• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 0
0
1

معرفی بهترین سوغات اردبیل

  • کد خبر : 30350
  • 24 شهریور 1400 - 17:58
معرفی بهترین سوغات اردبیل
شهر اردبیل مرکز استان اردبیل می باشد که یکی از مناطق بسیار زیبا با آب و هوای دلنشین می باشد که دارای سوغاتی های متنوعی از انواع خوراکی ها گرفته تا صنایع دستی می باشد. از آنجایی که خرید کردن و تهیه سوغاتی از ضروریات هر سفری است، در این مقاله به معرفی انواع بی نظیر این سوغاتی ها می پردازیم.

آشنایی با سوغات و صنایع دستی اردبیل

اردبیل کجاست؟

اردبیل یکی از شهر های شمال غربی ایران است که دارای طبیعت بکر و آب و هوایی دلنشین است. این شهر پذیرای گردشگران زیادی از سراسر ایران می باشد که  در فصول مختلف سال به این منطقه سفر می کنند.

 

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،اردبیل در زمان های قدیم دارای نام های دیگری مانند دارالعرفان، دارالامان و آرتاویل بوده است. آرتاویل که یک کلمه ای با ریشه اوستایی است از دو واژه آرتا به معنی مقدس و ویل به معنی شهر تشکیل شده است. این شهر در روزگار قدیم به علت قرار گیری در مسیر جاده ابریشم از رونق خاصی برخوردار بوده است.

 

سوغاتی های خوراکی اردبیل

اردبیل دارای خوراکی ها و شیرینی های خوشمزه ای می باشد که در سفر به اردیبل می توانید آنها را امتحان کنید و به عنوان سوغات اردبیل برای دوستان خود هدیه بیاورید در ادامه شما را با این خوراکی های خوشمزه آشنا می کنیم:

عسل سبلان سوغات اردبیل 

https://dl.greenbeautymag.com/2021/09/ardabil-souvenir-02.jpg

عسل سبلان یکی از معروف ترین سوغات اردبیل است

 

کمتر کسی است که نام و آوازه عسل پر خاصیت سبلان را نشنیده باشد. این منطقه یکی از مهمترین مناطق تولید عسل با کیفیتی بالا است. کیفیت این عسل مدیون پوشش گیاهی کم نظیر این منطقه مانند پونه، گون، گشنیز، آویشن، اقاقیا و… است که هر کدام دارای طعم متفاوت و خواص بی نظیری است. عسل این منطقه دارای خاصیت درمانی می باشد. به طور مثال عسل گشنیز برای بدن مقوی بوده و اشتها را افزایش می دهد و برای درمان بیماری هایی عفونی بسیار مؤثر است.

 

انواع حلوا سوغات اردبیل 

یکی از خوراکی ها و سوغاتی های خوشمزه اردبیل، انواع حلوا می باشد که در طعم های مختلف تهیه می شود.

حلوای سیاه یا قره حلوا از جمله این حلوا هاست. این حلوا از موادی مانند آرد جوانه گندم، کره، گردو، کنجد و … تهیه می شود. در آخر به این حلوا شیره انگور اضافه می کنند که علت تیرگی رنگ آن همین شیره است.

مطالب خواندنی:  کلیسای جامع کلن؛ شاهکار گوتیک آلمان

 

از دیگر حلوا های این منطقه حلوای سفید یا آغ حلوا نام دارد و عمدتا از آرد برنج تهیه می شود. از این نوع حلوا بیشتر در مراسم مذهبی و اعیاد استفاده می شود.

حلوای زنجبیل یکی دیگر از انواع حلوای این منطقه و سایر مناطق آذربایجان شرقی است که در تهیه آن از زنجبیل استفاده می شود.

 

نان برنجی خلخال سوغات اردبیل 

یکی از خوراکی های خوش طعم این منطقه و از سوغات مشهور آن نان برنجی خلخال یا قند چوریی است. در تهیه این نان از پودر قند، آرد برنج، هل، زنجبیل، تخم مرغ و…  استفاده می شود. در ایام گذشته این نوع شیرینی در خانه ها طبخ می شد اما اکنون در شیرینی پزی های سنتی تهیه می شود.

شکلات رسته سوغات اردبیل

شکلات رسته یکی از شیرینی های سنتی اردبیل است  که این روزها به علت کمبود مواد لازم برای تهیه آن، طبخ و مصرف آن فراموش شده است. اما با این حال هنوز هم در شیرینی فروشی های قدیمی و اصیل این شهر یافت می شود.

این شکلات از شیر، شکر، کره، خامه، سرشیر، مغز گردو و کاکائو تهیه می شود. در تهیه این شیرینی از آرد استفاده نمی شود. برای تهیه این شیرینی از ابزار و وسایل پخت قدیمی استفاده می شود و پخت آن در حدود ۲۴ ساعت زمان می برد.

 

نان نزیک سوغات اردبیل 

نان نزیک که ما آن را با نام نان روغنی می شناسیم یکی از نان های خوشمزه در شهر های اردبیل است. از این نان برای صبحانه و عصرانه استفاده می شود و به دلیل اینکه در تهیه آن از جوش شیرین استفاده نمی شود نان سالمی است.

برای تهیه این نان از روغن، آرد گندم، شیر، نمک و مخمر استفاده می شود که مغز آن را با آرد، روغن و زردچوبه پر می کنند.

 

نان فطیر سوغات اردبیل

یکی  دیگر از نان های معروف اردبیل نان فطیر است. این نان با پودر خمیر ترش، آب و شکر پخته می شود. برای خوش طعم کردن این نان، داخل آن را با موادی مانند گردو، دارچین و شکر پر می کنند. از این نان سنتی در میان وعده ها به همراه چای و یا برای صبحانه استفاده می شود.

مطالب خواندنی:  راهنمای کامل یک مسافرت عالی با تورهای ارزان

 

تخمه آفتاب گردان سوغات اردبیل

تخمه های آفتاب گردان تولید شده در منطقه اردبیل، به علت شرایط خاص آب و هوایی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. از این محصول که یکی از تنقلات محبوب و پر طرفدار است در مهمانی ها و مجالس و … در کنار سایر آجیل ها استفاده می شود.

 

انواع صنایع دستی سوغات اردبیل

علاوه بر خوراکی های خوش مزه، در  این منطقه صنایع دستی بی نظیری نیز تولید می شود که بسیاری از مسافران می توانند آنها را به عنوان یک سوغاتی و هدیه بی نظیر برای افراد مورد علاقه شان تهیه کنند.

گلیم سوغات اردبیل

گلیم بافی در اردبیل از شهرت زیادی برخوردار است و آوازه آن به خارج از مرزها نیز کشیده شده است. از مراکز اصلی گلیم بافی در اردبیل شهر عنبران، مغان و روستاهای اطراف آنها می باشد. از مشهورترین گلیم های این منطقه گلیم عنبران می باشد.

 

در بافت گلیم های این منطقه از رنگ های شاد استفاده می شود و طرح های آن توسط بافندگان با سلیقه و ماهر به صورت ذهنی بافته می شود. نقش های استفاده شده در گلیم بافی شامل سماور، سینی، اژدها، خرچنگ، گردونه مهر و … می باشد.

از گلیم بافی برای تهیه وسایلی مانند خورجین، کیسه و کیف و زیر انداز و … استفاده می شود.

 

جاجیم سوغات اردبیل

جاجیم بافی یکی دیگر از صنایع دستی است که مردم اردبیل در نقاط مختلف و به خصوص در خلخال به صورت گسترده تولید می کنند. این محصول در طیف گسترده ای از ضخامت ها و ظرافت ها و رنگ های مختلف و مواد مختلف تهیه می شود.

نقوش به کار رفته در تهیه جاجیم شامل گوشواره، نگین انگشتر، بادامی و … می باشد. از جاجیم برای تهیه سجاده، زیر انداز، پادری، کرسی و پشتی و… استفاده می شود که بیشتر جنبه تزئینی دارند.

مطالب خواندنی:  برج کبوتر گورت؛ بزرگترین برج های کبوتر ایران

 

قالی های زیبا سوغات اردبیل

مانند هر شهر دیگری در ایران، اردبیل نیز در بافت و تولید قالی های بی نظیر سهم دارد. قالی های بافت اردبیل دارای شهرت جهانی می باشند. معروف ترین این قالی ها، قالی بقعه شیخ صفی اردبیلی است که اکنون در موزه ویکتوریا آلبرت نگهداری می شود. از دیگر قالی های معروف این منطقه قالی بافته شده در دوران شاه طهماسب است که در موزه شهر لس آنجلس در معرض نمایش قرار داده شده است.

 

پلاس سوغات اردبیل

پلاس نوعی زیر انداز شبیه گلیم است اما دارای بافت درشت تری است و در تهیه آن از نخ پنبه یا پشم استفاده می شود. پلاس های پشمی رطوبت زمین را به خود جذب نمی کنند، به همین علت نیز بسیاری از عشایر از پلاس برای فرش کردن کف چادر هایشان استفاده می کنند. پلاس ها به خاطر مواد اولیه ارزان و تهیه آسان، دارای قیمت پایینی هستند.

 

نقاشی روی چرم سوغات اردبیل

نقاشی روی چرم یکی از با ارزش ترین سوغات اردبیل است که دارای قدمتی بیش از ۷۰ سال است و برای تهیه آن از دست و بدون دخالت هر گونه ماشین آلاتی استفاده می کنند. برای تولید آثار هنری چرمی ابتدا هنرمندان طرح مورد نظر را روی چرم می ریزند و سپس با رنگ های مخصوص به رنگ آمیزی آنها می پردازند.

 

سفال سوغات اردبیل

سفالگری یکی دیگر از صنایع دستی اردبیل است. قطب اصلی تولید سفال در این منطقه، روستای انار می باشد. از سفالگری برای تهیه کاسه، لیوان، گلدان و کوزه و … استفاده می شود که دارای زیبایی بی نظیری می باشند.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=30350

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.