• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
2

درمان سوختگی زبان و گلو

  • کد خبر : 8992
  • 07 مهر 1398 - 10:59
درمان سوختگی زبان و گلو

یکی دیگر از درمان‌های سوختگی زبان نگه داشتن آب گرم در دهان است سوختگی زبان به سرعت و بدون علائم هشدار هنده اتفاق می افتد. بیشتر سوختگی های مربوط به زبان، با قرار دادن جسم داغ در دهان اتفاق می افتد. بعضی از افراد تا مدتها احساس سوختگی را روی زبان خود دارند. البته بیماری […]

یکی دیگر از درمان‌های سوختگی زبان نگه داشتن آب گرم در دهان است

سوختگی زبان به سرعت و بدون علائم هشدار هنده اتفاق می افتد. بیشتر سوختگی های مربوط به زبان، با قرار دادن جسم داغ در دهان اتفاق می افتد.

بعضی از افراد تا مدتها احساس سوختگی را روی زبان خود دارند. البته بیماری به نام سندرم سوزش دهان وجود دارد که فرد بی‌دلیل و مدام احساس سوزش در زبان خود می‌کند که با سوختگی واقعی زبان کاملا متفاوت است.

فرقی نمی‌کند سوختگی به چه دلیل باشد، به هر حال زبانی که سوخته است، پرزهای چشایی‌اش آسیب دیده و طعم غذاها را کمتر حس خواهد کرد. بسته به درجه‌ی سوختگی، ممکن است علائمی چون درد، قرمزی روی سطح زبان، تورم و التهاب و یا حتی تاول داشته باشید. حتی یک سوختگی خفیف روی زبان هم می‌تواند ناراحتی‌های زیادی ایجاد کند، که مخصوصا با خوردن یا نوشیدن یک چیز گرم، بیشتر هم بشود. این سوختگی در نهایت التیام خواهد یافت، اما شما می‌توانید با چند راهکار ساده‌ی خانگی، این دوره را کوتاه‌تر کنید.

سوختگی زبان به سرعت و بدون علائم هشدار هنده اتفاق می افتد. 

بافت گلو نیز تنها چند میلی متر ضخامت دارد، بنابراین نسبت به غذای داغ بسیار حساس است. سوختگی گلو معمولاً در اثر نوشیدن مایعات خیلى داغ، بلعیدن حلال‌هاى شیمیایى یا استنشاق بخار خیلى داغ اتفاق می افتد.

برای درمان سوختگی گلو باید فورا اقدام شود، زیرا بافت گلو به سرعت ورم مى‌کند و سبب بسته شدن راه تنفسی مى‌شود.

در سوختگی درجه یک زبان، لایه سطحی آن دچار آسیب شده و درد، قرمزی و تورم ایجاد خواهد شد.

مطالب خواندنی:  راهکارهایی برای درمان بی اشتهایی کودکان

در صورتی که سوختگی شدیدتر باشد و لایه‌های عمقی‌تر را درگیر کند، سوختگی درجه دو با تشکیل تاول، تورم و قرمزی اتفاق خواهد افتاد.

در سوختگی درجه سه، تغییر رنگ سفید یا سیاه، درد شدید و احساس گزگز در زبان رخ خواهد داد. در صورت ایجاد سوختگی درجه دو و سه با توجه به ایجاد عفونت در مراحل بعد، باید به پزشک مراجعه شود.

در ادامه شما را با چند روش خانگی که به تسکین سوختگی زبان و گلو کمک می کند آشنا می کنیم:

– برای کاهش درد و پیشگیری از عفونت در سوختگی درجه یک زبان باید زبان را با آب خنک به مدت چند دقیقه شستشو دهید و در صورتیکه ذرات غذا یا آلودگی روی ناحیه سوخته است به آرامی آن را پاک کنید و یک تکه پارچه تمیز را با آب خنک٬ خیس کرده و در دهان٬ روی ناحیه سوختگی قرار دهید، همچنین برای کاهش درد تکه‌های کوچک یخ را در دهان بمکید.

– به محض خوردن یک چیز خیلی داغ، آنرا تف کرده و زبان خود را بیرون بیاورید و از دهان نفس بکشید. هنگامیکه با دهان نفس می‌کشید، هوای سرد روی سطح زبانتان حرکت کرده و درد را تسکین می‌دهد. به همین ترتیب که زبانتان بیرون است به تنفس دهانی ادامه دهید تا درد شما آرام شود.

 زبانی که سوخته است، پرزهای چشایی‌اش آسیب دیده و طعم غذاها را کمتر حس خواهد کرد

– ماست هم می‌تواند یک تسکین فوری برای سوزش زبان باشد. ذات آرام‌بخش ماست، گرما و حرارت سوختگی را از زبان کم کرده و از حساسیت و سوزش آن می‌کاهد. نصف فنجان ماست ساده و سرد را کم کم بخورید، البته چند ثانیه در دهان نگه داشته و بعد قورت دهید. چند بار در طول روز تکرار کنید.

مطالب خواندنی:  مدیتیشن به تسکین درد کمک می کند

– بهترین روش برای افزایش سرعت بهبودی پس از آسیب دیدگی زبان و گلو این است که به صورت روزانه ۲ نوبت شربت عسل و آبلیمو مصرف کنید؛ برای تهیه این شربت کافی است به یک لیوان آب خنک مقداری لیمو اضافه و آن را با مقدار کمی عسل شیرین کنید؛ همچنین مصرف این شربت در حالت معمول هم فواید بسیاری برای بدن دارد.

– سوختگی گلوی خود را با یک قاشق بستنی یا ماست یخ زده تسکین دهید. خنکی می تواند باعث تسکین موقتی سوختگی شود.

– کمی شکر یا پودر قند را روی زبان بریزید تا درمدت بسیار کوتاهی سوختگی تسکین پیدا کند.

– یکی دیگر از درمان‌های سوختگی زبان نگه داشتن آب گرم در دهان است. برای درمان سوختگی و جلوگیری از پیشرفت سوختگی شما می‌توانید از آب نمک گرم استفاده کنید. نمک به جلوگیری از عفونت دهان و زبان و قسمت‌های سوخته آن بسیار کمک می‌کند. نیم قاشق چایخوری نمک را با یک لیوان از آب گرم ترکیب کرده و به مدت ۳۰ ثانیه در دهان خود بچرخانید. این کار را هر روز چندبار تکرار کنید تا زمانی که زبانتان بهبود یابد.

– گلیسیرین گیاهی نیز می‌تواند موجب تسکین سوختگی زبان شود. بافت‌های ملتهب را آرام کرده و زبان را به خوبی مرطوب نگه‌می‌دارد که برای بهبود سریع ضروری است. زبان خود را به میزان زیادی گلیسیرین آغشته کنید و تا جاییکه می‌توانید طعم آنرا تحمل کنید اجازه دهید روی زبانتان بماند بعد آن را تف کنید. در آخر زبان خود را با آب سرد بشویید. این کار را روزی چند بار تکرار کنید.

می‌توانید ژل آلوئه‌ورا را به صورت تکه‌های یخ منجمد درآورده و به طور منظم بمکید

مطالب خواندنی:  چگونه ترک‌های پوستی را درمان کنیم؟

– آلوئه‌ورا یکی دیگر از درمان‌های شگفت‌انگیز برای سوختگی زبان است. این گیاه علاوه بر اینکه سلول‌های آسیب دیده روی زبان را تسکین می‌دهد، التهاب و درد را نیز کم می‌کند. ژل آلوئه‌ورای تازه را از برگ آلوئه‌ورا خارج کرده و روی کل زبان قرار دهید تا سوختگی زبان را تسکین دهد. این کار را روزی چند بار تکرار کنید.همچنین می‌توانید ژل آلوئه‌ورا را به صورت تکه‌های یخ منجمد درآورده و به طور منظم بمکید.

– روغن استوقودوس یکی از بهترین درمان‌های خانگی به‌حساب می‌آید و خاصیت ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدان و ضد قارچی دارد و به‌عنوان التیام دهنده سریع سوختگی معروف است.

– عسل نیز درمان خانگی بسیار عالی برای تمام انواع سوختگی، به خصوص برای درمان سوختگی زبان است. عسل دارای خواص ضد باکتری است که می تواند از شیوع باکتری هایی که ممکن است پوست را آلوده کنند، جلوگیری کند.

منبع: بیتوته

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=8992

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.