• امروز : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
اخبار امروز : 0
0
5

زوج درمانی چیست؟ چه زمانی باید به زوج درمانگر مراجعه کنیم؟

  • کد خبر : 42233
  • 21 شهریور 1402 - 14:15
زوج درمانی چیست؟ چه زمانی باید به زوج درمانگر مراجعه کنیم؟

زوج درمانی چیست؟ چه زمانی باید به زوج درمانگر مراجعه کنیم؟ یکی از شاخه های مهم روانشناسی که گاهی افراد به آن نیاز پیدا می کنند، “زوج درمانی” است. در این علم، مشکلات روحی و روانی و ارتباطی که ممکن است رابطه زوجین را با چالش و تنش روبرو کند را بررسی و برای رفع […]

زوج درمانی چیست؟ چه زمانی باید به زوج درمانگر مراجعه کنیم؟

یکی از شاخه های مهم روانشناسی که گاهی افراد به آن نیاز پیدا می کنند، “زوج درمانی” است. در این علم، مشکلات روحی و روانی و ارتباطی که ممکن است رابطه زوجین را با چالش و تنش روبرو کند را بررسی و برای رفع آن کمک می کند. تجربه و مطالعات نشان داده زمانی که زوجین دچار مشکلات ارتباطی می شوند به کمک مشاوره های “زوج درمانی” می توانند بهتر آن ها را حل کنند. در نظر داشته باشید که استفاده از این روش مشاوره می تواند زندگی زناشویی موفق را برای افراد به همراه داشته باشد.

زوج درمانی چیست؟

زوج درمانی شاخه ای از روان درمانی است که در آن روابط میان زوجین را ترمیم می کند. بسیاری از زن و شوهرها بر این تصورند که تنها در زمان بحران و مشکلات شدید نیازمند کمک به مشاوره های زوج درمانگر هستند. در حالی که این تصور اشتباه است. زوجین می توانند برای بهبود روابط خود و حتی مواجهه با مشکلات و چالش های مختلف با کمک مشاوره های زوج درمانی با آسیب کمتری آن ها را حل کنند. اما شاید برای شما سوال باشد که زمان مناسب برای مراجعه به زوج درمانگر چه زمانی است؟

اگرچه می توانید حتی بدون بروز مشکل نیز از کمک یک زوج درمانگر برای بهبود بهتر رابطه خود استفاده کنید، اما اگر مشکلاتی را در روابط خود با همسر یا فرزندان احساس می کنید، قطعا زمان آن رسیده که از کمک زوج درمانی استفاده کیند.

بسیاری از کسانی که از مشاوره قبل از ازدواج استفاده می کنند، به خوبی می دانند که چه علائمی به آن ها نشان می دهد که باید برای حل مشکلات خود به مشاور روانشناس مراجعه کنند. برخی از افراد نسبت به مشاور روانشناسی احساس امنیت ندارند، در این راستا لازم است ابتدا در انتخاب مشاوره خود دقت کنید، پس از آن بدون نگرانی مسائل را مطرح کنید، مطمئن باشید که در نهایت از نتیجه به دست آمده رضایت خواهید داشت.

مطالب خواندنی:  بوتاکس راهی برای شادابی و جوانی پوست

برخی تصور می کنند زوج درمانگر می خواهد رابطه آن ها را نجات دهد، اما باید بدانید که این تصور غلط است. زوج درمانگر به شما کمک می کند که برای بهبود روابط خود چه اقداماتی انجام دهید تا بهتر بتوانید مشکلات و چالش های رابطه خود را حل کنید.

۴ دلیل مراجعه به زوج درمانگر

zoj%20darmani%20(3)

شاید برای شما سوال باشد که افراد به چه دلایلی باید به زوج درمانگر مراجعه کنند؟

مشکلات مختلفی در مسیر رابطه زناشویی ممکن است آن ها را با تنش ها و چالش هایی روبرو کند که در نهایت بر کیفیت رابطه آن ها تاثیرگذار باشد. در این شرایط با دیدن علائم هشدار، بدون تعلل از کمک های یک مشاوره خبره استفاده کنید. از جمله دلایلی که نشان می دهد باید به زوج درمانگر مراجعه کنید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مورد اول: گیر افتادن در مشکل تکراری

گاهی زوجین بر سر مسایل تکراری درگیر هم هستند و هر بار از حل آن عاجز هستند. در این شرایط نیاز است که زوجین از کمک های نفر سوم که زوج درمانگر است استفاده کنند. گاهی زن و شوهر نیازمند شنیده شدن هستند و یا روش گفتگو را نمی دانند از همین رو در یک مشکلات تکراری دچار چالش و تنش های سنگین می شوند و این موضوع بر کیفیت رابطه آن ها تاثیر می گذارد. زوج درمانگر به آن ها کمک می کند تا با آسیب کمتری برای حل این مشکل اقدام کنند. حواستان باشد مشکل تکراری و عدم راه حل برای آن می تواند ارتباط موثر را در بین افراد از بین ببرد و همین موضوع به چالشی جدی و بحرانی تبدیل شود.

مطالب خواندنی:  برای زیبایی صورت چه کنیم؟ تمام رمز و رازهای زیبایی

مورد دوم: قرار گرفتن سر دوراهی

گاهی مشکلات میان زوجین آن را بر سر دوراهی ماندن یا جدا شدن قرار می دهد. در برخی از این موارد مشکلی که زوجین تصور می کنند، باید رابطه آن ها را تمام کند، مشکلی ساده است که می توان به کمک یک زوج درمانگر آن را حل کرد و به زندگی ادامه داد. اما گاهی هم این رابطه باید ختم شود. این دوراهی انتخاب می تواند به کمک یک زوج درمانگر به تصمیم درستی برسد. زوج درمانگر با تجربه می تواند با شنید صحبت های دو طرف رابطه در نهایت آن ها را برای انتخاب تصمیم نهایی کمک کند.

مورد سوم: مشکلات با فرزندان

گاهی روابط زوجین به دلیل مشکلات و عدم تفاهم آن ها بر سر فرزندان است. در واقع ناتوانی زوجین در حل این مشکل آن ها را دچار مشکل می کند. گاهی نیز مشکلات روحی و روانی فرزند والدین را از حل مشکل عاجر می کند. در این شرایط استفاده از کمک زوج درمانگر برای مواجهه با مشکلات فرزندان بسیار مهم است و می تواند کمک کننده باشد.

مورد چهارم: مشاوره های پیش از ازدواج

یکی دیگر از مواردی که می توانید از کمک زوج درمانگر استفاده کنید، برای دریافت مشاوره های پیش از ازدواج است. زمانی که افراد بخواهند ازدواج کنند، می توانند برای شناخت بیشتر از هم و تشخیص مشکلات روحی و روانی و اختلالات روانی یا مواردی که می تواند در آینده برای آن ها مشکل ساز باشد، از کمک مشاوره زوج درمانگر استفاده کنند. در جلسات زوج درمانی برای مشاوره یش از ازدواج افراد پس از معارفه خود با نحوه آشنایی، ارتباط زوجین با هم، تفاوت ها و نیازها و انتظارات خود صحبت می کنند. در نهایت پس از ۶ جلسه و انجام تست های روانشناسی زوج درمانگر می تواند برای تصمیم گیری درباره روابط آن ها نظر دهد. در برخی موارد تعداد مراجعه به زوج درمانگر تا ۲۰ جلسه هم به طول می انجامد. از این بابت نگران نباشید. مشاوره های قبل از ازدواج در واقع نوعی سرمایه گذاری و زمینه چینی برای ساختن زندگی زناشویی با کیفیت و داشتن رابطه موثر است.

مطالب خواندنی:  آرایش چیست

نتیجه گیری

zoj%20darmani%20(2)

زوج درمانی یکی از مهمترین شاخه های روانشناسی است که طی آن زوج درمانگر به بهبود رابطه زناشویی افراد و نیز حل مشکلات میان آن ها کمک می کند. یک زوج درمانگر خبره به خوبی می داند که باید گوش شنوای زوجین باشد و آن ها را در مسیر برقراری ارتباط موثر و گفتگو هدایت کند. در صورتی که به دلایلی مختلفی احساس می کنید برای حل مشکلات زناشویی خود نیازمند کمک یک زوج درمانگر هستید می توانید از خدمات زوج درمانی مرکز مشاوره دکتر مهسا کاشفی زاده عضو انجمن روانشناسان ایران استفاده کنید. علاوه بر خدمات زوج درمانی، در این مرکز مشاوره های مربوط به خانواده، مشاوره فردی، مشاوره مهاجرت، مشاوره کودک و…. به صورت حضوری، غیرحضوری و آنلاین ارائه می شود. از همین رو نیاز نیست نگران حضور در مرکز برای دریافت خدمات باشید. شما می توانید از هرنقطه از جهان با دریافت وقت قبلی برای دریافت مشاوره اقدام کنید.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=42233

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.