• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
اخبار امروز : 0
0
5

صابون معمولی یا شامپو بدن : کدام یک برای پوست و سیاره شما بهتر است؟

  • کد خبر : 47014
  • 28 اردیبهشت 1403 - 17:14
صابون معمولی یا شامپو بدن : کدام یک برای پوست و سیاره شما بهتر است؟
به طور کلی، سبزترین گزینه، یک صابون قدیمی است که از روغن گیاهی یا چربی حیوانی و لیمو، بدون مواد اضافی ساخته شده است. بر اساس مطالعه ای که از موسسه مهندسی محیط زیست در دانشگاه سوئیس ETH زوریخ انجام شده است، صابون نواری ساده انتشار گازهای گلخانه ای را در مقایسه با صابون مایع حدود یک سوم کاهش می دهد.

صابون معمولی یا شامپو بدن : کدام یک برای پوست و سیاره شما بهتر است؟

پایدارترین راه برای شستن دست ها یا کف کردن زیر دوش چیست؟

به گزارش مجله زیبایی سبز به گزارش واشنتگتن پست، به طور کلی، سبزترین گزینه، یک صابون قدیمی است که از روغن گیاهی یا چربی حیوانی و لیمو، بدون مواد اضافی ساخته شده است. بر اساس مطالعه ای که از موسسه مهندسی محیط زیست در دانشگاه سوئیس ETH زوریخ انجام شده است، صابون نواری ساده انتشار گازهای گلخانه ای را در مقایسه با صابون مایع حدود یک سوم کاهش می دهد.

تونی اولنیک، رئیس انجمن شیمی‌دانان آرایشی، انجمنی حرفه‌ای برای دانشمندانی که دستور العمل‌هایی برای محصولات زیبایی می‌سازند، می‌گوید: صابون یک محصول طبیعی است، پایدار است و برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته است. او افزود: “این نوع صابون پوست را خشک می کند.”

به همین دلیل است که بسیاری از مردم به صابون مایع دست و شستشوی بدن روی آورده‌اند که طبق داده‌های فروش شرکت Mintel، یک شرکت تحقیقاتی بازار، تقریباً نیمی از بازار صابون آمریکا را از زمان معرفی آنها در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ به خود اختصاص داده است. صابون های مایع و شستشوی بدن معمولاً با مواد اضافی برای مرطوب کردن پوست ارائه می شوند و بسیاری از برندها مزایای مراقبت از پوست محصولات خود را تبلیغ می کنند.

جوآن لی، تحلیلگر ارشد زیبایی و مراقبت شخصی در Mintel می‌گوید: «بسیاری از این ادعاهای جدید عمدتاً بر روی فرمت‌های مایع، به‌ویژه شستشوی بدن مایع، که نوعی صابون نواری را پشت سر می‌گذارد، مطرح شده‌اند.

اما اخیراً، بازار صابون بسیار پیچیده‌تر شده است: بسیاری از صابون‌ها – که می‌خواهند شهرت خود را به عنوان خشک‌کن از بین ببرند – اکنون حاوی همان مواد مصنوعی مبتنی بر نفت و افزودنی‌های مرطوب‌کننده صابون‌های مایع هستند. و مقداری صابون مایع – در تلاشی که خود را به عنوان دوستدار محیط زیست معرفی کند – اکنون از مواد ساده و طبیعی موجود در صابون قدیمی مدرسه ساخته می شود.

مطالب خواندنی:  افطار آش رشته نخورید

اگر می‌خواهید سر و صدا را کاهش دهید و سبزترین گزینه را انتخاب کنید، طبق گفته O’Lenick، باید به مواد تشکیل دهنده، بسته‌بندی و تفاوت‌های نحوه شستشو با میله‌ها در مقابل صابون مایع فکر کنید.

عناصر

تمام صابون‌ها با استفاده از مولکول‌هایی به نام سورفکتانت‌ها، کثیفی‌ها و روغن‌ها را از پوست ما پاک می‌کنند، که به آب کمک می‌کند تا کثیفی را جمع کرده و آن را بشویید. اما دو راه برای ایجاد سورفکتانت وجود دارد.

روش قدیمی ترکیب چربی و قلیایی مانند لیمو است – مواد اولیه صابون برای قرن ها. اما به گفته اولنیک، در حدود دهه ۱۹۴۰، شرکت‌های آرایشی و بهداشتی راهی ارزان برای تولید سورفکتانت‌ها از نفت پیدا کردند. او می‌گوید از نظر فنی، شیمیدان‌ها به این محصولات «صابون» نمی‌گویند – آنها «شوینده‌ها» هستند.

اگرچه صابون ها و مواد شوینده کم و بیش یکسان را تمیز می کنند، اما دو تفاوت اساسی با هم دارند: صابون ها نسبت به شوینده ها قلیایی تر هستند، که باعث تغییر ساختار شیمیایی پوست شما می شود و باعث می شود احساس خشکی بیشتری به آن ببخشید. اما شوینده ها از روغن حفاری و تصفیه ساخته می شوند، بنابراین برای محیط زیست بدتر هستند. به گفته محققان سوئیسی، ساخت مواد شوینده پنج برابر انرژی مصرف می کند و حدود ۱۰ برابر تولید صابون ساده در گلخانه تولید می کند.

O’Lenick گفت: برای درک اینکه آیا یک صابون طبیعی می خرید یا یک شوینده مصنوعی، باید به برچسب آن نگاه کنید. بیشتر محصولات – حتی بیشتر صابون‌ها – از مواد شوینده ساخته می‌شوند که حاوی موادی مانند سدیم لوریل سولفات (SLS) و سدیم لورت سولفات (SLES) هستند.

مطالب خواندنی:  خواص فلفل چیلی

صابون های واقعی ساخته شده از چربی حیوانی یا روغن گیاهی و همچنین لیمو ممکن است حاوی مواد افزودنی مانند گلیسیرین، رایحه ها و روغن های ضروری باشند.

بسته بندی و حمل و نقل

جدا از مواد تشکیل دهنده، صابون نسبت به صابون مایع در بسته بندی و حمل و نقل مزیت واضحی دارد.

صابون معمولاً با حداقل بسته بندی عرضه می شود – یک جعبه مقوایی، کاغذ یا هیچ چیز – که اغلب بازیافت آن آسان است. نوارهای صابون نیز گاهی در بسته بندی پلاستیکی عرضه می شوند، اما به طور کلی مواد کمتری نسبت به صابون مایع دارند که در ظروف پلاستیکی ضخیم تری عرضه می شوند که گاهی اوقات حاوی پمپ هایی هستند که بازیافت آنها سخت است. بر اساس مطالعه سوئیسی، صابون مایع بسته بندی ۱۹ برابر صابون بسته بندی انرژی بر دارد.

بعلاوه، صابون مایع عمدتاً آب است، به این معنی که اکثر چیزهایی که از یک کارخانه به درب منزل شما به سراسر جهان ارسال می‌شود، چیزی است که می‌توانید از شیر آب دریافت کنید. صابون نوار یک محصول تمیز کننده خالص و غلیظ است. شما فقط هزینه صابون را می پردازید و زمانی که زمان کف کردن آن است آب اضافه می کنید. بر اساس این مطالعه سوئیسی، توزیع صابون مایع تقریباً هشت برابر بیشتر از مقداری معادل صابون ، انتشار کربن ایجاد می کند.

زمان اسکراب

یک مزیت بزرگ صابون مایع نسبت به صابون نواری این است که افراد معمولا زمان کمتری را برای کف کردن می‌گذرانند، به این معنی که طبق مطالعه سوئیسی، از آب گرم زیادی استفاده نمی‌کنند – اگرچه این مقایسه فقط برای شستن دست‌ها انجام می‌شود، نه دوش گرفتن.

مطالب خواندنی:  CES 2021 | سه کروم بوک جدید ایسوس معرفی شدند

طبق این مطالعه، اسکرابرهای صابونی معمولاً حدود ۴۰ درصد آب بیشتری مصرف می کنند. این تا حد زیادی بزرگترین منبع آسیب زیست محیطی ناشی از استفاده از صابون است – اما بر اساس این مطالعه، تاثیر کافی برای بدتر کردن صابون نواری نسبت به صابون مایع کافی نیست.

خط پایین

اما چه صابون شما قالبی باشد یا مایع، طبیعی یا مصنوعی، بخش بزرگی از ردپای کربن شما نخواهد بود. بر اساس این مطالعه، در بدترین حالت، شستن دست‌ها ۱۵ گرم کربن تولید می‌کند – معادل یک بار شارژ کردن تلفن یا رانندگی با ماشین در فاصله ۲۰۰ فوتی. ما شما را به خاطر صابونی که استفاده می کنید قضاوت نمی کنیم.

اما، در مجموع، می‌توان به این نتیجه رسید که میلیاردها نفر دست‌های خود را می‌شویند یا صدها یا هزاران بار در سال حمام می‌کنند. اگر اینقدر تمایل دارید، منطقی است که به یک محصول سازگارتر با محیط زیست بروید. فقط درک کنید که ممکن است بین پایداری و راحتی معاوضه ای وجود داشته باشد.

“مصرف کننده باید تصمیم بگیرد: آیا آنها در مورد اینکه صابون آنها از کجا می آید، مصنوعی یا طبیعی، جدی هستند؟ و آیا آنها احساس محصول را دوست دارند؟ اولنیک گفت. “شما می توانید پایدارترین صابون جهان را داشته باشید، اما اگر احساس خوبی نداشته باشد، به هر کسی که در اطراف است، [بیش از] یک صابون نمی فروشید.”

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=47014

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.