• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 1
0
1

خم کردن صفحات شیشه‌ای با زاویه راست امکان‌پذیر شد

  • کد خبر : 18103
  • 10 خرداد 1399 - 0:05
خم کردن صفحات شیشه‌ای با زاویه راست امکان‌پذیر شد

 محققان آلمانی فناوری ابداع کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان صفحات شیشه‌ای را با زاویه راست (۹۰ درجه) خم کرد. به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس، به طور معمول اگر پنجره‌ای در گوشه یک ساختمان قرار گیرد، این پنجره از دو صفحه شیشه مسطح ساخته می‌شود که با یک چسب یا یک نوار فلزی به هم متصل […]

 محققان آلمانی فناوری ابداع کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان صفحات شیشه‌ای را با زاویه راست (۹۰ درجه) خم کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس، به طور معمول اگر پنجره‌ای در گوشه یک ساختمان قرار گیرد، این پنجره از دو صفحه شیشه مسطح ساخته می‌شود که با یک چسب یا یک نوار فلزی به هم متصل می‌شوند. اکنون محققان آلمانی روشی ابداع کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان یک صفحه شیشه‌ای را با زاویه ۹۰ درجه خم کرد بدون اینکه بر خواص نوری آن تاثیری بگذارد.

با وجود اینکه اکنون نیز می‌توان صفحات شیشه‌ای را با گرم کردن تا حدی خم کرد اما تا پیش از این خم کردن آنها به زاویه‌های خیلی تند امکان‌پذیر نبود. به علاوه از آنجا که رویه‌های معمول شامل گرم کردن کل صفحه شیشه‌ای به حدی می‌شود که نرم و قابل انعطاف شود، در نقاطی که شیشه تحت حرارت قرار می‌گیرد، می‌تواند تغییر شکل‌هایی ایجاد شود.

اکنون محققان موسسه مکانیک مواد فرانهوفر در آلمان فناوری ابداع کرده‌اند که با قرار دادن یک صفحه صاف شیشه در کوره‌ای که از قبل به دمای حدود ۵۰۰ درجه سانتیگراد (۹۳۲ درجه فارنهایت) رسیده است، آغاز می‌شود. این دما دقیقاً زیر “نقطه انتقال” است  که در آن شیشه انعطاف‌پذیر می‌شود، بنابراین قرار گرفتن شیشه در معرض گرما تغییر شکلی در آن ایجاد نمی‌کند.

سپس از لیزری که با آیینه هدایت می‌شود، برای گرم کردن بیشتر شیشه اما فقط در یک خط مستقیم که از وسط صفحه پایین می‌رود استفاده می‌شود و بقیه صفحه در دمای ۵۰۰ درجه  باقی می‌ماند. در نتیجه صفحه تنها در امتداد یک خط نرم می‌شود. زمانی که تکیه‌گاه‌ها از زیر یک طرف شیشه برداشته می‌شود، گرانش باعث می‌شود ورق در امتداد خط نرم و به طور طبیعی به زاویه ۹۰ درجه خم شود.

مطالب خواندنی:  گوشی ویوو iQOO Neo3 5G نمایشگر ۱۴۴ هرتزی خواهد داشت

محققان با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی خود تاکنون موفق به خم کردن شیشه‌هایی شده‌اند که حداکثر یک متر مربع مساحت دارند بنابراین به دنبال شرکای صنعتی به منظور تجاری‌سازی این فناوری برای خم کردن صفحات شیشه ای بزرگتر هستند.

امید می‌رود که از این فناوری در نهایت نه تنها در معماری بلکه در حوزه‌هایی مانند پزشکی نیز استفاده شود. در پزشکی از این سیستم می‌توان برای تولید سطوح شیشه‌ای بدون شکاف که به کلنی‌سازی میکروب‌ها مقاوم هستند، استفاده کرد.

منبغ: ایرنا

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=18103

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.