• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 0
0
3

چگونه با مسئولیت خود وسایلمان را دور بریزیم؟

  • کد خبر : 14720
  • 20 بهمن 1398 - 14:50
چگونه با مسئولیت خود وسایلمان را دور بریزیم؟

بالاخره بعد از مدت‌ها جابه‌جایی وسایل قدیمی، تصمیم گرفتید سروسامانی به وضعیت کمدتان بدهید و سرانجام از تمام چیزهایی که یادآور خاطرات لذت‌بخشی هستند، دل بکنید. اولین فکری که به ذهنتان می‌رسد چیست؟ آن‌ها را اهدا کنید؟ بفروشید؟ چگونه جعبه‌های پر از وسایل تکنولوژی قدیمی، سیم‌ها، باتری‌ها، لباس‌ها، کتاب‌ها و… که شما را احاطه کرده‌اند، […]

بالاخره بعد از مدت‌ها جابه‌جایی وسایل قدیمی، تصمیم گرفتید سروسامانی به وضعیت کمدتان بدهید و سرانجام از تمام چیزهایی که یادآور خاطرات لذت‌بخشی هستند، دل بکنید. اولین فکری که به ذهنتان می‌رسد چیست؟ آن‌ها را اهدا کنید؟ بفروشید؟ چگونه جعبه‌های پر از وسایل تکنولوژی قدیمی، سیم‌ها، باتری‌ها، لباس‌ها، کتاب‌ها و… که شما را احاطه کرده‌اند، دور بریزید؟

اولین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که مشخصاً بیرون گذاشتن این جعبه‌ها نه به نفع شماست و نه به نفع محیط زیست. یکی از اقدامات مهم و اساسی برای حفاظت از محیط زیست این است که وسایل سالمی که دیگر مورد نیاز ما نیستند را دوباره به چرخه استفاده و بازیافت وارد کنیم. این موضوع چنان با اهمیت است که حتی تولیدکنندگان موادغذایی نیز به فکر تولید بسته‌بندی‌های قابل بازیافت هستند تا آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود.

در بسیاری از مناطق جهان بازیافت وسایل تکنولوژی، فلزات، کاغذ و دیگر مواد اجباری است، اما اگر شما در منطقه‌ای ساکن هستید که هنوز قانون از بازیافت و استفاده دوباره از وسایل حمایت نمی‌کند، شاید برایتان مهم باشد که زباله دیگری به جهان اضافه نکنید.

عمدتا مساله اصلی پیدا کردن مکان مناسب و روش درست دور ریختن وسایلی است که به آن‌ها نیازی ندارید به طوری که کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود. خوشبختانه، در کشورهایی که بازیافت مواد قابل استفاده مهم تلقی می‌شود، شرکت‌هایی در این زمینه فعالیت می‌کنند تا به شهروندان کمک کنند وسایلی که دیگر به آن نیازی ندارند را با مسئولیت خود دور بریزند یا بازیافت کنند، به نیازمندان اهدا کنند و یا حتی آن‌ها را بفروشند و در ازای آن پول دریافت کنند.

در ادامه تعدادی سایت، وابسته به نوع وسایل قابل استفاده‌ای که می‌خواهید دور بریزید و چگونگی دور ریختن آن معرفی شده‌ است که در این امر به شما کمک می‌کنند. لازم به ذکر است که اگرچه سرویس‌های معرفی شده در این مقاله ممکن است برای بسیاری از ایرانیان در دسترس نباشد، اما معرفی این سایت‌ها و این مسئله بیشتر جهت علاقه‌مندان حوزه استارتاپ و کسب و کارهای نوپاست تا با الهام‌گیری از آن‌ها بتوانند سرویس‌های مشابهی در کشور راه‌اندازی کنند تا بیش از پیش به کشورهای پیشرفته دنیا نزدیک شویم.

تکنولوژی

5e3fdb9454fde

می‌خواهید یک گوشی یا لپ‌تاپ جدید بخرید؟ قبل از اینکه خرید خود را انجام دهید، بهتر است شرکت‌هایی که حاضرند در ازای لپ‌تاپ یا گوشی شما مبادله انجام بدهند را بررسی کنید.­­­­­­­

اگر علاقه‌ای به پیشنهاداتی که این شرکت‌ها ارائه می‌کنند نداشتید؛ می‌توانید وسیله خود را بفروشید. همیشه تعدادی فروشنده آنلاین وجود دارند که حاضرند دستگاه دست دوم شما را ‌بگیرند و در ازای آن چیز دیگری به شما بدهند.

سایت Decluttr گوشی یا وسیله تکنولوژی شما را به صورت تخصصی قیمت‌گذاری می‌کند و حتی سی‌دی، دی وی دی، بازی، کتاب و لگو را نیز برای به فروش گذاشتن می‌پذیرد. همچنین می‌توانید از سرویسی مثل Swappa برای فروش وسایلتان استفاده کنید که در ازای اینکه این قابلیت را در اختیار شما قرار گذاشته، هزینه‌ای دریافت نمی‌کند و در مقابل از خریدار مقداری پول می‌گیرد؛ اما در هرصورت فروشنده باید هزینه تراکنش از طریق پی‌پال را پرداخت کند. آمازون نیز یک پلتفرم برای مبادله وسایل دست دوم طراحی کرده است اما تمامی پرداخت‌ها از طریق کارت هدیه انجام می‌شود.

همچنین در صورت تمایل می‌توانید وسایلتان را به خیریه اهدا کنید. تعدادی برنامه دیگر نیز وجود دارد که رایانه‌ها را به سازمان‌ها یا افرادی اهدا می‌کند که به آن‌ها نیاز دارند. برای مثال، Computer with Causes دستگاه‌های تکنولوژی را به سازمان‌های مختلفی اهدا می‌کند. و یا World Computer Exchanges لپ‌تاپ‌ها و یا رایانه‌های رومیزی قدیمی که نوسازی و تعمیر شده‌اند را به مدارس، کتابخانه‌ها، مراکز اجتماعی و دانشگاه‌های کشورهای در حال توسعه تحویل می‌دهند. سرویس Globetops نیز به شما اجازه می‌دهد تصمیم بگیرید که لپ‌تاپ‌های تعمیر شده را به چه کسی و یا چه سازمانی اهدا کنید؛ یا می‌توانید دستگاه خود را اهدا کنید و اجازه بدهید Globetops تصمیم بگیرد چه کسی این سیستم‌ها را دریافت کند.

اگر صاحب وسیله‌ای هستید که آنقدر قدیمی است که هیچکس آن را نمی‌خواهد، پس زمان آن رسیده که آن را به صورتی که به محیط زیست آسیبی وارد نشود دور بریزید. در واقع اگر با عدم مسئولیت خود، کامپیوتر یا تلویزیون خود را دور بریزید، ممکن است با توجه به منطقه‌ای که ساکن آن هستید؛ مرتکب جرم شوید. قوه مققنه ایالتی آمریکا در ۲۵ ایالت و منطقه کلمبیا برنامه بازیافت زباله‌های الکترونیکی را تصویب و قانونی کرده است.

مطالب خواندنی:  توئیتر قوانین خود را آپدیت می کند

اگر در شهر زندگی می‌کنید، می‌توانید برنامه‌های بازیافت مربوط به محل زندگیتان را با یک جست‌وجوی ساده پیدا کنید. در بسیاری از موارد، معمولا فروشندگان وسایل الکترونیکی، پیشنهاد‌هایی برای بازیافت وسایل الکترونیکی ارائه می‌کنند و برای استفاده از این پیشنهاد‌ها فقط کافی‌ست وسیله الکترونیکی قدیمی خود را به مراکز آن‌ها ببرید. یا می‌توانید سرویس Earth911 را امتحان کنید و نزدیک‌ترین مرکز بازیافت به محل زندگی خود را پیدا کنید.

گاهی رها کردن بعضی وسایل الکترونیکی در طبیعت می‌تواند برای محیط زیست بسیار مضر باشد. از این نظر لازم است مسئولیت دور ریختن زباله‌های خطرناک خود را به عهده بگیریم. برای مثال، دور ریختن باتری‌ها به صورت امن، می‌تواند کار بسیار سختی باشد، از این نظر که باتری‌های غیرقابل شارژ را به ندرت می‌توان استفاده کرد و یا حتی فروخت. سرویس Call2Recycle می‌تواند به شما کمک کند تا مکانی برای باتری‌هایی که جمع کرده‌اید پیدا کنید و آن‌ها را به صورتی که برای محیط زیست مضر نباشد دور بریزید. اگر در نزدیکی شما هیچ امکانی برای بازیافت وجود ندارد، سرویس BigGreenBox با دریافت مقداری پول این باتری‌ها را دور می‌ریزد. این شرکت پس از دریافت هزینه ۶۳ دلاری با احتساب هزینه حمل و نقل و مدیریت زباله، یک جعبه  برایتان می‌فرستد  که می‌تواند نزدیک به نیم کیلو باتری را در خود جای دهد و سرنجام آن را به صورت امن بازیافت می‌کند.

نهایتاً اگر همچنان BlackBerry PDA یا Commodore 64 قدیمی پدر یا مادرتان را نگه داشته‌اید، شاید بخواهید به جای دور ریختن، آن‌ها را به موزه اهدا کنید. اما خبر بد این است که این موزه‌ها حساسیت خاصی در مورد وسایل تکنولوژی اهدایی دارند و مانند گذشته هر نوع وسیله‌ای را قبول نمی‌کنند. اما اگر صاحب وسیله‌ای قدیمی و یا غیر عادی هستید، شاید بتوانید آن را به این موزه‌ها اهدا کنید و در ازای آن از دادن مالیات معاف شوید. برای این موضوع موزه MIT فرمی برای این موضوع اختصاص داده است که می‌توانید آن را پر کنید. متاسفانه موزه تاریخی رایانه در کالیفرنیا برنامه اهدای خود را تا ژانویه ۲۰۲۰ معلق کرده است؛ می‌توانید پس از این تاریخ برنامه‌های اهدای این موزه را بررسی کنید.

لباس‌ها

5e3fdb989309b

عموما سایت‌های لباس را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد؛ یک دسته که شامل آخرین مدل از لباس‌ها و جواهرات مد روز می‌شود و یک دسته دیگر که برند‌های میان‌رده را پوشش می‌دهد و دسته سوم نیز فروشندگان  لباس‌های دست دوم هستند.

معمولا میان صاحبان برند‌های لباس و جواهرات گران‌قیمت و خریداران یک واسطه وجود دارد. این شرکت‌ها آخرین مدل از برند‌های گران‌قیمت روز دنیا را به شما عرضه می‌کنند. سایت‌هایی مثل TheRealReal،Rebag و Vestiaire Collective جز این دسته از واسطه‌ها محسوب می‌شوند. از این نظر، این سایت‌ها مکان مناسبی برای فروش ژاکت قدیمی مربوط به ده سال پیش کمد لباستان نیست. اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که با شروع فصل جدید آخرین مدل‌های برندهای گران‌قیمت را خریداری می‌کنید؛ احتمالا بتوانید از این سایت‌ها استفاده کنید و محصولات مورد نظرتان را بخرید و یا لباس‌های قدیمی‌تان را بفروشید.

نکته مهم: اگر یک لباس کاری رسمی دارید که دیگر از آن استفاده نمی‌کنید، سازمان هایی وجود دارند که لباس‌های رسمی‌ای که در وضعیت خوبی باشند را دریافت می‌کنند و به افرادی تحویل می‌دهند که به دنبال شغل هستند. بیشتر این سایت‌ها محلی هستند؛ برای مثال، در منطقه نیویورک برای زنان سرویس Bottomles Closet  و برای مردان Career Gear وجود دارد. بهترین راه برای پیدا کردن مناطق خیریه محلی اطرافتان استفاده ازبرنامه‌های Charity Navigator یا GuideStar است.

برای لباس‌های مربوط به برند‌های متوسط‌تر و ارزان‌تر نیز سایت‌هایی وجود دارد. سایت Tradesy لباس‌ها، کفش‌ها و جواهرات گران‌قیمت و متوسط را عرضه می‌کند. این سایت یک معامله مستقیم را پیشنهاد می‌دهد اگرچه که اصل بودن برند را قبل از معامله حتما بررسی می‌کند. همچنین سایت‌هایی وجود دارند که می‌توانید بوسیله آن‌ها به طور مستقیم لباس‌های خود را بفروشید. برای مثال، سایت ThredUp هزاران برند بزرگ و کوچک را پوشش می‌دهد. اگر این سایت لباس‌های شما را قبول کند می‌توانید انتخاب کنید که بعد از فروش لباس پولتان پرداخت شود و یا همان لحظه با قیمت پایین‌تر هزینه خود را دریافت کنید. در هر صورت، اگر لباستان برای فروش مورد قبول این سایت واقع نشود، بازیافت خواهد شد.

مطالب خواندنی:  عوامل موفقیت در تحصیل چیست؟

متاسفانه خلاص شدن از دست لباس‌های قدیمی این روزها اصلاً کار ساده‌ای نیست. بسیاری از خیریه‌هایی که در گذشته لباس‌های از مد افتاده یا قدیمی را قبول می‌کردند، امروزه سخت‌تر تن به این کار می‌دهند. طبق بررسی‌ها، کسب و کار فروش لباس‌های قدیمی کم کم در حال ناپدید شدن است. از این لحاظ، خیریه‌ها مثل قبل به دریافت لباس‌های دست دوم تمایلی ندارند. به علاوه، مصرف‌کنندگان باهوش در مورد سطل‌های دریافت لباس دوم بسیار محتاط شده‌اند چراکه بسیاری از این سطل‌ها به شرکت‌های مبتنی بر سود تعلق دارد و با دادن لباس‌های دست دوم به این شرکت‌ها، باعث سودآوری آن‌ها می‌شویم.

اگر نتوانستید فروشگاه‌های مناسب محلی برای اهدای لباس‌هایتان را پیدا کنید، می‌توانید به Vietnam Veterans Of Amercia مراجعه کنید. این سایت به شما اجازه می‎دهد تا زمان تحویل لباس را برنامه‌ریزی کنید (اگر این سرویس در محدوده محل زندگی شما باشد).  سایت GiveBackBox شما را تشویق می‌کند تا از جعبه‌ای که در آن لباس‌های جدیدتان را برایتان ارسال کرده‌اند، استفاده کنید تا لباس‌های قدیمی را برای این شرکت بفرستید (از شما می‌خواهند که الزاما تعداد لباس‌های ارسالی بیشتر از ۵ دست باشد) تا به خیریه‌های مختلف اهدا شود. همچنین این سایت از یک سیستم پیش‌پرداخت استفاده می‌کند. سایت ThredUp نیز یک کیف برایتان می‌فرستد تا در آن تمام لباس‌های غیرقابل استفاده‌تان را بریزید و ارسال کنید، سپس ۵ دلار به خیریه انتخابی خودتان پرداخت می‌کند و یا به شما Tax credit می‎دهد.

کتاب

5e3fdb9d50aed

خوشبختانه هنوز کتاب‌هایی که اطرافمان هستند بیشتر از جنس کاغذ ساخته شده‌اند تا پیکسل‌های صفحه‌نمایش وسایل الکترونیکی. از این نظر، اگر شما از آن دسته افراد کتابخوانی هستید که کتاب‌های کاغذی را به همه چیز ترجیح می‌دهند؛ شاید بخواهید از شر حداقل تعدادی از توده کتاب‌های اطرافتان راحت شوید.

یکی از راه‌حل‌های خلوت کردن کتابخانه، فروختن کتاب‌ها در سایتی مثل آمازون است؛ اگر چه ممکن است فرآیند فروش کتاب در این سایت کمی پیچیده باشد. اگر بخواهید به صورت شخصی اقدام به فروش کتاب‌هایتان کنید، (در مقابل فروشنده‌های تخصصی حرفه‌ای) باید برای ساخت اکانت فروش به ازای هر کتاب به آمازون ۹۹ سنت پرداخت کنید. البته شانستان برای فروش کتاب مورد نظر شاید نزدیک به صفر باشد. معمولا کتاب فروش‌های حرفه‌ای از آمازون استفاده می‌کنند تا کتاب‌های اضافه قفسه‌هایشان را از طریق آمازون بفروشند. از این لحاظ، آنها با فروش کتاب‌هایشان به قیمت ۹۹ سنت به علاوه هزینه ارسال، رقابت را برای افرادی که به صورت موردی قصد فروش کتابشان را دارند، بسیار سخت می‌کنند.

همچنین می‌توانید سایت‌های فروش مشهوری مثل Powell’s یا AbeBooks را امتحان کنید. به این ترتیب، شماره ده‌رقمی جهانی استاندارد کتاب (ISBN) را همراه با وضعیت کتاب‌ها به آنها تحویل می‌دهید و آن‌ها قیمت تخمینی را به شما پیشنهاد می‌دهند. سپس شما کتاب‌ها را برای آن‌ها می‌فرستید و در ازای آن چیزی به عنوان جایزه دریافت می‌کنید.

اگر کتابی دارید که به آن نیاز ندارید و همچنین فکر می‌کنید که قیمت خوبی دارند، می‌توانید این سرویس‌های AbeBooks یا Bookbyte را امتحان کنید. سرویس Chegg نیز در گذشته برای فروش کتاب استفاده می‌شد؛ اما حالا فقط کتاب‌های اهدایی را می‌پذیرد. سایت BookScouter  قیمت تخمینی که توسط چند فروشنده کتاب تعیین شده را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای راحتی بیشتر نیز میزان امتیاز فروشندگان در اختیارتان قرار می‌گیرد تا بتوانید انتخاب کنید که به کدام فروشنده کتابتان را بفروشید.

اگر فقط می‌خواهید از شر کتاب‌های اضافی‌تان راحت شوید و برایتان اهمیتی ندارد که در ازای این کتاب‌ها پولی دریافت کنید؛ در این زمینه تعدادی شرکت مبتنی بر سود تاسیس شده‌اند که حاضرند کتاب‌های اضافه شما را مدیریت کنند. شرکت‌هایی مثل Better World Book در مکان‌های مختلف شهر جعبه‌هایی برای جمع‌آوری کتاب‌ها قرار می‌دهند؛ و نهایتا درصدی از سود حاصل از فروش یا بازیافت کتاب‌ها را برای ترویج سوادآموزی اختصاص می‌دهند. همچنین تعدادی سازمان تخصصی مثل سایت Books For Soldiers وجود دارند که به صورت آنلاین به شما کمک می‌کنند تا کتاب‌هایتان را به افرادی بفروشید که به آن‌ها نیاز دارند.

مطالب خواندنی:  نقش آفرینی ناهمگون | نقد و بررسی Arc of Alchemist

همچنین می‌توانید به صورت سنتی کتاب‌هایتان را به کتاب‌فروشی‌ها اهدا کنید. در گذشته، کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها مکان مناسبی برای اهدای کتاب‌های قدیمی و اضافه بودند. بسیاری از کتابخانه‌ها هنوز کتاب‌های اهدایی افراد را می‌پذیرند و برای کامل کردن مجموعه شخصی یا فروش از این کتاب‌ها استفاده می‌کنند. در هر صورت، می‌توانید وب‌سایت کتابخانه‌ها را بررسی کنید؛ و مطمئن شوید هنوز کتاب‌های اهدایی را می‌پذیرند. حتی می‌توانید به صورت سنتی عمل کنید و مستقیماً با کتابخانه‌ها تماس بگیرید و در مورد اهدای کتاب‌های اهدایی اطلاعات کسب کنید. معمولا کتاب‌فروشی‌ها در ازای مقدار کمی پول یا مقداری اعتبار، برای خرید کتاب‌های دیگر، کتاب‌های اهدایی را قبول می‌کنند. بهترین راه برای پیدا کردن این کتاب‌فروشی‌ها در محله خود استفاده از سرویس نقشه  گوگل است.

در آخر می‌توانید کتاب‌هایتان را نگه دارید و کتابخانه شخصی خود را توسعه دهید. سایت Little Free Library اطلاعات لازم برای شروع یک سیستم اشتراک‌گذاری کوچک کتاب در زیرزمین یا حیاط خانه و… را به رایگان در اختیارتان می‌گذارد. همچنین  راه‌های پیدا کردن نزدیک‌ترین کتابخانه شخصی به محل زندگیتان را به شما آموزش می‌دهد.

چیزهای دیگر

5e3fdba388d09

وقتی می‌خواهید وسایلتان را بفروشید، نخستین جایی که معمولاً به ذهنتان می‌آید، فروشگاه eBay است. اینجا جایی است که بسیاری از خریداران به آن مراجعه می‌کنند. افرادی که در eBay وسایلشان را می‌فروشند، شامل افرادی هستند که شاید فقط یک بار مراجعه کنند و شاید به صورت حرفه‌ای مشغول خرده فروشی باشند. در ماه ۵۰ مورد رایگان دارید بعد از آن برای هر لیست باید ۳۵ سنت پرداخت کنید. بعد از آنکه وسایلتان فروخته شد، eBay ده درصد از ارزش اصلی با تعدادی استثنا برمی‌دارد. ۳٫۵ درصد برای ِگیتار و بیس، ۲ درصد برای وسایل سنگین، ۱۲ درصد برای کتاب، دی وی دی و دیگر وسایل موسیقی و فیلم.

اگر می‌خواهید کفش های ورزشی با قیمت ۱۰۰ دلار یا بیشتر را بفروشید، خوش شانس هستید چراکه برخلاف سایر اجناس، لازم نیست هیچ هزینه اضافی به eBay پرداخت کنید. به صورت کلی فروش اجناس مختلف در eBay زمان‌بر خواهد بود و به صبر و تلاش شما نیاز دارد اما نهایتاً شاید ارزش این را داشته باشد که زباله دیگری به محیط زیست اضافه نکنید. بهترین راه شروع برای فروش اجناس مختلف، این است که محدوده قیمت تخمینی که دیگران برای شی شما پیشنهاد کرده‌اند را جست‌وجو کنید.

اگر به صورت کلی به پول اهمیتی نمی‌دهید و فقط می‌خواهید زیرزمین خود را خلوت کنید، دادن وسایلتان به دیگران بهترین راه خلاص شدن از وسایل اضافی است. سایت Freecycle  افرادی که چیزهایی برای فروش دارند را به افراد دیگری که آن وسایل را می‌خواهند معرفی می‌کند. وقتی که جامعه خود را در این سایت پیدا کردید به شما آموزش داده می‌شود چگونه وسایلتان را تبلیغ کنید. این سرویس، ایمیل شما را به تمامی کاربران عضو شده می‌فرستد و آن‌هایی که به وسیله شما احتیاج داشته باشند، به ایمیل جواب می‌دهند. ایمیل  ارسالی  آن‌ها به ایمیل شما فرستاده می‌شود و بعد از آن، به شما بستگی دارد تا با آن فرد ارتباط برقرار کنید و شرایط فرستادن وسیله‌تان را مهیا کنید. بعد از انجام این کار دو نفر خوشحال می‌شوند؛ در قدم اول شما و سپس فردی که وسیله مورد نیاز خود را دریافت می‌کند.

منبع:tech.gamefa.com

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=14720

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.