB را شامل می‌شوند. این نوع طراحی بدین دلیل است که دوربین‌های تک‌رنگ نور را تا ۲٫۵ برابر بیش‌تر از حد معمول آزاد می‌کنند. همچنین در این دستگاه حالتی با عنوان تک‌رنگ خارق‌العاده قرار داده شده است تا تنها با استفاده ۳ حسگر مربوطه، عکسی زیبا و برپایه رنگ سیاه و سفید را به خروجی می‌برد.

d986d982d8af d988 d8a8d8b1d8b1d8b3db8c d8a7d988d984db8cd987 d986d988daa9db8cd8a7 dbb9 pureview d8afd988d8b1d8a8db8cd986db8c d8aed8a7d8b5 5c7995b55faea
تصویر ضبط شده توسط نوکیا ۹ پیور ویو

آنچه که تاکنون مشاهده کردیم، عکس‌هایی با جزییات بالا هستند که از ترکیب‌های رنگی نزدیک به واقعیت بوجود آمده‌اند. در پایین مقایسه یک عکس را در دو دوربین نوکیا ۹ (سمت راست) و Pixel 3 XL گوگل (سمت چپ) مشاده می‌کنید. رنگ‌های موجود در عکس ضبط شده توسط گوشی هوشمند پیکسل، کمی بیش‌از حد اشباع شده‌اند که باعث شده تا تصویری قوی را بسازد، اما در گوشی هوشمند نوکیا ۹ مقدار کم‌تری دارد که به رنگ‌بندی طبیعی نزدیک‌تر است. گوشی هوشمند نوکیا ۹ پیور ویو عملکرد بهتری را در عکس‌برداری از درختان و خورشید ارائه می‌دهد. این نوع عکس‌برداری چالشی بزرگ برای اغلب گوشی‌های هوشمند است اما نوکیا ۹ به خوبی از پس آن بر می‌آید. تصاویر ضبط شده توسط این دستگاه معمولا کمی تاریک به نظر می‌رسد اما در صورت نیاز می‌توانید میزان نور را با نرم‌افزارهای ویرایشگر بالا افزایش دهید.

نوکیا ۹ (سمت راست) و Pixel 3 XL گوگل (سمت چپ)

زمانی که صحبت از عکس‌برداری در حال حرکت باشد، گوشی هوشمند پیکسل و دیگر رقیب‌های نوکیا ۹ عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهند. در نوکیا پیور ویو گزینه‌ای با عنوان لرزش‌گیر وجود ندارد، این مسئله باعث شده تا در هنگام حرکت زیاد اشیاء، تصاویری تار ضبط شوند.

اما بزرگ‌ترین مشکل نوکیا ۹ مربوط به زمان پردازش داده‌های دوربین و تولید تصاویر است. البته قبل از شروع پردازش، پیش‌نمایشی از عکس نشان داده می‌شود اما اگر بعد از ضبط عکس تصمیم به ویرایش آن‌ها داشته باشید، باید ۳۰ الی ۱ دقیقه منتظر بمانید تا پردازش عکس به پایان برسد. این موضوع ممکن است در اکثر مواقع مشکل‌ساز نباشد زیرا جزییات و کیفیتی که در این نوع عکس‌ها نمایش داده می‌شود، واقعا ارزش صبر کرده را خواهند داشت.

نوکیا ۹ (سمت راست) و Pixel 3 XL گوگل (سمت چپ)

یکی دیگر از قابلیت‌های جالب نوکیا ۹، امکان کنترل عمق تصاویر است که ممکن است شباهت بسیار زیادی به دستگاه‌های پشتیبانی شده توسط سیستم Google photos داشته باشد. گوشی هوشمند نوکیا ۹ پیور ویو بیش از ۱۲۰۰ لایه را به عنوان عمق‌های منظره ضبط می‌کند. از این رو، می‌توانید فوکوس تصاویر را در Google photos به کلی تغییر و یا شدت افکت بلور پس‌زمینه را تنظیم کنید. این قابلیت به شما امکان می‌دهد تا ظاهر تصاویر را هر موقع که نیاز داشتید، به صورت دلخواه به کلی تغییر دهید.

لازم به ذکر است که قابلیت تنظیم عمق تصاویر تنها برای فرمت JPEG پشتیبانی می‌شود، که ممکن است جزو آن دسته از فرمت‌هایی باشد که به طور معمول از آن استفاده نمی‌کنید. گوشی هوشمند نوکیا ۹ پیور ویو هر دو نوع فرمت JPEG و فایل خام را در اختیار شما قرار می‌دهد. فرمت JPEG مستقیما قابل استفاده است و به راحتی می‌توانید آن را به اشتراک بگذارید اما فایل خام اینطور نیست و باید در نرم‌افزارهای مانند Adobe Lightroom ویرایش شود. فایل‌های خام، تصاویری هستند که عکاسان برای ویرایش و تصحیح رنگ مورد استفاده قرار می‌دهند، زیرا حاوی تمامی داده‌های تصاویر بوده و هیچ فشردگی در آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل نیز کنترل بهتری را برای تنظیم رنگ و نوردهی تصاویر فراهم می‌آورند. از سوی دیگر، ویرایش تصاویر JPEG برخلاف فایل‌های خام بسیار محدودکننده است. این تفاوت باعث شده تا نوکیا ۹ پیور ویو به یکی از بهترین گزینه‌ها برای عکاسی مبدل شود.

مطالب خواندنی:  گلکسی نوت ۲۰ پلاس سامسونگ باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپری و دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی خواهد داشت
d986d982d8af d988 d8a8d8b1d8b1d8b3db8c d8a7d988d984db8cd987 d986d988daa9db8cd8a7 dbb9 pureview d8afd988d8b1d8a8db8cd986db8c d8aed8a7d8b5 5c7995b95ae6d
تصویر ضبط شده به وسیله نوکیا ۹ پیور ویو

شرکت Adobe قرار است به زودی بروزرسانی را برای نسخه اندروید Lightroom منتشر سازد تا از این طریق تمام نمایه‌های پنج دوربین نوکیا ۹ را تحت پشتیبانی قرار دهد و با در اختیار گذاشتن تنظیمات گسترده‌تر، کیفیت بهتری را در ویرایش تصاویر در اختیار کاربران قرار دهد.

تنها موضوعی که ممکن است باعث نگرانی شود، مقدار حافظه دستگاه برای ذخیره تصاویر خام است. نرم‌افزار Google photos یک نسخه از تصاویر JPEG را به صورت خودکار و رایگان در خود ذخیره می‌کند اما برای ذخیره تصاویر خام در این حافظه ابری باید مقداری پول پرداخت کنید. تصاویر خام به دلیل حجم داده‌ای که با خود به همراه دارند، مقدار بیش‌تری از حافظه را نیز به خود اختصاص می‌دهند. البته نوکیا ۹ دارای ۱۲۸ گیگ حافظه داخلی است، اما متأسفانه این گوشی هوشمند از حافظه خارجی MicroSD پشتیبانی نمی‌کند.

به طور کلی، هنوز امکانات بسیار زیادی در دوربین این گوشی هوشمند وجود دارد که باید برای بررسی آن‌ها تا زمان عرضه دستگاه منتظر بمانیم. اما مطمئنا استفاده از دوربین نوکیا ۹ پیور ویو بسیار جذاب و لذت‌بخش خواهد بود. ما که شخصا نمی‌توانیم تا زمان عرضه آن صبر کنیم.

اندروید و رابط ‌کاربری نوکیا ۹

بخش نرم‌افزار نوکیا ۹ پیور ویو کاملا بدون نقص طراحی شده است. این گوشی هوشمند از اندروید وان برخوردار است، بدین معنی که از نسخه اصلاح‌نشده و منظم سیستم‌عامل اندروید با نام Stock Android استفاده می‌کند و هیچ برنامه جانبی به آن افزوده نشده است. یکی از وعده‌های فروش این گوشی هوشمند نیز همین بوده است تا سیستم‌عاملی سریع را عرضه دارد. طبق گفته‌های سازندگان، نوکیا ۹ پیور ویو بروزرسانی‌های سیستم‌عامل را تا ۲ سال و بروزرسانی‌های امنیتی را تا ۳ سال آینده دریافت خواهد کرد. سیستم‌عامل این گوشی هوشمند نیز هم‌اکنون دارای نسخه ۹ اندروید (Android Pie) می‌باشد.

جدا از این موضوع، هیچ برنامه اضافی دیگری در سیستم‌عامل وجود ندارد. این رویکرد باعث شده تا رابط‌کاربری ساده و زیبایی در اختیار کاربران قرار گیرد.

عمر باتری

ظرفیت ۳,۳۲۰ میلی‌آمپری باتری برای این گوشی هوشمند در نظر گرفته شده است، و بدین معناست که نوکیا ۹ در صورت استفاده، تنها می‌تواند به مدت یک روز دوام آورد. پس اگر شما هم از آن دسته از کاربرانی هستید که بازی و نرم‌افزارهای سنگینی را در گوشی هوشمند خود اجرا می‌کنید، باید همیشه یک پاوربانک نزد خود به همراه داشته باشید.

البته برای شارژ کردن دستگاه امکان استفاده از شارژرهای Qi بی‌سیم نیز فراهم شده است.

قیمت و زمان عرضه نوکیا ۹

قیمت تعریف شده برای نوکیا ۹ پیور ویو ۵۹۹ یورو است که در زمان عرضه آن در آمریکا با قیمت ۶۹۹ دلار به فروش خواهد رسید. این قیمت در مقایسه با دیگر هم‌رده‌های تولید شده، ۱۰۰ دلار پایین‌تر از گوشی هوشمند Pixel 3 گوگل و ۵۰ دلار کم‌تر از گلکسی S10e خواهد بود. همانطور که در ابتدای مقاله عنوان کردیم، عرضه نوکیا ۹ به صورت نسخه محدود خواهد بود. اما با این وجود هنوز هم احتمال فروش آن خارج از برنامه وجود دارد.

عرضه نوکیا ۹ پیور ویو از تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ (۳ مارس ۲۰۱۹) آغاز خواهد شد و تا ۱۹ اسفند ماه با تخفیف ۱۰۰ دلار پایین‌تر از قیمت اصلی به فروش می‌رسد. تاکنون فروشگاه‌های آمازون، B&H و Best Buy برای خرید کاربران در نظر گرفته شده‌اند.

منبع:tech.gamefa.com

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=7652

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.