• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
اخبار امروز : 0
0
3

بیابان گردی چیست؟ مکانهای جذاب برای بیابان گردی در ایران

  • کد خبر : 29812
  • 28 مرداد 1400 - 19:50
بیابان گردی چیست؟ مکانهای جذاب برای بیابان گردی در ایران
انسان ها همیشه از تفریح و گذراندن اوقات فراغت در جاهای مختلف لذت می برند و این امر به گونه ای برای همه افراد ضرورت دارد تا پس از فعالیت ها و روزهای کاری پر مشغله به جسم و روح خود استراحت دهند. افراد غالبا برای استراحت و فراغت از زندگی روزانه خود مناطق خوش آب و هوا را انتخاب کرده و به آنجا سفر می کنند. اما در بین این افراد عده ای هم هستند که باور دارند سکوت و آرامش بیابان برایشان از هر جای دیگری آرام بخش تر بوده و به آنها فرصت فکر کردن می دهد.

مقصدهای عالی برای بیابان گردی در ایران 

بیابان گردی چیست؟

https://dl.greenbeautymag.com/2021/08/desert-walking-02.jpg

بیابان گردی برای افرادی که می خواهند در کنار تفریح آرامش داشته باشند مناسب است

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،بیابان گردی یکی از گونه های طبیعت گردی است. بیابان گردی برای برخی از افراد علاقمند به عناصر منحصر به فرد بیابان مانند آسمان شب، آرامش بیابان، گونه های گیاهی و جانوری و غیره جذابیت ویژه ای دارد و آنها را به سمت خود می کشاند.

برخی از گردشگران با وجود سختی های فراوانی که در پیش رو دارند بیابان گردی را به عنوان یک تفریح و در عین حال یک فعالیت ماجرا جویانه دنبال می کنند.

بیابان گردی در برخی از کشور هایی که دارای آب و هوای خشک هستند و مانند دیگر کشور ها از مناطق خوش آب و هوا برای جذب گردشگران برخوردار نیستند، فرصتی شده تا علاقمندان خاص به این فعالیت و تفریح را جذب کرده و با همان کویر های بی آب و علف فرصتی استثنائی برای رونق صنعت توریسم در کشور خود فراهم آورند. به طور مثال کشور تونس سالیانه تا سه میلیارد دلار از بیابان گردی درآمد کسب می کند.

بیابان گردی در این کشور ها راهی برای رشد و گسترش اقتصادی می باشد زیرا این کشور ها فاقد زمین های حاصل خیز برای کشاورزی و دامداری هستند و از کسب در آمد از این طریق محروم می باشند اما به لطف چنین صنعتی این کسری درآمد برای برخی از کشور ها جبران شده و سبب ایجاد فعالیت های  جانبی دیگر نیز شده است. برای مثال برخی شیوه های سنتی فراموش شده مانند صنایع دستی و شتربانی احیاء شده و سبب رشد بیشتر اقتصادی در این کشور ها شده است.

جاذبه های بیابان گردی

بیابان گردی علاوه بر دارا بودن جاذبه های طبیعی مانند چشم انداز های بی نظیر، آسمان شب های پر ستاره، بیشه زار های بیابانی، تپه های شنی، گونه های جانوری خاص و غیره شامل منابع و جاذبه های انسانی نیز می باشد.

مطالب خواندنی:  علاقمندان به تناسب اندام: پیش از صبحانه ورزش کنید

جاذبه های انسانی بیابان گردی شامل جلوه های زندگی انسانی در امروز و زمان های گذشته در دل بیابان و کویر می باشد. این عناصر در کنار رفتار های اجتماعی سنتی، باورها، آداب و رسوم محلی، بناهای تاریخی و باستانی و غیره فرصت ویژه ای برای گردشگران ایجاد کرده است تا از بیابان گردی لذت ببرند.

از جمله این عناصر می توان به یادبود های تاریخی در دل بیابان مانند کاروان سرا ها و پل ها، غارهای زیبا، زیارتگاه ها و آرامگاه ها، جاذبه های معماری از محل زندگی انسان ها، صنایع دستی، ورزش ها و فعالیت ها و بازی های محلی، نحوه زندگی سنتی مردم، مراسم آیینی و غیره اشاره کرد.

فعالیت های مختلف در بیابان گردی

فعالیت های گردشگری در بیابان گردی محدود می باشد اما هر فعالیتی مختص منطقه ویژه ای است. این فعالیت ها متکی به منابع گردشگری و آب و هوا و عوارض زمینی است. برای مثال از این نوع فعالیت ها می توان ماسه درمانی، پیاده روی در بیابان، دوچرخه سواری در بیابان، موتور سواری با موتور های پهن چرخ، اتومبیل رانی روی تپه های ماسه ای، اسکی روی تپه های ماسه ای، شتر سواری، مشاهده پرندگان، رصد ستارگان، دیدار از بناهای تاریخی و باستانی، شکار، کوهنوردی و غیره را نام برد.

بیابان گردی در ایران

بخش وسیعی از کشور ما را بیابان ها فرا گرفته است و از این رو ایران جزو کشور های نخست در جهان است. جاذبه های بیابان گردی ایران که از عناصر منحصر به فردی تشکیل شده است بیابان های ایران را جزو مناطق جذاب برای بیابان گردی تبدیل کرده است.

بیابان های ایران تقریبا تمام عناصر جذاب بیابان گردی را با خود دارد. دشت های نمکی وسیع و سفید، تل ماسه های طلایی و تپه ماهور های سبز روشن، زرد و قرمز طیف وسیعی از رنگ های جذاب و تماشایی را برای مسافران و گردشگران به وجود آورده است.

مطالب خواندنی:  ورزش برای بیماری صرع

کویر های ایران دارای جذابیت بی نظیر در هنگام شب می باشد. سکوت مطلق به همراه ستارگانی که گویا بسیار به زمین نزدیک شده اند ترکیب زیبایی برای علاقمندان خلق می کند تا در خلوت خود به آرامش رسیده و غرق در تفکرات به دور از دغدغه های روزمره شوند.

بیابان های ایران به واسطه عوامل خاص اقلیمی گرم تر از نواحی بیابانی دیگر نقاط دنیا می باشد.

 

بیابان گردی در روستای خور

روستای خور روستایی در استان خراسان جنوبی است که بین شهر های بیرجند و طبس واقع شده است. این روستا همچنان با حفظ جمعیت و رونق پیشین خود هنوز برگزار کننده مراسم آیینی معروف خود می باشد.

معماری و بافت هوشمندانه این روستا به همراه کوچه های پرپیچ و خم و خانه های متراکم با بادگیرهای زیبایش از عناصر جذاب این روستا می باشد.

بیابان گردی در کویر ریگان

کویر ریگان در استان کرمان با تپه های شنی مرتفع شناخته می شود. بسیاری از مسافران و گردشگران در تپه های شنی این منطقه حمام شن می گیرند.

این کویر در نزدیکی شهر محمد آباد ریگان در حاشیه جاده بم به زاهدان واقع شده است. در اطراف جاده ای که به این روستا می رسد درختان کهور را خواهید دید که خود این درختان صحرایی و گرم سیری جلوه ای زیبا برای گردشگران فراهم می کند. این درختان به تثبیت شن های روان کمک زیادی می کنند و در مقابل بی آبی بسیار مقاوم هستند.

بیابان گردی در کویر خارا

کویر خارا یکی از کویر های استان اصفهان است. این کویر دارای اقلیم ترکیبی کوهستانی و کویری می باشد. رودخانه زاینده رود از این کویر عبور می کند و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق استان می ریزد. کویر خارا در نزدیکی شهر ورزنه اصفهان است.

مطالب خواندنی:  ۹ دلیل قانع کننده برای شروع پیاده‌روی

از جمله تفریحات در این کویر می توان به پیاده روی در ریگزارهای بلند این کویر، استراحت زیر درختچه های تاغ، تماشای انعکاس تصویر طبیعت روی سطح آب تالاب گاوخونی به همراه پرندگان این تالاب در هنگام طلوع آفتاب می توان اشاره کرد.

بیابان گردی در نمک زار سیرجان

سیرجان از مناطقی در استان کرمان است که پل ارتباطی بین دو اقلیم کوهستانی و کویری می باشد. از یک طرف به «بَلوَرد» و «بافت» و از سوی دیگر به کویر و نمک زار راه دارد. دریاچه نمک سیرجان که از مهمترین نماد کویری منطقه است در غرب شهر سیرجان واقع شده است.

بیابان گردی در زمان آباد

یکی دیگر از استان های کویری ایران سمنان می باشد. استان سمنان قسمت های قابل توجهی از کویر مرکزی ایران را در خود جای داده است که معروف ترین آنها خار توران است.

این منطقه از مناطق حفاظت شده زیستگاه یوزپلنگ ایرانی و گور ایرانی است. همچنین یکی از بهترین مناطق برای صحرا نوردی و بالا رفتن از تپه های ماسه ای می باشد.

زمان آباد دارای آب و هوای خشک و بیابانی است و درختچه های تاغ از جمله پوشش های گیاهی این منطقه می باشد. رود های کوچک و شوری که به کال شور سبزوار می ریزد نیز بر جاذبه های دیداری این منطقه افزوده است.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=29812

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.