• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 0
0
4

جوجوبا؛ نسخه ای طبیعی برای پوست سالم تر(+عکس)

  • کد خبر : 29782
  • 27 مرداد 1400 - 20:12
جوجوبا؛ نسخه ای طبیعی برای پوست سالم تر(+عکس)
روغن جوجوبا یک ترکیب مرطوب کننده قوی است. بدین معنا که می تواند با ایجاد سدی محافظتی، از دست رفتن رطوبت از سطح پوست را متوقف کند.

جوجوبا با نام علمی سیموندزیا کینانسیس، گیاهی چند ساله است که در آمریکای شمالی رشد می کند. این گیاه نه تنها می تواند در آب و هوای نامساعد، سخت و بیابانی به حیات خود ادامه دهد، بلکه دانه ای با خواص درمانی مختلف نیز تولید می کند که دلیل اصلی محبوبیت روز افزون آن محسوب می شود. محصولات بهداشتی با پایه جوجوبا در بازار ایران موجود داست.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از عصرایران:لازم به ذکر است جوجوبا یا jojoba با عناب که تحت عنوان jujube شناخته می شود متفاوت بوده و نباید به اشتباه یک گیاه پنداشته شوند.

مهم ترین نکته ای که در خصوص گیاه جوجوبا وجود دارد، امکان روغن گیری از دانه های آن است. در واقع نزدیک به ۵۰ درصد از وزن دانه ها مربوط به روغن آنها است که اصطلاحا به آن روغن جوجوبا یا موم جوجوبا گفته می شود. با توجه به ویژگی های این روغن، می توان از آن به صورت جداگانه و یا در ترکیب با سایر اسانس های روغنی درمانگر استفاده کرد. اما در مورد افزودن روغن جوجوبا به روتین های مراقبت از پوست چه می دانید؟ آیا این کار ضروری است؟ چه مزایایی دارد؟ در نتیجه پژوهش های صورت گرفته طی سال ها مشخص شده که روغن جوجوبای خالص را می توان در قالب درمان آکنه، خشکی پوست و تعداد زیادی از بیماری های پوستی در نظر داشت.

مزایای استفاده از روغن جوجوبا

بر اساس مقاله ای که از طریق مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا قابل دسترسی است، فواید زیر در زمینه استفاده از روغن جوجوبا به اثبات رسیده اند و به همین دلیل افزودن چنین محصولی به روتین مراقبت از پوست نتایج شگفت انگیزی به همراه خواهد داشت:

مطالب خواندنی:  چه اتفاقی می افتد هنگامی که یک مکعب یخ را روی گردن خود می گذارید؟

– خاصیت مرطوب کنندگی: روغن جوجوبا یک ترکیب مرطوب کننده قوی است. بدین معنا که می تواند با ایجاد سدی محافظتی، از دست رفتن رطوبت از سطح پوست را متوقف کند. این رویکرد ممکن است از ایجاد عفونت های باکتریایی، آکنه و حتی شوره سر (در صورت استفاده روی موها) جلوگیری کند.

– خاصیت ضد باکتری: روغن جوجوبا دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی است. با وجود آن که طبق مطالعات آزمایشگاهی روغن جوجوبا توانایی نابودسازی همه گونه های باکتریایی یا قارچی را ندارد، اما می تواند پاتوژن های سالمونلا، اشریشیا کلی و کاندیدا را از بین ببرد.

– خاصیت آنتی اکسیدانی: روغن جوجوبا حاوی فرم های طبیعی ویتامین ای است که تاثیرات مطلوبی روی بافت پوست انسان به عنوان ترکیب آنتی اکسیدانی دارد. به بیان دیگر محصولات حاوی روغن خالص به پوست کمک می کنند تا به نحو موثرتری با استرس اکسیداتیو هر روزه ناشی از آلاینده ها و سموم مبارزه کند. بدین ترتیب مسدود سازی منافذ کمتر صورت گرفته و از بروز آکنه پیشگیری می شود.

https://dl.greenbeautymag.com/2021/08/1250328_776.jpg

خاصیت ضد حساسیتی: از نظر مولکولی، روغن جوجوبا نوعی موم است. از این رو با وجود آن که توسط پوست جذب می شود، اما طبیعت و ساختار مومی این اجازه را می دهد تا سطح پوست به خوبی مهر و موم شود. برخلاف سایر روغن های گیاهی، روغن جوجوبا تحریک کننده نیست و واکنش های آلرژیک به دنبال مصرف آن نادر است.

– خاصیت کنترل کنندگی تولید سبوم: موم مورد نظر قادر به تنظیم تولید چربی سطح پوست است چرا که شباهت زیادی به چربی طبیعی تولید شده توسط بدن دارد. پس از استفاده از این روی صورت، پوست احساس آرامش و رطوبت می کند. این احساس سیگنالی به فولیکول های مو و غدد عرق ارسال خواهد کرد که در نهایت از ترشح سبوم اضافه به منظور آبرسانی پوست جلوگیری می کند. بدین ترتیب پوست حالت روغنی و چرب به خود نمی گیرد و آکنه ناشی از مسدود شدن منافذ رخ نمی دهد.

مطالب خواندنی:  علت سوزش واژن چیست و روشهایی برای تسکین آن

– خاصیت کمک به ساخت کلاژن: به نظر می رسد که محتوای آنتی اکسیدانی روغن جوجوبا بتواند به تحریک ساخت کلاژن توسط بدن کمک کند. کلاژن پروتئینی است که علاوه بر غضروف، در پوست و مفاصل نیز یافت می شود. سطح این ترکیب با افزایش سن به تدریج کاهش می یابد و از این رو یکی از دلایل اصلی تغییر چهره در دوران میانسالی و پیری به شمار می رود.

– خاصیت کمک به تسریع بهبود زخم: روغن جوجوبا منبعی امیدوار کننده در راستای تسریع روند بهبود زخم محسوب می شود. تحقیقات نشان می دهند که این روغن سبب به هم پیوستن مجدد سلول های پوستی پس از ایجاد خراش یا بریدگی خواهد شد.

– خاصیت تسکین دهی به اگزما، پسوریازیس و خشکی پوست: همانطور که گفته شد روغن دانه های گیاه جوجوبا دارای خواص ضد التهابی و درمانی است. استفاده موضعی از محصولات حاوی این ترکیب به خصوص روغن خالص، به تسکین خشکی، پوسته پوسته شدن، خارش، اگزما و پسوریازیس کمک می کند.

https://dl.greenbeautymag.com/2021/08/1250329_273.jpg

– خاصیت کاهش چین و چروک های پوستی: یکی از ارزشمندترین فواید روغن جوجوبا که به گفته متخصصین به محتوای آنتی اکسیدانی آن و قابلیت مبارزه با استرس اکسیداتیو باز می گردد، کمک به کاهش چین و چروک های پوستی است. مصرف موضعی روغن جوجوبا خاصیت کشسانی پوست را بهبود می بخشد، تولید کلاژن را بالا می برد و چروک را کاهش می دهد.

طریقه مصرف

برخلاف بسیاری از اسانس های روغنی و روغن های گیاهی، روغن جوجوبا نیازی به رقیق کردن پیش از مصرف ندارد و می تواند مستقیما روی پوست استفاده شود. با این حال قبل از مصرف روغن مذکور یا هر محصول پوستی دیگری برای اولین بار، ابتدا یک تست کوچک روی ناحیه ای از پوست مانند دست انجام دهید تا احتمال حساسیت رد شود.

مطالب خواندنی:  این میوه ها خون ساز اند!

برای این کار می توانید قسمت داخلی ساعد را انتخاب کرده، ۳ الی ۴ قطره روغن جوجوبا روی آن بمالید، سپس محل را بانداژ کرده و ۲۴ ساعت صبر کنید. در ادامه باند را برداشته و پوست را بررسی کنید. اگر هیچ نشانه ای از کهیر، قرمزی، خارش یا سوزش وجود ندارد، حساسیت به کلی رد می شود.

در مجموع طریقه مصرف روغن جوجوبا به نتیجه ای که انتظارش را دارید وابسته است. می توانید از آن ۱ الی ۲ بار در روز برای تسکین خشکی لب ها استفاده کنید و یا قبل از خواب به عنوان سرم ضد پیری پوست.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=29782

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.