• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 0
0
4

تیک و فحش دادن؟ این یک بیماری است و به آن کوپرولالیا می گویند

  • کد خبر : 41413
  • 11 اردیبهشت 1402 - 17:52
تیک و فحش دادن؟ این یک بیماری است و به آن کوپرولالیا می گویند
کوپرولالیا اختلالی است که در 20 درصد مبتلایان به سندرم تورت دیده می شود و با فحش دادن و حرفهای رکیک غیر ارادی در جمع شناخته می شود.

تیک و فحش دادن؟ این یک بیماری است و به آن کوپرولالیا می گویند

کوپرولالیا: ویژگی ها، علل و روش های درمانی

کوپرولالیا (به انگلیسی : Coprolalia) اختلالی است که ۲۰ درصد از مبتلایان به سندرم تورت را تحت تاثیر قرار می دهد. این اختلال باعث می شود که فرد به صورت ناگهانی شروع به فحش دادن و گفتن کلمات زشت کند.

به گزراش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،کوپرولالیا Coprolalia از دو کلمه یونانی کوپرس kopros به معنی سرگین یا مدفوع و لالین lalein به معنی لکنت گرفته می شود. گذراندن هر روز برای افراد مبتلا به سندرم کوپرولالیا و تعامل با دنیا در مکان های عمومی ، مدرسه ، خانه یا محل کار می تواند به شکل طاقت فرسایی دشوار باشد.

کوپرولالیا چیست؟

اصطلاحی پزشکی است که برای توصیف یکی از گیج کننده ترین و ناخوشایند ترین علایم سندرم تورت یعنی تیک گرفتن و پراندن غیر ارادی فحش های شنیع ، سخنان ناپسند و کلمات تحقیر آمیز است. کوپرولالیا مشهور ترین علامت سندرم تورت است ولی فقط در اقلیتی از مبتلایان به آن ، دیده می شوند. تیک کوپرولالیا اغلب به صورت یک کلمه ای بیان می شود ولی گاهی میتواند شامل عبارات پیچیده باشد.

کوپروپراکسی Copropraxia ، تیک حرکتی پیچیده ای مرتبط با کوپرولالیا است که شامل حرکات بدنی و ژست های شنیع است.

تا همین  اواخر متخصصین تصور میکردند که تا زمانی که علامت کوپرولالیا وجود نداشته باشد ، سندرم توره قابل تایید نیست و کوپرولالیا به خاطر مشکلات روان شناختی از جمله کلافگی شدید ، خشم یا میل جنسی سرکوب شده ، ایجاد می شود.

مطالب خواندنی:  نوشیدن قهوه افسردگی را درمان می کند؟

امروزه تصور می شود که رشه این تیک فیزیکی ، ماهیتی عصبی – زیست شناختی یا نوروبیولوژیک دارد. تحقیقات کمی روی کوپرولالیا انجام شده ولی داده های فعلی نشان میدهد ، کمتر از یک سوم مبتلایان به سندرم توره این علامت را در دوره ای از زندگی خود تجربه می کنند.

تیک و فحش دادن؟ این یک بیماری است و به آن کوپرولالیا می گویند

کوپرولالیا چگونه ظاهر می شود

کوپرولالیا چطور ظاهر می شود؟

کوپرولالیا با فحش دادن معمولی یا استفاده از کلمات رکیک متفاوت است. این تیک صوتی معمولا به خاطر شرایط اجتماعی یا فشار عاطفی بروز نمی کند و اغلب به صورت اجبار با صدایی بلندتر ، لحن و آهنگی متفاوت از گفتگوی عادی بیان و تکرار می شود.

طغیان فحش های ناشایست و غیر ارادی حتی توهین های نژادی یا قومی در حضور همان افراد ، در اجتماع باعث شرمساری فرد میشود.

باید بدانید که این طغیان غیر ارادی لزوما منعکس کننده افکار ، عقاید یا نظریات شخص مبتلا نیست. گاهی اوقات عبارات استفاده شده میتواند کاملا پیچیده و بی معنی یا حتی خنده دار باشد.

مثلا فرد مبتلا به سندرم توره ممکن  است فریاد بزند ، کمکم کنید ، لباس زیرم آتش گرفته .

برخی از مبتلایان به سندرم توره کوپرولالیای ذهنی دارند و کلمات در ذهنشان تکرار می شود. با وجودی که این مشکل در جامعه آشکار نیست ولی برای فرد مبتلا همچنان ناراحت کننده است. کلمات در سندرم توره معمولا به زبان مادری فرد بیان می شود ولی غیر معمول نیست که کلمات و ناسزاها به زبانی که فرد یاد گرفته است بیان شود.

تیک و فحش دادن؟ این یک بیماری است و به آن کوپرولالیا می گویند

علل بروز کوپرولالیا

علت کوپرولالیا

پذیرفته ترین توجه برای علت کوپرولالیا همان نقص سیم کشی در مکانیسم بازدارنده مغز است که باعث حرکات غیراردی می شود. ظاهرا توانایی ذاتی ما برای سرکوب حرکات ناخواسته و افکار و کلمات ناخودآگاه در افراد مبتلا به سندرم توره مختل شده است.

مطالب خواندنی:  انواع ماسک تنفسی و نحوه استفاده از ماسک برای پیشگیری از بیماریها

افراد مبتلا به کوپرولالیا باید صداها و کلماتی که در ذهنشان جمع می شود را بیرون دهند تا احساس تسکین لحظه ای پیدا کنند.

شدت علایم ، احساس فشار برای بروز علایم را تکرار می کند. میل غیر قابل مقاومت برای انجام تیک فحش دادن و فریاد زدن را نمی توان به صورت نامحدود مهار کرد.

مانند همه تیک ها افزایش استرس عاطفی ، هیجان خوشایند یا حتی خستگی می تواند علایم را بیشتر کند.

حالت روحی و عاطفی فرد علایم تیک ایجاد نمی کد و فقط میتواند باعث افزایش بروز آن ها شود. برخی افراد بعد از سکته یا آسیب مغزی چنین علایمی نشان میدهند.

تیک و فحش دادن؟ این یک بیماری است و به آن کوپرولالیا می گویند

راههای مقابله با کوپرولالیا

مقابله با کوپرولالیا

برخی افراد مبتلا به کوپرولالیا روش هایی هوشمندانه برای پنهان کردن یا ماسک زدن بر تیک کلامی خود در موقعیت های اجتماعی پیدا میکنند.

مثلا ممکن است به جای کلمه کامل، فقط حروف اول کلمات را بیان کنند ، ” ک ک ک ک “

برخی دیگر ممکن است کلمات را بی صدا زمزمه کنند یا دهان را بپوشانند تا صدای فحش خفه شود.

بچه هایی که مبتلا به کوپرولالیا می شوند چون از نظر اجتماعی پختگی کمتری دارند ممکن است یعی در پوشاندن یا پنهان کردن طغیان های کلامی نکنند.

بزرگسالانی که به علایم شدید و تیک صوتی مداوم مبتلا هستند احتمالا قادر به سرکوب یا پنهان کردن علایم نباشند و هیچ هشدار قبلی برای شروع تیک صوتی دریافت نمی کنند.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=41413

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.