• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 2
0
4

جزیره‌هایی تاریک به اندازه یک سیاره در فوتوسفر خورشید

  • کد خبر : 29477
  • 04 مرداد 1400 - 17:51
جزیره‌هایی تاریک به اندازه یک سیاره در فوتوسفر خورشید
لکه‌های خورشیدی غرق در دریایی از پلاسمای تابان، جزیره‌هایی تاریک به اندازه یک سیاره در فوتوسفر (سطح روشن خورشید) هستند.

خورشید در مرکز منظومه شمسی قرار دارد و سیاره زمین به فاصله (۹۳ میلیون مایل) به دور آن می‌چرخد. خورشید گرچه عظیم است، اما بزرگ‌ترین ستاره شناخته شده در کیهان شناسی نیست. این جسم یک ستاره کوتوله زرد و توپی داغ از گاز‌های درخشان است. نیروی گرانش موجود در منظومه شمسی اجزای خورشید و همه چیز از بزرگترین سیارات تا کوچکترین ذرات را در مدار خود نگه می‌دارد.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،خورشید و هر چیزی که به دور آن می‌چرخد در کهکشان راه شیری قرار دارد. به طور دقیق‌تر خورشید در یک بازوی مارپیچی به نام “Orion Spur” قرار دارد که از بازوی “Sagittarius ” یا قوس خارج شده است. از آنجا که خورشید به دور مرکز کهکشان راه شیری می‌چرخد سیارات، سیارک ها، دنباله دار‌ها و سایر اجسام را با خود همراه می‌کند. مانند همه ستارگان روزی خورشید نیز انرژی خود را تمام خواهد کرد.

https://dl.greenbeautymag.com/2021/07/14000503-46ba642.jpg

هنگامی که خورشید شروع به مرگ می‌کند آنقدر بزرگ و متورم می‌شود که سیارات دیگر مثل عطارد، زهره و حتی شاید زمین را در بر می‌گیرد. دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که خورشید کمی از نیمه عمر خود فاصله داشته باشد و ۶٫۵ میلیارد سال دیگر زمان دارد تا اینکه یک کوتوله سفید شود.

به نقل از apod.nasa، لکه‌های خورشیدی در دریایی از پلاسمای تابان غرق شده‌اند، آن‌ها که در میدان‌های مغناطیسی قوی لنگر انداخته‌اند در واقع جزیره‌هایی تاریک به اندازه‌ یک سیاره در فوتوسفر خورشید هستند. “فوتوسفر” به سطح روشن خورشید گفته می‌شود. لکه‌های خورشیدی که در مناطق فعال خورشیدی وجود دارند تنها به دلیل اینکه کمی خنک‌تر هستند، تاریک به نظر می‌رسند و دارای دمایی حدود “۳۷۲۶ ” سانتی‌گراد هستند، در حالی که دمای سطح خورشید “۵۷۲۶ “سانتی‌گراد است. لکه‌های خورشیدی در این عکس منطقه فعال “AR۲۸۳۵ ” را نشان می‌دهند.

مطالب خواندنی:  بهره‌برداری از نخستین ماهواره نقشه برداری نوری سه بعدی

ناحیۀ “AR۲۸۳۵ ” بزرگترین منطقه فعال است که در حال حاضر در خورشید وجود دارد. در این کلوزآپ تلسکوپی عمیق که در ۱ جولای ثبت شده، میدان دیدی به وسعت ۱۵۰ هزار کیلومتر یا بیش از ده برابر قطرِ زمین را می‌بینیم. مناطق فعال خورشیدی با داشتن میدان‌های مغناطیسی قدرتمند، اغلب مسئول شعله‌های خورشیدی، پرتاب جرم تاجی و طوفان‌هایی هستند که بر آب و هوای فضایی نزدیک سیاره زمین تأثیر می‌گذارند.

به هر حال در عصر اطلاعات، حقایق و نکات جالبی درباره فضا کشف می‌شود و دانشمندان ناسا و سایر سازمان‌های بین المللی عرصه نجوم مدام در حال رصد کهکشان راه شیری و منظومه شمسی هستند تا جدیدترین اخبار اجرام آسمانی را به زمین مخابره کنند. در مورد خورشید نیز باید گفت که این ستاره با ترکیب گرم و پر انرژی گاز‌ها و پلاسما مکان مناسبی برای موجودات زنده نیست. اما خورشید زندگی در زمین را امکان‌پذیر می‌کند و گرما و همچنین انرژی مورد نیاز مجموعه‌های مختلف در زمین مانند انواع گیاه را برای تشکیل بسیاری از زنجیره‌های غذایی فراهم می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران،

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=29477

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.