• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
اخبار امروز : 0
0
2

علل ، علائم و درمان سوزش در سر

  • کد خبر : 7853
  • 19 اسفند 1397 - 20:29
علل ، علائم و درمان سوزش در سر

بسیاری از چیز‌هایی که می‌تواند سبب احساس سوزن سوزن شدن در سر شود می‌تواند به علت یک بیماری زمینه‌ای و یا به سادگی نشانه‌ای از اضطراب باشد.سوزش می تواند در پشت سر، پشت چشم ها، اطراف سینوس ها و در بخش های دیگر سر احساس شود. 

 درمان سوزش در سر, علت سوزش سر
 پارستزی سر باعث احساس سوزش در کف سر می شود

بسیاری از چیز‌هایی که می‌تواند سبب احساس سوزن سوزن شدن در سر شود می‌تواند به علت یک بیماری زمینه‌ای و یا به سادگی نشانه‌ای از اضطراب باشد.

سوزش می تواند در پشت سر، پشت چشم ها، اطراف سینوس ها و در بخش های دیگر سر احساس شود.

احساس سوزن سوزن شدن سر که برخی از افراد آن را گاها تجربه می کنند به علل مختلفی مربوط است. نام علمی سوزن سوزش شدن بدن، پارستزی است. ضمن این که طیف وسیعی از احساسات، علاوه بر سوزن سوزن شدن، مانند بی حسی، به این اصطلاح مربوط می شود. پارستزی معمولا در پاها به خصوص انگشتان پا احساس می شود.

اما می تواند قسمت های مختلفی از بدن، مانند سر را نیز تحت تاثیر قرار دهد. پارستزی سر نه تنها باعث احساس سوزش در کف سر می شود بلکه پوست این اندام را نیز درگیر می کند. خارش، سوزش، احساس حرکت موجودی روی پوست سر، اطراف پیشانی و اطراف چشم از دیگر علائمی است که همراه با سوزن سوزن شدن سر ایجاد می شود.

علایم سوزش سر:

بی‎حسی در اغلب موارد با حس‌های دیگری شامل موارد زیر همراه است:

مور مور

تیر کشیدن

بی‎حسی سر

احساس سوزن سوزن شدن

 درمان سوزش در سر, علت سوزش سر
آسیب به اعصاب سر می تواند باعث احساس مورمور شدن شود

چه عواملی باعث سوزش در سر می شود؟

عوامل اساسی بسیاری می تواند باعث احساس سوزن سوزن شدن در سر شود اما رایج ترین عوامل میگرن، دیابت و سرماخوردگی می باشد. سوزن سوزن شدن وقتی در اثر دیابت باشد معمولا کاملا ثابت است. این معمولا به دلیل آسیب عصب ناشی از دیابت اتفاق می افتد. احساس موقتی است هر چند زمانی که توسط میگرن و یا عفونت های تنفسی ایجاد می شود. توضیحات بیشتر در مورد این علل عبارتند از:

مطالب خواندنی:  راههای درمان خانگی سنگهای لوزه

سرماخوردگی یا سینوس: شما ممکن است پارستزی سر را در اثر سرماخوردگی بد یا عفونت های شدید سینوس تجربه کنید. این اتفاق می افتد زمانی که گذرگاه های هوا در قسمت بالایی صورت شما مسدود یا ملتهب است. این سبب فشرده شدن اعصاب در آن منطقه و باعث سوزش می شود.

دیابت: دیابت از جمله شایع ترین علل نوروپاتی محیطی است. این امر باعث پارستزی مداوم سر می شود زیرا در بیماران مبتلا برای سال ها قند خون کنترل نشده و در نهایت سبب آسیب به اعصاب شما می شود. این اعصاب آسیب دیده در نتیجه سبب درد، خارش و یا سوزش می شود.

میگرن و عدم تعادل فشار در مغز: افراد مبتلا به میگرن تجربه پارستزی سر را برای مدت پایدار تر دارند. این حالت معمولا به دلیل تغییر در جریان خون در طی یک حمله میگرنی اتفاق می افتد. به طور مشابه، تجمع مایع نیز ممکن است سبب احساس سوزن سوزن شدن در سر شود. این اتفاق می افتد زمانی که کیسه کوچکی از مایع مغزی یا خون در کانال داخلی مغز گرفتار شده است.

آسیب عصبی یا عضلانی : هر نوع آسیب به عضلات گردن یا اعصاب سر می توانید سوزن سوزن سر را آغاز کند. احساسی که به این دلیل ایجاد می شود بیشتر بر روی گونه ها یا پوست سر حس می شود. بسته به نوع آسیب، احساس سوزن سوزن شدن ناشی از آسیب های عصبی می تواند موقتی یا مزمن باشد. احساس سوزن سوزن شدن در پیشانی، گونه و چانه او ناشی از سفتی و ضعف یکی از عضلات گردن است.

پزشکان می گویند که آسیب به اعصاب سر می تواند باعث احساس مورمور شدن شود. این آسیب عصبی معمولا با عفونت های ویروسی، فشار خون بالا و یا سکته مغزی ایجاد می شود. علائم عمومی نوروپاتی کرانیال، که در آن اعصاب در مغز تحت تاثیر هستند، شامل احساس سوزن سوزن شدن، درد و بی حسی در ناحیه سر می شود.

 درمان سوزش در سر, علت سوزش سر
یکی از بیماری هایی که باعث احساس سوزن سوزن شدن سر می شود مننژیت است 

اثر برخی داروها : پارستزی سر می تواند یک عارضه جانبی از دارو باشد. از دکتر خود بپرسید اگر شما فکر می کنید تجربه یک احساس سوزن سوزن شدن در سر را پس از آغاز مصرف داروی خاص داشته اید.این ممکن است هنگام استفاده از مواد مخدر رخ دهد به ویژه کسانی که در خانواده از مواد مخدر استفاده می کنید. این داروها سبب آسیب عصبی طولانی مدت می شود.

مطالب خواندنی:  درمان خانگی گازگرفتگی سگ

اضطراب: اضطراب و احساس اضطراب می تواند سبب مسائل جدی شود. داشتن اضطراب در مورد چیزی یک پاسخ استرس است که شما را با مشکلات مختلف، از جمله سوزش و خارش در سر مواجه می کند. نکته خوب این است که اگر احساس سوزن سوزن شدن شما در سر به خاطر اضطراب باشد شما لازم نیست که در مورد داشتن سایر شرایط اساسی نگران باشید. شما فقط نیاز به مدیریت اضطراب خود برای از بین بردن علائم دارید.

(مولتیپل اسکلروزیس) MS: این بیماری خود ایمنی مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار می دهد. زمانی که غلاف های محافظ اطراف عصب آسیب دیده باشد شما تجربه علائم مختلف را دارید این ممکن است سبب مشکلات روده و مثانه شود ممکن است با مسائلی مانند بی حسی، از دست دادن مشکلات تعادل، سوزن سوزن شدن، فلج، لرزش، ضعف و مشکلات بینایی همراه باشد.

تومور: تومور مغزی ممکن است باعث سوزش در سر شود. این حالت معمولا به عنوان یک توده کوچکی از سلول شروع می شود ورشد می کند اضافه کاری تومور موجب نشانه هایی مانند عملکرد مختل مغز با افزایش فشار در داخل سر می شود دیگر علائم شایع تومور سیستم عصبی، تهوع، سردرد، استفراغ، بی حالی و سردرگمی است.

بیماران همچنین ممکن است مشکلات گفتار و زبان و همچنین تشنج و مشکلات بینایی را تجربه کنند.

 درمان سوزش در سر, علت سوزش سر
درمان سوزش سر براساس آنچه باعث وقوع آن ها می شود متفاوت است

ورم مغز : آنسفالیت التهاب مغز است و گاهی اوقات توسط گزش کنه ایجاد می شود. عفونت های ویروسی شایع ترین علت آنسفالیت هستند. اگر چه، عفونت های باکتریایی و دیگر بیماری های التهابی نیز ممکن است به این بیماری دامن بزنند. تورم مغز پارستزی همراه با استفراغ، سردرد و تب ایجاد می کند. یکی دیگر از بیماری های جدی که باعث التهاب مغز همراه با احساس سوزن سوزن شدن سر می شود، مننژیت است.

مطالب خواندنی:  تولید داروی پیشگیری کننده از HIV

درمان هایی برای سوزش سر:

درمان سوزش سر براساس آنچه باعث وقوع آن ها می شود متفاوت است.

ونکوییش: یک داروی ضد سردرد است که می تواند سوزش مرتبط با انواع مختلف سردرد را کاهش دهد.

هم چنین ممکن است ماساژ سر و گردن برای تسکین تنش و گذاشتن پک داغ روی این مناطق نیز به سوزش سر کمک کند.

داروهای ضد التهاب ممکن است برای کاهش درد سوزش نیز توصیه شوند.

منبع:beytoote.com

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=7853

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.