• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 6
0
1

معرفی دریاچه ی طبیعی جوکولسارلون در جمهوری ایسلند

  • کد خبر : 30610
  • 30 مهر 1400 - 16:54
معرفی دریاچه ی طبیعی جوکولسارلون در جمهوری ایسلند
عجیب ترین دریاچه ی جهان، دریاچه ی طبیعی جوکولسارلون در جمهوری ایسلند است. این دریاچه متشکل از یخ های بلورین و آب است که در مرکز کوه آتش فشانی گریمسووتن به وجود آمده است. عامل تشکیل دهنده ی این دریاچه ذوب شدن یخچال طبیعی بری مرکورجوکول در ارتفاعات کوه آتشفشان می باشد.

ساحل یخی جوکولسارلون ایسلند

دریاچه جوکولسارلون در جمهوری ایسلند

جمهوری ایسلند کشوری جزیره ای در شمال اقیانوس اطلس است که به عنوان شمالی ترین کشور اروپایی شناخته شده است. این جمهوری به عنوان دومین جزیره ی بزرگ اروپا دارای یک جزیره ی بزرگ و ۳۰ جزیره ی کوچک است.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،پایتخت ایسلند، کلان شهری مدرن به نام رپکاویک است که از زیبایی های طبیعی متعددی نظیر آب گرم و استخر برخوردار است. منطقه ی ایسلند به موجب قرار گیری در مجاورت با مدار قطبی، دارای آب و هوایی سرد می باشد.

جبهه هایی از هوای معتدل در جزیره وجود دارد که مانع شکل گیری سرمای طاقت فرسا در جزیره شده است.

در کشور ایسلند، عجیب ترین دریاچه ی جهان، به نام دریاچه ی جوکولسارلون در منطقه ی جنوب شرقی قرار دارد.

دریاچه ی جوکولسارلون در ایسلند دارای تکه های یخی بزرگ و کوچکی است که حاصل ذوب شدن یخچال های طبیعی بری مرکورجوکول می باشد.

این دریاچه با وسعتی بالغ بر ۱۸ کیلومتر، کم ارتفاع ترین ناحیه ی ایسلند به شمار می رود. علت ارتفاع کم دریاچه به فشرده سازی خاک زیر یخچال طبیعی به وسیله ی یخ های سنگین اختصاص دارد که سبب شکل گیری عمق دریاچه در ارتفاعی ۲۵۰ متری است.

به جرأت می توان گفت عمیق ترین دریاچه ی ایسلند، جوکولسارلون می باشد. سالانه عمق دریاچه از منظر اندازه دستخوش تغییر طبیعی قرار دارد. به گونه ای که اندازه ی دریاچه از دهه ی ۱۹۷۰ میلادی تاکنون حدود چهار برابر افزایش پیدا کرده است.

مطالب خواندنی:  8 تفرجگاه مهم سمنان (+تصاویر)

هم اکنون دریاچه ی جوکولسارلون ۱/۵ کیلومتر از لبه ی اقیانوس اطلس فاصله دارد و مساحتی حدود ۶/۹ مایل مربع از سطح زمین را پوشش می دهد.

بدین جهت متخصصان ایسلند عنوان شگفتی های طبیعی ایسلند را برای دریاچه ی جوکولسارلون انتخاب کرده اند.

ساختار حیرت انگیز دریاچه ی جوکولسارلون دارای رنگ های سفید و آبی است که با ترکیبی از آب و یخ در اندازه و شکل و شمایل های مختلف به “ساحل الماس” شهرت یافته است.

در داخل دریاچه به موجب فوران کوه آتش فشان شن های سیاهی به چشم می خورد که سبب شکل گیری زیبایی دو چندان در داخل پدیده ی طبیعی جوکولسارلون شده است.

در واقع یخچال طبیعی دریاچه ی جوکولسارلون جاذبه ی اصلی گردشگران است.

lake jokolsarlon 02

دریاچه جوکولسارلون دارای تکه های یخ بزرگ و کوچک می باشد

دریاچه ی جوکولسارلون از منظر زمین شناختی

وضعیت زمین شناختی دریاچه ی جوکولسارلون واقع در ایسلند از نظر آتش فشانی در رده ی فعال قرار دارد. در واقع عامل شکل گیری دریاچه، وجود دو عنصر تضاد اعم از کوه های آش فشانی و یخ های طبیعی است. در ادوار گذشته با فوران آتش فشان کوه گریمسووتن یخ های موجود بر روی کوه با لایه ی ۵۰۰ متری روند ذوب شدن را آغاز کرده اند.

در قسمت بالایی کوه گریمسووتن یک کاسه ی آتش فشان به وجود آمده است که در مرکز کاسه، دریاچه ی جوکولسارلون تشکیل شده است.

کوه های یخی از لبه ی یخچال های طبیعی نشأت می گیرند. در فصول گرم سال به ویژه تابستان، کوه های یخ ذوب می شوند و از کانال به سمت دریاچه می شوند.

مطالب خواندنی:  معبد آب کجاست؟

حرکت کوه های یخی تحت تأثیر جریان جزر و مد و باد قرار دارد. زمانی که کوه های یخی پس از فرایند ذوب به اندازه های کوچک مبدل می شوند به صورت کوه یخ در دریاچه شناور می گردند.

کوه های یخی کوچک در دو رنگ آبی روشن و سفید شیری قابل مشاهده هستند. لازم به ذکر است رنگ های نمایشی یخ به هوای محبوس در یخ بستگی دارد.

یخچال خروجی ایسلند که آب مورد نیاز دریاچه ی جوکولسارلون  را تأمین می سازد، ” Breiðamerkurjökull” نام دارد. در واقع یخچال خروجی مذکور تنها یخچال طبیعی در ایسلند است که به دریا می رسد.

در منطقه ی اطراف دریاچه، آب فشان های متعددی حضور دارد. علاوه بر این انرژی زمین گرمایی نیز در اقصی نقاط محوطه قابل احساس است.

دریاچه ی جوکولسارلون به موجب برخورداری از ویژگی های طبیعی اسرار آمیز در راستای فیلم برداری های مهیج و ترسناک هالیوود اعم از “روز دیگر بمیر”، ” یک منظره برای کشتن”، ” لارا کرافت: تامب رایدر” و ” بت من شروع می کند” نمایش داده شده است.

علاوه بر این در سال ۲۰۱۴ میلادی، پروژه ی چند رسانه ای الکترونیکی سوئدی به نام ” iamamiwhoami” موزیک ویدئویی را با عنوان ” vista” در دریاچه ی جوکولسارلون فیلم برداری کرد.

جانوران دریاچه ی جوکولسارلون  

دریاچه ی جوکولسارلون  سرشار از ماهی هایی است که در طی جزر و مد از دریاچه بیرون می ریزند. در اطراف دریاچه پرندگان دریایی از گونه های قطبی سکونت دارند تا ماهی هایی نظیر کریل، شاه ماهی و قزل آلا را صید نمایند.

مطالب خواندنی:  معبد آتنا، از جاذبه های گردشگری یونان

در فصل تابستان، اسکوه هایی مرغابی مانند در ساحل دریاچه لانه درست می کنند. اسکوه ها پرندگانی مهاجم در رنگ های تیره با نوک و بال سفید هستند که به عنوان دزدان دریایی شناخته می شوند.

این نوع پرندگان، سبب اذیت و آزار پرندگانی به بزرگی گانت ها می شوند و در مواردی نیز پرندگانی نظیر پفین را مورد نظر می گیرند و از آن ها تغذیه می کنند.

فوک نیز یکی دیگر از جانوران موجود در دریاچه ی جوکولسارلون است که در اکثر اوقات در حال استراحت بر روی یخ های ساحل دریاچه می باشد.

وضعیت گردشگری در دریاچه ی جوکولسارلون  

جمهوری ایسلند در خصوص بازدید گردشگران از دریاچه ی یخی و طبیعی جوکولسارلون  فعالیت های متعددی را در دسترس میهمانان قرار داده است. در ایسلند تور های تالابی طراحی شده است که به وسیله ی شرکت های مختلف در قایق یا کایاک ارائه می گردد.

در فصل زمستان تور های غار یخی نیز وجود دارند. علاوه بر این در اطراف منطقه مسیر های پیاده روی تعبیه شده است که به بازدید کنندگان امکان کشف زیبایی های طبیعی منطقه را اختصاص می دهد.

مسیر دسترسی به دریاچه ی جوکولسارلون

جنوب شرقی جمهوری ایسلند- در فاصله ی ۱/۵ کیلومتری اقیانوس اطلس- حاشیه ی پارک ملی وانتایوکول- دریاچه ی جوکولسارلون

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=30610

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.