• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
اخبار امروز : 4
0
3

بیماریهای که بعد از ۴۰ سالگی به سراغتان می آید!

  • کد خبر : 5083
  • 13 بهمن 1397 - 19:36
بیماریهای که بعد از ۴۰ سالگی به سراغتان می آید!

در چهل سالگی ما با بدنی داریم که چهار دهه از آن کار کشیده‌ایم و در هر صورت ممکن است با آسیب‌هایی روبرو باشد که تا قبل از آن تجربه نکرده است. …

در چهل سالگی بدن چه تغییری می کند, سندرم چهل سالگی
برخی افراد، از جمله زن و مرد بین ۳۵ تا ۴۵ دسالگی دچار بحران روحی می‌شوند

در چهل سالگی ما با بدنی داریم که چهار دهه از آن کار کشیده‌ایم و در هر صورت ممکن است با آسیب‌هایی روبرو باشد که تا قبل از آن تجربه نکرده است. به خصوص اگر در این چهل سال، آن را به حال خود رها کرده باشید و سلامت خود اهمیت نداده باشید. اگر تا امروز (مرز چهل‌سالگی) به سلامت خود اهمیت داده و از سلامت خود مراقبت کرده‌اید، باید از این به بعد این مراقبت‌ها را بیشتر کنید.

فشار خون بالا :

مدیریت پرفشاری خون یا فشار خون بالا اهمیت دارد زیرا در صورت عدم کنترل این شرایط، خطر حملات قلبی و سکته های مغزی افزایش می یابد. کاهش استرس برای مدیریت فشاری خون بسیار مهم است. کاهش مصرف سدیم و به طور کلی دنبال کردن یک رژیم سالم و ورزش منظم از دیگر اقدامات مهم برای پیشگیری از افزایش بیش از حد فشار خون هستند.

افسردگی:

برخی افراد، از جمله زن و مرد، بین ۳۵ تا ۴۵ دسالگی دچار بحران روحی می‌شوند و متاسفانه این بحران ممکن است علایمی از افسردگی را به ارمغان بیاورد. در این رنج سنی، هر فردی تا حد زیادی به شاخص‌های ثابتی از زندگی خود دست یافته است و همین مساله ممکن است باعث شود که فرد دائم به گذشته و دستاوردهای خود فکر کند.

در بحران چهل سالگی، تکرر مستمر سوال‌هایی از قبیل «تا به امروز در زندگی‌ام چه اقداماتی انجام داده‌ام»، «آیا رشته تحصیلی و ازدواجم مناسب روحیات من بوده است؟»، «آیا واقعا شغلی که امروز دارم با خصوصیات اخلاقی و روحی من سازگاری دارد و همان چیزی است که می‌خواستم؟» و مواردی از این دست باعث می‌شود که فرد به مرور در لاک خود فرو برود و علایمی از افسردگی را بروز دهد.

مثانه بیش فعال :

با افزایش سن شرایط مثانه انسان می تواند تغییر کند زیرا اعصابی که به این اندام کمک می کنند، ممکن است به خوبی گذشته کار نکرده و ماهیچه های مثانه نیز با افزایش سن ضخیم‌تر شده و می توانند ظرفیت آن را کاهش دهند. برای درمان مثانه بیش فعال می توان راه حل های مختلفی را مد نظر قرار داد که ورزش کگل و همچنین کرم های استروژن واژینال از آن جمله اند. در برخی موارد خاص، ممکن است از تزریق بوتاکس در مثانه نیز استفاده شود.

در چهل سالگی بدن چه تغییری می کند, سندرم چهل سالگی
کاهش قدرت حافظه در حد خفیف در سنین یائسگی طبیعی است

کاهش حافظه :

مطالب خواندنی:  هوس های عجیب غذایی که نشانه آلزایمر است

برخی از افراد در این سن از کاهش حافظه شکایت دارند. اغلب آن‌ها این حالت را با عبارت قفل شدن مغزشان توصیف می‌کنند. بدین معنا که برای چند لحظه برخی اطلاعات، مثلا نام همکارشان و یا شماره تلفن منزل شان را به یاد نمی‌آورند.

کاهش قدرت حافظه در حد خفیف در سنین یائسگی طبیعی است، زیرا در این دوره میزان استروژن در بدن کاهش می‌یابد و این هورمون نقش فعالی در میزان قدرت حافظه دارد.

استروژن، ناقلین پیام‌های عصبی را تحریک می‌کند و از این رو در ارتباط مغز با سایر اعضا بسیار مهم است. همچنین استروژن عروقی را که به مغز می‌روند گشاد می‌کند و جریان خون را در آن‌ها تسریع می‌نماید و بدین شکل در بهتر کار کردن مغز موثر است، کار‌های جدیدی یاد بگیرید، جدول حل کنید و کتاب بخوانید. به اندازه‌ی کافی بخوابید، زردچوبه بخورید. اثر مفید زردچوبه بر حافظه به اثبات رسیده است.

آلرژی های غذایی:

ابتلا به آلرژی های غذایی تنها محدود به دوران کودکی نیست و بزرگسالان نیز می توانند بیشتر از گذشته به این شرایط مبتلا شوند. نرمتنان صدفدار و مغزدانه های درختی از جمله مقصران اصلی بروز آلرژی های غذایی محسوب می شوند. نظریه های مختلفی درباره محرک های این شرایط مطرح است که از آن جمله می توان به استفاده گسترده از آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) که می توانند اثر منفی بر دستگاه گوارش داشته باشند، اشاره کرد.

اگر متوجه یک واکنش آلرژیک در بدن خود شده و نسبت به آنچه خورده اید، مشکوک هستید، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط بهترین گزینه است.

در چهل سالگی بدن چه تغییری می کند, سندرم چهل سالگی
بعد از چهل سالگی تا ۸۰ درصد زنان در طول یائسگی در معرض گرگرفتگی هستند 

گرگرفتگی :

مطالب خواندنی:  عارضه‌های بیماری واریس که حتما باید درباره آنها بدانید

بعد از چهل سالگی تا ۸۰ درصد زنان در طول یائسگی در معرض گرگرفتگی هستند که برای بعضی از زنان مواجه شدن با این گرمای ناگهانی می تواند ۷ تا ۱۱ سال طول بکشد. به متخصص زنان مراجعه و در مورد گرگرفتگی با او صحبت کنید، او ممکن است درمان جایگزینی هورمون را پیشنهاد کند. داروهای غیر هورمونی، از جمله داروهای ضد افسردگی هم ممکن است کمک کننده باشند. برای علائم خفیف تا متوسط، راه حل های ساده ای مانند پایین آوردن دما و کم کردن لباس را امتحان کنید.

سنگ کلیه :

سنگ های کلیه می توانند شرایطی بسیار دردناک را ایجاد کنند. با افزایش سن، دهیدارته شدن بدن بیشتر رخ می دهد. در کنار عوامل خطرآفرین دیگر مانند تغییرات در رژیم غذایی، این می تواند افزایش احتمال تشکیل سنگ های کلیه در دهه چهارم زندگی و پس از آن را به همراه داشته باشد. در شرایطی که برخی سنگ های کلیه به خودی خود از بدن دفع می شوند، برای خارج کردن برخی دیگر ممکن است به انجام عمل جراحی نیاز باشد. تغییرات در رژیم غذایی و تامین آب مورد نیاز بدن می تواند به پیشگیری از عود این شرایط کمک کند. سنگ های کلیه در مردان نسبت به زنان شایع‌تر هستند.

رابطه جنسی دردناک برای زنان :

دلایل بسیاری وجود دارد که ممکن است این مساله در میانسالی اتفاق بیفتد، اما دلیل اصلی آن خشکی واژن است. همانطور که با افزایش سن ما میزان استروژن شروع به کاهش می کند، می تواند به مقاربت دردناک و از دست دادن میل منجر شود.

در ابتدا این مشکل با استفاده از مرطوب کننده واژینال یا روان کننده قابل حل است. اگر اینها کافی نیستند، از پزشک خود در مورد تجویز حلقه استروژن موضعی واژینال، قرص یا کرم بپرسید. قبل از رابطه مطمئن شوید که تحریک شده اید، این مساله به جریان خون و روان شدن کمک می کند.

در چهل سالگی بدن چه تغییری می کند, سندرم چهل سالگی
احتمال تجربه عفونت پروستات پس از ۴۰ سالگی در مردان افزایش می یابد

عفونت های دستگاه ادراری و پروستات :

مطالب خواندنی:  خواص آبِ زنجبیل برای سلامتی

هم مردان و هم زنان ممکن است پس از ۴۰ سالگی عفونت های بیشتری را تجربه کنند. برای زنان، احتمال ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری به واسطه نازک شدن دیواره های واژن و تغییرات در pH واژن افزایش می یابد. از آنتی بیوتیک ها می توان برای درمان این شرایط استفاده کرد. برای پیشگیری از عفونت های دستگاه ادراری، هیدارته نگه داشتن بدن و دفع ادرار پیش و پس از رابطه جنسی از جمله اقداماتی هستند که می توان مد نظر قرار داد.

از سوی دیگر، احتمال تجربه عفونت پروستات پس از ۴۰ سالگی در مردان افزایش می یابد، به ویژه اگر آنها یک سبک زندگی کم تحرک را دنبال کنند. احساس درد در بیضه ها، اطراف مقعد، یا هر جایی بین استخوان لگن و ناف به همراه تکرر ادرار یا احساس سوزش هنگام دفع ادرار از نشانه های مشخص این شرایط هستند. برای درمان عفونت پروستات به طور معمول مصرف آنتی بیوتیک و تحرک بیشتر توصیه شده است.

آرتروز :

در دهه چهارم زندگی احتمال ابتلا به استئوآرتریت یا آرتروز نیز بیشتر می شود. فرسایش غضروف اطراف مفاصل به احساس درد و ناراحتی منجر می شود. آرتروز یکی از شایع‌ترین اشکال آرتریت است و بهترین روش پرهیز از آن دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و انجام ورزش است.

اختلال نعوظ در مردان : 

بسیاری از مردان در دهه چهارم زندگی خود متوجه اختلال در نعوظ می شوند. این شرایط اغلب به واسطه بیماری های دیگر مانند چاقی، پرفشاری خون یا سندرم متابولیک رخ می دهد، که به کاهش جریان خون به آلت تناسلی منجر می شود.

منبع: بیتوته

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=5083

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.