• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
اخبار امروز : 0
0
3

آیا سفیدی موها قابل برگشت است؟

  • کد خبر : 20379
  • 01 تیر 1399 - 19:17
آیا سفیدی موها قابل برگشت است؟

در شرایطی که کمبود برخی مواد مغذی و بیماری ها ممکن است موجب خاکستری شدن زودرس مو شوند، اما بازیابی رنگ طبیعی مو در موارد ناشی از ژنتیک یا به واسطه پیری غیرممکن است. موی شما به واسطه از بین رفتن ملانین که نوعی رنگدانه است، خاکستری یا سفید می شود. هرچه ملانین کمتری داشته […]

در شرایطی که کمبود برخی مواد مغذی و بیماری ها ممکن است موجب خاکستری شدن زودرس مو شوند، اما بازیابی رنگ طبیعی مو در موارد ناشی از ژنتیک یا به واسطه پیری غیرممکن است.

موی شما به واسطه از بین رفتن ملانین که نوعی رنگدانه است، خاکستری یا سفید می شود. هرچه ملانین کمتری داشته باشید، رنگ موی شما روشن‌تر است. موی خاکستری دارای ملانین حداقلی است، در شرایطی که موی سفید هیچ ملانینی ندارد.

آیا امکان بازیابی رنگ مو پس از سفید شدن وجود دارد؟

به گزارش “هلث لاین”، با افزایش سن، کاهش میزان ملانین در مو طبیعی است. در حقیقت، تخمین زده می شود که احتمال خاکستری شدن موی افراد پس از ۳۰ سالگی و با گذشت هر دهه پس از آن تا ۲۰ درصد افزایش می یابد. برخی افراد به واسطه شرایط سلامت و ژنتیک زودتر با تارهای خاکستری و سفید مو مواجه می شوند.

اطلاعات نادرست زیادی درباره بازیابی رنگ طبیعی مو پس از خاکستری یا سفید شدن آنها وجود دارند.

در شرایطی که کمبود برخی مواد مغذی و بیماری ها ممکن است موجب خاکستری شدن زودرس مو شوند، اما بازیابی رنگ طبیعی مو در موارد ناشی از ژنتیک یا به واسطه پیری غیرممکن است.

اگر در پی کند کردن سرعت خاکستری شدن موی خود هستید، تغییر در تغذیه ممکن است موثر باشد، اما تنها زمانی که کمبود مواد مغذی دلیل ریشه ای این شرایط باشد.

چرا نمی توان رنگ طبیعی مو را در مواردی که ژنتیک نقش دارد، بازگرداند؟

مو به طور طبیعی سفید است و ملانین مسئول رنگ آن پس از تولد محسوب می شود، که مبتنی بر ژنتیک است.

از دست دادن ملانین در مو، به ویژه پس از ۳۰ سالگی، به طور طبیعی رخ می دهد. نرخ دقیق از دست دادن رنگ طبیعی مو تا حد زیادی به ژن های شما بستگی دارد. اگر والدین شما خاکستری شدن زودرس مو را تجربه کرده باشند، احتمال این که شرایطی مشابه برای شما نیز رخ دهد، بیشتر است.

مطالب خواندنی:  روش‌های از بین بردن چربی موی سر

به رغم ادعاها و محصولاتی که در بازار وجود دارند، اگر دلیل سفید شدن رنگ مو ژنتیکی باشد، بازیابی آن امکان‌پذیر نیست.

زمانی که فولیکول های مو ملانین از دست بدهند، به تنهایی توانایی تولید آن را ندارند. همانطور که تولید ملانین کاهش می یابد، موی شما خاکستری شده و سپس زمانی که تولید ملانین به طور کامل متوقف شود، تار مو سفید می شود.

چه زمانی بازگرداندن رنگ مو ممکن است؟

سفید شدن زودرس مو (پیش از دهه دوم و سوم زندگی) به طور معمول ارثی است. با این وجود، این احتمال وجود دارد که برخی کمبودهای تغذیه ای و بیماری های زمینه ای موجب آن شده باشند. با پزشک خود درباره احتمالات زیر صحبت کنید.

کمبودهای تغذیه ای

اگر یک رژیم غذایی متعادل را مصرف کنید، سفید شدن موی شما احتمالا ارتباطی با کمبودهای تغذیه ای ندارد.

اما اگر رژیم غذایی شما فاقد برخی مواد مغذی خاص باشد، این شرایط می تواند بر تولید ملانین در فولیکول های مو تاثیرگذار باشد. کمبود ویتامین B12 در کنار فولات، مس، و آهن از شایع‌ترین موارد محسوب می شوند که احتمال سفید شدن مو را افزایش می دهند.

مکمل های غذایی ممکن است به بهبود برخی از این کمبودها کمک کنند و شاید پس از چند هفته شاهد بازگشت رنگ موی خود باشید. پیش از آغاز مصرف هر نوع مکمل ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. آزمایش خون می تواند مشخص کند آیا با کمبود مواد مغذی مواجه هستید یا خیر.

مصرف مکمل برای بازیابی رنگ طبیعی مو موثر نخواهد بود، مگر این که کمبود مواد مغذی در شما تشخیص داده شده باشد.

مطالب خواندنی:  لمه مو چیست و چگونه نصب می شود؟

بیماری های زمینه ای

سفید شدن زودرس رنگ مو می تواند با برخی شرایط سلامت خاص مرتبط باشد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– پیسی یا ویتیلیگو

– بیماری تیروئید

– طاسی منطقه ای یا آلوپسی آره‌ آتا

نوسانات هورمونی نیز می توانند در سفید شدن مو نقش داشه باشند. از لحاظ تئوری، مدیریت این شرایط می تواند به بازیابی ملانین و رنگ طبیعی مو به مرور زمان کمک کند.

باورهای اشتباه درباره بازیابی رنگ مو

خاکستری شدن رنگ مو فرایندی طبیعی است که تحت تاثیر پیری، عوامل ژنتیکی، کمبودهای تغذیه ای، و بیماری ها قرار دارد. با این وجود، ادعاهایی درباره درمان های طبیعی و محصولاتی برای بازیابی رنگ طبیعی مو پس از سفید شدن وجود دارند.

مکمل های رنگ مو

با توجه به نقش برخی مواد مغذی در تولید ملانین، برخی مکمل های بهبود رنگ مو پس از سفید شدن در بازار وجود دارند. از جمله مواد مغذی رایج در این مکمل ها می توان به بیوتین، روی، سلنیم، ویتامین B12 و ویتامین D3 اشاره کرد.

اما همانطور که پیشتر نیز ذکر شد، اگر سفید شدن رنگ مو به واسطه کمبود مواد مغذی رخ داده باشد، مصرف این مکمل ها ممکن است به بازیابی تولید ملانین و بازگشت رنگ طبیعی مو کمک کند و در موارد دیگر تاثیری نخواهند داشت.

ماسک های مو

انواع مختلفی از دستورالعمل های ماسک موی دست‌ساز برای بازیابی رنگ طبیعی مو در دسترس هستند. از مواد تشکیل دهنده رایج در این دستورالعمل ها می توان به روغن نارگیل، آبلیمو، و روغن های اساسی اشاره کرد که همگی کاهش التهاب و افزایش آنتی اکسیدان ها در پوست سر را هدف قرار داده اند.

مطالب خواندنی:  به سادگی ناخن های زیبا داشته باشید

در شرایطی که استفاده از این ماسک های مو ممکن است به نرم و درخشان شدن مو کمک کنند، اما احتمال این که تولید ملانین را تقویت کنند، بسیار کم است.

پوست سیب زمینی

استفاده از پوست سیب زمینی یکی دیگر از مواردی است که توسط برخی افراد برای بازیابی رنگ طبیعی مو توصیه می شود. آنها بر این باورند که نشاسته های طبیعی در پوست سیب زمینی می تواند به تیره شدن رنگ مو به مرور زمان کمک کند.

نه تنها این روش فاقد پشتوانه علمی است، بلکه به نظر نمی رسد نتیجه خاصی با استفاده از این روش حاصل شود.

چگونه ظهور تارهای خاکستری و سفید مو را به تاخیر بیندازیم؟

به غیر از مواردی که با کمبود تغذیه ای یا یک بیماری مواجه هستید، روش مشخصی که بتواند از سفید شدن مو پیشگیری کند، وجود ندارد. با این وجود، برخی درمان ها را می تواند برای کند کردن ظهور تارهای سفید مو مد نظر قرار داد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– مدیریت استرس زیرا هورمون های استرس می توانند در تولید ملانین در فولیکول های مو اختلال ایجاد کنند

– ترک سیگار که می تواند دشوار باشد، اما یک پزشک می تواند برنامه ای موثر در این زمینه را به شما ارائه کند

– حفظ وزن سالم

– کاهش میزان مواجهه با مواد شیمیایی و آلودگی

– محافظت از مو در برابر خورشید با استفاده از کلاه و روسری

منبع: سلامت نیوز، عصرایران،

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=20379

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.