• امروز : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
اخبار امروز : 0
0
3

راه درمان موهای چرب و نازک در طب سنتی چیست؟

  • کد خبر : 43550
  • 22 آذر 1402 - 13:29
راه درمان موهای چرب و نازک در طب سنتی چیست؟
یکی از مشکلاتی که امروزه اکثر خانم‌ها و آقایان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، نازک شدن مو و چربی پوست سر است.

راه درمان موهای چرب و نازک در طب سنتی چیست؟

یکی از مشکلاتی که امروزه اکثر خانم‌ها و آقایان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، نازک شدن مو و چربی پوست سر است. علت نازک شدن مو در طب سنتی به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ در واقع این معضل می‌تواند به‌صورت ارثی یا در اثر کمبود برخی ویتامین‌ها یا مواد معدنی در بدن و همینطور برخی بیماری‌ها به وجود آمده باشد و یا علت‌های دیگری داشته باشد. ما در این بخش قصد داریم تا علت‌های مختلف نازکی موها و چربی پوست سر را به‌طور کامل بررسی کرده و روش‌های درمانی مؤثری برای درمان نازکی و درمان چربی پوست سر در طب سنتی ارائه دهیم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

درمان موهای چرب و نازک در طب سنتی

 

راه درمان موهای چرب و نازک در طب سنتی چیست؟

همانطور که می‌دانید علت نازک شدن مو در طب سنتی به عوامل مختلفی بازمی‌گردد که در انتهای این مقاله بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم. به لطف طب سنتی روش‌های متعددی برای درمان موهای چرب و نازک وجود دارد. در ادامه برخی از روش‌های مؤثر را بررسی می‌کنیم:

  • استفاده از ماسک مو: بهترین ماسک مو خانگی برای موهای چرب ترکیبی از سرکه سیب و عسل است. برای تهیه این ماسک مو کافیست یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک قاشق غذاخوری عسل و دو قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را بر روی موها و پوست سر خود بمالید و پس از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه موهایتان را با شامپوی ملایم شست‌وشو دهید. برای مطالعه مطالب تکمیلی درباره این بخش حتماً سری به مطلب ماسک مو خانگی برای موهای چرب بزنید.
  • استفاده از سرکه سیب: یک قاشق سوپ‌خوری سرکه سیب را با دو فنجان آب مخلوط کنید و هفته‌ای یک بار از آن برای شست‌وشوی مو بعد از شامپو استفاده کنید.

استفاده از ژل آلوئه‌ورا: مقداری از ژل آلوئه‌ورا را از ساقه آن جدا کرده و کاملا له کنید. سپس حدود ۵ دقیقه آن را بر روی پوست سر خود ماساژ داده و اجازه دهید تا ۲۵ دقیقه بماند. پس از آن می‌توانید سرتان را با شامپوی مناسب بشویید.

درمان چربی پوست سر در طب سنتی

 

راه درمان موهای چرب و نازک در طب سنتی چیست؟

چربی زیاد پوست سر، موها را روغنی و کثیف نشان می‌دهد و درخشندگی آن‌ها را از بین می‌برد؛ این چربی کلافه‌کننده در صورتی که به‌خوبی کنترل نشود، مشکلات زیادی از جمله شوره سر، جوش، سفیدی سر، کیست، خارش و ریزش مو را به دنبال خواهد داشت.

خوشبختانه می‌توان به کمک روش‌های درمان چربی پوست سر در طب سنتی به کمک مواد طبیعی این چربی را کنترل کرد و از مشکلات آن در امان ماند. در ادامه برخی از این روش‌ها را بررسی می‌کنیم:

چای سیاه

چای سیاه به‌دلیل داشتن اسید تنییک خاصیت کاهش چربی موی سر را دارد. شما می‌توانید یک قاشق غذاخوری از برگ چای سیاه را در یک فنجان آب به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و پس از سرد شدن، آن را بر روی سر خود قرار دهید.

گرد زنبق

گرد زنبق کاربردی مانند یک شامپوی خشک دارد و برای درمان موی چرب طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کافیست مقدار کمی از این گرد را بر روی سر خود بریزید و با دقت موهایتان را شانه بزنید.

تخم مرغ

کمبود پروتئین، علت نازک شدن مو در طب سنتی است و شما می‌توانید از تخم مرغ برای جبران آن کمک بگیرید. علاوه بر آن تخم مرغ سرشار از پروتئین‌هایی است که برای تمیز کردن مو و پوست کف سر کاربردی هستند. شما می‌توانید به یک عدد سفیده تخم مرغ، ۳ قطره آبلیمو اضافه کنید و آنقدر آن را هم بزنید تا به صورت کف دربیاید. این ترکیب را به مو و کف سر خود بمالید و اجازه دهید تا نیم ساعت بر روی آن بماند؛ سپس با آب سرد آن را شست‌وشو دهید. توصیه می‌شود این کار را دو بار در هفته تکرار کنید.

مطالب خواندنی:  شناخت ویژگی های برنج هندی و انواع آن

علاوه بر این شما می‌توانید از ترکیب تخم مرغ و عسل نیز به عنوان یک ماسک خانگی برای موی رنگ شده استفاده کنید. به کمک این ماسک درخشندگی از بین رفته موهایتان باز می‌گردد و خشکی و نازکی آن‌ها نیز از بین می‌رود.

جوش شیرین

جوش شیرین به‌دلیل داشتن مواد جذب کننده چربی به عنوان یکی از مواد مؤثر در درمان چربی سر در طب سنتی محسوب می‌شود. این ماده دارای ماهیت قلیایی است و علاوه بر متعادل کردن چربی سطح پوست توانایی آن را نیز دارد که بوی نامطبوع را از بین ببرد.

برای استفاده از این ماده می‌توانید بین ۵ تا ۶ قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید تا به حالت خمیری درآید. سپس آن را روی کف سر و ساقه‌های موهایتان بمالید و پس از گذشت ۵ دقیقه موهایتان را با شامپوی ملایم بشویید. این کار را دو مرتبه در هفته تکرار نمایید.

ترکیب تخم گشنیز، بابونه، گزینه، گل ختمی و شاه تره

یکی از بهترین روش‌ها برای درمان موهای چرب و نازک در طب سنتی استفاده از این ترکیب طبیعی است. این مواد را با یکدیگر مخلوط کرده و ۲۰ گرم از آن را در نیم لیتر آب بجوشانید و موهایتان را به‌خوبی با آن ماساژ دهید. این ترکیب علاوه بر خاصیت چربی‌زدایی قوی، تأثیر بسیاری در تقویت موهای نازک نیز دارد.

نعنا

مقداری برگ تازه نعنا را جوشانده و آن را با کمی آب مخلوط کنید و موهای خود را با محلول به دست آمده شست‌وشو دهید تا از تأثیر آن شگفت‌زده شوید. همچنین می‌توانید نعنا را با سرکه نیز ترکیب کنید و محلول قوی‌تری بسازید.

جوی دو سر

یکی از اثرگذارترین روش‌ها برای درمان موی چرب در طب سنتی استفاده از جوی دو سر است. یک قاشق جوی دو سر خشک را در نصف لیوان آب بجوشانید، سپس آن را از صافی رد کرده و محلول به دست آمده را روی سر خود بمالید. این محلول همانند یک شامپوی چربی زدا عمل می‌کند.

فندق جادوگر (افسونگر)

فندق جادوگر گیاهی است که سبب بسته شدن منافذی که چربی تولید می‌کنند، می‌شود؛ در واقع این ماده به‌عنوان قابض عمل کرده و باعث می‌شود بافت‌های پوست سر، منقبض و همینطور منافذ آن نیز جمع شوند. استفاده از فندق جادوگر راهی مؤثر جهت درمان چربی مو در طب سنتی به شمار می‌رود و علاوه بر این خواص دیگری از جمله تسکین‌بخشی کف سر، حفظ تعادل PH پوست و کاهش خارش نیز دارد.

سایر راهکارهای درمان چربی پوست

با توجه به این موضوع که علت نازک شدن مو در طب سنتی و داشتن موی چرب، ناشی از غلبه صفرا بر بدن است، توصیه می‌شود تا برای درمان آن از روش های زیر نیز استفاده کنید:

  • نوشیدن روزانه یک لیوان سرکه انگبین خوراکی (سکنجبین) حداقل به مدت ۴۰ روز متوالی به درمان چربی موی سر در طب سنتی کمک شایانی می‌کند.
  • با استفاده از جوشانده گیاهی (بذر گشنیز، بابونه خشک، گل ختمی و شاه تره) به مدت دو هفته (یک روز در میان) موهای خود را بشویید.
  • از خوردن فست فود اجتناب کنید.
  • در صورت امکان، از حجامت نیز استفاده نمایید.
مطالب خواندنی:  جراحی پروستات با لیزر یا آندوسکوپیک در تهران + معرفی بهترین جراح

درمان ریزش موهای چرب و نازک در طب سنتی

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای ریزش مو و درمان نازکی مو در طب سنتی استفاده از آب پیاز است. پیاز خواص تحریک‌کننده‌ای دارد که سبب جلوگیری از ریزش مو و افزایش ضخامت و رشد آن می‌گردد. برای استفاده از خواص درمانی این گیاه، لازم است تا پیاز را پوست کنده و رنده کنید؛ سپس عصاره آن را بگیرید و به مدت ۵ دقیقه بر روی پوست سر خود ماساژ دهید و پس از گذشت ۱۰ دقیقه موهایتان را بشویید. برای اثرگذاری این روش بهتر است آن را ۲ تا ۳ بار در هفته تکرار کنید.

همچنین شما برای درمان ریزش موهای خود می‌توانید از ترکیب گل ختمی، پودر نخود و سدر استفاده کنید. این مواد را به مقدار مساوی با یکدیگر مخلوط کرده و سر خود را با آن بشویید.

علت نازک شدن مو در طب سنتی

 

راه درمان موهای چرب و نازک در طب سنتی چیست؟

امروزه نازک شدن موها به معضلی عمومی تبدیل شده است که دلایل بسیاری از جمله استرس و اضطراب شدید، ژنتیک، خشک کردن نادرست موها با حوله، رنگ کردن مو، استفاده از سشوار و صاف کننده یا فرکننده مو و… دارد. خشکی و سوء مزاج خشک بدن نیز به‌عنوان علت نازک شدن مو در طب سنتی شناخته می‌شود. در ادامه به سایر علت‌های ایجاد این معضل می‌پردازیم:

کشیده شدن موها

سفت بستن موها با مدل‌های دم اسبی و… سبب کشیده شدن و نازکی مو و در طولانی‌مدت سبب ریزش دائمی آن‌ها می‌شود؛ از این رو توصیه می‌شود موهایتان را باز بگذارید تا رشد بهتری داشته باشند.

سندروم تخمدان پلی کیستیک

سندروم تخمدان پلی کیستیک بیماری شایعی در زنان است که سبب ترشح بیش از حد هورمون مردانه در بدن آن‌ها می‌شود. این بیماری با گذر زمان نمایان شده و علاوه بر این می‌تواند سبب افزایش موهای زائد صورت و بدن، مشکلات تخمک‌گذاری و… نیز گردد.

دوره بعد از زایمان

نتیجه تغییرات هورمونی دوران بارداری افزایش رشد و حجم موها و همینطور جلوگیری از ریزش آن‌ها است. با این حال پس از زایمان با بازگشت هورمون‌ها به سطح طبیعی‌شان، احتمال ریزش و نازک شدن موها وجود دارد و ممکن است حتی ۲ سال نیز زمان ببرد تا موهایتان به حالت قبلی بازگردند.

مشکلات تیروئید

تیروئید غده‌ای در جلوی گردن است که وظیفه ترشح هورمون‌های مختلف را برعهده دارد. علت نازک شدن مو در طب سنتی می‌تواند کارکرد بیش از حد یا کمتر از حد معمول این غده باشد. همچنین در صورت تداوم این مشکل احتمال ریزش و خشکی مو نیز وجود دارد.

رژیم غذایی نادرست و غیراصولی

برخی از رژیم‌های غذایی خاص که سبب می‌شوند تا فرد در طول یک ماه بیشتر از ۷ کیلوگرم کاهش وزن داشته باشد، به‌عنوان یک علت نازک شدن مو در طب سنتی شناخته می‌شوند. این نوع رژیم باعث می‌شود تا شما پس از گذشت چند ماه شاهد ریزش و نازکی موهایتان شوید.

کمبود مواد مغذی

اگر کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند پروتئین، بیوتین، روی و آهن در بدن وجود داشته باشد، چرخه رشد مو دچار اختلال می‌گردد که این موضوع خود علت نازک شدن مو در طب سنتی به شمار می‌رود.

عفونت و ضربه فیزیکی

انواع عفونت‌های قارچی و باکتریایی و وارد شدن هر نوع شوک به فولیکول‌های مو می‌تواند علت نازک شدن مو در طب سنتی محسوب شود. به‌عنوان مثال تصادفات شدید، بیماری‌های جدی یا جراحی، تب بالا و عفونت شدید، سفلیس و… از جمله این موارد هستند.

مطالب خواندنی:  زوج درمانی چیست؟ چه زمانی باید به زوج درمانگر مراجعه کنیم؟

تقویت موی نازک در طب سنتی

علت نازک شدن مو در طب سنتی عدم تقویت درست آن است و شما می‌توانید با استفاده از برخی مواد طبیعی این معضل را برطرف نمایید. نکته مهمی که در این مورد وجود دارد، تداوم در استفاده برای رسیدن به نتیجه مطلوب و دلخواه است. در ادامه چندین مورد از تقویت‌کننده‌های مو را با هم بررسی می‌کنیم:

استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی انواع مواد معدنی مانند آهن و پتاسیم، اسیدهای چرب و ویتامین‌ها است و نقش مهمی در تغذیه و تقویت مو و همینطور درمان نازک شدن مو در طب سنتی ایفا می‌کند. برای اینکه موهای ضخیم‌تری داشته باشید، باید مقدار کافی از این روغن را داخل یک ظرف گرم کنید و سپس آن را بر روی پوست سر و ریشه موهای خود به مدت ۱۵ دقیقه ماساژ داده و پس از گذشت نیم ساعت با شوینده مناسب و آب ولرم موهای خود را بشویید.

دانه کتان، گیاهی پرخاصیت برای پرپشت شدن موها

یکی از روش‌های بسیار مؤثر در تقویت موهای نازک و همینطور درمان موهای چرب در طب سنتی استفاده از دانه کتان است. این گیاه سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و امگا ۳ است و نقش مهمی در افزایش ضخامت تارهای مو ایفا می‌کند.

همانطور که می‌دانید کمبود امگا ۳ نیز به‌عنوان علت نازک شدن مو در طب سنتی شناخته می‌شود؛ شما با این روش می‌توانید این کمبود را جبران کنید. برای استفاده از این روش ۵ قاشق غذاخوری دانه کتان را در یک لیوان آب ریخته و پس از ۵ روز محلول ژل مانند حاصل را بر روی ریشه مو و پوست سر خود به مدت ۱۰ دقیقه ماساژ دهید. سپس موها را با آب سرد بشویید و چند بار در هفته از آن استفاده کنید تا تأثیر بی‌نظیر آن را مشاهده نمایید.

ترکیب فوق العاده رزماری و گزنه

گزنه و رزماری را در آب جوش ریخته و مانند چای دم کنید و پس از خنک شدن، آن را به کف سر و موهای خود بمالید. این محصول باید حدود ۱ ساعت بر روی موهای شما بماند تا به‌خوبی جذب شود. سپس با آب ولرم و شامپوی ملایم آن را شستشو دهید. همچنین می‌توانید این محلول را درون بطری اسپری ریخته و آن را بر روی موهای خیس اسپری کنید؛ سپس اجازه دهید تا دفعه بعد که به حمام می‌روید روی موهایتان بماند. تقویت موهای نازک در طب سنتی با استفاده از این ترکیب بسیار کارآمد است.

کلام پایانی

نازک شدن موها سبب می‌شود تا موهای شما شکننده و کم‌حجم‌تر شوند. امروزه با پیشرفت عمل طب سنتی راهکارهای مختلفی برای ضخیم شدن موها وجود دارد که در این مقاله سعی کردیم تا به مهم‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها اشاره کنیم. در صورتی که از علت نازک شدن مو در طب سنتی آگاه باشید راحت‌تر می‌توانید به درمان آن از طریق راه‌های طبیعی بپردازید.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=43550

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.