• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 6
0
2

آب آشامیدنی جایگزین ندارد

  • کد خبر : 25864
  • 14 شهریور 1399 - 23:25
آب آشامیدنی جایگزین ندارد

مجله زیبایی سبز: آب بیش از ۶۰ درصد کل وزن بدن را تشکیل می‌دهد. پس یکی از اصلی‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده بدن انسان آب است. از این رو این‌که چه مقدار آب بنوشیم، چه آبی بنوشیم و چگونه آب بنوشیم در عین سادگی از مهم‌ترین موضوعات علم تغذیه است. حداقل مقدار آب مصرفی در فصل زمستان […]

مجله زیبایی سبز: آب بیش از ۶۰ درصد کل وزن بدن را تشکیل می‌دهد. پس یکی از اصلی‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده بدن انسان آب است. از این رو این‌که چه مقدار آب بنوشیم، چه آبی بنوشیم و چگونه آب بنوشیم در عین سادگی از مهم‌ترین موضوعات علم تغذیه است.

حداقل مقدار آب مصرفی در فصل زمستان شش لیوان (۵/۱ لیتر) است و با گرم‌تر شدن هوا حداقل نیاز در خانم‌ها به ٩ لیوان (۲ لیتر) و در آقایان با تحرک و تعریق متوسط به ١٢ لیوان (۳ لیتر) می‌رسد.دقت کنید که دمنوش‌های غلیظ مانند چای یا آبمیوه‌های غلیظ جایگزین آب نیستند. فقط نوشیدنی‌هایی جای آب را می‌گیرند که غلظت پایینی دارند و دارای الکترولیت‌های مناسب باشند.

مانند شربت آبلیمو که شامل مقدار اندکی آبلیمو همراه با مقدار بسیار کمی شکر باشد و با آب رقیق شود و دوغ رقیق با مقدار کمی نمک یا چای بسیار کمرنگ.پس آبمیوه خالص مانند آب‌ هویج، آب سیب و… و چای معمولی یا پررنگ یا شربت‌های غلیظ مطلقا جایگزین آب نمی‌شود. شاید در کوتاه‌مدت احساس تشنگی را برطرف کند ولی در بیشتر موارد مانند چای، مدر نیز هستند و بیش از این‌که آب مورد نیاز را تامین کند با افزایش ادرار موجب کم‌آبی مضاعف بدن می‌شود.

همچنین به‌دنبال مصرف شربت‌ها، برای تعادل الکترولیت‌ها و رسیدن به رقت مناسب در دستگاه گوارش، مقداری از آب بدن کاسته می‌شود.آب گوارا آبی است که دارای مقدار مناسبی اکسیژن محلول، حداقل سختی (بدون گچ و آهک و نمک) و با دارا بودن مقداری یون منیزیم و کلسیم کمی قلیایی باشد و کامل‌کننده همه این موارد هیدروژن مولکولی است که در آب برخی چشمه‌ها بیشتر یافت می‌شود.آب‌هایی که منشأ آنها ذوب برف و یخ یخچال‌ها و سدهاست، به‌خاطر بالا بودن اکسیژن محلول و کم بودن میزان نیترات، گواراتر از آب‌هایی با منشأ چاه عمیق هستند.

مطالب خواندنی:  زمانبندی نوشیدن آب چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

آب جوشیده به‌خاطر از بین رفتن اکسیژن و هیدروژن محلول آب گوارایی نیست. از این رو از جوشاندن آب آشامیدنی تا حد امکان پرهیز کنید. مگر آن‌که دسترسی به آب سالم و مورد اطمینان ندارید و مجبورید از آب رودخانه و چاه نیمه‌عمیق برای آشامیدن استفاده کنید. در این مواقع الزاما باید آب را جوشاند.برای نوشیدن آب منتظر تشنگی نباشید و دائم آب بنوشید و هرگز نگذارید احساس تشنگی به شما دست بدهد. مخصوصا کسانی که در رژیم کاهش وزن قرار دارند برای این‌که دچار افت فشار خون و در نتیجه ضعف نشوند باید آب کافی بنوشند، زیرا در بسیاری از مواقع کم شدن آب بدن باعث تشدید احساس گرسنگی می‌شود.

منبع: سلامت نیوز،روزنامه جام جم

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=25864

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.