• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
2

مرگ سالانه ۱۵۰‌هزار نفر بر اثر سکته

  • کد خبر : 13648
  • 04 آبان 1398 - 22:23
مرگ سالانه ۱۵۰‌هزار نفر بر اثر سکته

آمارها می‌گوید آمار مرگ و میر بر اثر بیماری‌های غیرواگیر در کشور روبه‌ افزایش است و به طور متوسط در هر ۴ دقیقه یک نفر به سکته مغزی مبتلا می‌شود. رضا ملک‌زاده، معاون وزیر بهداشت نیز این آمار را تایید می‌کند و می‌گوید: «سالانه در ایران بیش از ۱۵۰‌هزار نفر بر اثر سکته قلبی و […]

آمارها می‌گوید آمار مرگ و میر بر اثر بیماری‌های غیرواگیر در کشور روبه‌ افزایش است و به طور متوسط در هر ۴ دقیقه یک نفر به سکته مغزی مبتلا می‌شود.

رضا ملک‌زاده، معاون وزیر بهداشت نیز این آمار را تایید می‌کند و می‌گوید: «سالانه در ایران بیش از ۱۵۰‌هزار نفر بر اثر سکته قلبی و مغزی جان خود را از دست می‌دهند در صورتی که ۸۰‌درصد این سکته‌ها قابل پیشگیری است».

سن سکته نیز به‌دلیل مشکلات پنهان و آشکار روحی و روانی هر روز کاهش پیدا می‌کند و حالا سن جوانی که سکته بیشترین خطر را برای این افراد دارد، در معرض خطر هستند. معاون وزیر ۵۰‌هزار مرگ ناشی از سکته در ایران را مربوط به افراد زیر ۷۰ سال و ۱۲‌هزار نفر زیر ۵۰ سال می‌داند.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که‌ تحقیقات علمی نشان داد که ۸۰‌درصد سکته‌های قلبی و مغزی در ایران قابل پیشگیری است و امروز دانشگاه‌های علوم پزشکی باید به این امر توجه بیشتری داشته باشند. ملک‌زاده همچنین خاطرنشان کرد: در دو سال اخیر ایران در بخش پژوهش و تولید علم پیشرفت‌های خوبی داشته و توانسته رتبه ۱۶ جهان را از آن خود کند و بین کشورهای اسلامی رتبه یک را کسب کند.

پزشکان می‌گویند احتمال سکته برای هر کسی وجود دارد و جوانی نمی‌تواند در برابر این بیماری سپر مدافع باشد. مطابق آماری که انجمن سکته مغزی اعلام کرده است، یک چهارم سکته‌های مغزی برای افراد کمتر از ۵۵ سال اتفاق می‌افتد و سکته شایع‌ترین علت ناتوانی در بزرگسالان است.

ساعات طلایی
اگر دچار سکته مغزی شدیم یا برای اطرافیانمان این اتفاق رخ داد باید چه کنیم؟ پزشکان توجه ۲ تا ۳ ساعت طلایی را برای اقدام به درمان ضروری می‌دانند. به محض اینکه علائم سکته مغزی را مشاهده کردید، کمتر از ۳ ساعت زمان دارید تا درمان را آغاز کنید. تعلل در این کار می‌تواند موجب وقوع اتفاقات ناخوشایند جبران ناپذیری شود. به گفته پزشکان هر دقیقه‌ای که از سکته مغزی می‌گذرد، بیش از ۲‌میلیون سلول عصبی از بین می‌روند.

مطالب خواندنی:  مزایای بی نظیر مصرف شکلات

بنابراین در نظر گرفتن مسأله زمان و سرعت عمل در اقدام به درمان می‌تواند بیمار را از وقوع ناتوانایی‌های مغزی نجات دهد. درمان سریع و صحیح بعد از وقوع سکته مغزی ضروری است. خارج کردن لخته خون به کمک ابزار پیشرفته، می‌تواند بیش از ۵۰‌درصد شانس بهبودی را افزایش دهد.

داروهای حل‌کننده لخته خون در مدت ۴ ساعت و نیم، احتمال بهبودی را ۳۰‌درصد افزایش خواهد داد. اگر بیمار در بیمارستانی بستری شود که واحد مراقبت‌های ویژه سکته مغزی هم داشته باشد، ۱۴‌درصد شانس بیشتر برای بهبودی دارد. اما متاسفانه تعداد این مراکز در کشور به اندازه کافی نیست. آنطور که رئیس انجمن سکته مغزی می‌گوید:

در تهران ۲ مرکز درمانی دارای ابزار پیشرفته درمان اولیه سکته مغزی وجود دارد و یکی دو شهر دیگر از جمله شیراز دارای چنین مرکز درمانی هستند. داروی ضد لخته خون ظاهرا تحت پوشش بیمه است و در هر استان یک مرکز کار تزریق این دارو را انجام می‌دهد.

اگر این امکان فراهم شود که در هر شهر یک مرکز دارودرمانی وجود داشته باشد، امکان بهبودی برای بیماران بیشتری فراهم خواهد شد. نکته دیگر این است که باید تا جایی که می‌توانیم درباره این بیماری آگاه شویم و این آگاهی را با اطرافیان به اشتراک بگذاریم.

کنترل فشار و قند خون، اندیشیدن تمهیدی برای تغذیه مناسب، ترک دخانیات و کنار گذاشتن مصرف الکل و رو آوردن به ورزش شاید بتواند ما را از تهدید سکته مغزی دور بدارد. اما به گفته پزشکان، اگر این مسأله که به هنگام وقوع سکته مغزی باید هر چه سریعتر با اورژانس تماس گرفته شود، در جامعه نهادینه شود، گام بزرگی در مسیر مهار این بیماری برداشته شده است.

مطالب خواندنی:  اگر عفونت ادراری درمان نشود چه می شود؟

منبع:سلامت نیوز ، آرمان ملی

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=13648

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.