• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
6

آتش‌بازی کیهان به مناسبت تولد ستاره‌ها

  • کد خبر : 22106
  • 19 تیر 1399 - 22:52
آتش‌بازی کیهان به مناسبت تولد ستاره‌ها

خوشه ستاره‌ای G286.21+0.17 که یک محل فعال برای پدید آمدن ستاره‌هاست، شاید اسم نچسبی داشته باشد ولی در چشم تلسکوپ‌ها بسیار زیبا است و از ستاره‌شناسان دلبری می‌کند. تلسکوپ رادیویی آلما (ALMA) در شیلی به همراه تلسکوپ فضایی هابل (Hubble) یک جورچین از این خوشه ستاره‌ای تهیه کرده‌اند که شبیه به یک آتش‌بازی کیهانی پُر […]

خوشه ستاره‌ای G286.21+0.17 که یک محل فعال برای پدید آمدن ستاره‌هاست، شاید اسم نچسبی داشته باشد ولی در چشم تلسکوپ‌ها بسیار زیبا است و از ستاره‌شناسان دلبری می‌کند.

تلسکوپ رادیویی آلما (ALMA) در شیلی به همراه تلسکوپ فضایی هابل (Hubble) یک جورچین از این خوشه ستاره‌ای تهیه کرده‌اند که شبیه به یک آتش‌بازی کیهانی پُر از جریان‌های بنفش و ستاره‌های چشمک‌زن است.

تماشای G286.21+0.17 به ستاره‌شناسان این امکان را می‌دهد که نگاهی به تولد یک ستاره بیندازند، اتفاقی که برای خورشید ما هم پیش آمده است.

رصدخانه نشنال ردیو استرانمی آبزروتوری (NRAO) درباره این موضوع این‌طور بیان می‌کند که:

این خوشه‌های ستاره‌ای، کارخانه‌های سازنده کهکشان‌ها هستند، اما ساختار چگال آنها از ابر‌های مولکولی هنوز یک موضوع اسرارآمیز است.

جاناتان تن (Jonathan Tan) فیزیک‌دان نجومی دانشگاه چالمرز (Chalmers) سوئد در بحث تولد ستاره‌ها این گونه توضیح می‌دهد:

مشاهده خوشه ستاره‌ای مذکور نشان می‌دهد که پروسه تولد یک ستاره چقدر پویا و پُرهیاهو است. ما در اینجا می‌توانیم فعالیت نیروهای متخاصم را مشاهده کنیم، گرانش و آشفتگی از طرف ابرهای مولکولی از یک سو، بادهای میان ستاره‌ای و فشارهای رادیویی از طرف ستاره‌های جوان از سوی دیگر.

جاناتان تن خود یکی از سرپرست‌های مقاله‌ای است که در مورد این خوشه در مجله استروفیزیکال جورنال (Astrophysical Journal) به‌تازگی به چاپ رسیده است.

تصویر رنگارنگی که از این خوشه به‌دست آمده حاصل ادغام ۷۵۰ رصد آلما و ۹ تصویر از تلسکوپ هابل است. ابرهای مولکولی بنفش موجود در تصویر را آلما  ثبت کرده و هابل نیز نمایی از ستاره‌های چشمک‌زن و غبارهای درخشنده سرخ و زرد رنگ را به ارمغان آورده است.

مطالب خواندنی:  فضانورد ناسا در یک قدمی ثبت رکورد اقامت در فضا

انسان‌ها در روی زمین آتش‌بازهای ماهری هستند اما در مقابل آتش‌بازی‌های رنگارنگ کولی‌های کیهانی حرفی برای گفتن نخواهند داشت.

منبع:tech.gamefa.com

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=22106

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.