• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
3

تست خواب یا پلی سومنوگرافی چیست؟

  • کد خبر : 7831
  • 19 اسفند 1397 - 20:51
تست خواب یا پلی سومنوگرافی چیست؟

اختلالات شایع خواب شامل بی خوابی، خواب‌آلودگی زیاد روزانه و خستگی، اختلالات تنفسی هنگام خواب، اختلالات حرکتی هنگام خواب و اشکالات رفتاری هنگام خواب، در درصدی از افراد جامعه به شکلی مهم و آزاردهنده، دیده می شود…

تست خواب در کلینیک, پلی سومنوگرافی چیست
کاربرد پلی سومنوگرافی برای تشخیص طیف گسترده ای از اختلالات خواب است

اختلالات شایع خواب شامل بی خوابی، خواب‌آلودگی زیاد روزانه و خستگی، اختلالات تنفسی هنگام خواب، اختلالات حرکتی هنگام خواب و اشکالات رفتاری هنگام خواب، در درصدی از افراد جامعه به شکلی مهم و آزاردهنده، دیده می شود.

توجه نکردن به اختلالات خواب و درمان نکردن آنها نه تنها به کارآیی پایین افراد، بلکه به تبعات قابل توجه جسمی و عصب روانشناختی منجر می شود، چنانچه هر یک از ما درجاتی از اختلالات خواب را تجربه می کنیم، ممکن است ارزیابی از سوی متخصص اختلالات خواب و اقدامات تشخیصی و درمانی در مورد ما ضرورت بالینی جدی داشته باشد.

تست خواب یا پلی سومنوگرافی یک روش تشخیصی برای درمان اختلالات تنفسی خواب است که در مراکز درمانی و توسط نیروی متخصص انجام می شود. برای انجام تست خواب بیمار یک شب را در آزمایشگاه خواب سپری می کند و علایم پزشکی و تنفسی فرد توسط دستگاه ثبت می شود. آزمایشگاه خواب مکانی مجهز است که برای خواب طبیعی بیمار طراحی شده و دارای تخت، تلویزیون و سرویس بهداشتی است. انجام تست خواب برای تجویز فشار مناسب در دستگاه سی پپ ضروری است.

این آزمون یک روش تشخیصی جهت بررسی قطعی تنفس در حین خواب و تشخیص انواع قطعی تنفس از هم می باشد. بررسی خرخر، وضعیت خوابیدن بیمار و عمده علل بروز اختلالات خواب با این روش قابل تشخیص می باشد.

تست خواب در کلینیک, پلی سومنوگرافی چیست
تست خواب یک روش تشخیصی برای درمان اختلالات تنفسی خواب است 

مواردی که توسط پلی سومنوگرافی تشخیص داده می شود 

کاربرد پلی سومنوگرافی برای تشخیص طیف گسترده ای از اختلالات خواب مانند:

آپنه مرکزی خواب، آپنه انسدادی خواب، اختلالات قطع تنفسی مرتبط با خواب و سایر اختلالات تنفسی منسوب به خواب است.

مطالب خواندنی:  مقابله با سخت‌ترین تومورهای سرطانی پستان با اسب تروجان در ابعاد نانو

اختلال رفتاری خواب REM یا سایر پاراسومنیاها (اقدامات و حرکات غیر طبیعی در هنگام خواب).

هایپرسومنیا ایدیوپاتیک، نارکولپسی، و سایر اختلالات بیش فعالی.

سندرم چرخه خواب و بیداری غیر ۲۴ ساعته، سندرم فاز خواب تاخیری (DSPS)، یا سندرم فاز پیشرفته و دیگر اختلالات ریتم شبانه روزی خواب و بیداری است.

دندان قروچه کردن( براکسیسم)،اختلال دوره ایی حرکتی اندام ها (PLMD)، سندرم پاهای بیقرار (RLS) و سایر اختلالات حرکتی مرتبط با خواب است.

تست خواب در کلینیک, پلی سومنوگرافی چیست
تست خواب روش تشخیصی جهت بررسی قطعی تنفس در حین خواب است

موارد مورد نیاز برای تست خواب در کلینیک:

کارت شناسایی

پیژامه ،لباس خواب یا هر گونه لباس راحتی، ترجیحا با یک دکمه پایین جلو.

لوازم بهداشتی مانند مسواک، خمیر دندان، نخ دندان ، شانه یا برس

لباس برای روز بعد

داروهای مورد نیاز

کتاب ، مجله و یا هر چیزی برای مطالعه

اقدامات پیش از تست خواب

فرد لیست داروهای مصرفی خود را باید به متخصص خواب ارائه دهد تا در صورت نیاز بعضی از داروها را قطع کند. برخی از داروها را که می تواند به خواب فرد کمک کند ،میتواند مصرف کند.

تست خواب در کلینیک, پلی سومنوگرافی چیست

تست خواب چگونه انجام می شود

انجام تست خواب

تست خواب بسیار ساده است و برای بیمار مشکلی را ایجاد نمی کند. تکنیسین خواب با نصب الکترودهایی بر روی سر فرد می تواند میزان اکسیژن و دی اکسید کربن خون را ثبت کرده و میزان فشار هوای بینی را به طور دقیق اندازه گیری کند. سنسورهای حساسی نیز بر روی چانه جهت سنجش قدرت عضلات چانه در خواب قرار می گیرد.

برای ضبط صدای خرخر نیز از یک میکروفون بسیار کوچک استفاده می شود. برخی از دستگاه های سنجش اختلالات خواب مجهز به کمربند روی شکم و سینه هستند که ریتم تنفسی فرد را ثبت می کنند.

مطالب خواندنی:  مغزیجات آجیلی بخورید تا لاغر بمانید

اینگونه دستگاهها به گونه ای طراحی شده است که بیمار را اذیت نمی کند تا خواب طبیعی داشته باشد . تکنسین تا صبح، خواب و فعالیت های مغزی را با استفاده از نوار مغزی ثبت می کند

پس از تشخیص اختلالات تنفسی در خواب، تست خواب با استفاده از دستگاه سی پپ تکرار می شود. دستگاه CPAP می تواند فشار هوا را به مجاری تنفسی بیمار وارد کند، میزان فشار هوای مناسب در هر بیمار متفاوت است. برای تعیین فشار هوای مناسب هر بیمار یک دستگاه سی پپ به فرد متصل شده و فشار هوای وارده به مجاری تنفسی بیمار به تدریج افزایش پیدا می کند. افزایش فشار هوا به مجاری تنفسی تا زمان برطرف شدن وقفه های تنفسی ادامه یافته و مناسب ترین فشار هوا برای بیمار مشخص می شود.

تست خواب در کلینیک, پلی سومنوگرافی چیست
انجام تست خواب

چهار نوع تست خواب داریم:

پلی‌ سومنوگرافی تشخیص در طول خواب ، یک مانیتورینگ اصلی برای خواب است که فعالیت های مختلفی مانند الگوی تنفس ، سطح اکسیژن خون ، ریتم قلب  و حرکات اندام را در زمان خواب ثبت می کند.

تست تشخیص تاخیری چند گانه خواب در طول روز (MSLT) برای تشخیص حمله خواب ( نارکولپسی ) و اندازه گیری میزان خواب آلودگی در طول روز استفاده می شود . این تست سرعت به خواب رفتن شما را در یک محیط ساکت در روز را بررسی می کند. هم چنین این تست سرعت و تعداد دفعاتی که شما وارد فاز REM  در خواب می شوید را اندازه می گیرد . برای اطمینان از دقت یافته ها ، این تست در صبح روز بعد از انجام تست پلی‌ سومنوگرافی شبانه انجام می شود.

مطالب خواندنی:  ۷ گام پیشگیرانه برای کنترل آسیب‌های عصبی دیابت!

ارزیابی پلی‌ سومنوگرافی و تیتراسیون CPAP در طول دو شب . در شب اول شما تحت ارزیابی کامل و بررسی های تشخیصی قرار می گیرید. اگر آپنه در خواب وجود داشته باشد ، شب دوم هم برای تعیین نیاز به درمان با  CPAP ( فشار مثبت دائمی هوا ) به مرکز مراجعه می کنید. CPAP دستگاهی است که از طریق ماسک های خاصی که برای بینی طراحی شده اند ، هوا را به درون راه های هوایی شما می فرستد.

ارزیابی پلی‌ سومنوگرافی و تیتراسیون CPAP در یک شب . این تست زمانی انجام می شود که آپنه در خواب متوسط تا شدیدی وجود دارد و یا شک قوی به آپنه در خواب در ساعات اولیه تست وجود داشته باشد . در این صورت نیمه ی دوم شب برای تیتراسیون CPAP و درمان آپنه استفاده خواهد شد .

پس از انجام یک تست خواب چه اتفاقی می افتد؟

تست خواب، صدها صفحه اطلاعات درباره خواب شما تولید می کند. این اطلاعات حاوی مقدار بسیار زیادی از جزئیات مهم خواب شماست.

معمولا حدود دو هفته طول می کشد تا متخصصین خواب تست شما را بررسی و تفسیر کنند. نتایج به شما کمک خواهد کرد که دکتر متخصص خواب، بهترین درمان را انتخاب کند تا شما بتوانید یک خواب خوب راحت داشته باشید.

beytoote.com

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=7831

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.