• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
اخبار امروز : 0
0
3

حالت پنجم ماده در ایستگاه فضایی بین المللی ایجاد شد

  • کد خبر : 19493
  • 24 خرداد 1399 - 20:47
حالت پنجم ماده در ایستگاه فضایی بین المللی ایجاد شد

برای نخستین بار محققان در ایستگاه فضایی بین المللی و در میکروگرانش، چگالش بوز-انیشتین یا حالت پنجم ماده را ایجاد کردند. برای نخستین بار پنجمین حالت ماده که به نام چگالش بوز انیشتین(BEC)  نیز شناخته می شود در ایستگاه فضایی بین المللی و حالت میکروگرانش ایجاد شد. چگالش بوز-انیشتین حالتی از ماده است که در […]

برای نخستین بار محققان در ایستگاه فضایی بین المللی و در میکروگرانش، چگالش بوز-انیشتین یا حالت پنجم ماده را ایجاد کردند.

برای نخستین بار پنجمین حالت ماده که به نام چگالش بوز انیشتین(BEC)  نیز شناخته می شود در ایستگاه فضایی بین المللی و حالت میکروگرانش ایجاد شد.

چگالش بوز-انیشتین حالتی از ماده است که در آن، یک گازِ رقیقِ بوزون را تا دمای بسیار پایین و نزدیک به صفر درجه مطلق سرد می‌کنند. چگالش بوز-اینشتین بسیار شکننده و سرعت عبور نور در آن بسیار کم‌است. به همین دلیل  محققان به سختی می توانند آن را روی زمین ایجاد کنند زیرا گرانش زمین  با میدان های مغناطیسی لازم برای نگهداشتن وضعیت چگالش بوز-انیشتین  و مطالعه آن توسط دانشمندان، تداخل دارد.

 ایجاد چنین حالت نادری از ماده در ایستگاه فضایی بین المللی، به مطالعه این وضعیت در حالتی کمک می کند که در زمین ممکن نیست و دلیل این امر نیز تاثیر گرانش بر اتم ها است.

 محققان ناسا با استفاده از محیط میکروگرانش فضا توانستند ویژگی های این حالت ماده را بررسی کنند.

رابرت تامسون محقق ارشد این پژوهش در ناسا می گوید: میکرو گرانش به ما اجازه داد تا اتم ها را با نیرویی ضعیف تر محبوس کنیم، زیرا مجبور نبودیم در برابر گرانش از آنها محافظت کنیم.

این تحقیق در ژورنال Nature منتشر و در آن به چند اختلاف میان ویژگی های BEC ایجاد شده روی زمین و در ایستگاه فضایی بین المللی اشاره شده است.

به عنوان مثال BEC که در آزمایشگاه های زمینی به وجود آمده  فقط چند میلیونم ثانیه دوام دارد و به سرعت از هم می پاشد.  اما BEC ایجاد شده در ایستگاه فضایی بیش از یک ثانیه دوام آورد و محققان توانستند ویژگی های آن را بررسی کنند.

مطالب خواندنی:  دانشمندان میکروب‌های صدمیلیون ساله عمق زمین را زنده کردند

منبع:مهر دیلی میل،

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=19493

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.