• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
اخبار امروز : 3
0
3

بلاک‌چین راهی برای حصول اطمینان از نتایج آزمایشات علمی

  • کد خبر : 7187
  • 07 اسفند 1397 - 17:47
بلاک‌چین راهی برای حصول اطمینان از نتایج آزمایشات علمی

عدم ارائه‌ی داده‌های صحیح علمی‌ مشکلی فراتر از مرزهای دانشگاهی ایجاد می‌کند. جعل نتایج ممکن است منجر به اطلاعات نادرست در جهان شود که می‌تواند عواقب شدیدی در  دنیای واقعی داشته باشد….

d8a8d984d8a7daa9e2808cda86db8cd986 d8b1d8a7d987db8c d8a8d8b1d8a7db8c d8add8b5d988d984 d8a7d8b7d985db8cd986d8a7d986 d8a7d8b2 d986d8aa 5c744f976f7b7

عدم ارائه‌ی داده‌های صحیح علمی‌ مشکلی فراتر از مرزهای دانشگاهی ایجاد می‌کند. جعل نتایج ممکن است منجر به اطلاعات نادرست در جهان شود که می‌تواند عواقب شدیدی در  دنیای واقعی داشته باشد.  جعل نتایج همچنین اعتبار علمی‌را در میان عموم مردم تحت تأثیر قرار می‌دهد. در حال حاضر گروهی از محققان راه‌هایی را برای ایجاد داده‌های تحقیقاتی قابل اعتماد‌تر و کمتر دستکاری شده یافته‌اند – روشی با کمک بلاک‌چین.

محققان دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکو (UCSF) مفهومی‌ را اثبات کردند که طی آن یکپارچگی داده‌های آزمایش‌ها بالینی می‌تواند با استفاده از بلاک‌چین محافظت شود. بلاک‌چین به کاربران اجازه می‌دهد تا تغییراتی را که به هر بخش داده وارد شده‌اند را ردیابی کند. با کمک بلاک‌چین بازرسی این تغییرات به راحتی صورت می‌گیرد که می‌تواند برای هر گونه تناقض مورد بررسی قرار گیرد. با کمک این روش دیگر یک محقق نمی‌تواند مقادیر خاصی را در داده‌های خود تغییر دهد تا نتیجه‌ی دلخواه را بدست بیاورد.

مزیت روش این است که بازرسان نیازی به دیدن یا حتی درک اطلاعات خاصی که به دنبال آن هستند، ندارند – آنها فقط باید برای هر گونه تغییر را در آن چک کنند. این روش بازرسی را ساده‌تر می‌کند، زیرا به دانش تخصصی در مورد موضوع مورد نظر نیازی ندارد. این سیستم از طریق پورتال وب کار می‌کند، به طوری که ورودی داده‌ها ردیابی می‌شود و هر قطعه جدید داده بر روی یک بلوک جدید ثبت می‌شود. ایده‌ این است که محققان می‌توانند از پورتال وب برای ثبت نتایج خود به صورت بلادرنگ استفاده کنند و این نتایج می‌توانند توسط یک نظارت کننده مانند اداره غذا و دارو ایالات متحده بررسی شوند.

مطالب خواندنی:  بدترین بازیگران در سال ۲۰۱۸ !

Daniel Wong  نویسنده‌ی مقاله در بیانیه‌ای گفت:

این روش نشان‌دهنده‌ی این است که چه تغییراتی در داده‌ها رخ داده است. شما می‌توانید ببینید که چه کسی آن را ارسال کرده، چه کسی آن را ساخته‌، چه کسی آن را تغییر داده و چه کسی آن را دریافت کرده است.

اتول بوت، همکار نویسنده در مقاله معتقد است که این روش می‌تواند برای حصول اطمینان از یکپارچگی علمی‌ مورد استفاده واقع شود. وی گفت:

همه در حال صحبت کردن درباره این هستند که چگونه بلاک‌چین قصد دارد بسیاری از چالش‌های پیشروی داده‌های پزشکی را متحول کند و این زمینه یکی از مواردی است که در نهایت ممکن است بلاک‌چین آن را تغییر دهد. ما فکر می‌کنیم که این می‌تواند روز به روز برای شرکت‌های دارویی برای آزمایش‌های بالینی مفید باشد.

این مقاله در مجله Nature Communications منتشر شده است.

منبع:tech.gamefa.com

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=7187

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.