• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
5

راهکاری جدید برای تولید واکسن سرطان

  • کد خبر : 30940
  • 15 آبان 1400 - 17:35
راهکاری جدید برای تولید واکسن سرطان
گروهی از محققان راهکاری جدید برای تولید واکسن سرطان به دست آوردند. مبنای تحقیق آنها نتایج حاصل از تحقیقاتی است که نشان می‌دهد با استفاده از سلول‌های سرطانی یک بیمار که با عنوان سلول‌های سرطانی اوتولوگ شناخته می‌شوند، می‌توان واکسن‌های پلی کلونال برای انواع خاصی از سرطان‌ها تولید کرد.

راهکاری جدید برای تولید واکسن سرطان

در این شیوه جدید محققان دانشگاه نیومکزیکو با استفاده از فرایندی موسوم به cryogenic silicification سلول‌های سرطانی را درون پوششی از جنس سیلیس قرار دادند تا آنتی‌ژن‌های سرطان به دست آمده از بیمار به گونه‌ای حفظ شوند که در مراحل بعدی کار بتوان از آن‌ها استفاده کرد. سپس روی این سلول‌ها را با لایه دیگری پوشاندند که ویژگی بیماری‌زایی را در سلول‌های پوشیده از سیلیس شبیه‌سازی می‌کند و موجب فعال سازی سلول‌های دندریتی می‌شود که آنتی‌ژن‌ها را برای تقابل با سلول‌های ایمنی T‌ تحریک می‌کند.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از ایرنا،به منظور آزمایش کارآیی این واکسن، محققان با استفاده از این رویکرد جدید، واکسن‌های شخصی شده برای موش‌های مبتلا به سرطان تخمدان تولید کردند. با آزمایش این واکسن روی موش‌ها مشخص شد  سلول‌های ایمنی T در حمله به سلول‌های سرطانی، واکنش بسیار شدیدتر و تهاجمی‌تر دارند و موجب ایجاد ایمنی در برابر آنتی‌ژن‌های سرطان می‌شوند. نتیجه نهایی این آزمایش از بین رفتن تومور سرطانی در بدن موش‌ها بود.

بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت، سرطان دومین عامل مرگ و میر در جهان است و درسال ۲۰۱۸ میلادی از هر شش مرگ، یک مورد به دلیل سرطان بود.

سرطان به دلیل رشد غیرطبیعی و غیرقابل کنترل سلول‌ها در اندام های مختلف بدن شکل می‌گیرد. گاهی این سلول‌ها از مرزهای معمول خود فراتر می‌روند و در اندام‌های دیگر گسترش می‌یابند. این فرآیند متاستاز نام دارد و عامل اصلی مرگ ‌و میر ناشی از سرطان است.

آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت در مورد سرطان

مطالب خواندنی:  عادت‌های ناسالمی که باید از چشم‌هایتان دور شوند

– سرطان دومین عامل مرگ و میر در جهان است.
– درسال ۲۰۱۸ میلادی از هر شش مرگ، یک مورد به دلیل سرطان بود.
– سرطان‌های ریه، پروستات، روده بزرگ و کبد شایع‌ترین انواع سرطان در مردان و سرطان‌های سینه، روده بزرگ، ریه، دهانه رحم و تیروئید، شایع‌ترین در زنان هستند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Biomedical Engineering منتشر شده است.

منبع:ساینس

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=30940

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.