• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
اخبار امروز : 0
0
5

ماشین خودران تویوتا LQ در خدمت شما

  • کد خبر : 12322
  • 22 مهر 1398 - 12:30
ماشین خودران تویوتا LQ در خدمت شما

در سال ۲۰۱۷ و در خلال برگزاری نمایشگاه CES بود که شاهد این بودیم که در کمال تعجب کمپانی ژاپنی تویوتا از یک مدل مفهومی پیشرفته خودرو به نام Concept-i رونمایی کرد. خودرویی با طراحی پیچیده که به نظر می‌رسید می‌بایست محصول بعدی کمپانی تویوتا باشد. چیزی حدود ۳ سال بعد از این ماجرا تویوتا […]

در سال ۲۰۱۷ و در خلال برگزاری نمایشگاه CES بود که شاهد این بودیم که در کمال تعجب کمپانی ژاپنی تویوتا از یک مدل مفهومی پیشرفته خودرو به نام Concept-i رونمایی کرد.

خودرویی با طراحی پیچیده که به نظر می‌رسید می‌بایست محصول بعدی کمپانی تویوتا باشد. چیزی حدود ۳ سال بعد از این ماجرا تویوتا در نهایت تواضع اعلام می‌کند کانسپت جدید آن‌ها یعنی LQ بر اساس توسعه همان Concept-i تولید شده است.

حال با نزدیک شدن به زمان برگزاری نمایشگاه خودروی توکیو در کشور ژاپن، این شرکت یعنی تویوتا بالاخره از خودروی جدیدی پرده برداری نموده که در حقیقت نسخه بروز شده Concept-i محسوب می‌شود.

طبق اعلام تویوتا به نسبت Concept-i از لحاظ تجهیزات و فناوری‌های به کار رفته، LQ در سطحی بالاتر قرار می‌گیرد.

پیش از این از تلاش‌های کمپانی چینی بایدو برای خلق ماشین‌های خودران گفتیم.

برای ساخت یک خودرو خودران باید تکنولوژی‌های مختلفی نظیر رادار، لیدار، جی پی اس، بینایی کامپیوتری در هوش مصنوعی خودرو به بهترین شکل ممکن استفاده شود و هوش مصنوعی بتواند از تمامی این تکنولوژی‌ها به بهینه ترین شکل ممکن برای رانندگی استفاده کند.

سامانه‌های هوش مصنوعی که وظیفه کنترل ماشین را برعهده دارند باید بتوانند اطلاعات بدست آمده از محیط را در وهله اول دریافت کرده و سپس شروع به تفسیر این اطلاعات کنند و سپس با مسیریابی و ناوبری مناسب راه خود را انتخاب کنند.

در مرحله بعدی باید هوش مصنوعی بتواند تمامی موانع بر سر راه خود را شناسایی کند و علامت‌های مربوطه را نیز درک کند و به نسبت هر کدام واکنشی مناسب را نشان بدهد.

از جمله شرکت‌هایی که در زمینه ساخت خودروهای خودران فعالیت دارند می‌توان به شرکت ژاپنی تویوتا اشاره کرد که در سال ۲۰۱۳ خودرو خودرانش را معرفی کرد.

مطالب خواندنی:  مایکروسافت روی پشتیبانی از معماری x64 در دستگا‌ه‌های ARM کار می‌کند

از شرکت‌های پیشگام در این صنعت باید به شرکت فوق العاده مشهور تسلا اشاره کرد که با ساخت خودروهای برقی و همین طور خودروهای خودران از رهبران این موج در خودرو سازی به شمار می‌رود.

حالا اما گویا تکنولوژی ساخت خودروهای خودران از دو کشور ژاپن و آمریکا خارج شده است و شاهد حضور این تکنولوژی به صورتی صنعتی در کشور چین هستیم.

اما حالا نوبت به کمپانی ژاپنی تویوتا رسیده است که هر آن چه در توان خود و کشور ژاپن است را برای تولید یک خودرو خودران فوق العاده خرج کند و محصولی منحصر به فرد و جذاب را وارد بازار کند.

طراحی این خودرو به نستب خودرو Concept-i مدل جدیدتر، خاص‌تر و آینده‌نگرتر شده است. فرم باز و بسته شدن در‌ها، حالت چرخ‌ها و کابینی مانند سفینه‌ها این خودروی منحصربه‌فرد را درخشان‌ و فوق العاده می‌کند. کافی است یک بار به تصویر این خودرو نگاه کنید تا مبهوت طراحی فوق العاده آن شوید. اما حقیقت اینجاست که وجه تمایز کانسپت تویوتا LQ طراحی‌اش نیست. بلکه هوش مصنوعی بسیار قدرتمندی است که کمپانی تویوتا در آن قرار داده است. هوش مصنوعی که امکان تفسیر صحبت راننده را فراهم می‌کند.

مهم ترین تفاوت میان دو خودرو LQ و Concept-i را باید دستیار Yui دانست. این دستیار به هوش مصنوعی مجهز بوده و می‌توان از طریق آن قسمت‌های مختلف خودرو LQ را مطابق با نیاز خود در لحظه کنترل نمود. با توجه به سیستم تشخیص صدا و پشتیبانی از فرمان‌های صوتی، برای برقراری ارتباط با Yui کافی است راننده یا دیگر سرنشینان با آن صحبت کنند و این دستیار صوتی هوشمند به راحتی متوجه فرمان‌های شما می‌شود و بهترین واکنش را به آن‌ها نشان می‌دهد.

مطالب خواندنی:  رو نمایی از تویوتا کمری 2018 (عکس)

تویوتا برای نشان دادن اینکه مخاطب Yui چه کسی است از صفحات مات در سقف و کف اتاق استفاده کرده است. زمانی که Yui با سرنشین خاصی ارتباط برقرار کند، صفحه موجود در زیر پای وی روشن می‌شود که این مسئله طراحی هیجان انگیز این ماشین را نشان می‌دهد.

این محصول عجیب سه نفره می‌تواند کلیه فرامین راننده را برای حرکت، توقف و مسیریابی را دریافت و آن را به صحیح ترین شکل ممکن درک و اجرا کند. جای تعجبی نیست که این خودرو به صورت خودران است. تویوتا از بالاترین سطح مهندسی خود برای فناوری خودرو بدون راننده خود یعنی LQ استفاده کرده است. تا جایی که حالا این خودرو در استاندارد سطح ۴ خودروهای خودران است.

در این پروژه هم‌وطن نامدار تویوتا یعنی پاناسونیک نیز سهیم بوده است. به این صورت که راننده خودرو را در محل مورد نیاز خود رها می‌کند و خودرو خودش به دنبال جای پارک می‌گردد و در صورت نیاز به محل اعلام شده بازمی‌گردد. کمپانی پاناسونیک برای این خودرو برای اولین‌بار از سیستم هدآپ با قابلیت واقعیت افزوده نیز استفاده کرده است. با تکیه بر این قابلیت نیازی به جستجوی مکان پارک و هدایت خودرو به سمت پارکینگ وجود ندارد.

تویوتا LQ در حالت رانندگی خودران نورپردازی داخل کابین دارد که این نورپردازی با حالت دستی متفاوت می‌شود.

دیگر قابلیتی که شرکت پاناسونیک در توسعه آن نقش داشته، سیستم نمایشگر سربالای مبتنی بر واقعیت افزوده است. این قابلیت هم راننده را از برداشتن چشم از سطح مسیر بی نیاز می‌کند.

صندلی‌های تویوتا LQ به منظور ارزیابی هوشیاری و فراهم کردن راحتی بیشتر به چند بالشتک مجهز شده اند. این بالشتک‌ها که در نوع خود نخستین در جهان به شمار می‌روند، به طور خودکار هوای داخل خود را تنظیم نموده و وظیفه دارند بیشترین میزان راحتی، آسایش و همچنین هوشیاری رانندگان را تامین کنند.

مطالب خواندنی:  آیا ما برای دنیایی بدون موتور جستجوی گوگل آماده‌ هستیم؟

کانسپت LQ دارای پوششی برای تصفیه هوا است. این پوشش با همکاری شرکت آیسین ساخته شده و از طریق فن رادیاتو ازون موجود را به اکسیژن تبدیل می‌کند. به گفته ژاپنی‌ها، هنگام رانندگی یک ساعته با خودرو LQ حدود ۶۰ درصد از ازون موجود در ۱۰۰۰ لیتر هوا به اکسیژن تبدیل می‌شود.

جدیدترین خودرو مفهومی تویوتا به وسیله‌ای پیشرفته به نام دستگاه میکرو آینه دیجیتال (Digital Micromirror Device) مجهز شده است. این دستگاه با انعکاس اشکال و پیام‌هایی به سطح مسیر، اطلاعاتی را به افراد حاضر در اطراف خودرو منتقل می‌کند.

کانسپت فوق با طول ۴۵۳۰، عرض ۱۸۴۰ و ارتفاع ۱۴۸۰ میلی‌متر از نظر ابعاد چیزی کمتر از یک سدان معمولی ندارد. گفته می‌شود صندلی‌های این خودرو فقط براساس رفاه راننده طراحی شده‌اند. به این ترتیب که راننده می‌تواند با راحتی کامل روی آن دراز بکشد و با خیال راحت به خواب فرو برود. فاصله محوری آن نیز ۲,۷۰۰ میلی متر اعلام شده است. پیشرانه برقی این مفهومی با یک بار شارژ امکان پیمایش مسافت ۳۰۰ کیلومتری را میسر می‌سازد. شایان ذکر است شرکت تویوتا قصد دارد در تابستان ۲۰۲۰ فرصت رانندگی و تست مفهومی LQ را در اختیار علاقه مندان بگذارد.

با آمدن LQ، این احتمال وجود دارد که از این خودرو به عنوان یکی از گزینه‌های رفت و آمد و حمل نقل برای بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، استفاده شود.

منبع:tech.gemfa.com

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=12322

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.