• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 0
0
4

طرز تهیه رب انار خانگی

  • کد خبر : 39932
  • 01 آذر 1401 - 18:08
طرز تهیه رب انار خانگی
رب انار یکی از چاشنی‌های خوشمزه و ترش ایرانی است که در بسیاری از غذاهای سنتی کاربرد دارد و طعم و مزه دلچسبی به غذا می‌دهد.

طرز تهیه رب انار خانگی

رب انار نوعی رب گرفته شده از دانه‌های انار است که به دو صورت ترش و ملس تهیه می‌شود. رب انار یک چاشنی خوشمزه برای تهیه انواع غذ‌اهای سنتی ایرانی مانند فسنجان، اکبر جوجه، کباب، انواع مرغ و آش است؛ همچنین به عنوان یک طعم دهنده برای سس سالاد‌ها از آن استفاده می‌شود. رب انار معمولا رنگ تیره‌ای دارد؛ ولی نباید بیش از حد سیاه باشد که نشانه سوختگی رب در هنگام پخت است. رب انار مرغوب نباید بیش از حد سفت باشد؛ همچنین نباید بوی ترشیدگی بدهد.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از فرارو، معمولا ما رب انار را به صورت آماده از فروشگاه‌های مواد غذایی و یا از افرادی که به صورت خانگی درست می‌کنند، تهیه می‌کنیم. شما می‌توانید با یک دستور بسیار آسان در منزل و با استفاده از انار‌های ترشی که دارید، یک شیشه رب انار خوشمزه و خوشرنگ خانگی تهیه کنید. در ادامه این مطلب طرز تهیه رب انار خانگی همراه با نکات مهم مربوط به تهیه آن تقدیم به شما کاربارن گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه رب انار خانگی

انار دانه شده: ۵ کیلو
آب سرد: ۲ لیوان
آب انار: ۳ لیوان
نمک: ۱ قاشق غذاخوری سرپر

طرز تهیه مرحله به مرحله رب انار خانگی

۱ ـ برای شروع کار ابتدا انار را دانه کنید. دانه‌های انار را داخل یک قابلمه بزرگ و مناسب بریزید و آب سرد و آب انار را به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت اجاق گاز بگذارید و شعله اجاق را زیاد کنید تا انار جوش بیاید؛ سپس حرارت را کم کنید. کف‌های روی قابلمه را با کفگیر بردارید و اجازه بدهید انار همراه با آب و شعله کم حدود ۲ ساعت بجوشد و بپزد. در این فاصله چند بار شانار‌ها را هم بزنید.

مطالب خواندنی:  ترکیب سبزی‌ها در قورمه سبزی | سبزی قورمه تهرانی و خوزستانی چیست | استفاده زیاد از این سبزی باعث تلخی قورمه سبزی می‌شود

۲ ـ بعد از این مدت زمان یک صافی بزرگ را روی یک کاسه بگذارید و انار‌ها را داخل صافی بریزید تا آب صاف انار داخل کاسه بریزید و دانه‌ها داخل آبکش بمانند؛ سپس با گوشت کوب یا کف قاشق دانه‌های انار را داخل صافی فشار بدهید تا گوشت باقی مانده آن‌ها جدا شود و داخل کاسه بریزید.

۳ ـ حالا آب صاف انار را دوباره داخل قابلمه بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا بجوشد و کم کم غلیظ شود و باز هم کف‌های روی قابلمه را بگیرید تا رب انار شما خوشرنگ‌تر شود. اجازه بدهید تا آب انار بجوشد و به غلظت برسد. وقتی کم کم شروع به غلیظ شدن کرد، بیشتر هم بزنید تا ته نگیرد، در این صورت رب انار شما بوی سوختگی به خود می‌گیرد. غلظت رب انار سلیقه‌ای است. هرگاه احساس کردید به غلظت مد نظر شما رسیده است، نمک را اضافه کنید و هم بزنید و ۵ دقیقه بعد اجاق گاز را خاموش کنید. اجازه بدهید تا رب انار کاملا خنک شود؛ سپس داخل شیشه‌های خشک و تمیز بریزید و در جای خنک و بدون نور نگهداری کنید.

نکات مهم
ـ سعی کنید برای تهیه رب انار از انار ترش استفاده کنید. اگر طعم ملس رب انار را دوست دارید، می‌توانید انار ترش و شیرین را با هم مخلوط کنید.
ـ اضافه کردن آب انار به انار‌ها در حین پخت، اختیاری است. آب انار رنگ رب انار را خوشرنگ‌تر می‌کند. می‌توانید به جای آب انار به همان میزان آب سرد اضافه کنید.
ـ اگر در اواخر پخت احساس کردید رب انار شما کمی ته گرفته است، دیگر از ته هم نزنید؛ زیرا باعث می‌شود تکه‌های سوخته قاطی رب انار شما شود و رنگ و طعم بدی به رب انار بدهد.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=39932

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.