• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
اخبار امروز : 0
0
2

با خواص گیاه معطر بادیان رومی بیشتر آشنا شویم؟

  • کد خبر : 11644
  • 15 مهر 1398 - 8:10
با خواص گیاه معطر بادیان رومی بیشتر آشنا شویم؟

گیاه بادیان رومی گیاهی معطر و درمانی است بادیان رومی گیاهی از تیره چتریان و بسیار معطر و با طعمی شیرین می باشد. بادیان رومی دارای خواص دارویی و درمانی بسیاری برای سلامت بدن می باشد. طبیعت همواره دست سخاوت خود را به روی ما گشوده است تا با استفاده ار منابعی که وجود دارد […]

گیاه بادیان رومی گیاهی معطر و درمانی است

بادیان رومی گیاهی از تیره چتریان و بسیار معطر و با طعمی شیرین می باشد. بادیان رومی دارای خواص دارویی و درمانی بسیاری برای سلامت بدن می باشد.

طبیعت همواره دست سخاوت خود را به روی ما گشوده است تا با استفاده ار منابعی که وجود دارد به سلامت خود کمک کنیم. گیاهان بسیاری وجود دارند که با مصرف آنها نه تنها می توان به درمان بیماری پرداخت، بلکه سلامت عمومی خود را نیز می توانیم تقویت کنیم. بادیان رومی از جمله گیاهانی می باشد که دارای خواص درمانی بسیاری است و از دیر باز مورد استفاده قرار می گرفته است. این گیاه با دارای بودن ویتامین ها و مواد معدنی غنی، همواره مورد توجه بوده است. در ادامه می خواهیم بیشتر با بادیان رومی این گیاه معطر اما پر فایده آشنا شویم.

آشنایی مختصری با بادیان رومی
بادیان رومی یا نام علمی آن پیم پینلا انیسون (Pimpinella anisum) که به رازیانه رومی نیز شناخته می شود، برخلاف نام آن، از قرن ها پیش در مصر کاشته می شده است، البته آثاری از آن را هم در نواحی بومی مدیترانه و بخش غربی قاره آسیا مشاهده کرده اند. با آشنایی با خواص حیرت انگیز آن، کم کم کاشت آن در سراسر دنیا انجام شد. این گیاه در فصل پاییز به مرحله برداشت می رسد و بعد از آن می توان از تمامی خواص  آن استفاده نمود.

بادیان رومی گیاهی از تیره چتریان می باشد، به عبارتی دیگر می توان گفت از خانواده هویج، کرفس و جعفری می باشد و همراه با گل و میوه است و در طول دوران رشد خود به میزان یک متر قد می کشد. این گیاه دارای برگ هایی سبز رنگ همراه با پرز و دارای شیارهای بسیاری می باشد. گل های بادیان رومی سفید و کوچک و چتر مانند هستند. میوه بادیان رومی به صورت دانه های ریز و سبز رنگ و به شکل گلابی که نوک آن تیز می باشد، دیده می شود. وجه تمایز آن با دانه رازیانه این است که روی دانه های بادیان رومی پنج برجستگی یا ۱۰ شیار وجود دارد، اما بر روی دانه های رازیانه ۸ شیار مشاهده می شود. به خاطر این تفاوت اندک بعضا این دو دانه با هم اشتباه می شوند.

گیاه بادیان رومی دارای عطری خوشایند و طعمی شیرین می باشد و ویژگی ای که دارد از همه قسمت های گیاه، یعنی دانه، ریشه و برگ های آن برای ساخت داروهای گیاهی طبیعی استفاده می شود. چون از ریشه این گیاه نیز استفاده می شود، پس مواد معدنی بسیاری را در خود جای داده است که برای سلامت جسم بسیار مفید می باشد.

 بادیان رومی گیاهی از تیره چتریان می باشد

مطالب خواندنی:  تاثیرات شگفت انگیز ۵ گیاه در مبارزه با سرطان

ترکیبات مغذی گیاه بادیان رومی
همانطور که گفته شد گیاه بادیان رومی دارای مواد مغذی و معدنی بسیاری است که بسیار برای بدن مفید می باشد. از جمله ترکیباتی که می توان در گیاه بادیان رومی یافت، می توان به اسانس، صمغ، ترکیبات قندی و روغن اشاره داشت که در روغن آن می توان ترکیبات دیگری مانند، آنتول، استرادیول، استوفنون و پینن را یافت. این گیاه غنی از آهن می باشد و همچنین دارای مواد معدنی دیگری نظیر منگنز و کلسیم، منیزیم، زینک و مس نیز می باشد. همچنین بادیان رومی دارای ترکیبات پل فنول و آنتی اکسیدانی و سرشار از ویتامین C و همچنین ویتامین های گروه B می باشد که برای جلوگیری از عفونت و مبارزه با سرطان و تقویت سیستم عصبی مفید است.

 بادیان رومی دارای ترکیبات معدنی و غنی از ویتامین می باشد

کاربردهای گیاه بادیان رومی
همانطور که گفته شد، بادیان رومی یا انیسون، یک ویژگی دارد و آن معطر بودن آن است. از این خاصیت منحصر به فرد آن به عنوان یک عامل معطر در ساخت صابون ها، عطرها و کرم ها استفاده می شود. همچنین در مواد غذایی مانند آبنبات، ژلاتین، دسرها و نوشیدنی ها هم از انیسون استفاده می شود. روغنی که از دانه های انیسون گرفته می شود بسیار برای سلامتی مفید است و ریشه آن دارای مواد معدنی و مغذی مورد نیاز بدن می باشد. از پودر آسیاب شده دانه های آن می توان به عنوان ادویه و از برگ های آن هم می توان به عنوان سبزی معطر استفاده کرد.

  از بادیان رومی در صنعت غذا و مواد بهداشتی دارای عطر استفاده می شود

آشنایی با خواص بادیان رومی
تا به اینجا معرفی مختصری در مورد گیاه بادیان داشته ایم و دیدم که این گیاه دارای چه ویژگی هایی می باشد و کاربردهای آن را در زندگی روزمره بررسی کردیم. اما این گیاه علاوه بر این کاربردها، دارای خواص دارویی و درمانی بسیاری می باشد که با مصرف آنها به میزان مناسب می توانیم سلامت عمومی خود را حفظ کنیم و یا اگر به بیماری خاصی مبتلا باشیم، که در این مقاله در مورد آنها توضیح داده خواهد شد، با مصرف آن می توان بهبودی را به دست آورد. به طور کلی این گیاه در درمان بیماری های پوستی، بهبود عملکرد سیستم گوارش و درمان بیماری های روحی موثر می باشد که برای آشنایی بیشتر با این خواص در ادامه به آنها بیشتر می پردازیم.

 بادیان رومی یا آنیس دارای خواص دارویی بسیار مفیدی می باشد

مطالب خواندنی:  ۵ گیاه با بوی شگفت انگیز که از آن برای معطر کردن طبیعی فضا‌های خانگی استفاده می‌شود

خواص بادیان رومی برای سلامت عمومی بدن
در این قسمت می خواهیم با خواص مصرف بادیان رومی آشنا شویم و ببینیم که چرا این گیاه از دیرباز مورد علاقه افراد بوده و بسیار استفاده می شده است.
یکی از عوامل به وجود آمدن بیماری در بدن، وجود باکتری ها و ویروس ها و قارچ های مضر در بدن می باشد که عموما بیشتر آنها در ناحیه دهان و دندان وجود دارند که بیماری های دیگری را نیز به وجود می آورند. بادیان دارای خواص ضد باکتری فوق العاده ای است که از عفونت های ناحیه دهان و دندان جلوگیری می کند. این گیاه به علت دارا بودن پلی فنول مانند یک آنتی اکسیدان عمل می کند به گونه ای از بوجود آمدن رادیکال های اکسیژنی خطرناک جلوگیری می کند و به دنبال آن می توان گفت برای جلوگیری از سرطان و مبارزه با آن، حفاظت از آسیب های ناشی از خورشید، عفونت ها، جلوگیری از بالا رفتن فشار خون، آسم و دیابت نیز موثر می باشد و نقش مهمی دارد.

روغن بدست آمده از دانه بادیان رومی برای ضدعفونی کردن، ضد اسپاسم عضلات و تونیک مورد استفاده قرار می گیرد. انسیون به دلیل دارای بودن ویتامین های گروه B دارای پیریدوکسین، نیاسین، تیامین، ریبوفلاوین می باشد که برای بهبود عملکرد مواد شیمیایی عصبی مورد نیاز در مغز بسیار مفید و ضروری است. از این رو در درمان و کنترل بیماری هایی مانند صرع، تشنج، لرزش غیر قابل کنترل بسیار موثر می باشد.

تنظیم فشار خون، بهبود عملکرد ضربان قلب، تقویت عضلات به واسطه وجود پتاسیم موجود در آن میسر می باشد. یکی از عوامل درمان یبوست استفاده از انیسون است چون دارای فیبر بالایی می باشد، از این رو در بهبود عملکرد دستگاه گوارش و درمان و بهبود اسهال، استفراغ، نفخ و ورم معده حتی برای کودکان نیز بسیار موثر می باشد. به دلیل مواد مغذی که گیاه بادیان دارد در افزایش شیر مادر بسیار موثر است و مانند گیاه رازیانه عمل می کند. اما بهتر است قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت شود.

درمان بی خوابی، آب مروارید، تنظیم قاعدگی، درمان یائسگی مردانه، تقویت سلامت جنسی و تنظیم سیستم متابولیسم بدن از دیگر مواردی است که می توان نام برد.

 گیاه بادیان رومی از عفونت های ناحیه دهان و دندان جلوگیری می کند

خواص بادیان رومی برای سلامت پوست و مو
از دیگر خواصی که می توان برای گیاه بادیان رومی برشمرد مربوط به سلامت پوست و مو می باشد که بسیار مورد توجه همگان، مخصوصا بانوان است. مصرف این گیاه به صورت چای دم کرده و یا استفاده از روغن آن برای پوست و مو مفید می باشد.

مطالب خواندنی:  خواص دارویی گیاه چوچاق و نحوه مصرف آن

همانطور که گفته شد انیسون دارای آنتی اکسیدان و منبعی برای ویتامین C می باشد که وجود این ترکیبات خود عاملی برای تقویت پوست و جلوگیری از پیدایش چین و چروک است. یعنی از پیری زودرس جلوگیری می کند. علاوه بر آن می توان برای از بین بردن جوش صورت، آکنه و لکه های روی پوست از آن استفاده کرد. همچنین به دلیل خاصیت ضد باکتری که دارد برای درمان برخی از عارضه های پوستی مانند خارش و پسوریازیس موثر می باشد. این گیاه دارای خاصیت آفت کشی هم می باشد. با اسپری کردن روغن این گیاه روی سر می توان از شر شپش خلاص شد.

 مصرف بادیان رومی به صورت چای دم کرده و یا استفاده از روغن آن برای پوست و مو مفید می باشد

روش و میزان مصرف بادیان رومی
هر داروی گیاهی برای اینکه مصرف آن موثر واقع شود باید به میزان مناسب و روش خاصی مصرف شود. در مورد بادیان رومی نیز می توان گفت این گیاه را می توان به صورت ادویه برای استفاده در غذا، دمنوش و روغن مورد استفاده قرار داد. مصرف روزانه آن ۴ تا ۱۳ گرم توصیه شده است و برای مصرف دارویی با توجه به نظر پزشک می توان دوز آن را بالا برد.

 بادیان رومی برای درمان صرع، تشنج، لرزش غیر قابل کنترل بسیار موثر می باشد

عوارض مصرف گیاه بادیان رومی
مصرف بیش از اندازه هر ماده ای حتی گیاهان بسیار مضر می باشد. از این رو باید در نحوه مصرف بسیار دقت شود. از طرفی اگر داروی خاصی مصرف می کنید، حتما قبل از استفاده از گیاه بادیان رومی با پزشک خود مشورت کنید. از جمله عوارضی که ممکن است با مصرف این گیاه بروز پیدا کند می توان به ایجاد حساسیت و آلرژی اشاره داشت. چون این گیاه اثرات استروژن را در بدن تقلید می کند می تواند علایم بیماری هایی مانند سرطان سینه و از دست را تشدید کند. بهتر از زنان باردار در دوران بارداری خود از این گیاه استفاده نکنند.

منبع: بیتوته

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=11644

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.