• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
اخبار امروز : 0
0
1

روند رو به افزایش استفاده از بوتاکس

  • کد خبر : 19677
  • 26 خرداد 1399 - 19:32
روند رو به افزایش استفاده از بوتاکس

بوتاکس صورت دانشمندان اولین بار در سال ۱۹۸۷ موقع استفاده از سم بوتولینوم در درمان بلفارواسپاسم (انقباض خود به خودی پلک) متوجه شدند که خطوط اخم بیمار صاف شده است و با ادامه تحقیقات اولین گزارش در درمان اخم با بوتاکس در سال ۱۹۹۲ منتشر شد. بوتاکس در واقع سم باکتری کلستریدیوم بوتولینوم است که […]

ar4 5446

بوتاکس صورت

دانشمندان اولین بار در سال ۱۹۸۷ موقع استفاده از سم بوتولینوم در درمان بلفارواسپاسم (انقباض خود به خودی پلک) متوجه شدند که خطوط اخم بیمار صاف شده است و با ادامه تحقیقات اولین گزارش در درمان اخم با بوتاکس در سال ۱۹۹۲ منتشر شد.

بوتاکس در واقع سم باکتری کلستریدیوم بوتولینوم است که با مهار آزادسازی استیل کولین در محل اتصال عصب و عضله باعث شل و ضعیف شدن عضلاتی می شود که انقباض آنها موقع خندیدن و اخم کردن و…، با گذشت زمان باعث ایجاد چروکهای فعال یا دینامیک می شود.

با استفاده از اثر بوتاکس و شل شدن عضلات، خطوط ناشی از افزایش فعالیت عضله از بین رفته و طرح صورت و گردن تغییر یافته و چروک ناشی از انقباض عضلات صاف می گردد. البته این نکته را نباید فراموش کرد که چروک های غیرفعال یا استاتیک که ناشی از تغییر در محتوای کلاژن لایه زیرین پوست است و در اثر گذشت سن و تابش آفتاب به وجود می آید، تحت تاثیر بوتاکس قرار نمی گیرد. بوتاکس در واقع روشی آرام و کم دردسر و غیرجراحی برای رفع چین و چروک صورت و گردن است.

خطوط هیپرکنتیک مثل خطوط اخم،‌ حاصل انقباض های مکرر عضلاتی است که به صورت عمود بر چین ها قرار گرفته اند . ضعیف کردن و یا به حالت استراحت درآمدن عضلات توسط بوتاکس (سروتیپ A) می تواند خطوط را صاف کند. این خطوط شامل خطوط افقی پیشانی (ناشی از انقباض عضله فرونتالیس یا عضله پیشانی) خطوط افقی روی بینی (ناشی از انقباض عضله پروسروس) خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم و خطوط اطراف دهان و خطوط خارجی پلک تحتانی است.

مطالب خواندنی:  آیا بوتاکس افسردگی را درمان می‌کند؟

increasing use botox 1

تزریق بوتاکس

بوتاکس چطور عمل می‌کند؟

از کنترل سردردهای میگرنی و اسپاسم‌های عضلانی تا از بین بردن چروک دور چشم و گردن واندام، بوتاکس با فلج کردن موقتی سلول‌های عصبی کار می‌کند.

با تزریق بوتاکس، چین و چروک‌های اطراف چشم یا هر ناحیه دیگری به طور موقت فلج می‌شوند و چروک‌ها محو می‌شوند. بوتاکس یک درمان موقتی چند ماهه است. هر تزریق بوتاکس بین ۲ تا ۴ ماه دوام دارد. ویژگی‌های فردی و مقدار مصرف بوتاکس در مدت ماندگاری آن اثر دارد. اما اگر مراقبت‌های بعد از تزریق انجام نشود یا هر چیزی که با شرایط بوتاکس سازگار نباشد این زمان می‌تواند کاهش پیدا کند و چین و چروک‌ها دوباره برگردند.

اگر بوتاکس را فرد غیرمتخصص تزریق کند…

عوارض پس از تزریق بوتاکس معمولا به سبب اشتباهات در تزریق کردن ایجاد می‌شود. برای مثال اگر بوتاکس در نقاط صحیح تزریق نشود یا دوز دارو مناسب نباشد و بیش از حد تزریق شود، دارو بسیار رقیق شده باشد و پخش شود یا نقاطی که تزریق می‌شود فشار و ماساژ داده شود.

یا اگر از داروهای تقلبی و غیر استاندارد استفاده شود و تزریق به‌وسیله اشخاص غیر متخصص و در مکان‌های نامناسب مثل آرایشگاه‌ها صورت گیرد، احتمال ایجاد عارضه افزایش پیدا می‌کند و اگرنه بوتاکس به خودی خود کارایی بسیار خوبی دارد و عارضه چندانی ندارد. اگر هم عارضه‌ای داشته باشد برای مثال سبب سردرد گذرا و علائمی شبیه سرماخوردگی بعد از تزریق می‌شود یا یک مقدار افتادگی پلک می‌دهد که این عوارض گذراست و خطرناک نیست. البته یادتان نرود افتادگی پلک ممکن است به سبب عدم مهارت کافی پزشکی در تزریق هم پیش بیاید.

مطالب خواندنی:  راهنمای کامل آرایش چشم

انواع بوتاکس‌های (دیسپورت) موجود در بازار کشورمان از کشور انگلیس، کره و کاناداست اما بوتاکس‌های نوع کانادایی مورد تایید وزارت بهداشت نیست چرا که این نوع بوتاکس در واقع ساخت کشور چین است و در بعضی بیماران سبب ایجاد عوارض آلرژی می‌شود. این نوع بوتاکس‌ها نه تنها کیفیت بسیار پایینی دارند بلکه قیمت پایینی هم دارند و به همین دلیل متاسفانه برخی پزشکان با خریداری بوتاکس چینی ارزان قیمت هزینه‌های بالایی را از بیماران و اشخاص علاقه‌مند به تزریق بوتاکس دریافت می‌کنند.

increasing use botox 2

بوتاکس طبیعی

ماندگاری اثر بوتاکس در بدن چگونه است؟

با سیگنالی که از مغز به عضلات صورت ارسال می شود، مثلا برای اخم کردن یا خندیدن، حالات صورت ما تغییر می کند. هنگامی که سم بوتولینوم به یک عضله خاص تزریق می‌شود، پس از تاثیر بوتاکس، ارسال سیگنال عصبی به عضلات صورت مسدود شده و امکان ایجاد چین و چروک کاهش می یابد. با این حال، این روش درمانی دائمی نبوده و حدود ۳ تا ۴ ماه ماندگار است.

موارد منع استفاده از تزریق بوتاکس صورت

تحت شرایط زیر، بهتر است تزریق انجام نشود:

۱- اگر در دوره شیردهی به فرزندتان هستید.

۲- اگر در دوره بارداری هستید یا فکر می‌کنید که ممکن است باردار باشید.

۳- اگر هر گونه بیماری و اختلال عصبی یا عضلانی دارید، در جلسه مشاوره، آن را حتماً با پزشک در میان بگذارید.

۴- همچنین اگر هر گونه حساسیت و آلرژی دارید، در جلسه بوتاکس صورت مشاوره خود اعلام کنید.

۵- مشکلات پوستی در اطراف نواحی که می‌خواهید چین و چروک‌های آن را درمان کنید.

مطالب خواندنی:  ریمل اینفنیتی گلدن رز

افتادگی پلک‌ها

۷- مشکلات و بیماری‌های عضلانی مانند ضعف عضلاتی که میخواهید به آن‌ها تزریق کنید

۸- آلرژی و حساسیت‌های شدید

۹- زخم یا وجود پوست بسیار ضخیم در اطراف محل تزریق

اگر در مورد داشتن هرکدام از این موارد و مشکلات تردید دارید، می‌توانید برای مشاوره با پزشک مورد نظر مراجعه کند.

آیا اثر تزریق بوتاکس صورت دائمی است؟

تزریق بوتاکس پیشانی و یا خطوطی از صورت اثر دائمی ندارد. اثرات آن پس از گذشت ۳ تا ۶ ماه به‌تدریج از بین خواهند رفت.

با شروع فرایند کاهش اثر بر روی عضلات، دوباره بازگشت چین و چروک‌ها و به کار افتادن عضلات را مشاهده خواهید کرد.

پس از بین رفتن اثر می‌توانید دوباره درمان را انجام دهید. درواقع انجام دوباره و مکرر تزریق باعث می‌شود عضلات در حالت آزاد و آرامش باقی بمانند

و باعث شوند چین و چروک‌ها باگذشت زمان نرم‌ و کم‌رنگ‌تر شوند.

منبع: بیتوته

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=19677

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.