• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 2
0
2

روش تهیه مربای چوک با ساده ترین روش ها در منزل

  • کد خبر : 32897
  • 02 بهمن 1400 - 17:33
روش تهیه مربای چوک با ساده ترین روش ها در منزل
روش تهیه مربای چوک با ساده ترین روش ها در منزل مطلب آموزشی است که امروز در ایران ناز مطالعه میکنید.همانطور که میدانید چوک یکی از توتهای سیاه و خوشمزه و دارای تنوع در شکل و مزه آن است .

روش تهیه مربای چوک با ساده ترین روش ها در منزل

همانطور که میدانید چوک یکی از توتهای سیاه و خوشمزه و دارای تنوع در شکل و مزه آن است .

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از ایران ناز،این توت ها بسیار متنوع هستند و نه تنها از نظر ظاهر ، بلکه از نظر خواص نیز متفاوت هستند. هر یک از آنها به روش خاص خود مفید است و به عملکرد اندام های دیگری کمک می کند.

چوک رسیده در اواسط پاییز برداشت می شود ؛ میوه های آن به رنگ گرد و بنفش تیره و در انواع مرباها و مارمالاد و یا دسر و غذا و کمپوت و حتی ترکیبی با میوه های دیگر استفاده میشود و میوه ها به صورت یخ زده ، خشک ، آب پز ، پخته ، دمنوش ، و موارد دیگر مخلوط می شوند.

*موادی که برای تهیه این مربا لازم دارید:

-توت وحشی   ۱ کیلو گرم

-شکر   ۱ کیلو گرم

-آب   نیم لیتر

*برای داشتن یک مربای چوک عالی و خوشمزه باید مراحل زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید.با ما در ایران ناز همراه باشید.

۱-در ابتدا برگ و شاخه های توت ها را بگیرید و در یک آبکش آب آن را شسته و توی آبکش بریزید.تا کاملا شن و خاک این توت ها گرفته شود.

سپس توت ها را می شوئیم ، بسپس بگذارید تا آب اضافی روی توت ها خشک شود. سپس در یک قابلمه گود جداگانه ، یک کیلوگرم شکر و ۰٫۵ لیتر آب را مخلوط کنید ، شعله را روشن کنید و شربت را به جوش بیاورید ، و گاه گاهی هم بزنید تا شکر حل شود.

۲-توت های آماده شده را در شربت بجوش آمده بریزید و حرارت را کم کنید و محتوای قابلمه را بجوشانید و گاه گاهی هم بزنید. پس از جوشاندن ، ۳ تا ۵ دقیقه بپزید، سپس قابلمه را از روی حرارت برداشته و به مدت ۸ تا۱۰ ساعت در جای خنک بگذارید.

مطالب خواندنی:  خواص ریواس؛ این قسمت از ریواس سمی است | با ریواس چه خوراکی‌هایی درست کنیم؟ | طرز تهیه خورش ریواس

پس از سپری شدن زمان ، مربا را مخلوط کرده و ظرف را روی اجاق قرار دهید ، بجوشانید و مربا را با چندین بار بجوشانید ، (یعنی آن را به نقطه جوش برسانید ، برای چند دقیقه بجوشانید ، هم بزنید ، سپس مربا را به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه از روی حرارت بردارید و دوباره روی حرارت گذاشته و آنرا این عمل را ۴-۵ بار تکرار می کنیم.

چون این توت ها خیلی سفت هستند و حتی میتوانید در همان شربت قبل از اقدام به پخت در شربت داغ ۵ تا ۶ ساعت بگذارید توت ها در آن باشد و بعد روی حرارت گذاشته و پخت را ادامه دهید.شیشه ها را برای ریختن مربا از قبل آماده کنید: کاملاً در آب داغ با جوش شیرین بشویید و خشک کنید.

شیشه ها را در فر استریل می کنیم و برای ریختن مربا ، شیشه های داغ را برمی داریم و مربای در حال جوشیدن را در آنها بسته بندی می کنیم ، بسته بندی و خنک میکنیم. مربا آماده است ،

روش تهیه مربای چوک با ساده ترین روش ها در منزل

۳-برای کمپوت چوک بری با شکر / شیشه ها را طبق دستور بالا کاملا استریل کرده و بعد ما توت ها را مرتب می کنیم ، آنها را بعد از شستشو خشک کرده و توت های آماده شده را در شیشه ها بریزید ، یک سوم شیشه ها را پر کنید.

سپس ۵۰۰ گرم شکر در هر ۱ لیتر آب در یک قابلمه روی حرارت بجوشانید ، شربت داغ را در شیشه های توت بریزید ، بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اشباع شود ، شربت را دوباره به قابلمه برگردانده و بجوشانده و دوباره شیشه ها را پر کنید. شما باید آن را تا گردن پر کنید و جایی برای هوا باقی نماند.

مطالب خواندنی:  طرز تهیه چيز كيک با ليدی فينگر

بلافاصله با درب مهر و موم می کنیم و قوطی ها را وارونه می کنیم. با این روش بگذارید تا خنک شود. برای اینکه طعم غنی تری به کمپوت ها بدهید ، آنها را با ویتامین غنی کنید ، می توانید توت همراه را به مقدار کم توت سیاه ، تمشک ، لیمو اضافه کنید.

برای تعیین مقدار شربت در هر شیشه کمپوت ، باید یک شیشه تمیز را از توت پر کنید ، آب سرد را تا گردن بریزید. آب را در یک فنجان اندازه گیری تخلیه کنید ، حجم آب را اندازه بگیرید و مقدار لازم شکر را محاسبه کنید.کمپوت شما برای فصلهای دیگر آماده است.

۴-برای مربای بدون شکر شما براحتی بعد از استریل کردن شیشه ها ، درب و تمیز و خشک ، کردن آن را آماده کنید. ما توت های را مرتب می کنیم ، آنها را از شاخه ها جدا می کنیم ، بشوییم و روی حوله خشک کنیم.

توت ها را بصورت فشرده درون شیشه ها بریزید ، با آب جوشانده گرم ولرم پر کنید (نه با آب جوش!) روی آن را بپوشانید و توی یک قابلمه قرار دهید و با مقداری آبجوش توی قابلمه به مدت ۲۰ دقیقه استریل کنید ، سپس درب شیشه هارا محکم بسته و بگذارید تا، خنک شود.

اگر توت ها را نه با آب جوشانده ، بلکه با آب داغ بجوشانید طعم غنی تری به دست می آید. چنین مربا هایی را می توان حتی به کوچکترین کودکان نیز داد ، به خصوص در زمستان که کمبود ویتامین وجود دارد.

مطالب خواندنی:  طرز تهیه گوشت لوبیا؛ غذای محلی و جذاب کاشان

برای مربای توت با گردو / ۱٫۵ کیلوگرم چوک را با ۵۰۰ میلی لیتر آب جوش بگذارید تا صبح بماند و روز بعد ظرفی برای پخت مربا آماده می کنیم.آب روی توت را توی قابلمه بریزید و با ۱ کیلو گرم شکر به مدت پنج دقیقه روی حرارت ملایم بجوشانید. سپس توت ها و ۲۵۰ گرم گردوی خرد شده را اضافه کنید. پس از جوشیدن ، پانزده دقیقه آن را بپزید.

ما گاز را خاموش می کنیم ، ما مخلوط را برای سه ساعت استراحت داده و دوباره روی حرارت قرار داده و همچنین پانزده دقیقه بجوشانید و بعد کنار بگذارید تا کاملا سرد و خنک شود.

بعد از سه ساعت ، توت را برای آخرین بار به مدت ۱۵ دقیقه می جوشانیم. با درب بسته قابلمه و برای آخرین بار کنار گذاشته تا بعد از دو ساعت مربا را در شیشه های استریل شده بریزید.

*و در آخر نکات مهمی که باید به یاد داشته باشید:

-شیشه ها و درب ها باید استریل شوند.

-اگر بعد از پخت دوم از قوام مربا راضی هستید ، می توانید بار سوم از پخت و پز صرف نظر کنید.

-برای نگهداری بهتر می توانید یک قاشق غذاخوری آب لیمو به مربا اضافه کنید.

-فراموش نکنید که در حین فرآیند پخت کف را از روی مربا پاک کنید.

-مربا باید در یک مکان تاریک و خنک نگهداری شود

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=32897

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.