• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
اخبار امروز : 0
0
8

خوردن صدف خام چقدر خطرناک است؟ به گفته کارشناسان در اینجا نحوه مصرف ایمن آنها آورده شده است

  • کد خبر : 47030
  • 30 اردیبهشت 1403 - 12:01
خوردن صدف خام چقدر خطرناک است؟ به گفته کارشناسان در اینجا نحوه مصرف ایمن آنها آورده شده است

خوردن صدف خام چقدر خطرناک است؟ به گفته کارشناسان در اینجا نحوه مصرف ایمن آنها آورده شده است باکتری ویبریو دریایی، رایج ترین باکتری موجود در آب دریا، اغلب در صدف ها متمرکز است. باکتری ویبریو دریایی، رایج ترین باکتری موجود در آب دریا، اغلب در صدف ها متمرکز است. (گتی ایماژ) به گزارش مجله […]

خوردن صدف خام چقدر خطرناک است؟ به گفته کارشناسان در اینجا نحوه مصرف ایمن آنها آورده شده است

باکتری ویبریو دریایی، رایج ترین باکتری موجود در آب دریا، اغلب در صدف ها متمرکز است.

باکتری ویبریو دریایی، رایج ترین باکتری موجود در آب دریا، اغلب در صدف ها متمرکز است. (گتی ایماژ)

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از یاهو لایف، توصیه‌های سازمان غذا و دارو (FDA) از ساحل به ساحل، از کانکتیکات تا فلوریدا تا ایالت واشنگتن را در بر می‌گیرد که در مورد مصرف صدف خام هشدار می‌دهد. تنها در سال گذشته، فراخوان‌های متعددی به دلیل آلودگی احتمالی صدف‌ها به بیماری‌های منتقله از غذا مانند نوروویروس، سالمونلا، و ویبریو پاراهامولیتیکوس، یکی از چندین گونه از باکتری‌های ویبریو، صادر شده است. علی‌رغم توصیه‌ها و یادآوری‌ها، صدف‌ها همچنان یک غذای لذیذ آشپزی محبوب هستند، نه اینکه به عنوان یک داروی مقوی جنسی مورد علاقه اشاره کنیم. اما آیا آنها واقعاً به همان اندازه که به نظر می رسد خطرناک هستند؟ یاهو لایف با متخصصان تغذیه تماس گرفت تا پیچیدگی های پیرامون این صدف های با ارزش را بررسی کنند.

خطرات خوردن صدف چیست؟

صدف ها نرم تنان دوکفه ای آب شوری هستند که به عنوان تغذیه کننده فیلتر شناخته می شوند، به این معنی که آنها تغذیه خود را از استخراج جلبک ها و سایر موجودات ریز از آب اطراف خود دریافت می کنند. با این حال، همانطور که میشل راوچ، مدیر تایید شده حفاظت از غذای ServSafe و متخصص تغذیه ثبت‌شده برای Actors Fund، به Yahoo Life می‌گوید، «بسته به محل و آنچه که آنها تغذیه می‌کنند، احتمال آلوده شدن آنها به باکتری وجود دارد.» نگرانی اولیه در مصرف صدف های آلوده قرار گرفتن در معرض ویروس ها و باکتری های مختلف است که منجر به علائم گوارشی، مشابه علائم مسمومیت غذایی می شود.

باکتری ویبریو دریایی، رایج ترین باکتری موجود در آب دریا، اغلب در صدف ها متمرکز است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) علائم ویبریوز را توصیف می کند، یک عفونت ویبریو که با گرفتگی معده، حالت تهوع، استفراغ، تب و لرز مشخص می شود و معمولاً تا سه روز پس از آلوده شدن فرد ادامه می یابد.

مطالب خواندنی:  وضعیت مسمومیت های دارویی در ایران/داروهای آرام بخش در صدر

نگرانی‌های اخیر مربوط به ارتباط صدف‌ها با نوروویروس است، یک ویروس مسری که علائم مشابهی همراه با دردهای عضلانی ایجاد می‌کند. راوخ توضیح می‌دهد: «صدف‌ها اگر از آب‌های آلوده یا افرادی که به ویروس آلوده شده‌اند برداشت شوند، می‌توانند ناقل نورویروس باشند. علاوه بر این، صدف منبع شایع هپاتیت A است، یک ویروس بسیار مسری که کبد را آلوده می کند.

علاوه بر خطرات بیماری های ناشی از غذا، دانیل ونهویزن، متخصص تغذیه و صاحب مشاوره تغذیه حس غذایی، به یاهو لایف می گوید که نگرانی فزاینده ای در مورد سایر آلاینده ها در منابع آب وجود دارد. تحقیقات نشان می دهد که فیدرهای فیلتر مانند صدف، صدف و صدف پتانسیل انباشته شدن غلظت بالایی از فلزات سنگین را در بافت های نرم خود دارند که خطری برای انسان ها، به ویژه برای کسانی که بیشتر صدف می خورند، دارند. مطالعه دیگری نشان داد که نزدیک به ۵۰ درصد از صدف های پرورشی ممکن است

آلوده به میکروپلاستیک Venhuizen می گوید: «در حالی که ما هنوز کاملاً مطمئن نیستیم که چگونه این موضوع بر سلامت انسان تأثیر می گذارد، قطعاً باید از آن آگاه بود.

چقدر احتمال دارد که با خوردن صدف بیمار شوید؟

طبق گزارش CDC، تقریباً ۸۰۰۰۰ آمریکایی در سال به دلیل باکتری ویبریو بیمار می شوند که منجر به مرگ حدود ۱۰۰ نفر در سال می شود. از این تعداد، حدود ۵۲۰۰۰ مورد به خوردن غذاهای حاوی باکتری ویبریو مرتبط است.

یکی از گونه‌های مورد توجه ویژه، Vibrio vulnificus است که بیشتر تهدید کننده زندگی است و منجر به مرگ بافت اطراف زخم می‌شود. علائم شامل تب، لرز، قرمزی پوست، تاول، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و ضعف است. در موارد شدید، افراد مبتلا ممکن است در مراقبت‌های ویژه قرار گیرند، تحت قطع عضو قرار گیرند یا از هر ۵ نفر ۱ نفر، عفونت کشنده باشد.

آیا باید از خوردن صدف پرهیز کرد؟

راوخ می گوید برای بزرگسالان سالم بدون هیچ گونه بیماری زمینه ای، خطر خوردن صدف خام ممکن است ارزشش را داشته باشد زیرا علائم ویبریو برای آن جمعیت خفیف است. با این حال، تیلور جانولویچ، متخصص تغذیه و صاحب My Cancer Dietitian، به یاهو لایف می‌گوید: «من به‌عنوان یک متخصص تغذیه سرطان، اکیداً به افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، توصیه می‌کنم از صدف خام خودداری کنند.» افراد دیگری که در این دسته قرار می گیرند عبارتند از: مبتلایان به بیماری کبد، دیابت، مشکلات مزمن معده، مصرف بیش از حد الکل یا متابولیسم غیرعادی آهن، و همچنین افرادی که تحت درمان پزشکی هستند که منجر به ضعف سیستم ایمنی می شود. افراد مسن ۶۵ سال به بالا، افراد باردار و کودکان زیر ۶ سال نیز در معرض خطر هستند و باید از مصرف صدف خام یا نیم پز خودداری کنند.

مطالب خواندنی:  4 توصیه علیه چین و چروک زود رس

در حالی که کارشناسان موافق هستند که هنگام خوردن صدف باید اقدامات احتیاطی انجام شود، اما آنها ارزش غذایی نرم تنان را نیز برجسته می کنند. Venhuizen اشاره می‌کند که صدف‌ها سرشار از سلنیوم، آهن، کلسیم، پتاسیم، فولات و کولین هستند و به ویژه دارای روی تقویت‌کننده سیستم ایمنی هستند. او می‌افزاید: «افزودن صدف در طول ماه‌های سرد می‌تواند راهی عالی برای بسته‌بندی مقداری روی و جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا باشد.» حدود یک وعده ۳ اونس صدف خام بدون پوسته حدود ۵ گرم پروتئین دارد و بیش از نیاز روزانه بزرگسالان به روی و ویتامین B12 است.

نحوه مصرف ایمن صدف

در حالی که CDC می گوید که بیشتر موارد ویبریوز از ماه می تا اکتبر رخ می دهد، زمانی که دمای آب گرم تر است، به نظر می رسد خطراتی که صدف ایجاد می کند به دلیل گرم شدن کره زمین در تمام طول سال است. بنابراین برای کاهش خطر چه کاری می توانید انجام دهید؟

کارشناسان توصیه می کنند قبل از لذت بردن از صدف خام، آنها را فقط از تامین کنندگان معتبر و رستوران هایی خریداری کنید که پروتکل های نگهداری و نگهداری مواد غذایی را رعایت می کنند. اگر صدف برای خانه خود می خرید، فوراً آن را در یخچال نگهداری کنید تا تازه بماند و رشد باکتری به حداقل برسد. فقط صدف‌هایی را که پوسته‌شان دست نخورده است، بشویید و مطمئن شوید که آن‌ها را کاملاً بشویید تا از شر هر گونه زباله خلاص شوید.

Janulewicz همچنین توصیه می‌کند که برای افراد دارای نقص ایمنی، گزینه‌های صدف پخته مانند گامبو غذاهای دریایی با صدف، صدف سوخاری شده در هوا و خورش صدف را انتخاب کنند تا خطر عفونت را به حداقل برسانند و در عین حال از فواید تغذیه‌ای آن بهره‌مند شوند.

مطالب خواندنی:  ۹ هشدار درباره سرطان که مردان باید جدی بگیرند

Venhuizen می‌گوید پختن درست صدف‌ها مانند ویبریو، باکتری‌ها را از بین می‌برد. کریستین درایر، متخصص تغذیه و بنیانگذار Nutrition by Kristin، به یاهو لایف می‌گوید: «این بدان معناست که شما همچنان می‌توانید از سطوح بالای پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ که صدف‌ها ارائه می‌کنند لذت ببرید، اما با خطر بسیار کمتری برای بیمار شدن.» صدف ها را حداقل به مدت ۳ دقیقه بجوشانید، سرخ کنید یا آب پز کنید یا در دمای ۴۵۰ درجه فارنهایت به مدت ۱۰ دقیقه بپزید، مطمئن شوید که دمای داخلی آنها به ۱۴۵ درجه فارنهایت برسد.

در آخر، Draayer می‌گوید که شستن دست‌های خود قبل و بعد از دست زدن به صدف‌ها (یا هر ماده غذایی، برای آن مهم) و همچنین ضدعفونی کردن سطوح مهم است، زیرا بسیاری از ویروس‌ها می‌توانند برای مدت طولانی روی آنها باقی بمانند.

راوخ می‌گوید: «به خاطر داشته باشید که تشخیص آلوده بودن صدف با نگاه کردن به آن تقریباً غیرممکن است. او می افزاید: «اغلب بو یا حتی طعم متفاوتی نخواهد داشت. رعایت بهترین شیوه ها در هنگام مصرف صدف می تواند به پیشگیری از بیماری کمک کند. اگر مشکوک هستید که ممکن است علائم ویبریوز یا سایر بیماری های ناشی از غذا را داشته باشید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=47030

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.