• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
اخبار امروز : 3
0
2

مواد شوینده رایج خانگی می تواند به مغز آسیب برساند

  • کد خبر : 45962
  • 08 فروردین 1403 - 10:52
مواد شوینده رایج خانگی می تواند به مغز آسیب برساند
دو دسته از مواد شوینده رایج خانگی ممکن است برای سلامت مغز خطر ایجاد کنند

مواد شوینده رایج خانگی می تواند به مغز آسیب برساند

دو دسته از مواد شوینده رایج خانگی ممکن است برای سلامت مغز خطر ایجاد کنند

آزمایش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهند که مواد شوینده به الیگودندروسیت‌ها، سلول‌های مغزی ویژه‌ای که عایق محافظ برای سلول‌های عصبی تولید می‌کنند، آسیب می‌رسانند.

با این حال، تحقیقات بیشتری برای پیوند این آسیب سلولی با اختلالات واقعی مغز انسان مانند مولتیپل اسکلروزیس مورد نیاز است

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از اخبار هلث دی،  یک مطالعه جدید هشدار می دهد که مواد شوینده موجود در محصولات معمولی خانگی ممکن است به سیم کشی مغز آسیب برساند.

محققان گزارش می دهند که این مواد شوینده – که در ضدعفونی کننده ها، پاک کننده ها، محصولات مو، مبلمان و منسوجات یافت می شوند – می توانند با بیماری های مغزی دژنراتیو مانند مولتیپل اسکلروزیس و اوتیسم مرتبط باشند.

به گفته محققان، این مواد شیمیایی به طور خاص بر الیگودندروسیت‌های مغز تأثیر می‌گذارند، نوع خاصی از سلول که عایق محافظ موجود در اطراف سلول‌های عصبی را تولید می‌کند.

پل تزار، محقق اصلی، مدیر موسسه علوم گلیال دانشگاه کیس وسترن در کلیولند، گفت: «از دست دادن الیگودندروسیت ها زمینه ساز مولتیپل اسکلروزیس و سایر بیماری های عصبی است.

به عنوان مثال، ام اس به دلیل تجزیه میلین، غلاف محافظ اطراف سلول های عصبی رخ می دهد.

تزار در بیانیه خبری دانشگاه افزود: «اکنون نشان می‌دهیم که مواد شیمیایی خاص در محصولات مصرفی می‌توانند مستقیماً به الیگودندروسیت‌ها آسیب بزنند، که نشان‌دهنده یک عامل خطر ناشناخته قبلی برای بیماری‌های عصبی است.

مطالب خواندنی:  یافته جدید دانشمندان؛ با خواب سموم مغز را دفع کنید

برای این مطالعه، تزار و همکارانش تأثیر بیش از ۱۸۰۰ ماده شوینده را بر روی این سلول‌های مغزی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

آنها دو دسته از مواد شوینده را شناسایی کردند که به الیگودندروسیت ها آسیب می رسانند – بازدارنده های شعله ارگانوفسفره و ترکیبات آمونیوم چهارتایی.

به گفته محققان، ترکیبات آمونیوم چهارتایی در بسیاری از محصولات مراقبت شخصی و ضدعفونی‌کننده‌ها وجود دارد، در حالی که بازدارنده‌های آلی فسفره در بسیاری از وسایل الکترونیکی و مبلمان یافت می‌شود.

آزمایش‌های آزمایشگاهی نشان داد که محصولات آمونیوم چهارتایی باعث مرگ الیگودندروسیت‌ها می‌شوند، در حالی که بازدارنده‌های شعله از بلوغ این سلول‌های مغزی جلوگیری می‌کنند.

محققان دریافتند این دسته از مواد شوینده به الیگودندروسیت‌های مغز در حال رشد موش‌های آزمایشگاهی نیز آسیب می‌رسانند.

ارین کوهن، محقق ارشد، دانشجوی فارغ التحصیل در برنامه آموزشی دانشمندان پزشکی دانشگاه کیس وسترن رزرو، گفت: «ما دریافتیم که الیگودندروسیت ها – اما نه سایر سلول های مغزی – به طور شگفت انگیزی در برابر ترکیبات آمونیوم چهارتایی و بازدارنده های شعله ارگانوفسفره آسیب پذیر هستند. “درک قرار گرفتن انسان در معرض این مواد شوینده ممکن است به توضیح یک حلقه گمشده در چگونگی ایجاد برخی بیماری های عصبی کمک کند.”

محققان خاطرنشان کردند: این نتایج نگران‌کننده است زیرا ضدعفونی‌کننده‌های حاوی ترکیبات آمونیوم چهارتایی در طول همه‌گیری همه‌گیرتر شدند، زیرا در از بین بردن ویروس‌ها بسیار مؤثر هستند.

با این حال، محققان اضافه کردند که تحقیقات بیشتری برای ایجاد یک رابطه علت و معلولی محکم بین مواد شوینده و بیماری‌های مغزی دژنراتیو در انسان مورد نیاز است.

مطالب خواندنی:  طرز تهیه انواع ماسک صورت دست ساز برای انواع پوست

تزار گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که بررسی جامع‌تر اثرات این مواد شوینده خانگی رایج بر سلامت مغز ضروری است. ما امیدواریم که کار ما به تصمیم گیری های آگاهانه در مورد اقدامات نظارتی یا مداخلات رفتاری برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و محافظت از سلامت انسان کمک کند.

مطالعه جدید در ۲۵ مارس در مجله Nature Neuroscience منتشر شد.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=45962

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.