• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
اخبار امروز : 0
0
4

دانشمندان: حشرات در طول قرن پیش رو منقرض خواهند شد

  • کد خبر : 6209
  • 24 بهمن 1397 - 15:49
دانشمندان: حشرات در طول قرن پیش رو منقرض خواهند شد

فرانسیسکو سانچز بایو (Francisco Sánchez-Bayo)، زیست شناس محیط زیستی در دانشگاه سیدنی، در مورد این نتیجه‌ی به دست آمده به گزارشگر مجله‌ی گاردین ابراز داشته است:…

فرانسیسکو سانچز بایو (Francisco Sánchez-Bayo)، زیست شناس محیط زیستی در دانشگاه سیدنی، در مورد این نتیجه‌ی به دست آمده به گزارشگر مجله‌ی گاردین ابراز داشته است:

این اتفاق بسیار سریع به وقوع خواهد پیوست و طی ۱۰ سال آینده جمعیت این دسته از جانداران به یک چهارم حال حاضر کاهش پیدا می‌کند و در ۵۰ سال پیش رو تنها نیمی از آن‌ها باقی خواهند ماند و در تنها ۱۰۰ سال دیگر شما دیگر هیچ گونه اثری از این جانداران با ارزش بر روی زمین پیدا نخواهید کرد. اگر این خسارت وارده بر گونه‌های حشرات متوقف نشوند، این انقراض گروهی پیامدهای فاجعه باری برای اکوسیستم‌های سیاره‌ای و بقای انسانیت خواهد داشت.

نویسندگان این مقاله گفتند که مجموع جرم کلی حشرات موجود در کره زمین در هر سال به اندازه‌ی حدودی ۲٫۵ درصد نسبت به سال قبل از آن‌ کاهش پیدا می‌کند. آن‌ها در مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که حشرات با سرعت دو برابری نسبت به مهره داران میمیرند و سرعت انقراض آن‌ها نسبت به پستانداران، پرندگان و خزندگان سرعتی هشت برابری را شاهد است. نویسندگان در طی این مقاله ذکر کردند:

مگر اینکه ما راه‌های تولید مواد غذایی خود را عوض کنیم، به غیر از این ما شاهد انقراض دسته جمعی گروه حشرات در طی دهه‌های پیش رو خواهیم بود.

دانشمندان پیش از این نیز عوامل انسانی را در این انقراض مقصر اصلی می‌دانستند. آن‌ها باور داشتند که افزایش جمعیت انسانی و مصرف گرایی بیش از حد نیاز بشر عامل اصلی ششمین انقراض گروهی در تاریخ کره‌ی زمین خواهد بود.  نویسندگان این نظرسنجی که ۷۳ گزارش را در مورد کاهش تعداد حشرات بررسی کرده‌اند، می‌گویند کشاورزی کنترل نشده (به ویژه استفاده‌ی بیش از حد از آفت کش‌های سمی برای محیط زیست)، تغییرات آب و هوایی و شهر سازی عوامل تاثیر گذار اصلی بر این کاهش جمعیت حشرات است. پروانه‌ها و mothها یکی دیگر از گونه‌هایی هستند که به شدت تحت تاثیر این کاهش قرار گرفته‌اند. تعداد گونه‌های پروانه‌ای در زمین‌های کشاورزی در انگلستان، در ده سال اول قرن حاضر، به میزان ۵۸ درصد کاهش یافته است. نویسندگان همچنین ابراز داشتند:

Hymenoptera (دسته‌ای از حشرات که شامل زنبورها، waspها و مورچه ها می‌شود)، سرگین غلتان‌ها، سنجاقک‌ها و mayflyها در میان جمعیت  حشرات با ضریب بیشتری تحت تاثیر این موارد قرار گرفته‌اند و با سرعت بالاتری در حال انقراض هستند.

منبع:tech.gamefa.com

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=6209

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.